Saab 9-3 2.0 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 133.000 km
Nadat mijn Saab 9000 totall loss werd verklaard (zie andere review), ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Het verbaast niemand dat ik toch weer bij Saab ben uitgekomen vanwege de lage gebruikskosten, (relatief!) lage benzineverbruik, comfort en degelijkheid. In de 12 jaar dat ik Saab rijd (2 klassieke 900's en een 9000) heb ik nooit spectaculaire reparaties gehad. Veel rijders van aanzienlijk jongere auto's doen me dit niet na!
Autobedrijf Kompier gaf een behoorlijke inruilprijs voor mijn 9000 en dus was de keuze op een 10 jaar oude 'standaard' 9-3 gevallen. Mijn vierde Saab dus.
Vandaag heb ik hem opgehaald.
Ook hier valt het geringe verbruik meteen op! De eerste 40 kilometer (combinatie snelweg en bebouwde kom) gaf de boordcomputer 1 op 12,5 aan. Niet verkeerd voor deze auto.
De enorme zetels zitten perfect, zoals ik dat van Saab gewend ben. Alles voelt aan alsof het een leven lang mee gaat. Zo vertrouwd!
De 9-3 voelt aanzienlijk lichter en sportiever aan dan de 9000 CD.
De 2.0-16 liter motor van de 9-3 is soepel, maar kan niet in de schaduw staan van de enorme potentie van de 2.3-16. De 2.3-16 is werkelijk een scheepsmotor.
In ieder geval ben ik blij met de 9-3. Het is weer een echte Saab!
Update 9-12-2008
Over het algemeen tevreden over de 9-3. Helaas heeft hij een steekje laten vallen: de waterpomp was kaduuk. Naar alle tevredenheid door Kompier in de garantieperiode gerepareerd.
Nu het kouder is, neemt wel het verbruik fors toe. Ik mag blij zijn als ik 1 op 10 haal. Bij warm weer is 1 op 12 of 1 op 13 heel normaal.
foto's volgen nog!
Update 14 oktober 2011
Tijd voor een update! Inmiddels staat de kilometerteller op 158.000 km. ben ik tevreden: ja en nee.
Ja: de auto rijdt als een trein.
Nee: materiaalverwerking is ronduit slecht. loszittende lijst, verwarmingsknop en ventilatieknop zijn afgebroken (moeheid in de plastic) en inmiddels gerepareerd. Inmiddels heeft tijdens de vakantie de V-snaar de pijn aan Maarten gegeven. Een kapotte geleider (plastic) was de oorzaak.
Update 22 februari 2012
De SAAB is verkocht! Er is een einde gekomen aan een SAAB-tijdperk, waar ik met veel plezier op terug kijk. Het zijn prachtige karakterbakken. Thans heb ik gekozen voor een compactere Japanner met automaat (door omstandigheden, niet auto-gerelateerd). Voor de volgende eigenaar: veel succes met de TS-VX-50.
PROBLEMEN
Uiteraard nog geen. Ik heb de auto vandaag pas opgehaald.
Update 24 november 2010
Het is te merken dat SAAB niet meer het oude SAAB is. Het lijkt wel of deze auto in een staat van ontbinding verkeerd.
Enkele weken geleden brak de knop om de luchttoevoer in het interieur te regelen gewoon af.
Dit weekend brak de draaiknop voor de verwarming af.
Een sierlijst in het interieur heeft zich ook al zelfstandig gemaakt.
Dit ben ik NIET van SAAB gewend! Het is mijn vierde SAAB en zal tevens mijn laatste zijn.
ik denk dat ik maar eens ga shoppen bij een niet-premium merk.
Tijdens de vakantie ging de V-snaar kaduuk. Een plastic geleider was afgebroken. Hierdoor werd de V-snaar volledig verscheurd.
Inmiddels heb ik het eerste roestplekje ontdekt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.