Rover 827 Si (1993) #2

autoreview

Rover 827 Si (1993)
Rover 827 Si (1993)Rover 827 Si (1993)Rover 827 Si (1993)Rover 827 Si (1993)Rover 827 Si (1993)Rover 827 Si (1993)Rover 827 Si (1993)Rover 827 Si (1993)

Signalement

Uitvoering827 Si
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf227.000 km
KM-stand laatst227.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Whipped cream smooth performer

  • 227.000 km

Rover 827 Si.
Motor: Honda V6 injectie 2,7 liter 24 kleppen 169 PK 225 NM.
Versnellingsbak: Honda vier-traps automaat + lock-up.
Top snelheid: 215 km/u.
Acceleratie 0 tot 100 km/u: 9.

In de jaren 80 en 90 hadden Rover en Honda een nauwe samenwerking wat bij Rover resulteerde in, onder andere, de Rover 800. De Rover 800 moest gaan concurreren in het E-segment.
De Rover 800 is geleverd met Rover 2.0 viercilinder motoren, Honda 2,5 (C25A) en 2,7 (C27A) zescilinders, VM 2,5 viercilinder (diesel) motoren en in de laatste jaren met een 2,5 (K)V6 Rover zescilinder. Ten tijde van de introductie van de fastback in 1988 (de saloon was leverbaar vanaf 1986) was de 2,5 Honda V6 geschrapt vanwege koppel gebrek en vervangen door de 2,7 Honda V6. Deze is geleverd tot aan 1996 toen de KV6 2,5 liter het over nam. De KV6 was oorspronkelijk niet bedoeld voor de 800 maar voor diens opvolger, de 75. De 2,0 viercilinder is tijdens de levensduur doorontwikkeld en de 2,5 diesel is onveranderd gebleven. In 1992 kreeg de Rover 800 een grondige facelift. Niet alleen een ander front en kont maar ook op onderhuidse techniek werden aanpassingen doorgevoerd. Bij de MK2 werd ook een model aan het gamma toegevoegd. Een charmante coupe.

Mijn naam is Marc, ben geboren in 1990 en al sinds kleins af aan een echte autoliefhebber.
Britse, Amerikaanse, Duitse, Italiaanse, Franse en Zweedse merken vind ik allemaal mooie auto's maken. Toen ik 16 was begon ik mij serieus te oriënteren wat ik graag wilde hebben. Al snel voelde ik het meeste bij de Britse kant en dan sprong Rover er bovenuit voor mij. Dit kwam doordat mijn broer in 2005 een SD1 Vitesse kocht (omdat vroeger onze vader een SD1 2600 heeft gehad). Uiteraard genoot ik mee met mijn broer en de liefde voor het merk groeide helemaal toen mijn vader in 2008 een diep zwarte MK2 Rover 827 Si kocht.
De SD1 en 800 serie vond ik allebei erg mooi en toen ik in de geschiedenis van het merk de Rover 800 MK1 fastback tegenkwam was ik verkocht. Dit was echt dé auto die ik wilde hebben. Het interieur, de strakke koets, de (deels) Japanse techniek en het verhaal van het ontstaan van de Rover 800 vond ik ontzettend mooi. Het is niet zo dat ik alleen de MK1 800 mooi vind. De wat wulpsere lijnen en het mooie chroom van de MK2 kan ik ook zeer waarderen.

''Nog maar pas in bezit en nu al een revieuw?'' Ga ik uitleggen. Deze Rover 827 Si geeft mij een beetje een dubbel gevoel. Hij is gekocht door mijn vader eind 2007. Hierdoor wakkerde mijn liefde voor het merk Rover flink aan. Mijn vader heeft hem af en toe meegenomen naar zijn werk maar had hem vooral voor het mooie. Voor naar shows en meetings enzo. Echter is de gezondheid van mijn vader in de laatste jaren zodanig achteruit gegaan dat hij geen auto meer kan rijden. Ontzettend jammer. En zonde van zo'n fijne en mooie Rover. Want dat is het. De familie vroeg of ik hem over wilde nemen. Hierover hoefde mijn vrouw en ik geen moment na te denken. Uiteraard kon deze mooie wagen een plek krijgen in ons gezin. Dit vond mijn vader een erg fijn idee.
Ik ben mijn ouders dan ook erg dankbaar dat ik deze chique slee in de collectie mag toevoegen.

Het is geen dagelijkse auto want voor mijn werk heb ik hem niet nodig. Lekker vertroetelen, mee naar shows en lekker toeren naar meetings of tripjes.

Het is opmerkelijk om te beleven dat de MK2 Rover 800 zo anders voelt dan de MK1. De MK2 voelt moderner en luxer. Nee de MK1 is zeker geen fiets. Het tegendeel zelfs. Die voelen vandaag de dag absoluut als een heerlijke wagen maar voor het gevoel van luxe doet de MK2 het net even beter. De wagen lijkt ook groter te voelen en voelt misschien zelfs een beetje Amerikaans. Net als de MK1 zijn de prestaties erg goed. Je hoort mensen vaak praten over vermogen in getallen en dat is op een verjaardag natuurlijk allemaal heel indrukwekkend. Wat voor mij belangrijk is, is hoe het vermogen geleverd wordt. En dat is bij de 827 op een soepele en gelijkmatige manier. Heerlijk. Wat voelt ook hier de 2,7 liter V6 heerlijk romig en bij de les. Echt een turbine achtige krachtbron. Ook de automaat doet goed zijn werk. Geen irritante moderne, zenuwachtige 17-traps automaat maar gewoon een soepele unit die weet wat hij moet doen. Klaar.

Verbruik:
Op de snelweg is ook deze 827 Si in zijn element. Uren lang kun je (waar het mag) 150 rijden en dan is het verbruik nog steeds erg netjes. 1:10 als je minder vloeiend rijdt en ruim 1:11 als je een beetje op let. In de stad zakt dat gemiddelde uiteraard maar dat is bij elke auto zo.

Stuurgedrag:
Zoals gezegd voelt de MK2 wat groter maar door het goede zicht rondom en het fijne stuurgedrag laat hij zich behendig manoevreren.
Dit is een luxe uitvoering en dat merk je. Je hebt weinig stuur gevoel en op bijvoorbeeld een landweggetje snel sturen is het meer koerswijzigen dan sturen. Maar ja, een luxe wagen van bijna 5 meter lang, wat verwacht je. Denk overigens niet dat het een wollige wagen is. Op snelheid een afrit nemen kan prima en geeft hij vertrouwen en kan hij meer dan ik durf. Ben zelf niet zo'n gooi en smijt type.

Onderdelenvoorziening:
De onderdelen voorziening is niet heel slecht mits je ervoor gaat en daardoor je contacten opbouwt maar als je bijvoorbeeld een knipperlicht zoekt of een bepaald onderdeel voor je interieur is een kwartiertje Googelen zeer waarschijnlijk niet genoeg. Technische dingen worden nog geleverd of nagemaakt. Of je kunt ze na laten maken.

Het is een auto voor de echte liefhebber. Bij de Rover 800 ging het geld naar sfeer en naar het feit dat je je bijzonder voelt achter het stuur. Hout, dik Connolly leder en veel opties geven het gevoel van luxe. De schakelaars en bedieningspanelen zijn van de MK2 net even van betere kwaliteit dan de MK1.

Als allrounder is dit echt een top auto. Grote kofferbak, ruim interieur, veelzijdige motor met veel souplesse, veel luxe, de looks(!) en comfort zijn allemaal heel erg dik in orde.
Voor de liefhebber is het ook meer dan een auto. Hij heeft karakter en je hebt het gevoel dat de auto een ziel heeft (hoe vreemd dat ook klinkt).

Wat is er stuk gegaan/vervangen/aangepakt/opgefrist?

Ik probeer uit heringering (van toen mijn vader hem nog had) te noteren. Alles van 2024 en nieuwer is dus in mijn bezit.
Technisch:
1: Radiateur.
2: Expansietank.
3: Schokdempers.
4: Rubbers voor ophanging.
5: Startmotor.
6: Slot linksvoor.
7: Raam motor linksvoor.
8. Versnellingsbak gespoeld.
2024:
9: Subframe achter ontroest en gelakt:

Cosmetisch:
1: Leer op het stuur was deels de verf weggesleten (dit heb ik opnieuw geverfd.
2: Motorkap gespoten.
3: Gepolijst.
2024:
3. Achterklep ontroest.
4: Nieuwe kenteken platen.

Onderhoud:
1: Distributie riem/waterpomp/span-rol (moet elke 160.000 km of elke 5 jaar). Dan wordt ook de KVS volledig vervangen.
2: Automaat gespoeld.
3: Nieuwe banden.
4: Nieuwe remschijven.
5: Gebruikte uitlaat (in nette staat).

Ook al zijn Rover en Honda twee totaal verschillende autofabrikanten, ze hebben naar mijn idee een pracht product gemaakt.

Deze vriendelijke reus gaat niet meer weg!!!

Wat ik mee maak met deze Rover beschrijf ik regelmatig in mijn Autoweek topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5473797

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.