Rover 416 Si Oxford (1999) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 416 Si Oxford |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als autoliefhebber vond ik het zeer jammer, dat enige jaren geleden, Rover als automerk ophield te bestaan. Met bewondering heb ik altijd gekeken naar modellen als de Rover 75, maarmee het merk zich duidelijk onderscheid ten opzichte van de gangbare modellen in autoland. De 75 was een auto met een typisch Britse uitstraling, waardoor ik hem zeer kon waarderen.
Toen ik zelf op zoek ging naar een andere auto was een Rover nu niet bepaald het eerste merk waar ik aan dacht. Bij Rover dacht ik altijd: ‘Die zijn vast heel erg duur, zal wel niet binnen mijn budget passen’ maar ook had ik mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van de techniek. Nee dan zou een betrouwbare Japanner mij beter passen. Bij mijn zoektocht op het internet werd mijn interesse gewekt door een Honda Civic Aerodeck van 1997. Nadelen van dit model vond ik het uitrustingsniveau en de relatief hoge vraagprijzen gezien de kilometerstand en bouwjaar van de auto. Toen moest ik in denken aan de Rover 400 serie. Heeft dit model niet veel overeenkomsten met de Civic van Honda?
Toen ben ik mij gaan verdiepen in de achtergrond van de Rover 416. Dit model bleek een gedeelte van de techniek, carrosserie en dashboard te delen met de Civic van Honda. Motor en versnellingsbak zijn wel van Rover. Je verwacht dus een betrouwbare auto, tegen een relatief lage aankoopprijs, maar met een exclusieve uitstraling. Mijn zoektocht op de myreviews op de website van Autoweek gaf mij erg veel vertrouwen in de Rover 416.
Uitendelijk ben ik uitgekomen op het volgende model:
Rover 416, bouwjaar 1999, km-stand 122.000, voorzien van luxe uitrusting waaronder airco, electrische spiegels, elektrische ramen voor+achter, lederen stuurwiel, in hoogte verstelbare koplampen, luxe bekleding.
Dit alles voor een schappelijke prijs van € 3100.
Momenteeel bezit ik de auto zo’n 2 jaar, en staat de teller inmiddels op 192.000 km. Sinds enkele maanden rij ik dagelijks voor mijn werk van Deventer naar Ede. (enkele reis ca. 75 km). Tijdens de lange ritten ben ik de auto nog meer gaan waarderen dan ik al deed. De rijeigenschappen zijn prima, het brandstofverbruik laag (gem. 1:13.8) en ook wat betreft betrouwbaarheid heb ik niets te klagen. Het grootste nadeel vind ik de motor die vooral op de snelweg nogal wat lawaai maakt, maar verder ben ik zeer tevreden over het comfort. Verder zit de auto stevig in elkaar; rammeltjes in het interieur heb ik nog niet kunnen vinden, net zoals slijtage van het interieur. Ook de gebruikte materialen van het dashboard (zacht kunststof) en de bekleding blijven zeer mooi.
Tijdens mijn afgelopen 70.000 km heeft de auto het volgende onderhoud gehad:
142.000 km kleine onderhoudsbeurt
APK
vervangen achterasrubbers
ruilstartmotor
klepdekselpakking vervangen
multiriem vervangen
149.000 km airco bijgevuld
155.000 km vervangen 4 banden
155.000 km ruitreparatie ivm ster in de voorruit
164.000 km grote onderhoudsbeurt
Thermostaat vervangen
APK
171.000 km vervangen distributieriem + waterpomp ivm probleem met de verwarming
187.000 km kleine onderhoudsbeurt
Vervangen homokineet
Eigenlijk heb ik in de afgelopen twee jaar weinig problemen tussendoor gehad. Het meeste valt terug te voeren op de leeftijd van de auto (airco bijvullen etc) of bijvoorbeeld door normale slijtage (banden vervangen).
Wel heb ik een probleem met het koelsysteem, waardoor de verwarming het niet altijd doet, en in file de temperatuur soms erg snel opliep. Mijn garage heeft daarom al verschillende zaken vervangen, zoals de thermostaat, waterpomp (en daarmee ook de distributieriem), maar het probleem lijkt nog niet weg. Ik vermoed dat er een lek zit in het koelsysteem waardoor de koelvloeistof wegvloeit. Nadat dit is bijgevuld lijken de problemen weg. Hier zal ik binnenkort naar laten kijken.
Samengevat ben ik toch wel zeer tevreden over de uitstraling, comfort en kosten van de auto. Ook vind ik de bouwkwaliteit super, ik hoor nagenoeg geen kraakjes in het interieur, en ook noemenswaardige sltijtage van het interieur is niet aan de orde.
Ik ben zeker nog van plan om met deze auto een jaar of 3 door te rijden, en de teller tot aan de 300.000 km te laten komen!
Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe mijn Rover 416 door de strenge keuring van Autoweek komt!
PROBLEMEN
Zoals bovenstaand vermeld zijn/worden er wat zaken vervangen. Gezien het bouwjaar en de KM stand lijken mij dit redelijk normale zaken. Dit neemt niet weg dat het wel in de kosten begint te lopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.