Saab 9-3 2.2 TiD (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 2.2 TiD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 181.000 km |
KM-stand laatst | 392.500 km |
- 345.000 km
Mijn ervaringen met een Saab 93 TiD (maart 1998)
Ik was in januari 2004 op zoek naar een ruime auto. Voorwaarden: voldoende ruimte voor 3 kinderen op de achterbank, ruime kofferbak, vijfde deur, diesel, comfortabel.
Bij een handelaar met een hoge omzetsnelheid van occasions zag ik een Saab met dieselmotor staan. Proefrit gemaakt, voltreffer. Aanschaffen maar.
Mijn reguliere garage (Horjus Makkum) bedong een aangename prijsverlaging bij de handelaar. De eerste beurt bij deze garage is grondig geweest.
In februari 2004: Saab 93 TiD voor de deur. Kosten aanschaf en grote beurt € 7250,=
Tot mei 2009 de tellerstand van 181.000 naar 345.000 km gereden.
Mijn vrouw heeft gedurende drie jaar veel korte ritten gemaakt voor haar werk. (1 tot 5 km) Starten, rijden, stoppen, vele keren op een avond, dag (werkzaam in de thuiszorg). Hoe bedoel je warme motor? Het maakt de auto niet uit. Voor de rest vele privékilometers. Gemiddeld 32.000 per jaar. Best veel.
Ik heb nog nooit zo’n goedkope (betrouwbaar dus) auto gehad. De auto heeft alleen de luchtmassameter kapot gehad. Verder 3 x een knop afgebroken voor warme/koude lucht.
(bekend probleem van dit model). Een keer een 2e hands infodisplay van de boardcomputer aangeschaft via MP. Bij de originele vervaagden de pixels (2e en laatste bekende probleem).
Voor de rest alleen maar normale slijtage. Banden en H4 lampjes. Deze laatste gedurende de eerste drie jaar ongeveer 2 x per jaar links en rechts, best veel. Nadat we gestopt zijn met de lichten van de koplampen bij de start al aan te hebben is het probleem van H4 lampen voorbij…
Twee keer per jaar naar de garage: een kleine en een grote beurt. Samen steeds tussen de 4 en 500 euro per jaar. Ik geloof heilig in ‘onderhoud is behoud’.
Voor de rest is er niets kapot gegaan of vervangen, geen uitlaat, koppeling, schokbreker, niets. Bij de laatste beurt werd de auto afgekeurd: handrem deugde niet. Kan kloppen, die gebruik ik nooit. Altijd parkeren met auto in de versnelling en een hellingproef doe ik altijd met de koppeling. Is verholpen, zal ‘em nu regelmatig gebruiken, is beter volgens de monteur.
Nadat het display van de boardcomputer leesbaar was geworden ben ik een navolger van het nieuwe rijden geworden. Dit resulteerde in een zuiniger brandstofverbruik en een (veel) minder gehaaste rijstijl. Ik merkte dat ik het bijhouden van het brandstofverbruik via het display als sport begon uit te oefenen. Ik zorg er wel voor dat andere weggebruikers mij niet als hinderlijk ervaren. Ik houd me gewoon aan de maximum toegestane snelheid.
Zo nu en dan brand ik de motor even schoon. Bij warme motor (warme olie) draait de motor dan een poosje 4000 toeren. Met name even in de eerste drie versnellingen “planken” tijdens het accelereren zorgt voor een grijze wolk achter de auto. Voorheen reed ik dan ook 4000 toeren in de vijfde versnelling. Nu rijd ik dat een poosje in de vierde. Is wat veiliger voor mijn roze kaartje… Vergis je niet, deze oude diesel rijdt op topsnelheid 197 km/u op de teller (volgens Navman 192 echte km).
Ik heb het brandstofgebruik gedurende 2008 bijgehouden. Gemiddeld 1 : 16,9. Hierbij zitten drie tanken vol van 1 : 19,9. De 1 : 20 is nog nooit gelukt. Ouderwets uitgerekend met afgelegde kilometers gedeeld door de getankte liters. De boardcomputer houdt het dan op 4,8 ltr. per 100 km. Iets te rooskleurig dus. Er zitten ook 2 vakanties bij (4600 km totaal) waarbij 1 : 14 gehaald wordt (volledige bepakking, 5 personen, vouwwagen en cruise control op 115 km/u, 110 km reëel volgen Navman). Het verschil in temperatuur heeft veel invloed op verbruik. In de winter red ik die mooie waarden echt niet.
Olieverbruik is standaard: na 7.500 km vul ik 0,5 liter olie bij. De oliepeilstok gaat dan weer van half vol naar vol. Ik gebruik altijd synthetische olie.
Ik probeer de 4 ton vol te maken. Een auto met zo weinig gebreken zal ik wel niet snel weer treffen. De opmerkingen die ik van verschillende mensen hoorde, bij aanschaf, kloppen: Onderstel Saab 93 is van Opel Vectra. Motor is van Opel (2.2 liter).
Saab onderdelen zijn duur. Wat betreft het “lenen” van Opelonderdelen, prima keus geweest. Wat betreft dure onderdelen, geen idee, heb ze niet nodig gehad. Mijn 2e hands display kocht ik bij een Saabspecialist in de buurt van Vinkeveen. Deze man vertelde mij dat Saab zich wilde bewijzen bij de start van het lveren van een Saab met dieselmotor en daardoor alle onderdelen extra sterk had gemaakt. “Die koppeling bijvoorbeeld gaat bij gewoon gebruik wel 3 en een halve ton mee voordat er iets mee gebeurt”, vertelde hij. “Dat tref je niet bij een Opel Vectra”.
Een keer een klapper gemaakt. Eigen fout. Zijkant van de auto tegen een rechtopstaande stalen H-balk gereden. Voor vervanging een deur bij een sloperij gevonden. In heel Nederland geen linkervoorspatbord te vinden op een sloperij. Bij een schade herstel bedrijf was een handige Harrie die het spatbord toch nog fatsoenlijk kon kloppen. Spuitbeurt en rijden maar weer… Duur grapje. Was de auto niet aan te rekenen, alleen de baas.
De auto heeft weinig moderne snufjes, wel centrale deurvergrendeling, niet afstand bediend. Geen airco. Die mis ik alleen tijdens de lange reizen gedurende de vakantie (5 personen een dag lang in de auto te st…). Het klopt, wat er niet op zit kan niet kapot. Mij valt op dat bij vele my review verslagen geklaagd wordt over deze zaken die kapot zijn.
Een cruise control zit er op. Elke volgende auto die ik zal bezitten moet zo’n ding hebben. Is dat niet het geval, koop ik direct een achteraf in te bouwen c.c. Dit is pas comfort. Ook heeft de auto radiobediening vanaf het stuur. Dit is eenvoudigweg veiligheidsverhogend. Elke zender/nummer vinden terwijl je zicht op het verkeer blijft gericht.
Ik plaats deze review omdat ik merk dat mijn auto in het Saab 93-overzicht de hoogste km.stand heeft. Dat vind ik leuk. Én omdat ik bij heel veel reviews (van alle automerken) lees hoeveel er kapot gaat bij auto’s en men tóch nog tevreden is over de auto. Het valt mij ook op dat dit vaak bij bezitters het geval is die een merk tot hun merk maken. Dat wil ik niet. Deze auto is toevallig goed. En dat voor een aanschafprijs waarbij destijds nog geen ’98-er Golfje TDI voor aangeschaft kon worden. En deze auto is in bijna elke straat te vinden.
De kilometerprijs van de auto is momenteel € 0,18. Hierin zijn meegenomen: aanschaf, brandstof, wegenbelasting, verzekering (WA 75% no-claim-korting), olie, beurten, 6 banden, 4 h4 lampen, display, 3 verwarmingsknoppen. Niet meegerekend: luchtmassameter (garagebon kwijt).
Ben benieuwd wanneer de andere grote onkosten komen: uitlaat, schokbrekers, vering. Afschrijving is er niet meer.
Na aankoop van een auto duurt het meestal niet lang voordat ik weer naar een volgende op zoek ben. Ik heb nu al 5 jaar dezelfde auto. In deze periode al verschillende andere auto's bekeken en proefritjes mee gereden. Toch blijft het maar steeds de Saab. Heeft deels te maken met financiën, maar ook met "hoe lang houdt'ie het vol". Grote kans dat de opvolger een van een ander merk is. Een voorkeur heb ik niet. Wel dezelfde voorwaarden waardoor deze auto voor mijn stoep is komen te staan.
- 356.000 km
September 2009
De auto heeft nu 356.000 km gedraaid. Er zijn een paar zaken gebeurd:
Accu dood: nieuwe accu
Koelvloeistof: Net voor de dag voor vertrek naar zomervakantiebestemming brandt het koelvloeistoflichtje. Nog nooit gebeurd. Koelvloeistof erbij en klaar is kees. Nog ongever 60 km gereden, geen problemen meer. Tijdens de heenreis nog een keer (al na 5 km, ’s ochtends 04.00 uur), maar daarna nooit meer ? Vreemd, met elkaar zo’n halve liter bijgevuld.
Knop voor de kachelventilator: Tijdens de vakantie kapot, en het was warm….
Niet meer voorradig in Nederland. In backorder geplaatst. Nog steeds geen knop. Het dashboard is open, ik kan de knop alle kanten opdraaien en zo nu en dan doet ‘ie het. Jammer.
Nieuwe bestuurdersstoel: Ik zat altijd lekker, maar kreeg rugklachten tijdens de heenreis naar Zuid-Frankrijk. Op Marktplaats vond ik een splinternieuwe stoel! Gekocht ( € 120,=) en zelf geplaatst. Rugklachten direct voorbij. Wat een verschil.
Kleine beurt laten uitvoeren en de auto draait weer als een tierelier. Het boardcomputertje wordt slechter afleesbaar. Soms echt slecht, de dag erna weer goed. Is en blijft een lachertje. Zo iets simpels moet goed kunnen.
Al met al nog steeds geen absurde mankementen.
Voor de rest, klik, lopen en de auto brengt je waar je naar toe wilt.
Afgelopen weekend naar de Formule 1 in Monza geweest. Vervoermiddel: Skoda Superb, 6 cilinder TDI, automaat, fully loaded. Met een scheef oog naar deze auto gekeken. Komt misschien vrij om te kunnen aanschaffen. De Saab is comfortabel, maar die Skoda kan er ook wat van, wat heet. Ben zo langzamerhand naar meer auto’s aan het kijken. Toch wil ik nog niet van de Saab af: hij rijdt, en rijdt, en rijdt…. Ik vind het ook een uitdaging om die 400.000 km-stand op de teller te zetten.
Ben benieuwd hoe het er over een half jaar voorstaat, wanneer de APK uitgevoerd moet worden (grote beurt, 2 banden, eventueel dempers,veren,uitlaat) De monteur sprak over een nieuwe distributieketting. Ik dacht dat die een autoleven meegaan, maar dat hoeft dus niet..
11 dec '09 - 363.000 km
- 363.000 km
december 2009 (363.000 km)
De ventilator werkt weer. Net op tijd. Als je nu met een vochtige jas instapt heb je in no time het raam weer schoongeblazen. Het handschoenenkastje, zeg maar kast, zit weer op z’n plek. De monteur had deze uit de auto gelaten bij het demonteren in september. Wat een extra ruimte heb je dan als passagier voor in de auto! Even wennen weer.
Na opmerkingen mijnerzijds over het opvallend corrigerend stuurwerk tijdens harde zijwind werd er geconstateerd dat er 4 nieuwe schokbrekers onder moesten. Is gebeurd. Zo dat merk je. Een hele verbetering! Eigenlijk net zo’n leuke ervaring als toen de luchtmassameter vervangen was: een behoorlijk andere auto. Ik heb ook 2,5 jaar Citroën XM gereden. Die hydroliek werkte toen veel beter als waarschuwer voor mankementen: je had vering of niet. Bij gewone schokbrekers worden ze langzaam minder. Als vaste chauffeur heb je het minder in de gaten. Valt me eigenlijk een beetje tegen van mezelf. ‘k Had gedacht zoiets eerder op te merken. Niet dus.
Ook wilde de koppeling van het ene op het andere moment niets meer doen: kapotte druklager (iets hydrolisch). Kostbaar grapje: € 600,=. De garage is blij met me. Na flink wat jaren zonder noemenswaardige problemen ben ik aan de beurt. Maar daar kon ik op wachten. Over een poosje zal de uitlaat ook wel vervangen willen worden…
Tot nu toe deze 2 maanden meer dan € 1.000,= onkosten. Als ik dit bereken in de totale kosten valt het mee. Maar in zo’n korte tijd voelt het anders.
Deze review is gestart omdat ik het zo opvallend vond dat de Saab zo weinig mankementen vertoonde. Die schokbrekers noem ik slijtage, normaal. Die druklager in de versnellingsbak weet ik niet. De monteur zou melden als’ie meer “binnenkort te repareren dingen” met de versnellingsbak vond. Die was nu toch mooi open. Zag er allemaal goed uit. “Geen opvallende zaken tegengekomen, deze draait wel weer een poos, meneer”, was zijn reactie, toen ik de auto ophaalde. Daar ga ik dan maar weer van uit.
Na deze onkosten heb ik het denken aan een andere auto maar weer laten varen. Ik ga m’n spaargeld voor leuke andere dingen gebruiken (houtkachel en 2e hands caravan). In februari 2010 heb ik de Saab al weer 6 jaar. Nog nooit zo lang een auto gehad. Ik schat dat ik zo rond februari 2011 in de buurt van de 4 ton zal zitten.
"3 april 2010 - 369.500 km"
- 369.500 km
April 2010 (369.500 km)
Tijdens de APK werd een verrotte veerschotel ontdekt: vertopte waterafvoer. Ja dan blijft er water in staan en gaan ze kapot. Een nieuwe veerschotel gaat niet bij Saab 93, die dingen zitten vast aan de veerpoot. Een tweedehands kost € 200,= ex. Dit was het enige punt bij de APK. Voor de rest een grote beurt en gaan met die banaan. Eerlijk gezegd blijf ik me verbazen. In de garage zeiden ze bij het vervangen van de schokbrekers dat ze het fijn vonden dat ze eindelijk iets konden repareren/vervangen. Nu zeiden ze: “Hij kan er weer een jaartje tegen aan”. Ik blijf investeren in grote en kleine beurten. Ook al is ‘ie zo oud. Ik geloof heilig in onderhoud is behoud.
We hebben afgelopen jaar minder kilometers gedraaid. Ik heb nog een oude Honda motor gekocht. Afgelopen jaar 5000 km mee gereden. Pretkilometers. Die heeft de Saab gemist.
In 2008 reed ik gemiddeld 1 : 17. In 2009 heb ik gemiddeld 1 : 16,3 gereden. Afgelopen jaar 28.000 km gereden. Als ik de dieselprijs op € 1,05 zet zou ik voor 1 : 17 ongeveer € 1730,= brandstofkosten hebben. Bij 1 : 16,3 is dat € 1805,= . De besparing van € 75,= is dan minder dan anderhalve tank brandstof.
Dit blijf ik bijhouden. Win ik er iets mee? Nee, ik vind het gewoon leuk. Ik ben er van overtuigd geraakt dat bewust autorijden je behoedt voor grote auto-onkosten.
Bij ons in de buurt zijn veel verkeersdrempels, die neem ik met respect. Klaverbladen nam ik voorheen met ongeveer 15 km hogere snelheid. Putdeksels ging ik niet uit de weg, daar had ik schokbrekers voor. Even wachten op iemand die voorsorteert i.p.v. er rechts omheen en met de beide rechterwielen, bats bats, door de berm en weer de weg op. Dit zijn allemaal rijgedrags-veranderingen die het gevolg zijn geworden van mijn “nieuwe rijden”stijl.
Ik ben meer op mijn vader gaan lijken qua “omgaan met je auto”. Hij is altijd kalm in auto’s geweest en rijdt nu al 60 jaar. Heeft met bijna al zijn auto’s hoge km.standen bereikt met geringe onkosten. Zelfs de Peugeot 307 HDI die hij nu bezit heeft geen problemen. Rijdt 1 : 18 tot 1 : 20. Aan een gloeiend alarmlichtje stoort hij zich niet, gaan vanzelf weer uit. Zaken als brandstof van een erkend merk, goede kwaliteit motorolie en Michelin banden (comfortabel) zal hij nooit op bezuinigen. De rest is bijzaak. Een cruise control of airco, hoewel aanwezig in de auto, gebruikt hij niet. Zouden ze kapot zijn, interesseert hem niet. Afstandsbediening kapot? Dan maar met de sleutel openen en sluiten. Werkt de centrale deurvergrendeling niet meer, jammer dan.
Dit is niet het geval bij zijn auto, maar zo denkt hij wel over deze veel voorkomende problemen bij auto’s. Maar oliepeilen, koelvloeistof controle en bandenspanning controleren slaat hij niet over!
Ik merk dat ik dit ook steeds meer doe…
Ik ben helemaal gestopt met kijken naar een eventuele opvolger van de Saab 93. Ik laat nu een APK uitvoeren in januari 2011. Wil dán ook horen van de monteur of er hoge onkosten te verwachten zijn (remschijven en –bokken, uitlaat, vering) Is dit niet het geval, rijd ik nog een jaar erbij. Goedkoper kan niet.
Van mijn spaargeld, bedoeld voor een volgende auto, heb ik inmiddels een houtkachel gekocht en laten installeren: dagelijks lekker warm. Heel wat beter dan die radiatorwarmte. Dit jaar alle voegen laten vernieuwen van mijn huis. Dat zijn de gevolgen van het uitstellen van de aanschaf van een andere auto.
De onderhoudskosten van de Saab blijven hopelijk tussen de € 500,= en € 1.000,= zitten.
september 2010
- 384.000 km
September 2010 (384.000km)
Afgelopen zomervakantie naar Duitsland geweest, het Zwarte Woud. Met een caravan. Leeggewicht 830 kg, max. 1.150 kg. De auto heeft geen enkel probleem met 5 personen, volle kofferbak en een caravan, die beslist niet volgeladen was. Snelheid zo veel mogelijk tussen de 90 en 100 k/u. Gemiddeld 1:11. ‘k Weet niet of dit goed is. T.o.v. de vouwwagen dus zo’n 3 km minder ver.
Als alles rolt vind ik het rijden met caravan weinig verschillend t.o.v. rijden met een vouwwagen. De Saab mag 1.600 kg trekken. Dat zal er wel mee te maken hebben dat’ie het gemakkelijk aan kan.
Voor vertrek naar Duitsland remde de auto met veel trilling in het stuur. Stom genoeg de ene keer wel, een dag later niet?!?! Bij controle in de garage bleek op de testbank goede remdruk-opbouw, lichte trilling. Kon geen kwaad, gewoon doorrijden, was het advies. Heb ik gedaan. Vreemd genoeg is het niet meer voorgekomen?!?! I.c.m. de caravan geen enkel remprobleem op de snelweg ondervonden.
Brandstofverbruik zit de afgelopen periode tussen de 1 op 16 en 1 op 17. ‘k Let er niet zo veel meer op. Het blijft toch gelijk.
Voor op de motortkap en aan de rand van het linkerachterscherm zitten nu twee grote roestplekken. Met name het achterscherm is opvallen: dikke bobbels in de lak, maar het metaal is nog dik en niet krokant. Ik laat het zo.
Het wordt eentonig. Starten lopen, starten lopen.
Vanaf 181.000 (ik rijd al meer dan 2 ton met deze auto) nog steeds dezelfde uitlaat en remschijven en –blokken. Ben echt benieuwd wanneer deze aan de beurt zijn. Wel hebben we het afgelopen jaar behoorlijk minder gereden. I.p.v 32.000 km per jaar zitten we nu op 21.000 km in 10 maanden.
Wordt vervolgd.
saab 9-3 2.2 tid exit
- 392.500 km
Oktober 2010 (386.000 km)
Het trillen bij afremmen is versterkt teruggekomen. Bij het uitvoeren van de kleine beurt zijn de remmen gecontroleerd: achter nieuwe remschijven en –blokken, voor afgedraaide remschijven, alles voor € 500,= (remmerij, €375,=).
Zit nu wel veel op internet naar andere auto’s te zoeken. Ben een beetje besluiteloos, is anders een sterk punt van mij. Enerzijds het aantrekkelijke van een andere auto, anderzijds het bezitten van een dijk van een auto die nog best een poosje mee kan. De zit is weer prima, hij veert weer uitstekend (comfort) en wat remmen betreft is’ie weer helemaal zoals ’t moet. De motor draait onverstoorbaar. De km.stand van 386.000 km is hoog, maar je merkt het eigenlijk nergens aan.
De pixels in het display laten het zo nu en dan afweten. Het laatste deel van de antenne komt niet meer in de auto als je de radio uitzet. Dit zijn de enige storende elementen. Met de twee roestplekken laat ik dit maar.
December 2010 (390.000 km)
Nog maar 10.000 km te gaan…
Al weer een knop van de kachel kapot. Vervelend in deze kou. Echt een zwak punt van deze auto: plastic-materiaal, plastic-kwaliteit.
Een paar nieuwe ruitenwissers.
1 kapotte H4 lamp, meteen 2 nieuwe ivm met kleurverschil: in de garage was er niet één op voorraad van de oude kleur.
De voorbanden hebben hun beste tijd gehad. ‘k Wacht af bij de APK.
Lekker doorrijden.
Januari 2011 (392.000 km)
De auto is naar de garage gestuurd om te kijken of er binnenkort grote onkosten aan zaten te komen. Het was duidelijk: nieuwe banden en het stuurhuis moest vervangen worden, lekte olie. Rond de € 1.000,=. Heb nagedacht en besloten dat er een andere SAAB moet komen. Op internet een mooie 9.5 gezien. Natuurlijk met de 2.2 diesel. Kijken wat ik bij moet leggen…
Op de terugweg van de proefrit ging in de 9-3 het “engine failure” lichtje branden, tegelijk ging de watertemperatuur-meter op 0: koelwater te weinig. Twee jaar geleden ook 2 x meegemaakt. Hij moet nu echt weg…
Voor mij de beste auto die ik tot nu toe gehad heb, qua onkosten en bedrijfszekerheid. Op nummer 1? Nee, dat is de Citroën XM. Kreeg ik vaker een grijns mee op mijn gezicht, maar na elke beurt moest je wel meer centen overhandigen…
Over een half jaar zal ik wel een ander review openen: Saab 9.5 2.2 TiD, met alles der op en der an, behalve leren bekleding.
De reden dat het weer een Saab wordt is dat ik die oude 2.2 stamper bedrijfszeker vind en een Honda diesel op dit moment niet kan betalen. Bovendien, het rijden in de 9-5 voelt goed.
De 400.000 km niet gehaald. Dat is het enige wat ik niet leuk vind. Baal der stiekum van.
Bedankt voor het lezen en de reacties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.