Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero (2003)

Fascinerende flaneur

Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero
De Saab 9-3 Cabriolet leent zich voor flaneren langs terrassen en op boulevards. Je kunt elk minuutje zon meepakken, want het openen van de kap gaat volautomatisch en is een fraai schouwspel. Maar rijden doet de Saab natuurlijk ook best.

De groene cabrio trekt bewonderende blikken. En profil, van voren en zelfs met de kap dicht prikkelt de Saab op prettige wijze het netvlies. In gesloten toestand zit de kap van de Saab strak als een soepel huidje. Je kunt al rijdend, tot een snelheid van 30 km/h, de kap openen. Dat gebeurt dan binnen 20 seconden en is nog een fascinerend schouwspel ook. Overigens maant de boordcomputer je om wel eerst de laadruimte leeg te maken, want je kunt de Saab-bagageruimte bij een gesloten kap immers helemaal volstouwen. Met de Saab rij je met een snelheid van 140 nog comfortabel open. Tenminste, als je voorin zit. Met de achterpassagiers heeft de wind vrij spel, maar da's bij elke cabrio het geval. Ook met vier personen is het mogelijk om de blits maken. De ruimte bij de schouders is echter beperkt, maar je zult niet snel iemand horen klagen als hij of zij mag meerijden in zo'n prachtige auto. Over mooi gesproken: op de Saab 9-3 Cabriolet 2.0T krijg je met het Vector-pakket fraaie 17-inchwielen, bij de Aero is het onderstel wat stugger, hebben de wielen dezelfde afmetingen maar een ander design en zit er een spoiler op de achterklep. SomberDe stoelen van de Saab bieden voldoende steun en over de zitpositie hebben we geen klagen. Het bekende Saab-dashboard werd ongewijzigd overgenomen uit de 9-3 Sport Sedan. Da's best jammer, want het zwarte kunststof oogt somber. Zoals je van Saab gewend bent, is de vormgeving origineel, maar de vele knoppen en schakelaars maken het erg druk. Dat Saab verwant is aan Opel merk je bijvoorbeeld aan de ventilatie, die net als bij die van een Opel Astra Cabriolet op een andere stand overspringt wanneer de kap opengaat. En net als bij zijn Duitse neef kun je met de afstandsbediening het dak openen.
 

Blazen
Een cabrio koop je niet om dagelijks een rubberspoor achter te laten, maar een beetje vermogen komt altijd wel van pas. Daarmee zit het wel snor bij Saab, want in deze cabrio zit een 2,0-liter turbomotor met 210 pk, die geprikkeld op de elke gasbeweging reageert. Hij zet het dan op een beheerst blazen en stuwt de 9-3 soepel vooruit. De automatische bak past goed bij het karakter van de lekker soepele motor, en schakelt op de juiste momenten. Het is trouwens fijn dat je de automaat nu ook zelf kunt schakelen. Toch biedt de 2.0T je geen heftige rijbelevenis. Je komt weliswaar vlot uit de startblokken, maar de auto voelt niet zo erg snel aan en hij is dat ook niet. Met de vijftrapsautomaat sprint je bijvoorbeeld in 9,5 seconden van 0 naar de 100 km/h, de versie met handbak doet dat ruim een seconde sneller.


Rolbeugels
De carrosserie van de nieuwe 9-3 Cabrio is stukken stijver dan die van zijn voorganger. Als je nu de tramrails kruist, blijft carrosserie rustig, terwijl het vorige model dat duidelijk niet deed; die kraakte en tordeerde. Het is nog steeds geen auto om een paar snelle bochten te pakken, maar doe je dat toch, dan slaat de auto geen modderfiguur. Met de veiligheid zit 't dan ook wel goed. Bij een koprol schieten razendsnel de rolbeugels omhoog en trekken de gordels de inzittenden strak in hun stoel. Maar voordat zoiets gebeurt, is de Saab toch een fascinerende flaneerauto.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 59.790

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.988 cc
Maximaal vermogen 154 kW / 210 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.635 mm / 1.762 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,4s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
CO2-uitstoot 235 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.