Renault Vel Satis 3.0 dCi 24V Initiale (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vel Satis 3.0 dCi 24V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 96.500 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Witte raaf of stilte voor de storm ?
- 136.000 km
Zie ook de tevredenheids Trofee 2010.
Ik kocht mijn Vel Satis (=ruim voldoende) van augustus 2005, nieuwprijs € 62580,00, in januari 2009 voor € 19950,00. Dat snelle kelderen in waarde is dus zeker waar.
Vergeleken bij mijn Ford heeft de Vel Satis een veel ruimer interieur met zeer comfortabel (leren) zitmeubilair. Ook de hogere instap is prettig, m.n. voor oudere mensen (als passagier).
Ik vind het model grappig en origineel, lijkt een sedan, maar is een hatchback met (gescheiden) neerklapbare achterbankleuning en dus veel praktische gebruiksmogelijkheden.
De auto is verder volgehangen met allemaal elektrische zaken, die het leven veraangenamen, zoals daar zijn:
Stoelverwarming links/rechts
Uitgebreide elektrische verstelling van bestuurdersstoel (met geheugen, ook voor de stand van de buitenspiegels, opgeslagen op de sleutelkaart. Als iemand anders (bijv. zoonlief) heeft gereden en alles heeft versteld, staat alles in no time weer in de oude stand als de sleutelkaart opnieuw wordt geplaatst) en passagiersstoel.
Sleutelloos binnenkomen (bij aanraking van de deurgreep) en na uitstappen weer weglopen met de sleutelkaart op zak en de auto sluit zichzelf af met een geluids- en lichtsignaal, zodat je weet, dat het gelukt is.
Automatische handrem (werkt opvallend feilloos en is eenvoudig (elektrisch) te lossen in bijv. de wasstraat)
Automatische airco met gescheiden klimaatregeling.
Navigatiesysteem met groot kleurenscherm.
Radio/CD wisselaar met redelijk goed geluid en stuurwielbediening.
Cruise control.
Elektrisch schuifdak met vele standen.
Elektrische raambediening en elektrisch slot op de vijfde deur.
Elektrische controle van de bandenspanning en het oliepeil.
Regensensor en automatische verlichting.
ABS en ESP en zo nog het een en ander.
Het aardige is dat al deze elektronica (afkloppen) het tot nu toe feilloos heeft gedaan.
Rijden doet de Vel Satis vnl. comfortabel. De stuurbekrachtiging is wellicht iets te sterk, bij de Ford was er duidelijk meer gevoel (en kracht nodig). Dat de Vel Satis een zware auto is, is goed te voelen en dus is het geen auto voor snelle ritten over bochtige bergweggetjes. Wel een auto om in alle rust lange afstanden af te leggen. De prima trekkracht (350 Nm) van de 180 Pk 6-cilinder diesel en de zijdezacht schakelende 5-traps automaat staan (met de door mij, ook in Nederland, zeer frequent gebruikte cruise control) borg voor een zeer ontspannen rijervaring. De zeer comfortabele, maar naar mijn mening toch voldoende stevige, vering, de stilte in het interieur en het veilige gevoel van de uitstekende remmen dragen daar ook aan bij. Ik ben inmiddels 2 x met deze auto van Noord-Nederland in 1 dag naar Zuid Frankrijk gereden en nog redelijk fris uitgestapt.
Ook motor en versnellingsbak doen het tot nu toe foutloos en er is hoegenaamd geen olieverbruik.
Het reguliere onderhoud is wel aan de prijzige kant, een stuk duurder dan van mijn Ford, mede doordat bij 120000 km er volgens schema een hulpdistributieriem moest worden vervangen. (De nog prijziger distributieriem hoeft gelukkig pas bij 200000 km)
Problemen:
Eigenlijk maar 1: De bestuurdersstoel piepte ergerlijk in het ritme van schokken m.n. bij slecht wegdek. Ik had Renault Topgarantie voor 1 jaar, maar heb niet begrepen wat daar wel onder valt. De bestuurdersstoel in ieder geval niet. Er is diverse malen siliconenspray op alle scharnieren in het stoelframe gespoten maar het gepiep bleef. Ik moest het er maar mee doen was de mening van de dealer en Renault. Het eigenaardige is, dat een half jaar later het gepiep steeds minder werd en uiteindelijk volledig is verdwenen. Noem het karakter.
Wat geen echt probleem is, maar wel een ervaringsfeit, is dat de auto, veel meer dan de Ford, allerlei gekraak laat horen vanuit het interieur. Wellicht hangt dit samen met onvoldoende stijfheid van de carrosserie. Het doet uiteraard af aan het premiumgevoel, waar Renault in deze klasse ongetwijfeld wel naar op zoek was.
Tot mijn spijt hebben ze in Frankrijk naar het lijkt de handdoek wat dat betreft in de ring gegooid.
Al met al ben ik, net als mijn provinciegenoot Harco Landmeter, tot nu toe erg te spreken over mijn Vel Satis. Is het een witte raaf of barst straks een kostbare defecten storm los ? Ik hoop het eerste.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.