Rover 618i E (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 618i E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 1994 reed ik in een Rover 620i. Over deze auto was ik totaal tevreden, behalve het gebrek aan airco en getint glas. In 1998 kon ik een jonge 618i met airco kopen. Volgens de Rover dealer was er alleen door de directeur en zijn echtgenote in de auto gereden. De auto zou, op een bumperkrasje na, schadevrij zijn. Tijdens de korte proefrit vond ik de 1800 motor wat nerveuzer dan de 2 liter, maar aangezien het vermogen met 115 pk gelijk is maakte mij dat niet zoveel uit. Hij zou immers ook zuiniger zijn. Zonder gedetailleerde inspectie kocht ik de wagen. Dom.
De aankoop is op een grote teleurstelling uitgelopen. Mijn 620i was perfect gebouwd; deze 618i kent allerlei problemen. Wellicht was het een schade auto. Rover Nederland weigerde een oordeel te geven. Dus weet ik niet of de auto slecht uit de fabriek is gekomen, of gedurende het eerste jaar is vernield. Na 3 jaar versprak de dealer zich (eindelijk) en gaf hij toe dat hij mij een testwagen had verkocht i.p.v. een voorzichtig bereden directiewagen. Pech voor mij. Hij heeft in die 3 jaar wel naar diverse problemen gekeken, maar op een kapot asbakklepje na bleven de kwaaltjes onopgelost.
Nu laat ik het onderhoud doen door een andere dealer, maar die is erg vaag over oplossingen van problemen. Hij wil tegen betaling de problemen onderzoeken en dan met een offerte komen voor oplossingen. Hij geeft mij het gevoel dat mijn auto de enige is die dergelijke probleempjes kent, en dat dus alle oplossingen maatwerk zijn.
Ondanks alles blijf is de Rover 600 serie een prachtige, elegante, zuinige en comfortabele wagen voor een goede prijs. Hij oogt nog steeds prima. En door rustig te rijden haal ik er 1 op 12 uit, ondanks de Randstad files, obstakels, drempels, en rode golven.
PROBLEMEN
De problemen zijn:
- "overleden" afstandsbedieningen binnen 1 jaar, zodat de deuren en alarm alleen via de bestuurdersdeur met de sleutel kunnen worden bediend;
- haperende airco (thermostaat vervangen);
- lekkages (tot 4 cm water in het interieur);
- ratelende ramen (ontbrekende kit?);
- loszittend derde achterlicht;
- schandalig slecht plaatwerk (deuren sluiten niet glad aan op de carrosserie, en kunnen ook niet passend gemaakt worden;
- de motorkap rust op een lamp;
- de motor hapert en schokt rond 2500 toeren; volgens de dealer hebben alle Rover 1800i motoren deze eigenschap;
- als de benzinetank bijna leeg is start de motor slecht of niet meer. Alhoewel er een tank van 65 liter in zou zitten, treden deze problemen al op als er slechts 54-60 liter bij kan. De tank is dus kleiner dan aangegeven, of er wordt een gedeelte van de voorraad niet aangesproken. Uit ervaring weet ik dat er minstens 70 kilometer uit de tank komt nadat het oranje waarschuwingslampje aangaat, maar een koude start wordt dan steeds moeilijker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren