Renault Twingo 1.2 Expression (2006)

autoreview

Renault Twingo 1.2 Expression (2006)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 9%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Einde van een Frans tijdperk!

  • 62.000 km

*update 62.000 km*
De Renault is ingeruild! We hebben hem ervaren als een fijn karretje, maar al langer stond bij mijn eigen garage een Toyota Aygo uit 2009 met slechts 15.000 km op de teller, die ook nog eens met korting werd aangeboden. We zijn overstag gegaan en zodoende komt er dan ook een einde aan deze review.


*update 54.000 km, beurt en APK*
De auto was langzaam toe aan een verse beurt en APK, dus zo geschiedde! De auto is opgenomen in het Motrio-onderhoudsprogramma van Renault, dat goedkoper is dan Renault origineel, maar toch bij de dealer gebeurt MET garantie, bovendien worden de Motrio-onderdelen ook gewoon door Renault gemaakt, speciaal voor Renaults ouder dan 5 jaar.

Arend Heeze heeft de beurt uitgevoerd, een interieurfilter werd vervangen, plus een achterwisserblad. (en verder het gebruikelijke bij een beurt.) Met een luttele 215 euro is de Twingo weer helemaal up-to-date! Het is stiekem een heel goed autootje!

*update 52.000 km*
Toch nog wat nieuwigheden rondom deze voiture! Onlangs werden we geconfronteerd met een te zwaar lopende motor van de kofferbakvergrendeling. Door dit euvel wilde de kofferklep niet altijd mee met de CV van de deuren. Een kostbare garagerekening van 165 euro was ons deel... Goede ervaringen overigens hierna met Arend Auto in Heeze! (Renaultdealer op dorpsniveau)

En het heeft toch gekriebeld... Ik ben eens gaan kijken naar een Fiat Panda uit 2010... Het wagentje leek me leuk maar ik ben er van teruggekomen: letterlijk en figuurlijk.
De verkoper deed een in mijn ogen zeer slecht bod van 2500 euro inruil op de Twingo en later 3200...
Afgezien daarvan viel de binnenruimte van de Panda erg tegen en gelukzalig keerde ik huiswaarts met deze Francaise... WAT een binnenruimte!
Verder geen nieuws, op naar de grote beurt eind november!



*update 50.000 km*
Een afgebroken stukje kunststof in de ruitenwisser gaf me heel grote ogen tijdens een flinke regenbui... Gelukkig hielp de plaatselijke dealer ons meteen aan een ander klemmetje, en dat was het wel weer qua spanning rond deze auto. Verder starten en rijden!


*Rouge Cerise wat blinkt in de lente :) *

Weer even een tussen-update van mijn kant. De Twingo doet zijn werk altijd prima, kleine zaken vallen je als bestuurder na verloop van tijd soms nog ten deel... Als ik die mag noemen, merk je ten eerste dat het ontwerp van de Twingo stiekem 20 jaar oud is.. De zitpositie ten opzichte van het stuur kan iets beter, het stuur staat vrij vlak. Ook is de auto wat meer gericht op het vrouwelijke publiek door de enigszins vlakke en kleine stoeltjes. Het is zeker geen klagen maar iets meer steun aan mijn onderbenen had nog gemogen.
Verder doet onze Francaise 'un bon travail!' De auto kraakt wat bij het rijden over drempels maar ik vermoed dat dit te maken heeft met droge rubbers. Het 'Rouge Cerise' is weer mooi gepoetst en glimt na een behandeling met 'Collinite-wax' weer de pan uit!
De teller gaat richting de 50.000 en deze auto gaat voorlopig ook niet weg. Het gegeven dat Franse auto's onbetrouwbaar zouden zijn gaat hier dus absoluut niet op!





Update 42.000 km
*kleine beurt zonder problemen! :)*

Eindelijk na alle ellende met een Ford Ka (rampenbak) een positieve rekening van mijn Toyota-dealer.
De Twingo kreeg een kleine beurt waarbij men de remvloeistof ververst heeft, verder rien du tout aan problemen!
De rekening bedroeg 207 euro incl. leenauto en inbouw van een andere radio.


Update 40.000 km

*DURE KACHELWEERSTAND :(
Het eerste mankement van onze Twingo werd een feit; nadat bleek dat de blower alleen op stand 4 werkte...
Ik hoopte op een zekering, maar na wat google-werk bleek het om de kachelweerstand te gaan die kapot is. Vervangen kostte maar liefst incl. arbeid 195 euro... Ik hoop dit niet al te vaak mee te gaan maken, zijn er Twingorijders die dit fenomeen kennen en eventueel een diepere oorzaak kunnen aanwijzen?

SPIEGELTJESCOLLECTOR...
Het glaasje uit de rechterbuitenspiegel gejat!! Mijn vriendin kwam bij haar auto en zag zowaar een zwart gat in de rechterbuitenspiegel!
Gelukkig was het stelmechanisme nog intact, zodat de plaatselijke dealer er voor 25 euro een nieuwe op kon zetten...
Maar het blijft zuur!


*update 39.000 km*
Na een paar maanden toch maar eens een update, alleen heb ik niet veel te melden!
De Twingo rijdt nog altijd prima en we hebben vrijwel nergens klagen over. Alleen kleinigheden; de schuine stand van de radio is niet altijd fijn, en de zitpositie t.o.v het niet verstelbare stuur had ietsje beter gekund. Daar staan fijne stoelen tegenover, net als een betrouwbaar gebleken 16klepperblok. Olieverbruik na 9.000 km nihil (een likje bijgevuld). De Franse slag geldt dus zeker niet altijd! (En ja, dat uit de mond van een Toyotabezitter!)


*update 35.000 km*
Wat een openbaring hoe goedkoop en leuk autorijden ook kan!
De Twingo hebben we in April gebruikt voor de trip naar Winterberg, geen enkel probleem voor auto's in dit segment.
We hebben een verbruik gehaald van bijna 1 op 18... (bergrijden scheelt wat centen:)
Tevens de auto dit weekend gebruikt voor een weekendje Groningen (500 km mee gereden) 1 keer volgetankt a 55 euro en gaan... Het scheelt in verbruik waarschijnlijk dat we de airco veel aan hadden op de snelweg.. Ik ga me niet kapot zitten zweten onderweg met 28 graden... Verder geen enkel probleem gehad, alleen een andere ruitenwisser laten monteren (zie 'problemen'.)
Ik ben om wat betreft de eerste voorkeur, een Aygo. Deze auto mag dan wegenbelastingvrij zijn, de belachelijk dure aanschafprijs van een tweedehands exemplaar trekt het plaatje tegenover een goedkoper aan te schaffen Twingo gewoon fifty-fifty.


*update 33.000 km*
Een winterseizoen zonder problemen ligt weer achter de rug, de winterbandjes zijn weer de stalling ingegaan en onze Twingo staat weer op 4 goeie Michelin Energy's :)
Mijn vriendin kon met een collega iets regelen; twee nieuwe zomerbanden plus montage voor 160 euro, zo gedaan dus.
Nu in het najaar nog een setje stalen wielen waar de winterbanden omgaan en dan kan ik dit voortaan zelf verwisselen.
De lak heb ik gekleid en excentrisch gepolijst zodat de lelijke hologrammen van het poetsbedrijf eruit zijn!
Na het wassen met 'Meguiars Gold Class Shampoo' blinkt het 'Rouge Cerise' je tegemoet:)
In gebruik bevalt hij verder nog steeds prima, en zijn grote problemen gelukkig uitgebleven. Morgen gaat hij mee naar het Duitse Winterberg.


*MEE NAAR SAUERLAND** (update + 30.000 km)
We hebben onze 'petite cherie' alweer twee maanden in bezit en de teller is de 30.000 km overgegaan. Nog steeds zijn we heel tevreden!
Alleen heb ik in december winterbanden laten monteren, omdat er elke dag woon-werkafstand met de auto wordt gereden.
Ook heb ik de Renaultdealer 'schelpjes' laten monteren in de deurposten bij de handgreep, om krassen hierin tegen te gaan.
Verder eigenlijk alleen maar lekker goedkoop en plezierig rijden!
In april mag de auto mee op vakantie voor een midweekje in het Duitse Sauerland.

****AANSCHAF*** (28.500 km)
Afgelopen maand kreeg mijn vriendin te horen dat de auto van de zaak (een Ford Ka) moest worden ingeleverd.

We moesten dus op zoek naar een andere auto! Japanners vielen door hun minder uitbundige uiterlijk af, en dus gingen we kijken wat Europese fabrikanten in huis hebben als het gaat om een tweede auto.
Ik sprak mijn veto uit over opnieuw een Ka, iemand van boven de 1,80 m kan hier niet fatsoenlijk in zitten (knieen tegen het stuur) en bovendien vind ik de roestgevoeligheid en het stuurhuis van dit model een kritisch punt.
We hebben eerder prive een Ka gehad met hoge reparatiekosten.

Dus we hadden onze zinnen gezet op een Twingo.
En Autotrack had er een... In 's-Heerenberg (Gld) bij autobedr. Wim Arendsen (fijne garage!) stond 'ie. Anderhalf uur rijden, maar dat was geen probleem.
in 'rouge cerise' en met l.m velgen had het karretje een chique aanblik. Na telefonische navraag erheen dus!

Het was mij en de garagehouder een compleet raadsel waarom deze winkeldochter al anderhalf jaar geen nieuw baasje kon vinden.
Hij stond te sprankelen, had een NAP-pas en nog geen 30.000 kilometers onder zijn wieltjes doorgevoeld in zijn amper 5 levensjaren. De man had hem ingekocht bij een Rotterdamse Hondadealer en toen bleef het beestje maar wachten in zijn showroom...
We gingen vrijblijvend proefrijden en hakten de knoop door: dit wordt hem!

We onderhandelden over de prijs, maar dat was zo gepiept.. Arendsen nam de helft voor zijn rekening wat betreft de nieuwe D-riem en waterpomp, dit moest binnenkort. Verder hebben we 6 maanden BOVAG-garantie, een grote beurt, en wat kleine dingen zoals oliefles en reservelampen meegekregen. Voor iets meer dan 5500 euro deze chique Twingo.

Toen konden we gaan rijden. Dat gaat met lekker veel ruimte! Dat de Twingo weleens mini-MPV wordt genoemd, verbaast me niets. Zowel voor- als achterin heb je relatief veel ruimte voor een A-segmentauto en dat ervaar ik dan ook als zijn grootste voordeel.
Het rijdt allerminst beroerd, weliswaar een klasse lager dan mijn Yaris T-Sport (wat een vergelijkingsmateriaal..) maar toch. Je praat dan ook over het A-segment.

Zijn wat meer indirecte besturing geven een wat vrachtauto-achtig gevoel maar niet hinderlijk. Je kunt goed met het verkeer meekomen en deze 1,2 16klepper is niet overdreven lawaaiig.
fijne motor!

Over het uiterlijk niets dan lof: een compleet eigen gezicht wat ontwerper Patrick Le Quement goed neer heeft gezet met guitige koplampen en karakteristieke modellijn. De nieuwe Twingo vind ik lang niet zo origineel.
Ook het interieur is fraai met een speelse uitstraling.

Ons exemplaar is compleet uitgerust met c.v, el.ramen en spiegels, ABS en twee airbags.

De eerste paar honderd kilometer scoorden we een verbruik van c.a 1 op 15, wat ik als netjes ervaar, zeker met het koude weer op moment.

Kort gezegd dus het volgende aan balans:

+veel binnenruimte
+handig flexibel interieur door verschuifbare achterbank.
+laag in lasten door laag gewicht en gunstig verbruik
+complete uitrusting

-helt iets over in bochten.
-wanneer je met je koplampen 'seint', schiet de hendel niet terug en blijft die in stand 'grootlicht' staan.
-Ik vind de constructie van het tankklepje een beetje fragiel en je moet ook niet te ruw zijn. Ik heb 't gevoel dat 'ie zo af kan breken!

Verder kan ik niet zoveel minpunten noemen, prima auto voor stadsverkeer en als tweede auto waar wij hem voor gebruiken.

Foto's heb ik vandaag toegevoegd.

Enige plan binnenkort is een goeie poetsbeurt.
Het prof. poetsbedrijf heeft hem roterend gepolijst, waardoor je in (zon)licht de hologrammen ziet zitten. Met een excentrische machine geef ik hem een tweede pass (zodra het goed weer hiervoor is), en ga ik hem eens goed detailen.

Een kleine beurt hoeft pas eind 2011 :)

PROBLEMEN

  • 62.000 km

Update 61.000 km
De auto maakte een vreemd en moeilijk te bepalen schurend geluid van rechtsvoor. Hiervoor ben ik bij de Renault-dealer geweest, die kon echter niets vinden. De auto is ondertussen ingeruild op een Toyota Aygo uit 2009.


Update 54.000 km
Beurt en APK (niets bijzonders!) voor 215 euro bij Renault via Motrio-programma.

Update 52.000 km
Motor van de kofferklepvergrendeling vervangen. 165 euro's armer :(


Update 50.000 km
niets!


Update 46.000 km
Niets!
Lekker verder rijden op zomerbandjes, scheutje olie, ruitenvloeistof en klaar!


Update 42.000 km
Kleine beurt met inbouw andere radio: 207 euro.
verder niets speciaals!


Update 40.000 km
De blower doet het alleen op stand 4.
Oorzaak: kachelweerstand kapot.
Kosten: 195 euro incl. manuren.

Spiegeltje uit r.buitenspiegel gejat!
Kosten: 25 euro voor een nieuw spiegeltje, vervangen is een kwestie van erop klikken.


Update 39.000 km
Rien du tout!!
Une voiture agreable! (Nog steeds erg fijn wagentje, niets te klagen!)


Update 35.000 km
Een nieuwe ruitenwisser laten monteren omdat de oude, een Bosch, strepen ging trekken en bij de passagierskant de voorruit niet meer helder kreeg.
Het is een flat-blade exemplaar geworden van Valeo, wat duurder dus dan normaal: 45 euro inc. montage


Update 33.000 KM--
Geen problemen hoor :)
Buiten bandenwissel met aanschaf van twee zomerbanden.


Update 30.000 KM--
4 winterbanden laten monteren. Tevens kwam daarbij aan het licht dat de zomerbanden aan de voorzijde ver afgesleten zijn. (dit liet de garagehouder ook zien.) Dit vind ik wel snel na 30.000 km.

In maart/april kopen we dus twee nieuwe zomerbanden.
Verder geen problemen!
------------------------------------------------------------------
28.500 KM--
Nog geen problemen natuurlijk, na 500 gereden kilometers.

Er zit alleen een kleine piep in de auto met dit koude weer, maar dat verdwijnt als de auto op temperatuur is.

Na het wassen vandaag zag ik wat condens in de linkerkoplamp, maar ik denk niet dat dit veel kwaad kan.

KOSTEN VAST:

MRB 17 euro per maand
Verzekering all-risk met no-claimbeschermer
57 euro per maand

Volle tank c.a 50 euro.


KOSTEN VARIABEL:

--onderhoudsbeurt Motrio en APK 215 euro.

--montage nieuwe kofferklepmotor (liep te zwaar, waardoor klep niet vergrendelde)
165 euro.

--onderhoudsbeurt plus inbouw andere radio 207 euro.

--montage nieuwe kachelweerstand: 195 euro.

--montage nieuw buitenspiegelglaasje na gestolen exemplaar:
25 euro

--Aanschaf/grote beurt/APK/vervangen multiriem, waterpomp en d-riem:
5.675 euro--

--Aanschaf set winterbanden (Hankook Icebear) incl. montage:
450 euro

--deurschelpjes incl. montage: 40 euro

--Aanschaf twee zomerbanden (Michelin Energy) plus montage 160 euro.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.