Renault Twingo Initiale (1999) #2

autoreview

Renault Twingo Initiale (1999)

Signalement

UitvoeringTwingo Initiale
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In maart ’99 werd na ruim 2 maanden wachten eindelijk de Twingo afgeleverd! Voornaamste reden was dat we mijn Laguna (lease) konden inruilen. Het betreft hier de ’Helios’ uitvoering, met elektrisch bedienbaar schuifdak, elektrische ramen voor, mistlampen voor, elektrische stuurbekrachtiging, en passagiersairbag. We zijn buiten de problemen om erg tevreden over de auto. Vrij goede stoelen, leuke ’gadgets’ en een erg ruim en modulair interieur door de verschuifbare achterbank (ideaal!!). Op zich voldoet de 1.2 motor prima en is ideaal voor in de stad, maar ook op de snelweg weet de twingo zijn weg te vinden! We zijn ermee naar Bordeaux op en neer geweest omdat de auto daar een jaar in het zomerhuis van opa en oma zou verblijven zodat die een keer met de Thalys vanuit Brussel konden komen ipv te rijden.. Ook dat is goed bevallen, en ik zou het zo weer doen. Zolang je je netjes aan de snelheid houd is er nog een enigszins acceptabel geluidsniveau, maar je moet wel met stemverheffing praten. Maar natuurlijk is dit niet echt een auto voor op de snelweg dus maar terug naar de city!
De Twingo is door zijn afmetingen natuurlijk een ideale stadsauto en past moeiteloos in elk parkeervak. Fileparkeren gaat echt ideaal door de elektrische stuurbekrachtiging en de korte draaicirkel. Wel gaat het schakelen erg stroef vooral terugschakelen naar de 2e versnelling is nogal eens een probleem. Remedie: koppeling even weer op laten komen en dan weer intrappen. Lekker zoals vroeger, maar dat hoort natuurlijk niet bij een auto uit ’99.
Ook met kleinere kinderen (een jaar of 10) is het een ideale auto. Ze kijken hun ogen uit door het schuifdak en hebben volop beenruimte als de achterbank in de achterste stand staat. Dan blijft er natuurlijk nog wel wat bagageruimte over, maar verwacht geen wonderen.
Dan nu de problemen...

Tip: praat 4 velgen bij de aankoop en neem 4 winterbandjes erbij. Kost niks in die maat! Gewoon zelf thuis verwisselen. Gaat echt supersimpel doordat je bij een krikbeurt meteen twee wielen opkrikt! Een echte aanrader, verschil enorm!!

Update 21-03-2008:

Beste lezers,

Na 9 jaar gereden te hebben in deze superpraktische auto is het moment bijna daar gekomen om afscheid te nemen! Op 9 februari hebben we deze Twingo ingeruild op een nieuwe. Ik weet dat ik geschreven heb dat de huidige Twingo de laatste Renault zou worden.. Echter kregen we een dermate hoge inruil terug dat we niet hoefden na te denken over de beslissing. De laatste 2 jaar zijn er geen problemen meer geweest en heeft de auto het altijd gedaan. Zelfs de originele accu zit er nog in! De nieuwe Twingo betreft een 1.2 (zelfde motor) Authentique Airco. Ik heb er het volledige vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen met die nieuwe! De motor is namelijk oerdegelijk en het hele concept is goed doorontwikkeld. In de loop van volgende week hoop ik de nieuwe Twingo welkom te heten in de familie!

PROBLEMEN

- Bij aflevering kwam er een hels kabaal onder de auto vandaan, het bleek de uitlaat te zijn, die niet goed teruggeplaatst was na het monteren van de trekhaak. Dit werd overigens prima verholpen door Postema in Haren. (vanzelfsprekend)

Hierna 3 jaar probleemloos gereden

- in Frankrijk begon de auto opeens enorm te kraken!! Wat bleek, de rechtervoorveer was finaal kapot en moest vervangen worden...

- twee jaar later bij de APK BEIDE voorveren vervangen doordat deze niet meer voldeden.. Volle pond betaald, ik kan je vertellen, daar wordt je niet vrolijk van...

- vorig jaar maart weer de voorveer kapot, ditmaal weer rechts. 1x kan gebeuren, maar 4 keer!!! En dat op zo’n essentieel onderdeel van de auto. Dat mag echt niet! Enige coulance van Renault Nederland werd verwacht. Het werd uiteindelijk 15% van de kosten van de veer. (zonder arbeidsloon...) Niet echt reeel dus voor de vierde keer. Dit schijnt overigens een Twingo kwaal te zijn en is al meerdere malen bij o.a. Rader op tv geweest.

- Nog een keer een storing gehad aan de airbag (terugroepactie) maar dit werd prima verholpen door Postema.

Na al deze problemen waardoor de gebruikskosten een stuk hoger uitvielen dan gepland en na ervaring met eerdere Renaults (Laguna) en Espace van collega, toch maar besloten dat dit de laatste Renault wordt die hier op de oprit komt te staan.
Renault heeft een prima marketing en de veiligheid is ook dik in orde, maar technisch en elektronisch mag er ook nog wel het een en ander gepresteerd worden. Dit wil overigens niet zeggen dat Franse auto’s slecht zijn (Peugeot 307) ik rijd nu 3 jaar Citroen en die heeft geen problemen in tegenstelling tot Renault en Peugeot.

Update 21-03-2008:

Verder hebben we geen problemen meer gehad! Vooral motorisch is deze auto superdegelijk! Wij hebben echt een hele fijne auto aan deze Twingo gehad. Bovendien zeer voordelig: in 9 jaar heeft de auto 60% van de nieuwwaarde afgeschreven! Ongelofelijk maar waar!

Als er straks meer ervaring is opgedaan met de nieuwe zal daar uiteraard ook een review over komen!

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.