AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rover 75 2.0 CDT Club (2000)

autoreview

Rover 75 2.0 CDT Club (2000)

Signalement

Uitvoering75 2.0 CDT Club
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst272.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 141.000 km

De Rover 75 geeft een geweldig gevoel. Een heel mooi design, en een chique afwerking geeft het gevoel dat je in een duurdere klasse auto rijdt. Alles is mooi afgewerkt, een mooi dashboard (het lijkt wel of ze een halve boomstam hebben gebruikt).

De rijeigenschappen van de diesel zijn erg goed, je merkt niet dat je met een diesel rijdt, dit ook dankzij de BMW motor. Je komt goed mee in het verkeer, alleen op de snelweg kom je nog wel eens wat te kort bij een inhaalactie.
Iets meer PK’s is geen overbodige luxe, dit kun je altijd nog achteraf doen bij bijvoorbeeld een tune-bedrijf. Je krijgt dan vaak 150 pk, ipv de 116 standaard. Alleen buiten de auto hoor je bij stationair duidelijk dat het een diesel is. Maar ja, waar zit je? Het liefst binnen natuurlijk. En daar is het goed toeven. Mooie klokken, degelijke afwerking en een enorm gevoel van luxe heerst in het interieur.

Verder kun je echt eindes rijden met deze auto, je wordt niet moe. De stoelen zitten erg goed. De beenruimte achter is beperkt, maar voldoende. Echt lange mensen hebben achter wel een probleem, het hoofd wil dan wel eens tegen het dak komen.
De ruimte is de kofferbak is wel weer enorm ruim. Ik heb me vaak verbaast hoeveel ik nog meekrijg voor een sedan.

De reacties die je met deze auto krijgt blijven leuk. Ik rij nu bijna 2 jaar met deze auto (in januari 2007 2 jaar), en blijf positieve reacties krijgen. Je rijdt absoluut in een bijzondere auto, het is dan ook jammer dan MG-Rover failliet is.
Toch is het laatste nieuws dat in 2007/2008 de nieuwe 75 ook naar Europa komt, gemaakt door het Chinese Nan-Jing, persoonlijk vind ik dat toch goed nieuws.

PROBLEMEN? NEE!

Tot nu toe heb ik zelf nog geen problemen gehad, ik heb alleen rondom de remschijven moeten vervangen, maar dat is normaal onderhoud. Bekend probleem weliswaar is de luchtmassameter en de koppeling. Deze gaan schijnbaar om de 100.000 km stuk. Verder willen de drempeltjes met in/uit stappen wel eens loslaten.

Laatst 200.000 km gereden en inderdaad, de luchtmassameter is stuk gegaan. Deze is vervangen en het rijdt weer geweldig. Leuk detail; ook dit onderdeel is een BMW onderdeel die in de 320 of 520 BMW ook zit. Zoals het dus weer blijkt; kwaliteit.

Ondertussen staat de teller op 219.000 km. Rond de 215.000 is de koppeling stuk gegaan, dit is zoals gezegd, een bekend probleem bij de 75 diesel. Op zich was dit geen extreem dure reparatie. Inclusief vliegwiel heeft me dit 900 euro gekost. Verder mankeert er helemaal niets en heb weer een hoop kilometers te gaan.
Ik ben overigens wel op zoek naar een andere auto, gezien aankomende gezinsuitbreiding zoek ik een station. En dat is lastig.... Weinig auto’s komen in de buurt van deze 75, en als het al wel is kosten deze de hoofdprijs..... Voorlopig dus nog heerlijk blijven toeren met deze auto.

AFSCHEID

  • 272.000 km

Met pijn in het hart heb ik afscheid genomen van deze auto. Gezien twee kinderen "moest" ik echt een stationwagon hebben. Jammer want al de jaren heb ik het een mooie, goede, betrouwbare, lekkere, veelbesproken auto gevonden. Overigens zwaar ondergewaardeerd door heel veel mensen, voor door de onbekendheid en een hele zwik vooroordelen.

Zelf bij het halen van de nieuwe auto, heb ik met weemoed bijna gezwaaid naar de 75. Het was echt mijn auto. Ik ben benieuwd of de nieuwe ride me net zo gaat bevallen. Dat wordt moeilijk denk ik, deze auto heeft "Hèt Gevoel"......

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat MG-Rover failliet is? Zou jij een nieuwe kopen dan? Dat merk is een aaneenschakeling van financiele problemen en de chauvinistische engelse overheid heeft er genoeg belastinggeld van arme burgers ingestoken dit prestigemerk in leven te houden. In nederland goed voor een parlementaire enquete. Dus laten we niet vals sentimenteel gaan doen over een commercieel mislukt merk.
De concurrentie biedt nog steeds iets beters aan.
Afz Van God Los
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer VGL!! Het enthousiasme waarmee Arjan over zijn Rover schrijft is volledig terecht. Deze auto had de redding moeten worden van MG/ROVER echter door de onterechte negatieve berichtgeving t.a.v. met name Britse auto's door voorstanders van de Duitse merken is deze fabriek ten gronde gegaan. Maar wist je wel dat deze auto door Duitse (BMW) ingenieurs is ontworpen met de modernste technieken en met een aantal zeer luxe Britse kenmerken (hout,chroom en leder)? De Rover 75 had alles in zich om een redder te zijn voor het merk. Dat is pas jammer. Maar VGL maak eens een ritje met deze auto dan zal je mening wel wijzigen.
Arjan nog vele fantastische kilometers.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Toe maar Wiljon! De britse overheid heeft miljoenen meegegeven aan BMW teneinde arbeidsplaatsten te behouden. Dat is geld uit de belastingpot geweest. Nogal zuur als je op een minimum leeft en van belastingeld een fabriek in stand wordt gehouden die auto's bouwt die jij nooit zult kopen. Gesubsidieerde markteconomie. En dat al voor de zoveelste keer, want met Honda ging het ook mis, in een tijd dat de werkloosheid in GB recordhoogte bereikte. Ga dat eens uitleggen aan een britse burger die niet eens geld heeft zich tegen ziektekosten te verzekeren. Dat de 75 een mooie auto is kan niet ontkent worden, alleen staat dat volledig los van het marktprincipe.
Arjan m
Arjan m
  • 0
VGL, je hebt ten dele gelijk. De Enegelse overheid heeft een hoop verziekt. Doordat de fabriek ook te lang met verouderde machines bleef werken, werden de kosten veel te hoog. Hierdoor is MG-Rover met name failliet gegaan, niet door slechte kwaliteit, maar het niet (durven) investeren in de nodige materialen. Honda en BMW hebben dit geprobeerd, maar de Engelse overheid hield dit steeds tegen, want er zouden teveel arbeidsplaatsen verloren gaan.

Neemt niets weg van de kwaliteit van de 75. De diesel is 1-op-1 uit BMW, de bodem is van BMW (5-serie E39) en zo nog heel veel meer onderdelen. Je koopt dus eigenlijk een 3/4 BMW.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dan gooi gelijk Born, Ford Genk, VW Vorst, Volvo Gent en weet ik wat ook maar dicht, want die blijven ook ten dele dankzij cadeautjes en toegiften van de betreffende regeringen.
Dacht dat dit over auto's ging, ipv marktprincipes.
Iig, ik hoop dat de auteur nog véél plezier beleeft aan zijn 'marktprincipetechnische mislukking', ben blij met zijn leuke review en dank hem bijna omdat hij de weg wat opfleurt met deze klassieke maar mooie Rover 75.

Mvg, Frederik
Arjan m
Arjan m
  • 0
Helemaal mee eens Frederik...

De 75 is een heerlijke auto, echt om van te genieten....

Beter kan ik het niet zeggen....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat de Rover door BMW ingenieurs is ontworpen is echt geen garantie voor de m.i. ten onrechte geprezen kwaliteiten. Hij mag dan gebaseerd zijn op een E39, dit is een klassieke achterwielaandrijver van BMW een totaal ander concept valt ook niet te vergelijken met de Rover 75: de ("echte" BMW is uiteraard in bijna alle opzichten klassen en klassen beter. En de ruimte achterin is gewoon veel te klein. De eerste beste VW Bora of Vento is veel en veel groter (maar wel twee klassen lager gesitueerd in de markt); over de hoofdruimte achter zullen we het al helemaal niet hebben. En a propos aankleding van het interieur: errug veel plastic, hoor, en nog goedkoop ook.
Ik kan de hardnekkige liefhebbers van de R75 dan ook alleen maar aanraden eens in een echte BMW (bijv. E39) plaats te nemen. Ook al is deze - ik geef het zonder meer toe - uiterlijk minder chique ogend - wellicht ietwat proletarisch - dan de Rover. Als je in de auto zit zie je de vormgeving niet meer.
VSOP
VSOP
  • 0
@ VGL.
quote; "De Britse overheid heeft miljoenen meegegeven aan BMW teneinde arbeidsplaatsten te behouden. Dat is geld uit de belastingpot geweest."

Ten tijde van de overname van de Rover-group door BMW had de Britse overheid zich al lang teruggetrokken uit deze onderneming. Dit was gedaan onder Thatcher begin jaren '80 in het kader van de privatisering. British Aerospace (BAe) verkreeg toen een meerderheidsbelang in toen nog British Leyland (met partner Honda een minderheidsbelang). Jaguar werd later verkocht aan Ford. Na deze opsplitsing ging het resterende deel v/h bedrijf verder onder de naam Rover-group.
Het is waar dat de Britse overheid veel (belasting)geld verloren heeft in deze onderneming. Maar dit was in de tijd (jaren '70) voordat Thatcher premier werd. British Leyland bleek toen een onbestuurbare kolos die slecht werd ge-managed. En een gedemotiveerde (stakende) workforce deed de rest de das om. De kwaliteit van hun produkten was berucht.
Arjan m
Arjan m
  • 0
@J. Mikkers

Over de ruimte achtering ben ik het absoluut oneens.
Ik moet regelmatig monitors en computers vervoeren, en het verbaast mij steeds hoeveel ik achterin meekrijg.
De ruimte is stiekem erg groot. Met name de hoogte van de kofferbak zorgt ervoor dat je er veel in kwijt kunt. Vergeleken met de BMW 5 serie kan ik meer erin laden.

Wat betreft BMW-rijden; Ik heb regelmatig in een BMW E39 rondgereden, mijn collega had er één. De BMW is een stuk stugger dan de 75. Persoonlijker houd ik meer van een wat soepelere vering, dus heeft de 75 mijn voorkeur. Afwerking en techniek zijn bijna gelijk. Ten voorbeeld; Ik heb het navigatiesysteem van een BMW (e46 3 serie) achteraf in deze auto ingebouwd. Zelfs het scherm past gewoon in de 75. Het hele systeem zit technisch hetzelfde in elkaar. Zelfs de boordcomputer communicatie is helemaal gelijk. Dus vergis je niet, je hebt echt met een kwaliteitsauto te maken!
JR777
JR777
  • 0
Pracht auto maar eh een ruimere auto waarom dan geen 75 station?

JR

Ps. alleen al vanwege dit pracht ontwerp is het zonde dat Rover weg is, maar ja het moet financieel ook lukken!
Arjan m
Arjan m
  • 0
Ik heb wel al nagedacht over de 75 station.
Toch vind ik deze iets minder mooi, iets minder elegant...

Maar het zou zomaar kunnen dat het de 75 gaat worden.
Kwalitatief doen de auto's zeker niet onder voor de andere merken.

Overigens komt in september de MG 7 weer naar Europa. Dit is één op één dezelfde auto als de 75. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Meer informatie:

Kijk op www.mg-rover.com of www.nacmg.com/mg7
Arjan m
Arjan m
  • 0
En jawel, na twee afdwalingen heb ik er één gekocht, een Rover 75 Tourer....

En dat had ik veeeeeel eerder moeten doen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Rover 75 , Prachtige aangename wagen ,een klasse wagen , zowel de wagen als de bestuurders , ik werd nog nooit gehinderd of bumper gekleefd door een Rover , wat men niet kan zeggen van de BMW haantjes , die alleen maar zicht hebben voor de naam van het merk , je kan ook geen oordeel over een wagen vellen als je er nooit mee gerden hebt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hallo iedereen
Ik rij al 11 jaar met een Rover 75 en heb nu 167.000 km , wat niet veel is, nu moet de koppeling wel vernieuwd worden.
Had de Rover 75 nog bestaan had ik onmiddelijk een nieuwe gekocht , dit is werkelijk een droom van een auto. Heb al met Opel gereden Volkswagen Citroen en er is geen enkele die zo'n comfort bied en zoveel ruimte en ik ben niet van de kleinste.
Groetjes.
Arjan m
Arjan m
  • 0
Beste Armand,

De koppeling gewoon laten vervangen, 167.000 km is nog geen km-stand voor een diesel.
Bovenstaande 75 heb ik weggedaan met dik 270.000 km op de teller (gekocht met 141.000), en de auto reed nog geweldig. Spijt dat ik er van gehad heb, ik had de auto gewoon moeten blijven rijden.

Ik heb er 4 jaar mee gereden, en aan reparaties (dus buiten het normaal onderhoud), inclusief de koppeling ongeveer 1400 euro aan kwijt. Dat heeft mijn nog geen andere auto nagedaan.

En de 75's uit 2000 komen nog uit Cowley (Oxford / BMW fabriek) en zijn van de beste bouwkwaliteit. Nooit wegdoen dus ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beste Rover 75 vrienden, Ik heb net een Rover 75 aangeschaft van 2002 , heb er meer dan één jaar achter aan het zoeken geweest om te vinden wat ik mooi vond, , deze is mooi met mooi beige leer en afgebiesd in de kleur van de auto mooi blauw/groen, ik zoek wel een paar kleine onderdelen om hem helemaal perfect te krijgen maar ik zou eerst willen weten waar ik de auto eens aan de computer kan hangen en zien wat dat zegt ? Maar wie weet een garage die deze Rover 75 zou kunnen onderhouden of toch minstens eens kan uitlezen? Wie weet dat, die zou mij er een groot plezier mee doen ! Ik weet ik ben een Anglofiel en heb ook een Engelse oldtimer ! Reeds dank voor die mij kan helpen
Arjan m
Arjan m
  • 0
Hi David,

Ligt er aan waar je woont natuurlijk, maar er zijn een aantal bedrijven die dit kunnen. Zo weet ik Diagnose Service Noord in Burgum, of Richard van Noort in Biest Houtakker.

Ik nodig je uit om je aan te melden bij mg-r.nl, een Nederlandse MG / Rover club waar wellicht meer mensen je van informatie kunnen voorzien. Ook onderdelen zijn daar genoeg te vinden, onder andere in mijn garage ;-)
LA CHARGE DS
LA CHARGE DS
  • 0
Jammer dat het merk niet meer bestaat ( deels heeft rover zelf dit veroorzaakt) wat hebben ze mooie auto's gemaakt, van de oudere wagens was de kwaliteit twijfelachtig maar de latere series waren gewoon goed een heerlijk merk die wisten hoe good looking cars eruit moesten zien en inwendig aangekleed moesten worden een groot voorbeeld voor de hedendaagse meuk.
opabenz
opabenz
  • 1
En nog de absolute smaakmaker de Rover MG ZT 260 met een V8 icm rwd. Met name in estate uitvoering een fraaie auto.