Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Talisman Estate dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
Ophalen nieuwe auto
- 12 km
Op 1 juli heb ik 'mijn' nieuwe Talisman Estate dCI 110 Intens kunnen ophalen. Veel eerder dan verwacht, want de auto stond voor levering gepland rond 27 augustus. Super blij dat de auto er nu al is, want dan kunnen we ermee op vakantie naar Spanje!
Dit alles met dank aan Leasemaatschappij Arval en dealer Arend in Amsterdam Zuid-Oost, zij hebben dit snel kunnen regelen. Dat de productie door Renault ook snel is opgepakt helpt natuurlijk ook mee!
De auto heb ik besteld met Pack Safety (active emergency braking system & safe distance warning) Pack Winter Intens (stoelverwaming, stuurverwarming en verwarmde koplampsproeiers) en Pack Easy Park assist (o.a. automatisch inparkeersysteem en achteruitrijdcamera). In dat laatste pakket zit bijna alles wat ook in Pack Innovation zit (behalve 8,7 inch scherm en Bose-audio), maar die was op het moment dat ik de bestelling deed nog niet beschikbaar. Gelukkig heeft Renault daar heel goed op geanticipeerd, want ze hebben het grotere scherm en de Bose Audio opgenomen in mijn auto.
Ik heb er gisteren kort mee kunnen sturen en ermee rijden is echt geweldig! Hoewel het een grote auto is, merk je daar tijdens het rijden weinig van. Comfort in de auto is hoog, lekkere stoelen, goed in te stellen. Heb nog lang niet alles uitgevonden, maar dat gaat zeker komen!
Een week en veel kilometers verder
- 1.276 km
De afgelopen week heb ik veel kilometers gereden en dat bevalt prima in deze auto. Zeker in het begin is het zoeken waar alle functies zitten, daar ben ik nu wel zo'n beetje achter. Omdat je bijna alles via het grote scherm bedient, gaat het er vooral om logica van het menu te begrijpen. En dat zit best logisch in elkaar.
Waar ik nog wel aan moet wennen is dat ook de blower via het menu werkt, dit is wel een knop die altijd beschikbaar is, maar ik mis een draaiknop om even snel minder of meer lucht in het interieur te blazen. Ook de volumeknop zit op het stuur, daar kende ik 'm al van de Megane, maar daar zat ook nog gewoon een draaiknop op het dashboard, in de Talisman is dat er niet meer.
De motor doet het prima, zelfs voor deze toch wel forse auto. Ik ben geen enorme snelheidsduivel en ik houd van een dieselmotor, voor mijn gevoel rijdt het wat gelijkmatiger dan in veel benzine auto's. In de Megane had ik ook de dci110 motor, die toen ook goed beviel. In de Talisman Estate voelt het ook als een lekkere motor, je kunt er rustig mee optrekken, maar is zo nodig ook behoorlijk fel, zowel bij het optrekken als bij het accelereren op hogere snelheid. Tot nu toe heb ik er vooral alleen in gereden met zeer beperkte belading. Ik ben benieuwd hoe dat op vakantie gaat met het hele gezin en volle bepakking.
De 4-control (mee- of tegensturende achterwielen) doen het ook best leuk, je voelt dat je er sneller en directer mee stuurt en makkelijker een bocht door gaat. Ook de multi-sense geeft een behoorlijk aangepaste rij-ervaring. De Sport is behoorlijk direct in zowel sturen als het gevoel in het gaspedaal. In die stand krijg je vrijwel alles mee van het wegdek, elk oneffenheidje wordt direct doorgegeven en de vering is ehct hard. Een gezinslid vond dit niet echt een fijne ervaring, we zijn toen snel overgeschakeld naar de neutrale stand.
Geluid van het Bose systeem is prima, zowel van de radio als muziek vanuit iTunes via de Iphone. Koppeling werkt goed, ik gebruik een zakelijke en prive-telefoon. Je kunt kiezen voor multimedia koppeling van de ene telefoon en telefonie via de andere, werkt perfect. In de Opel Insignia die ik als voorloopauto had, kon dat niet.
Traffic sign recognition doet het meestal goed, heel soms pikt het systeem wel een bord mee van de snelheid die geldt voor een afrit, zie ik ineens 50 in beeld staan op een 130 km weg, maar dat is zelden.
Ik ben tot nu toe erg tevreden en de bijna 1300 km van deze week voelen echt heel relaxt, rijden is altijd enigszins inspannend, al was het maar vanwege het andere verkeer. In deze auto is het echt heel goed te doen, zeker blij met mijn keuze!
Tanken moest wel heel snel
- 1.551 km
Volgens de boordcomputer kom ik uit op 5,2 liter per 100 km. Dat is niet verkeerd aangezien ik behoorlijk doorgereden heb de afgelopen week. Ritjes van Amsterdam naar Leeuwarden en v.v reden meestal lekker door, vaak de 130 kunnen aantikken. Na 740 kilometer stond ik alweer aan de pomp, de tankinhoud is behoorlijk aan de kleine kant.
Met de auto op vakantie
- 4.200 km
Alles meenemen wat je verwacht nodig te hebben is altijd een uitdaging. Als je met z'n vijven op vakantie gaat, waarvan 3 jonge kinderen zijn, weet je dat je veel spullen te verstouwen hebt, van kleding, handdoeken, tot duikbrillen, snorkels en eten en drinken. Eindbestemming was Noord-Spanje, de Costa Brava en de vooruitzichten waren goed, dus de jassen hoefden niet mee, dat scheelde al wat. In de Megane was ik al gewend om enorme hoeveelheden bagage kwijt te kunnen onder de laadvloer, in en naast het reservewiel. Bij de Talisman is die ruimte nog eens veel enormer geworden. Het reservewiel is in deze auto vervangen door een spuitbus purschuim en compressor, waarvan ik overigens de hoop heb die nooit nodig te gaan hebben. Maar goed, wat daar wel zit is een subwoofer met eromheen en erboven enorme ruimtes. Er zijn letterlijk 2 bigshopper tassen met handdoeken, vele boeken, duikbrillen, snorkels, schoenen en laptop in verdwenen. Dat scheelt een hoop als dat al een plekje heeft! De rest van de bagage paste vervolgens prima onder het afdekscherm. Wat nog wel puzzelen is, is of de achterklep dicht gaat. Omdat deze zelfsluitend is, na druk op de knop aan de binnenkant, wist ik niet altijd of hij ook volledig zou sluiten. Bij de Megane Estate wist ik inmiddels wel hoeveel en tot waar ik bagage kon plaatsen, vervolgens kreeg ik de klep (soms met een flinke duw) meestal wel prima dicht. Bij de Talisman had ik daar minder grip op. De klep ging soms bijna helemaal dicht en veerde op het laatste moment zo'n 15 centimeter terug. Met een geluidsignaal wordt dan aangegeven dat het niet past. Lastig is dan dat je klep weer via de knop moet laten openen, met de hand gaat eigenlijk niet. Met een beetje aanduwen lukte het overigens altijd wel weer om alles op de goede plek te krijgen, zodat de klep wel dicht kan. Nadeel van de hele exercitie is dat dit lang duurt, eerst laten sluiten wat niet heel snel gaat, hij stopt, daarna de knop indrukken om de klep geheel te openen, spullen aanduwen en weer de knop indrukken om de klep automatisch te laten sluiten, waarbij je hoopt dat het nu wel past. Als je zoiets met de hand kon doen, zou het de helft van de tijd kosten. Maar goed, zal wel even wennen zijn, of de volgende keer toch nog iets minder meenemen!
Heerlijke reiswagen
- 20.050 km
Inmiddels heb ik bijna 20.000 km met de Talisman kunnen sturen, zonder problemen, de echte toppunten zijn wat mij betreft:
- Als je aan komt lopen word je al herkend door de auto, instapverlichting gaat aan en je kunt zo instappen. Bij vertrek gaat de auto op slot, geen gedoe met sleutels.
- Bij parkeren van de auto hoef je alleen de Start/Stop knop in te drukken, de parkeerrem gaat er automatisch op (bij andere tijdelijke auto's vergat ik dat wel eens, dan kwam ik terug en stond de auto midden op de parkeerplaats, met de voorwielen in de afwateringsgoot).
- Audio is echt geweldig, geluidskwaliteit is ongekend goed, elk detail is hoorbaar door het Bose-systeem, de subwoofer achterin doet goed zijn werk.
- Ruimte is groot, zowel voorin als achterin heb je ook echt het gevoel dat je lekker ruim zit en ook voldoende ruimte om je heen hebt.
- Optrekken en versnellen gaat prima, de kleinste diesel doet wat mij betreft heel goed zijn werk. Ook in het buitenland trouwens, met het gezin en flinke bepakking. In de Eco stand merk je dat het effect van het indrukken van het gaspedaal wordt afgetopt, je bereikt je snelheid wel, maar het duurt wat langer.
- De rust in de auto is heerlijk, de motor maakt niet heel veel leven, banden valt ook mee (18").
- Ik vind de auto er nog steeds heel goed uitzien, trekt nog veel bekijks! Inmiddels zie ik wel wat meer collega Talismannen op de weg zie. In juli op vakantie in Frankrijk/Spanje zijn we 2 Talismannen tegengekomen, beide sedan, geen estate.
- Stuurverwarming is echt lekker, de knop zit onhandig links naast het stuur. Voordeel is wel dat je 'm gewoon kunt inschakelen en kunt vergeten. Na 20-30 minuten schakelt de verwarming zich zelf uit, de volgende keer dat je instapt, gaat de stuurverwarming meteen lekker weer aan.
hoewel er natuurlijk altijd wat te verbeteren is:
- Korte oneffenheden (richels bijvoorbeeld) in het wegdek worden ongefilterd doorgegeven (of je nou Comfort of andere instelling kiest, dat maakt niet heel veel uit), vooral op de snelweg met 100-120 km p/u geeft dat soms behoorlijke klappen. Meestal is het trouwens een heerlijke reiswagen en rijdt de Talisman heel relaxed, maar op sommige wegen (neem bijvoorbeeld de A10 Noord) is het wat minder comfortabel.
- De tank is wel heel klein, na zo'n 700 km sta ik alweer bij de pomp.
- Bij veel water op de weg, of opspattend water van de eigen auto, raakt de dodehoek-detectie in de war. Dan gaat de indicatie plotseling branden in de spiegel, zonder dat er een voertuig in de buurt is. De afgelopen dagen kwam dat met het overmatige water een aantal keer voor.
- De radio blijft vaak uit na het wegrijden, in het scherm staat dan 'Signaal verdwenen', pas na het opnieuw selecteren van het station, vindt de radio de zender weer en komt er weer geluid uit de speakers.
- Het selecteren van een ander media-apparaat is omslachtig, om bijvoorbeeld muziek uit de muzieklijst van de Iphone af te spelen, zijn een hoop menu-selecties nodig. Ik zou daar graag een button voor op een van de hoofdmenu schermen willen hebben, zodat ik snel kan wisselen tussen radio en muziek van de telefoon.
Verder kan ik even niets bedenken, ik stuur weer lekker verder!
Eerste onderhoudsbeurt
- 29.180 km
Inmiddels bijna 30.000 km's gereden en voor volgende week een afspraak voor de eerste onderhoudsbeurt in de agenda staan. Op ruitensproeiervloeistof na heb ik niets hoeven bijvullen. Deze eerste 5 maanden (plus een kleine beetje) zijn probleemloos verlopen. Waar ik nog wel benieuwd naar ben, zijn er lezers die ervaring hebben met het uitvoeren van updates van de systeemsoftware? Die zal de dealer doen, maar ik ben vooral benieuwd of iemand verbetering heeft opgemerkt, bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden voor de menu's, of dat je minder handelingen hoeft uit te voeren.
Rijden lekker door
- 48.500 km
Na ruim negen maanden met deze auto, kan ik met recht zeggen dat de Talisman een zeer fijne auto is. Probleemloos, relaxed en comfortabel zijn deze bijna 50.000 km geweest. Sommige handigheidjes, zoals de muziekbron selecteren had ik niet direct door, dank voor de tip van de buttons achter het stuur (het leven kan zo simpel zijn)! De door mij meest geselecteerde rijmodus is Eco, die zorgt voor vlot genoeg optrekken en versnellen en een redelijk gunstig verbruik, van 1 op 19. Het zou zuiniger kunnen, maar gezien de vele stukken met 130 km p/u die ik afleg is dat een uitdaging, ik wil toch ook wel een beetje meekomen met de rest van het verkeer.
Voorruit vervangen
- 62.000 km
Op een mooie dag medio juni wilde ik mijn voorruit met een beetje water schoonmaken. Dat plezier duurde niet lang, want op het moment dat ik er een scheutje water op goot, klonk het geluid van krakend ijs. De ruit barstte van boven in twee prachtige lijnen (op ongeveer 15 cm van de bovenzijde) naar links en naar rechts. Direct gebeld met de leasemaatschappij en de glasreparateur. Die mij overigens beiden verzekerden dat het glas dan al onder spanning moet hebben gestaan, want een beetje water had dit nooit mogen veroorzaken. Gelukkig kon ik er mee doorrijden, want een nieuwe voorruit is niet zo snel te leveren. Uiteindelijk heeft het bijna 5 weken geduurd. Dat is best lang, gelukkig is het vakkundig opgelost en mooi geplaatst. Het kijkt weer heerlijk!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Talisman Estate 1.5 dCi Zen Airco, Parkeersensoren, Navigatie
- 2016
- 159.606 km

Renault Talisman Estate 1.8 TCe Intens Automaat | Navigatie | Climate Control | Bose | Elek. Trekhaak | 4 Control
- 2019
- 98.364 km

Renault Talisman Estate 1.6 TCe 150 EDC Intens | BOSE Audio | Trekhaak | Stoelverwarming | Stuurwielverwarming | Grootscherm navigatie
- 2016
- 129.306 km