Rover 75 2.0 V6 Club (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 75 2.0 V6 Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 247.000 km |
230000
- 225.000 km
Nadat ik de Fiat 124 spider heb ingeleverd bij de dealer heb ik een oudere Rover 75 2.0 op LPG gekocht bij een Toyota dealer in mijn woonplaats.
Het heeft de LPG3 aanduiding wegens dat het Koltec gas systeem ingebouwd zit wat origineel erkend is als LPG3 bij RDW.
Hierdoor krijg je een tegemoetkoming van de motorrijtuig belasting.
Hierdoor rijd je voor € 110,- per maand ipv 155.
De auto zag er nog keurig uit en is gekocht zonder garantie maar de Toyota dealer heeft ook nog mankementen gratis verholpen!
Wat is er gebeurd tussen aflevering en rijden:
- Thermostaat
Ging kapot waardoor de temperatuurmeter rood uitsloeg en de boordcomputer overheat aangaf.
- Spruitstuk afdichting
Auto rook naar benzine op een gegeven moment waar bij een afdichtingsrubber uitgedroogd/scheurtje zat.
Nadat dit verholpen is reed de auto weer goed naar behoren (althans dat dacht ik)
Daarna bij Lievaart Rover specialist/dealer in Rozenburg geweest om de laatste puntjes op de i te zetten en om te kijken of het een gezonde auto was.
Daaruit kwam dat de voorhang rubbers en motorrubbers dermate weg waren dat het bijna ijzer op ijzer was.
Dit verklaarde dus ook meteen het bonken wat de auto af en toe deed.
APK voor aflevering goedgekeurd?!?!
Dit maar gelijk laten vernieuwen omdat het gewoon gevaarlijk was.
Nu rijd de auto pas echt naar behoren en niet zoekerig meer of raar deinen/bonken.
Auto uitgelezen deze gaf sporadisch een storing op de injectie, waardoor de auto dus soms in hield.
Hiervoor gaat binnenkort de auto weer langs om eerst het brandstof filter te vervangen en om daarna te kijken naar de lambda sensoren en eventueel verder.
Ook gelijk de sierlijsten weer vastgezet met originele clips net als de kunststof afdek kap onder de motor met originele clips ipv parkers.
En de goot onder het raam weer met plastic clips.
Tevens ook de airco gevuld ik vond dat die slecht koelde en ben langs de airco specialist gegaan.
Hij heeft het systeem gemeten werkte nog naar behoren maar zat maar 30% vloeistof in vandaar dat die gas geluiden gaf en niet koel werd.
Wat zit er op de Rover 75 Club 2.0 V6 uitvoering?
- Automaat
- Hoogte verstelbare koplampen
- Lederen bekleding
- Climate control
- Navigatie
- Boordcomputer
- Cruise Control
- CD speler met 6 disk cassette....
- Elektrisch zonnescherm achter
- Trekhaak
Zal binnenkort eventuele foto’s posten.
Tevens hebben wij pas nog een Rover 75 erbij gekocht Omdat deze auto zo soepel en fantastisch rijden en ook nog betrouwbaar bleken!
Ook een 2.0 V6 Rover 75 maar dan de Sterling uitvoering ipv Club en op LPG maar helaas bleek achteraf op LPG2.
Wegens dat deze door RDW niet als gecertificeerd lpg3 systeem bij de Rover geregistreerd straat...
Dan is de wegenbelasting ineens 150 euro per maand des al niettemin heb je voor 50cent per liter lpg toch nog goedkoop rijden maar met de RDW zijn wij hierover in discussie omdat het wel een LPG3 systeem is.
Wordt vervolgd
Kleine beurt+Kolten(Necam) LPG onderhoud
- 234.000 km
Voor mijn nieuwe werk rijd ik iedere dag van Boskoop naar Eindhoven, dit is per dag 250 km, dan is LPG ineens een stuk leuker tanken :)
De Rover 75 Moonstone Green bleef inhouden op LPG en had soms moeite met het terugvallen in toeren of inhouden op bepaalde snelheden.
Ook gaf die aan dat er een Oil service gedaan moest worden dit gelijk ook meegenomen.
Gelijk zijn eerste beurt voor de 75, nadat ik hem heb aangeschaft.
Daarbij kwamen toch nog gebreken van de vorige eigenaar/garage houder aan het licht.
De carter ventilatie was paar keer afgebroken en steeds met tussen oplossingen gemaakt (dit zorgde voor valse lucht aantrekken) en kan dus ook zorgen voor inhouden van de motor.
En nog wat dingen wat niet “deugdelijk” verholpen was:
- Ventilatieslang
- Slang Krukas
- Inzetstuk carter ventilatie
Voor het LPG nakijken is die van de Rover specialist zonder LPG onderdelen naar een andere specialist voor Rover en Koltec gegaan (heeft het magazijn nadat Koltec/Necam stopte) opgekocht.
Daar gaf de test het volgende aan:
Gas meting waarden niet goed
Overslag 4 en soms 2 en 6 cilinder
Bobine + bougies vervangen geen resultaat.
LPG verdeelhuis+ aanvoerslangen vervangen en lpg filter plaatsen.
Nadat dit vervangen was werd die nog een keer getest met T4 en was de gasmeting in orde en overslag niet meer waarneembaar.
Waarschijnlijk was er al een hele tijd (30.000km) of meer geen onderhoud gepleegd aan de LPG installatie.
Nadat ik de auto heb opgehaald rijd die bijna als een zonnetje, sinds dat ik e auto heb schakelt die soms met een bonk van 3 naar 4e versnelling in de automaat blijf het vreemd vinden dat het ene keer erger is dan andere keer.
Voor de rest loopt de LPG installatie keurig geen afslaan of overslag meer en hangt de auto meer aan het gaspedaal dan eerst.
Op naar de 250.000 km!
LPG korte duur
- 235.500 km
Helaas was het maar voor 1 dag dat het LPG systeem naar behoren werkte.
Daarna begon het stotteren en inhouden weer :(.
Heb meteen contact opgenomen met Ad Akkermans Rover+LPG specialist die ermee aan de slag is geweest en hij gaf aan dat het helemaal naar behoren werkte maar het systeem zo zwaard vervuild was dat die er een LPG filter heeft tussen gezet.
De werkzaamheden van bovenstaande review was helaas maar voor even.
Waarschijnlijk is dit systeem weer deels vervuild of zit de oorzaak in een andere hoek, de Rover gaat 03-09 weer richting Goes om verder te onderzoeken.
Ook sporadisch blijft de kilometerteller err aangeven en ging het airbag lampje weer branden (waar ik het al vreemd vond dat die uit stond?)
De auto zal dan gelijk uitgelezen worden en airbag lampje draden maken net niet goed contact en moet dus opnieuw gesoldeerd worden of vervangen.
Aan andere kant stoor ik mij niet aan het airbag lampje...
Ook het plafonnière lampje viel naar beneden door de kunstof klips hard waren geworden en afgebroken,
Hier is de Rover specialist Lievaart mee bezig voor een oplossing omdat alle plafonnières hier last van krijgen/hebben.
Wordt vervolgd!
p.s Zal binnenkort ook eens foto’s erop zetten van de binnenkant.
Einde Moonstone Green
- 247.000 km
Nadat de auto voor een nieuwe APK moest kwamen er onverwacht veel lijken uit de kast vallen waardoor het onverstandig was om in de auto geld te blijven pompen.
Hierdoor heb ik afscheid moeten nemen en is er een nieuwe Rover gekomen zonder lpg maar wel met automaat.
Het betreft een laatste bouwjaar 75 met een 1.8 benzine motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.