
De concurrentie biedt nog steeds iets beters aan.
Afz Van God Los
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 75 2.0 CDT Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 141.000 km |
KM-stand laatst | 272.000 km |
De Rover 75 geeft een geweldig gevoel. Een heel mooi design, en een chique afwerking geeft het gevoel dat je in een duurdere klasse auto rijdt. Alles is mooi afgewerkt, een mooi dashboard (het lijkt wel of ze een halve boomstam hebben gebruikt).
De rijeigenschappen van de diesel zijn erg goed, je merkt niet dat je met een diesel rijdt, dit ook dankzij de BMW motor. Je komt goed mee in het verkeer, alleen op de snelweg kom je nog wel eens wat te kort bij een inhaalactie.
Iets meer PK’s is geen overbodige luxe, dit kun je altijd nog achteraf doen bij bijvoorbeeld een tune-bedrijf. Je krijgt dan vaak 150 pk, ipv de 116 standaard. Alleen buiten de auto hoor je bij stationair duidelijk dat het een diesel is. Maar ja, waar zit je? Het liefst binnen natuurlijk. En daar is het goed toeven. Mooie klokken, degelijke afwerking en een enorm gevoel van luxe heerst in het interieur.
Verder kun je echt eindes rijden met deze auto, je wordt niet moe. De stoelen zitten erg goed. De beenruimte achter is beperkt, maar voldoende. Echt lange mensen hebben achter wel een probleem, het hoofd wil dan wel eens tegen het dak komen.
De ruimte is de kofferbak is wel weer enorm ruim. Ik heb me vaak verbaast hoeveel ik nog meekrijg voor een sedan.
De reacties die je met deze auto krijgt blijven leuk. Ik rij nu bijna 2 jaar met deze auto (in januari 2007 2 jaar), en blijf positieve reacties krijgen. Je rijdt absoluut in een bijzondere auto, het is dan ook jammer dan MG-Rover failliet is.
Toch is het laatste nieuws dat in 2007/2008 de nieuwe 75 ook naar Europa komt, gemaakt door het Chinese Nan-Jing, persoonlijk vind ik dat toch goed nieuws.
Tot nu toe heb ik zelf nog geen problemen gehad, ik heb alleen rondom de remschijven moeten vervangen, maar dat is normaal onderhoud. Bekend probleem weliswaar is de luchtmassameter en de koppeling. Deze gaan schijnbaar om de 100.000 km stuk. Verder willen de drempeltjes met in/uit stappen wel eens loslaten.
Laatst 200.000 km gereden en inderdaad, de luchtmassameter is stuk gegaan. Deze is vervangen en het rijdt weer geweldig. Leuk detail; ook dit onderdeel is een BMW onderdeel die in de 320 of 520 BMW ook zit. Zoals het dus weer blijkt; kwaliteit.
Ondertussen staat de teller op 219.000 km. Rond de 215.000 is de koppeling stuk gegaan, dit is zoals gezegd, een bekend probleem bij de 75 diesel. Op zich was dit geen extreem dure reparatie. Inclusief vliegwiel heeft me dit 900 euro gekost. Verder mankeert er helemaal niets en heb weer een hoop kilometers te gaan.
Ik ben overigens wel op zoek naar een andere auto, gezien aankomende gezinsuitbreiding zoek ik een station. En dat is lastig.... Weinig auto’s komen in de buurt van deze 75, en als het al wel is kosten deze de hoofdprijs..... Voorlopig dus nog heerlijk blijven toeren met deze auto.
Met pijn in het hart heb ik afscheid genomen van deze auto. Gezien twee kinderen "moest" ik echt een stationwagon hebben. Jammer want al de jaren heb ik het een mooie, goede, betrouwbare, lekkere, veelbesproken auto gevonden. Overigens zwaar ondergewaardeerd door heel veel mensen, voor door de onbekendheid en een hele zwik vooroordelen.
Zelf bij het halen van de nieuwe auto, heb ik met weemoed bijna gezwaaid naar de 75. Het was echt mijn auto. Ik ben benieuwd of de nieuwe ride me net zo gaat bevallen. Dat wordt moeilijk denk ik, deze auto heeft "Hèt Gevoel"......
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.