Renault Twingo 1.2 16V Privilge (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
Leuke, handzame en soepel rijdende auto
- 56.500 km
De Renault Twingo 1.2 16V is een bijzonder leuk ogend autootje. Het interieur is ook erg bijzonder met de centrale, digitale snelheidsmeter, maar het dashboard is wel wat veel opgebouwd met goedkoop plastic.
De rijpositie is even wennen doordat het stuur vrij schuin staat. De stoelen zitten redelijk lekker en de bestuurdersstoel kun je op 3 manieren verstellen. Het uitzicht rondom is goed. De beenruimte achterin is uitstekend, de achterbank is ook in de lengte te verschuiven - in de achterste stand heb je een kleine kofferruimte maar ook veel beenruimte voor de achterpassagiers.
De achterbank kun je ook neerklappen en zelfs inklappen, maar in het laatste geval zul je wel de voorstoelen een stuk naar voren moeten zetten.
Er zijn genoeg opbergvakken. De knipperlichtbediening is helaas wat stroef. De snelheidmeter is tamelijk nauwkeurig en volgens een TomTom overdrijft ie maar 3%. Helaas is digitale teller (met de snelheidsmeter erin) bij zonlicht maar moeilijk te lezen.
De mogelijkheden van de kachel zijn uitgebreid. Om bij flinke regen de voorruiten schoon te krijgen zul je ook de 2 roosters midden op het dashboard dicht moeten draaien.
De auto is vrij luxe met centr. deurvergrendeling, radio/cd-speler met bediening aan het stuur, elec. ramen en spiegels, airco en ABS. Daarom is het wel jammer dat ie bij 120 km/h vrij rumoerig is. Het is zeker wel acceptabel maar ik had liever een betere geluidsisolatie gehad ipv. elec. ramen en spiegels.
Stationair hoor je de motor daarin tegen nauwelijks. Als je muziek hebt aanstaan en je moet wegrijden op een helling is dat wel een nadeel. De motor slaat vrij snel af, dus je kunt dan beter even de muziek uit zetten zodat je de koppeling beter kan laten opkomen.
De koppeling is licht te bedienen maar het aangrijppunt is kort.
Het schakelen gaat erg soepel, gewoon als boter. De remmen zijn erg goed te doseren en de Twingo remt uitstekend. Aan de stuurbekrachtiging moest ik wel wennen: bij lage snelheden is ie nogal actief.
De Twingo 16V heeft een prima acceleratie. Bij 30 km/h in z'n 3 pakt ie soepel op en op de snelweg in z'n 5 zal ie bij 120 vlot accelereren naar de 140-150. Bij flink doortrekken in de versnelling maakt ie een lekker geluidje en de snelheid gaat dan rap omhoog.
Het benzineverbruik zal gemiddeld zo 1 op 16 zijn, maar zuiniger is wel mogelijk bij beheerster gebruik.
De vering is ingesteld op comfortabel wat prettig is op een slechte weg, maar bij bochten op hogere snelheid (afrit snelweg bijv.) helt hij wel wat over. Maar na enige gewenning kun je ook met een Twingo hard door de snellere bochten en verkeersrotondes kun je al helemaal vlot nemen.
In de regen zal de Twingo echter flink onderstuurd reageren als je te hard een bocht in gaat, wel iets om rekening mee te houden.
De koersstabiliteit bij 120 km/h is een tikkeltje zoekerig, vreemd genoeg spoort ie bij snelheden van 130-140 km/h wel strak.
Bij het parkeren lach je bijna iedereen uit: de wieltjes zitten op de hoek van de auto en kunnen ver in en uitgedraaid worden. Regelmatig vergis ik mij dan ook in positieve zin in het parkeren, want na menige voorzichtige parkeeractie blijkt na uitstappen dat er voor en achter nog een heel hoop ruimte is!
Conclusie: alleen al de aanblik van de Twingo is erg leuk. Er zijn wel minpuntjes zoals het overhellen, de geluidsisolatie en de afleesbaarheid van de digitale meter, maar daar staan voldoende andere positieve eigenschappen tegen over.
Dit maakt de Twingo tot een heel handige stadsauto, die ook prima op de snelweg te berijden is, maar voor lange vakantiereizen of veel dagelijkse snelwegkilometers zijn er betere compacte auto's.
Mankementen, betrouwbaarheid en kosten:
in de 1500 gereden kilometers heb ik wel de distributieriem moeten laten vervangen, een geval van achterstallig onderhoud dus. Bij deze Renault moet dat dan ook om de 120000 km of 5 jaar gebeuren. Verkijk je er dus niet op als je een Twingo koopt met weinig kilometers: de leeftijd van de riem is net zo belangrijk.
Verder gaat het allemaal prima met de Twingo. Kosten van onderdelen schijnen wel duur te zijn, maar ik kan hier nog niet echt over oordelen.
Het olieverbuik is tot nu toe onmeetbaar, dus dat lijkt ook in orde te zijn.
Het blijft een leuke auto
- 58.500 km
Nu , 3500km verder, vind ik de Twingo nog steeds een leuk autootje. Het gaat allemaal lekker soepel, en alleen de slecht afleesbare display en de moeilijk te doseren koppeling storen me nog een beetje. Het geluidsniveau valt me inmiddels wel mee op de snelweg.
Ik heb nog 2 "nieuwe" gebruikte wieldoppen erop gezet, sommige oude waren nogal beschadigd. Nieuwe, originele zijn niet meer te krijgen van dit type, maar de gebruikte zijn goed genoeg.
Het verbruik is nog steeds 1op16-17 en verder doet alles het goed.
Je blijft lachen...
- 63.800 km
Ik blijf schik houden met de Twingo. Ik schreef in een eerder review dat ie iets te veel overhelt in snelle bochten, maar bij nader inzien valt dat eigenlijk wel mee. Stiekem kun je toch heel hard door de bocht met een Twingo. Alleen bij zware wind merk je dat ie heen en weer deint.
Verder gaat alles prima. Jammer is dat de wieldoppen zo kwetsbaar zijn. Even per ongeluk langs de stoeprand en er zit een duidelijke beschadiging op. De doppen van dit model zijn dan nieuw ook niet meer te krijgen.
De remmen zijn echt fantastisch en de gas-respons is ook heerlijk "happig".
Update!
- 80.000 km
Het blijft nog steeds dolle pret met de Twingo. Probleemloos maakt hij z'n kilometers.
Verbazingwekkend hoe soepeltjes een auto uit de "lagere klasse" rijdt. In combinatie met z'n draaicirkel, kleine afmetingen en z'n rappe motor een ideaal vervoermiddel om door de stad te scheuren. En daar buiten gaat het ook prima.
Nu na 2 jaar rijden zou ik als enige minpunten willen noemen:
- geluidsniveau vanaf 130 km/u
- zijwindgevoeligheid op snelweg
- leesbaarheid digitale snelheidsmeter
- werking grootlichtsignaal (2 x klikken als dimlicht aan staat)
- krappe motorruimte kan extra tijd kostten bij reparaties en onderhoud
- kwetsbare wieldoppen
Voor de rest is het echt een te gekke auto waarvan ik de vele pluspunten eerder al opsomde. Nu is het natuurlijk even afwachten wat er aan problemen kunnen komen als de auto ouder wordt, maar bij 7,5 jaar / 80000km en netjes elk jaar een beurt is het tot nu toe een uiterst betrouwbare auto!
Twingo wordt "zuiniger"
- 89.000 km
Door de afwezigheid van verkeersdrukte tijdens de afgelopen zomermaanden (en mede ook door verbeteringen rond de knooppunten op A73-A50-A15) is het verbruik van mijn Twingo gedaald tot 1 op 17 - 18. Niet verkeerd toch?
Pas heb ik weer een grote beurt + APK laten doen. Bijzonderheden: vervanging stuurkogel met te veel speling (en hierna weer uitlijnen) en een airco-beurt omdat deze het niet zo goed meer deed. Door het vervangen van de stuurkogel is het sturen directer geworden, bij snelle bochten gaat ie lekker strak door de bocht!
Toch een mankementje..
- 90.500 km
Onlangs begon (van de een op de andere dag) m'n Twingo onregelmatig staionair te draaien (het leken wel hartkloppingen!), en bij stevig optrekken happerde hij ook. Een paar keer ging ook het lampje "luchtverontreiging" knipperen.
Bij m'n garage bleek dat de kabels van de bobine stroom lekten. Na vervanging van de bobine liep ie weer als een zonnetje!
Airco kapot
- 104.000 km
Ik kwam er onlangs achter dat ik geen type Privelege heb, maar een Expression. Dit na bestudering van de specificaties op deze AutoWeek site. Als Expression werd de auto destijds ook in de advertentie gezet.
Onlangs een kleine beurt + apk gehad maar daar rolde niks bijzonders uit. Wel heb ik de airco laten nakijken, die niets meer deed. Wat bleek: alle aircovloeistof was er uit! Nu hebben ze lekdetectievloeistof toegevoegd, en binnenkort moet ik nog eens langs gaan zodat ze kunnen zien waar het lekt.
Overigens heb ik van de zomer 1 op 20 gehaald bij een rit naar de Ardennen en terug!
Grote beurt!
- 121.000 km
De grote beurt met APK onlangs bracht wat meer mankementen aan het licht dan voorheen. Dat heb je als je auto de 10 jaar is gepasseerd, mijn ervaring is dan er dan wat sneller allerlei probleempjes ontstaan:
- stuurkogel + hoes rechtsvoor
- wiellager linksachter
- verklikkerlampje dimlicht kapot (dus stukje dashboard los halen)
- remvloeistof moest nodig ververst worden
- airco bijvullen
Dat laatste komt eigenlijk door een miniem lekje, dat eerder met lekdetectievloeistof niet te vinden was, maar daardoor verlies ik langzaam aan steeds aircovloeistof.
Verder hield de Twingo een week na de beurt van het een op het ander moment regelmatig in en ging het lampje van "luchtverontreiniging" branden. Dit had ik anderhalf jaar geleden ook gehad en toen was een defecte bobine de oorzaak. Dus dat kon nu toch niet weer zo zijn, dacht ik....
En het was toch weer de bobine! Blijkbaar een dubieus exemplaar, die de garage nu voor mij onder garantie heeft vervangen waarbij ze verhaal gaan halen op de fabrikant.
Nieuwe distributieriem
- 127.000 km
Van de week heb ik de distributieriem laten vervangen, op tijd binnen de grens van 5 jaar (of 120.000 km). Dit inclusief nieuwe waterpomp en riempje naar de aircopomp. De waterpomp moet altijd worden vervangen als er nieuwe distributieriem op moet omdat na demontage en opnieuw monteren hij anders kan gaan lekken.
Grote beurt!
- 150.000 km
Naast de gebruikelijke dingen, deze keer de volgende bijzonderheden:
- nieuwe remschijven + blokken voor; de schijven waren te dun geworden hoewel ik daar met rijden nog niets van merkte (maar natuurlijk terecht dat ze worden vervangen!); prijs per schijf is incl. btw ca. 65 euro
- lampenkapjes voor schoon gemaakt, want deze waren te veel beslagen voor de APK
- storing met defect 3e remlicht en kentekenverlichting verholpen; de bedrading was gaan knellen ergens bij het schanierpunt
Opmerkelijk weinig kosten
- 172.000 km
De Twingo heeft onlangs weer een grote beurt gehad. Ik was aangenaam verrast hoe weinig er deze keer mankeerde aan de auto! De grote beurt zelf was al beperkt (rem- en koelvloeistof waren nog goed), en de "extra kosten" hielden alleen het vervangen van voor- en achterruitenwisser in, en het polijsten van de koplampglazen (die waren weer te dof). Sinds vorig jaar kom ik bij een andere autozaak en deze doen alleen een aircoservice als het echt nodig is - hij koelde nog genoeg en de vloeistof was nog in orde, dus dat scheelde ook weer de nodige euro's!
Vloeistof lekkage
- 187.000 km
Onlangs hoorde ik na afzetten van de motor (na een rit van bijna 40 km) de koelvin draaien. He wat vreemd, de buitentemperatuur was misschien 15 graden, en zo'n vin slaat normaal pas aan als je bijv. in de file staat op een hete zomerdag. Dus even kijken onder kap: ja hoor, alle koelvloeistof zo'n beetje eruit. Op zich wel goed getimed want enkele dagen erna zou ik mijn Twingo toch wegbrengen voor een kleine beurt;)
In ieder geval kwam ik er op tijd achter, 10km ervoor had ik nog getankt en toen sloeg de koelvin nog niet aan. Gelukkig dus niet met kokende motor op de vluchtstrook gestaan.... Wel jammer dat de Twingo-1 geen meter heeft voor de koeltemperatuur. Soms kun je het horen aan gorchelende geluiden, maar ja met muziek aan ontgaat je dat gemakkelijk...
Bij de beurt bleek het thermosstaathuis lek te zijn. Andere te vervangen onderdelen waren de wiellagers achter, de stuurhuishoezen voor (en dan uitlijnen), de ruitenwisser achter en verder het gewone onderhoud en wat kleine dingen. Vorig jaar had ik geluk met een klein uitgevallen grote beurt, deze keer was het de kleine beurt die in de papieren liep. Maar ik had er vorig jaar al op gerekend dat de toestand van een 15 jaar oude auto niet altijd synchroon loopt met een kleine of grote beurt;)
Minimaal olieverbruik
- 202.000 km
Vlak voor de grote beurt van de week, heb ik het oliepeil nog eens gemeten: over 15.000 km/1 jaar slechts 0,3 liter! En dan zijn er mensen die menen dat Franse auto's en met name Renaults qua betrouwbaarheid en degelijkheid tekort schieten.... (afgaande op reacties bij de diverse autoreviews).
Nou, na dik 10 jaar en bijna 150.000 km gereden te hebben met mijn Twingo, kan ik wel zeggen dat de mijne in ieder geval een serieus goed in elkaar stekende auto is. Ok, je hoort wel eens wat rammeltjes (kanariepiet-achtige geluiden vanuit de ventilatie bij een linkerbocht, een vreemd (licht) geklapper bij aanslaan van de motor etc.), en wat secundaire dingetjes zoals de verlichting van de ventilatiekeuze die het niet meer doen. Maar daarmee is het wel gezegd, hij laat geen echte steken vallen, gewoon Duits, nee Frans-degelijk!
Uiteraard waren er wel wat punten bij de grote beurt: om te beginnen had ik de banden aardig kaal gereden. Achter tot advies-diepte van 2,5 mm, voor.....tot 1,6 mm, dus minder dan wettelijk nog toe gestaan. Je went eraan en je stelt op nat wegdek je gedrag bij, maar die 1,6 mm was toch wel wat erger dan ik zo op het oog had gezien, o o ....
Grappig was dat men mij eerst uitlijnen voorstelde omdat ze nogal ongelijk waren afgesleten. Maar ik zei, dat is vorig jaar al gedaan i.v.m. nieuwe wiellagers! Toen bedacht ik me dat (hoewel ik normaal een rustige, soepele rijder ben) ik graag op een vierklaverblad of afslag van een snelweg lekker hard door de bocht mag gaan (ik heb lang motor gereden, je leert dat toch niet zo maar af...). Dus ik zei al tegen mijn garage dat het daar wel eens door zou kunnen komen, want de meeste van die lekkere bochten gaan allemaal naar rechts, dus dat zou dat ongelijke kunnen verklaren.
Andere zaken waren na jaren weer eens een aircoservice, remvloeistof vervangen en verder alle gebruikelijke dingen bij een grote beurt. De distributieriem had ik overigens al vorig jaar in september laten vervangen.
Hoewel ik ook erg gecharmeerd ben van bijvoorbeeld een Fiat 500, blijf ik al met al voorlopig met mijn Twingo doorrijden!
Hoe lang nog met de Twingo?
- 218.000 km
Bij de laatste beurt heb ik de accu (7,5 jaar oud) alvast preventief laten vervangen, opdat ik van de winter niet eens voor verrassingen kom te staan. Bij die beurt bleek verder weer eens een wiellager gaar te zijn en moest een stabilsatorstang vervangen worden. Gek hoe je aan dat laatste went, maar na vervanging deinde de auto inderdaad minder op slecht wegdek.
Na vervanging van een wiellager constateerde ik overigens vreemde effecten tijdens wat steviger remmen, alsof de ABS onterecht ingreep. Wat bleek: het een en ander was te hard aangedraaid waardoor de ABS ringen in de verdrukking kwamen. Die worden nu nog op kosten van de garage vervangen.
De lichtjes van het snelheidsscherm waren bijna allemaal "dood". Ik vreesde eerst ervoor dat het een dure unit zou zijn, maar gelukkig bleek vervangen van wat lampjes afdoende!
Maar om de aanleiding tot bovenstaande titel uit te doeken te doen: de airco deed het niet door een klein lekje bij de condensator ervan. Laat nou net bij dit type en jaargang Twingo die één geheel zijn met de radiateur...... Dat in z'n geheel vervangen zou zoveel meer kosten en dat heb ik maar niet gedaan. Om voorlopig toch nog even een werkende airco te hebben, heeft de garage deze wel gevuld zodat ik hopelijk deze zomer ermee doorkom.
Maar dit defect riep bij mij wel de vraag op hoe lang ik nog met de Twingo wil rijden. Het is een prima auto waar ik eigenlijk in 11 jaar tijd niet heel veel problemen mee heb gehad maar dat kan door de ouderdom en elke dag rijden de komende jaren nog best veranderen, en de vraag is of het dan allemaal nog waard is?
Daarom kijk ik stiekem al verder..... zo'n Fiat 500 vind ik zo gaaf.... wie weet staat ie wel eerder bij mij voor de deur dan gepland;)
Adieu Twingo!
- 218.000 km
Mezelf lekker gemaakt door al die uurtjes op AutoScout kijken naar vooral Fiatjes 500, heb ik de knoop doorgehakt: zo'n 500tje wordt het en dus gaat de Twingo weg na dik 11 jaar en ruim 160.000 km.
Ik heb vandaag gereden met een prachtige Fiat 500 TwinAir 80 en dat beviel me prima! Ik zal daar in de toekomst ook een review hier op de site van bijhouden.
Overigens was het de bedoeling de Twingo in te ruilen op de Fiat, maar het autobedrijf bood maar schrikbarend weinig: slechts 250 euro....... Daar ga je dan met netjes de jaarlijkse beurt laten doen, rekeningen bewaren en rustig warm rijden e.d.?
Gelukkig bleek een overbuurman, die recent zijn 20 jaar oude auto vanwege een serieus defect naar de sloop heeft gebracht, interesse te hebben in mijn Twingo. Twee vliegen in één klap: hij betaald me een stuk meer en de goed onderhouden Twingo vind een nieuw zorgzaam baasje!?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.