Rover 827 Si (1996)

autoreview

Rover 800-serie

Signalement

Uitvoering827 Si
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Voorgeschiedenis:
één knappe Rover 827Si: zijn die er nog vroeg ik me 3 maanden geleden af... Na 3 jaar blij geweest te zijn in een Rover 620 kroop bloed waar het niet gaan kon en wilde ik perse een (nette) 827.

Op zoek dus... en als Amsterdammer leerde ik al snel dat Rover blijkbaar meer auto verkocht in het oosten van het land dan in de Randstad: alle beschikbare 827’s stonden minimaal 100km verder geparkeerd. Maar de KM’ers mochten niet baten...
Maar oh mijn god, de ene naar de andere teleurstelling kwam naar boven. Alle handelaren en bedrijven riepen standaard door de telefoon ’meneer dit is m, geloof me, toppertje man’. Nou niet dus. De ene had nog meer schade dan de gemiddelde testauto van Topgear, de ander had weer meer olie en KVS buiten het blok dan binnen het blok.

Ik hoor t m’n dealer nog zeggen toen ik vroeg of hij niet eens wilde bellen met wat kennissen van hem, vergeet t maar, ik heb er in 3 jaar niet één gezien, alle nette 827’s zijn in handen van mensen die heel goed realiseren dat ze een goede hebben, of mensen die de auto al vanaf nieuw hebben, die laten ze alleen los als ze overlijden.
En hoe triest maar waar, dit bleek dus het geval te zijn bij een meneer die meer dan goed was geweest voor zijn 827, wow wat een onderhoudsgeschiedenis!
Ik heb de auto uiteindelijke gekocht via een soort verzamelaar, die er net zelf in reed en blijkbaar toch (ik snap t nog steeds niet helemaal) wel wilde verkopen voor een hele schappelijke prijs.

De auto:
Vanaf dag één kwam begreep ik weer waarom ik een 827 wilde: een rover 600 is leuk, maar echt te verwaarlozen als je hem tegenover een 827 zet: het formaat, het comfort, de uitstraling en (je ziet er er echt niet aan af) de prestaties... alle vier stuk voor stuk top.

Qua formaat hoeven we niet meer te vertellen dat dat hij bijna 5 meter lang is... Toch oogt hij het niet als je er naast staat: pas als je de auto bekijkt vanaf een balkon zie je pas dat hij behoorlijk lang is.
Logisch dus dat de bagageruime, de motorkap en beenruimte achter ruim maar dan ook ruim voldoende zijn (waarom zeg ik eigenlijk niet goed?!), Niet ’goed’ want ondanks de beschikbare meters van de auto vond rover t nodig om maar één dashboardkastje te maken en verder geen enkele mogelijkheid bedacht voor je zonnebril of misschien wel een blikje cola... Shame on you, ontwerper!

Qua comfort: Tja... wat zullen we daar is opzeggen. Het motorgeluid: laten wat dat is afkraken, want dat is natuurlijk.... tja, welk motorgeluid eigenlijk? bedoel ik nu die stilte, of de ene brom die je hoort als je m een bevel geeft tot het leveren pittige prestaties?
Feit is dat je de 2,7 ltr V6 nagenoeg niet hoort totdat je m flink intrapt: en dan nog hoor je alleen zo’n V6 zoef onder t motto van ’ik maak maar geluid, anders geloof je straks niet dat we sneller voorruit gaan dan normaal’. Feit is ook dat het rijcomfort prima is: betreft de vering neigt hij naar het Amerikaanse, maar net niet genoeg om je zeeziek te maken: alle klappen en oneffenheden worden prima weggebalanceert met een paar dansbeweging achteraf en ook in de bochten houdt hij prima stand zonder een babybenz effect te geven.
Nadelen: tja helaas ook: een Rover 800 zou een Rover 800 niet zijn als die stille V6 niet gecompenseerd zou worden met krakende interieurgeluiden, wel voornamelijk pas op klinkerweggentjes en in stadsbochten.

Qua uitstraling val ik eigenlijk stil, de auto zelf is 10 jaar oud, en het ontwerp meer dan 15 jaar... Dat is m dan ook zeker af te zien.
Zet hem voor t stoplicht naast een alledaagse auto en zn leeftijd straalt er vanaf. Mar ach: de Golfjes en Astratjes moesten is weten waarom een 827 netjes de maximum snelheid op de rechterbaan rijdt: : ’wij’ zitten heerlijk comfortabel, ’wij’ hoeven niet zo snel mogelijk die burgerbak uit en ’wij’ hebben weten dat als! het nodig is de prestaties er wel zijn hoor...
Over smaak valt niet te twisten: ik vind m prachtig: niet opvallend, wel chique en eens in de maand kom je eens een andere op de snelweg tegen.
Maar eerlijk gebied te zeggen dat zo’n beetje al mn kennissen t daar niet mee eens zijn: termen als oubollig, ouwe lullebak en conservatief komen naar boven als ik ze mn nieuwe auto laat zien. Niet dat ik er wakker van lig, laten we eerlijk zijn vrienden ;-), deze woorden komen uit de monden van Opel, Citroen en Nissan rijders: nou niet echt het toonbeeld van smaakvolle auto’s met karakter!

Dan de prestaties,
Laat ik eerst vertellen dat het een glij-ijzer is: ideaal om te cruisen en de wereld zonder enig gevoel onder de banden weg te laten rollen. De auto is duidelijk niet gemaakt om te ’trappen’, hij kan het makkelijk, maar je krijgt wel t gevoel dat je hem pijn doet.
Nu dat gezegd is kunnen we eerlijk zijn en zeggen waarop het staat: Topsnelheid van de machine: geen idee! maar t stijgt boven de 210 uit. Acceleratie: in 10 seconde naar de 100. Ohnee, dat was in normale stand. Normale stand hoor ik je denken? Jaja, want ondanks dat het toentertijd een directieauto was voor de oudere boardroom heren onder ons: vond Rover t nodig om er een sportstand op te zetten... Het boekje noemt het echt netjes een sportstand: ik noem het meer de ’schakelen indien het pas echt nodig is stand’. Schakelen doet hij met een harde klap, maar dan ook echt pas op de 6000 toeren: wat hem een indrukwekkende opstart tot de 100 km geeft van rond de 7 seconden: niet slecht voor een 10 jaar oude rover van 1400 kilo!
Maar deze sportstand ter zijde is er nog een punt dat absoluut het vermelden waard is: inhalen... Helaas heb ik hier geen tijdcijfertjes van: maar ervaring leert dat 160 Pk tellende 2,7 ltr 32 kleps V6 daar flink in uitblinkt. ff ertussen? ff ervoor? ff snel invoegen ivm de korte strook? ik heb al menig GTI bestuurder vol bewondering (en teleurstellend) zien kijken op het moment dat ik de 827 vol intrap om bij een al rijdende inhaalactie te laten zien, dat hij geen schijn van kans maakt als t op stoer doen tegenover dat leuke meisje naast hem komt. Persoonlijk roep ik bij vrienden altijd (als ze druk bezig zijn met die stok met getalletjes en dat linker pedaal, tijdens het handsfree bellen ofcourse): “en dat met losse handen slome”, maar die humor wordt nooit zo gewaardeerd...

Al met al ben ik er zeer over te spreken en vind de auto zwaar en dan ook zwaar ondergewaardeerd, maar die aanname hebben jullie waarschijnlijk tijdens het lezen al gemaakt.
Zeker als we het reëel bekijken: auto kost in aanschaf nu weinig (denk aan hoogguit €3500). en levert daardoor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het rijgevoel is machtig: bij instappen en wegrijden voel je je door de zitpositie , het motorgeluid en de reactie van de auto op je commando’s echt de bestuurder van een topsegment auto.
Grote nadeel is het verbruik, bij normaal rijgedrag moet je denken aan 1 op 7,5 tot maximaal 1 op 8 op benzine.

PROBLEMEN

Buiten een lekkende klepdekselpakking, geen grote gebreken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.