Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 75

Rover 75 2.0 CDT Club (2000)

Britse adel met Duits hart

Rover 75 2.0 CDT Club (2000)
  • Autotest
25 september 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De dieselvariant van de Rover 75 is de enige in de serie met een krachtbron van voormalig concernmoeder BMW. Na flink wat kilometers sturen weten we of de Brit zich daarvoor moet schamen of dat het juist een aantrekkelijke toevoeging is.

Rovers topmodel bewijst dat voormalig eigenaar BMW het Britse karakter zorgvuldig heeft gecultiveerd. Niets bodemgroep van een BMW-model lenen, maar gewoon een eigen platform met de aandrijving op de voorwielen zoals we dat al jaren gewend zijn van Rover personenauto"s. En Rover gebruikt voor de versies met benzinemotor gewoon zijn eigen krachtbronnen uit de K-serie. Alleen voor de diesel wordt een uitzondering gemaakt; die krijgt de motor van de BMW 320d, maar daar is nog wel flink aan gesleuteld. Uiteraard waren er aanpassingen nodig om hem geschikt te maken voor dwarse montage in de machinekamer van de 75. Veel ingrijpender was echter de overgang van een inspuitpomp met hoge leverdruk naar het common-railsysteem. Rover maakte meteen van de gelegenheid gebruik om de vierpitter een karakter te geven in overeenstemming met het comfort-imago van Rover. Dat betekent wat minder pk"s en Nm"s aan boord: 115 in plaats van 136 pk en met 260 Nm koppel 20 Nm minder. In de praktijk toonde de 75 2.0 CDT zich een ontspannen, aangenaam stille reiswagen. Met de soepel schakelende vijfbak kun je hem laag in de toeren houden en dat levert je een mooi verbruik op. We scoorden over de hele testperiode 1:14,5 en dat is een nette waarde voor een vrij forse auto van leeg anderhalve ton. Het is echter wel minder gunstig dan de beloftes van de fabriek. Eenzelfde beeld zien we bij de sprint van 0 naar 100 km/h. Niets mis mee, zouden we zeggen. Opvallend was bij onze testauto wel het relatief lange voorgloeien, dat bij zo"n moderne diesel uit de tijd is. Duidelijk minder te spreken zijn we over het trillingsgedrag van de motor. Met de hoorbare trillingen zit het wel goed, want Rover heeft met flink wat geluidsisolatie het dieselgeluid fors gedempt, al blijf je je wel bewust van het feit dat er gedieseld wordt. Als de motor minder dan 1900 toeren draait, voel je echter vibraties en hetzelfde geldt voor de stationaire loop. Vinden we bij een auto van deze standing niet passen.

Echte reiswagen

Met de 75 heeft Rover een auto neergezet met een absoluut bijzondere uitstraling. Klassieke thema"s zijn netjes verweven in een hedendaags kostuum. We kregen wel de indruk dat vorm soms heeft geprevaleerd boven functie. Probeer zo"n 75 eens achteruit in te parkeren; kom je erachter dat het overzicht naar achteren danig te wensen overlaat. Kaartlezen is in het donker ook geen makkie: in de plafonnier zitten kaartleeslampjes, maar de lichtopbrengst is beroerd. De stoelen zien er mooi uit, maar zijn niet het summum van zitcomfort en aan de korte kant. En niet alle knopjes zijn op een even logische plaats gesitueerd.
Maar genoeg gezeurd, want de 75 blijft een mooie auto om naar te kijken. En van binnen heerst er natuurlijk ook een heel bijzondere sfeer. Die speciale ambiance draagt bij aan het prettige gevoel dat je als 75-bestuurder hebt. De bak schakelt prima, de besturing is mooi direct en communicatief en de auto remt krachtig, maar wel al eerder dan verwacht met assistentie van het ABS. Zijn comfortabele vering maakt de 75 niet tot een echte bochtenridder omdat hij best een beetje wil hangen. Een bewuste keuze van Rover waar wij geen moeite mee hebben. Overigens moet de 75-rijder niet opkijken van wat rare rammelgeluiden uit het vooronder als je hard door een slecht geplaveide bocht gaat; klinkt niet geraffineerd, maar kan geen kwaad en komt de 600-rijder wel bekend voor.
Het stijlvolle interieur van de 75 biedt een behoorlijke zitruimte, maar is in zijn klasse geen topper. De bagageruimte is goed bereikbaar, maar met een volume van 432 liter evenmin riant. Als het een keer nodig is, kun je in de 75 wel grotere stukken vervoeren door de achterbank neer te klappen. Bergruimte voor kleine spulletjes is er in principe voldoende voorhanden, maar als je een CD-wisselaar bestelt, dan komt die in het dashboardkastje dat dan op slag nutteloos is geworden.
Rover brengt met de 75 2.0 CDT een fijne diesel op de markt. De auto rijdt bijzonder rustgevend en is daardoor bij uitstek geschikt voor ontspannen kilometers vreten. Rover zou nog iets meer aandacht mogen besteden aan de motorvibraties om hem echt goed te maken. De door ons gereden Club-versie moet zo"n f 75.500 opbrengen en daar krijg een mooi complete auto voor met automatische airco en alle elektrische toeters en bellen. Geen prijsbreker, maar zeker de moeite van het overwegen waard.

Signalement

Merk Rover
Model 75 2.0 CDT Club
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 35.790

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.951 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.747 mm / 1.778 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/65VR15Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,5 s / 14,0 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 163 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 75
Rover Rover 75

Uitgelicht aanbod

    Rover 75 1.8 Turbo Club

    Rover 75 1.8 Turbo Club

    • 2004
    • 155.000 km

    € 1.950

    Rover 75 1.8 Club LSE Youngtimer

    Rover 75 1.8 Club LSE Youngtimer

    • 2001
    • 120.402 km

    € 5.195

    Rover 75 1.8 Turbo Classic / AIRCO / ELEK.RAMEN / ELEK.SPIEGELS / CD.WISSELAAR / LMV / PDC / LMV / NAP.....

    Rover 75 1.8 Turbo Classic / AIRCO / ELEK.RAMEN / ELEK.SPIEGELS / CD.WISSELAAR / LMV / PDC / LMV / NAP.....

    • 2004
    • 132.443 km

    € 2.995

Meer Rover 75 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 75 specificaties
  • Rover 75 occasions
  • Rover 75 video's
Advies en informatie
  • Rover 75 tests
  • Rover 75 gebruikersreviews
  • Rover 75 index
PREMIUM
Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

In de tijd dat de driecilinder doordruppelt naar het D-segment, moet je een beroep doen op...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

    Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

    19
    • 21 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.0 V6 Club (2002)

    Rover 75 2.0 V6 Club (2002)

    12
    • 18 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Rover 75 1.8 Turbo Club (2003)

    Rover 75 1.8 Turbo Club (2003)

    8
    • 7 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Rover 75 1.8 Business (2002)

    Rover 75 1.8 Business (2002)

    2
    • 29 april 2020
  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2000)

    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2000)

    • 13 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 75 1.8 Turbo Ambition (2005)

    Rover 75 1.8 Turbo Ambition (2005)

    3
    • 13 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2005)

    Rover 75 2.5 V6 Sterling (2005)

    7
    • 9 mei 2019
meer reviews
Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75 V6

Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75 V6

78

In de tijd dat de driecilinder doordruppelt naar het D-segment, moet je uitwijken naar de occasionmarkt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Rover 75 Limousine - Blits Bezit

    Rover 75 Limousine - Blits Bezit

    48
    • 14 maart 2018
  • CarHacks - Deel 9 - Geen losse papiertjes meer

    CarHacks - Deel 9 - Geen losse papiertjes...

    12
    • 29 november 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Rover 75/MG ZT

    Facelift Friday: Rover 75/MG ZT

    59
    • 10 juni 2016
  • Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75 V6

    Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75...

    78
    • 21 december 2015
  • PREMIUM
    Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

    Rover 75 2.5 Sterling - Volvo S60 2.4 Edition

    • 15 december 2015
  • Klokje rond Rover 75

    Klokje rond Rover 75

    47
    • 24 november 2011
  • Klokje rond Rover 75

    Klokje rond Rover 75

    5
    • 30 april 2008
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021
  • Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    20
    • 13 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden