Renault Talisman (2021)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2021 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Welkom Talisman!
Bonjour Talisman!
Een aantal weken geleden heb ik m’n Tsjechische bolide omgeruild voor een nieuwe Talisman.
Voor de vlekkeloze ervaringen met de Skoda; kijk even in m’n review over de Octavia. Ik hoop dat de Talisman in z’n voetsporen kan doorgaan.
Nu dus weer m’n geluk aan het beproeven met een Renault. M’n vierde Renault. Van de drie die ik heb gereden waren er 2 van bedenkelijke kwaliteit.
Gelukkig is het een nieuwe ‘ phase deux ‘ dus ik ga er van uit dat alle kinderziektes verdwenen zijn uit het ontwerp. Vaak buij te bange zeggen we aan deze kant van het land!
Over het ontwerp gesproken; dat is een van de redenen om voor deze auto te kiezen. Ik heb het altijd een bijzonder fraai model gevonden. Ontwerper Laurens van den Acker heeft hier echt z’n best op gedaan!
Je kijkt met genoegen even om als ie geparkeerd staat.
Het is trouwens de Business Zen 140 uitvoering, op de een of andere manier kende AutoWeek deze niet en staat het niet in de titel.
Dus de schraap-uitvoering die eigenlijk helemaal niet zo crisis achtig overkomt. Zeker het exterieur niet.
Het rijkelijk rondgestrooide chroom komt mooi uit op het Sterrenzwart metallic.
Keurig net lichtmetaal, wellicht met 17 inch een tikje te klein maar dat werkt ook weer comfort-verhogend.
Het is dus niet de versie met 4 wielbesturing en het forse lichtmetaal waar iedere autojournalist over aan het zeuren is.
Dit onderstel is conventioneel en maakt een comfortabele indruk.
Ik had ook een Laguna met 4ws en ik weet uit ervaring dat het een mieters strak weggedrag geeft, zeker icm met een beetje pk’s. Deze Talisman heeft dat dus niet.
Qua interieur is het niet de meest frivole auto die ik heb gehad, maar het is prima toeven. Mooie aluminium strips en precies goed aan te passen sfeerverlichting. Phase 2 heeft weer een ander stofje op de uitstekende stoelen zitten. Soort wybertjes design, grappig!
Bij de facelift is gelukkig ook het gammele deel van de middenconsole met het rolluikje verdwenen. Daarvoor terug een kwalitatief hoogwaardig ogend gedeelte met forse bekerhouders ook weer met sfeerverhogende verlichting.
De afwerking is overwegend in orde, echter sommige zaken zijn m.i. niet op het niveau wat je zou mogen verwachten van zo’n grote limousine. Denk bijvoorbeeld aan de isofixbevestigingafdekklepjes (dubbele woordwaarde!) en ook de armleuning van de achterbank voelt een beetje gammel.
Afijn, van de achterbank zal toch weinig gebruik gemaakt worden dus we zien het door de vingers...
Het gebruikte plastic is op sommige plekken behoorlijk onder het niveau van vorige auto’s die ik heb gereden. Neem bijvoorbeeld de deurpanelen en dorpels.
Auto’s lijken wat dat betreft steeds meer een wegwerp-artikel. In vergelijk tot klassieke auto’s die ik heb (gehad) zoals bijvoorbeeld een Peugeot 404 en de BMW E30 serie. Dat zijn ongeëvenaarde kwaliteitsproducten, zeker als het om het interieur gaat.
Ondertussen is de auto ruimschoots ingereden (er staat nu bijna 3000km op) en kan ik concluderen dat een op papier amechtig ogende een punt drie liter met 140pk in de praktijk voldoende is.
Vooral op de snelweg is de auto opvallend vlot en bovenal stil.
Ik hoorde en las al veel positieve berichten over dit Alliance-Daimler blokje en die blijken vooralsnog ook te kloppen. Bijna diesel-achtig koppel en geruisloos.
De stoelmassage is op lange ritten echt een comfort verhogend item. Je merkt dat je ontspannen enorm veel kilometers kan maken. Heerlijke Reiswagen!
De standaard stereo had ik me op voorbereid dat dit een tegenvaller zou worden, niets is minder waar. In de folder werd aangegeven dat er slechts 4 speakers gemonteerd zouden zijn maar ik heb er 7. Mooie meevaller en een uitstekend geluid. Ook het navigatie systeem blijkt een prima systeem. Volgens mij TomTom, mooi helder met prima aanwijzingen.
Wat wel opvallend is dat veel functies met een soort i-drive knop te bedienen zijn maar soms moet er toch met het touch screen gewerkt worden. Vreemd.
Waarschijnlijk is dit de laatste nieuwe Talisman sedan die Nederland heeft bereikt. De productie stopt in januari 2022.
Ik voel me een beetje gematst, Renault gaf serieuze kortingen op deze laatste business modellen. In Frankrijk stond dit specifieke model voor veeeeeeel meer in de prijslijst.
Ik had wat van ze tegoed vanuit in het verleden behaalde resultaten zullen we maar zeggen. Vanaf december 2021 is de Talisman geruisloos verdwenen uit de prijslijsten. Dus een nieuwe aanschaffen zit er niet meer in.
Uiteraard ga ik kritisch volgen wat deze Renault in petto heeft. Op een spontane reset van het multimedia systeem na (terwijl je net aan het telefoneren bent, dus dat gesprek valt weg....) nog geen malheur gehad.
Ook geen rammeltjes of kraakjes. Phase 2 lijkt goed opgedroogd!
Eerste halfjaar
- 25.000 km
Mijn eerste half jaar met de Talisman zit erop. Ondertussen 25.000km op de teller.
Krijg opvallend veel reacties van mensen die dit model eigenlijk niet kennen. Ook niet vreemd; er rijden er niet veel rond. Zeker de sedan is een zwarte zwaan.
Ik blijf me verbazen dat er niet een enorme run op dit uitloop model is geweest. Voor dit geld (amper 32K) kan ik me zo geen fraaiere nieuwe auto voorstellen. Zeker niet van dit formaat.
Je spreekt soms wel eens mensen die je gewoon niet geloven dat je voor de prijs van een Captur, Megane oid ook een Talisman kòn kopen. Kon ja. Ze zijn gestopt met produceren..
Laat ik beginnen met een paar negatieve zaken. Ook bij mij heeft de massagestand van de stoelen storing. Blijkt een opblaasbalg kapot waardoor in sommige standen de boel vastslaat. Ik weet, er zijn ergere zaken dan een weigerende massagestand…maar als het erop zit moet het gewoon werken. Ik lees dit euvel vaker bij Renaults met deze stoelen. Had verwacht dat in deze phase 2 het probleem wel was verdwenen, helaas.
Hopelijk kan de dealer het bij de eerste onderhoudsbeurt verhelpen door het monteren van een nieuwe blaasbalg.
Daarnaast mis ik soms tijdelijk functies in het multimedia systeem. De navigatie kan maar zo een dag uit de lucht zijn. Lijkt dan iets te downloaden ofzo. Valt daarna het hele systeem uit en gaat dan weer opstarten. Soort Microsoft update zonder waarschuwing dat het gaat gebeuren of mogelijkheid tot uitstel. Heel bijzonder!
Dan snel over naar wat positievere kanten van de Talisman. De wagen is stil. Echt opvallend stil. Ook de carkit is de beste die ik ooit heb gehad. Mensen hebben überhaupt niet door dat ik vanuit de auto bel.
Het torretje.
Ik had m’n bedenkingen bij een eenpuntdrietje in zo’n auto maar ik moet m’n vooroordelen terug nemen.
Fabelachtig blokje! Zuinig (echt extreem), krachtig en stil.
Op de snelweg komt de combinatie tussen auto van dit formaat en het blokje het best tot z’n recht. Tussen de 1500 en 2500 toeren soms verbazingwekkend vlot. Soms denk ik stiekem dat ze de software van de 160pk hebben geïnstalleerd.
Afwerking van de auto is zoals ik al eerder aangaf prima, maar het is absoluut niet de beste in z’n klasse. In het begin rammelde er iets rondom de binnenspiegel maar dat is volgens goed Frans gebruik vanzelf verdwenen. Ook de achterdempers kraken wat als de auto leeg is en je gaat over een drempel. Gelukkig heb ik vaak wel wat spullen in de achterbak dus dan kraakt het niet; handig…!
Remmerij is ook uitstekend. Het ziet er allemaal niet erg strak afgewerkt uit achter de fraaie lichtmetalen velgen maar ik moet zeggen dat ze zonder fading, trillen etc hun werk doen. Uiterst bekwaam.
Weggedrag is goedmoedig. Het is dus het normale onderstel zonder 4ws en dat is comfortabel en voorspelbaar. Geen strakke stuiterbak maar gewoon een prima op comfort gericht weggedrag. Verkeersdrempels neemt ie met het grootste gemak. Heerlijk!
Ik maak veel kilometers en betrap mezelf op het feit dat ik niet of nauwelijks meer last heb van m’n rug of bovenbenen, iets wat ik aan m’n leeftijd had opgehangen bij m’n vorige auto maar nu dus blijkbaar toch aan de auto heeft gelegen. Daarnaast is een D-segment auto ook op langere afstanden toch een stuk fijner dan een C-segmenter. Je stapt gewoon toch frisser uit door de ruimte, de zit, het geluidsniveau etc.
Wellicht een open deur, maar het is dus echt waar! Haha.
Inloopperiode van de versnellingsbak is wel lang geweest. Ik kan pas nu na 25.000km zeggen dat ik ‘m als redelijk soepel kan bestempelen. In het begin was het stroef en waren bak en motor niet echt op elkaar ingespeeld.
Karakter van de gasrespons kan je softwarematig aanpassen in een soort i-drive systeem. Merk dat ik op de snelweg vaak sportstand kies en daarbuiten m’n eigen My Sense voorkeur (gasrespons/onderstel op comfort en besturing op sport).
Dat i-drive systeem kan overigens niet in de schaduw staan van het echte systeem van BMW. Ik blijf het bijvoorbeeld stom vinden dat je voor veel functies toch het touchscreen moet gebruiken. Je kan dan wel via de nep i-drive knop naar het menu navigeren maar het laatste stapje moet dan met het vingertje op het scherm!
Dat screen heeft ook de onhebbelijkheid dat je vette vingers niet kan verwijderen. Die blijf je gewoon zien ook al doe je het met het bijgeleverde microvezeldoekje schoonmaken met een beetje zeepwater zoals Renault aangeeft in het instructieboekje. Poets je vervolgens iets te hard dan krijg je rare krassen in het systeem. Hoe voorzichtig je ook bent. Je ziet ze niet totdat de zon er fel op gaat schijnen…manmanman. Heb ik toch weer een voorbeeldje van de niet zo al te beste kwaliteit qua materiaal.
Afijn. Resumé tot heden. Het is wèl een van de beste Renaults die ik tot nu toe heb gereden maar helaas is ie niet helemaal foutloos.
Er bestaan gewoon betere auto’s, dat is een feit.
Maar ik betwijfel of er ook mooiere, grotere en comfortabeler auto’s tot voorkort nieuw te koop waren voor dit budget.
Deze Talisman blijft me het gevoel geven dat ik ben gematst. Soort kosteloze upgrade van economy class naar business class. Dat is telkens weer een fijn gevoel als je instapt.
Zestigduizend kilometer
- 60.000 km
Met het risico om in herhaling te vallen, even een update.
Nog steeds tevreden met deze Renault. Vooral op snelweg een aangename reisgenoot. Erg comfortabel en stil. Bovendien op snelheid ook vlot te noemen. Zit dan lekker in turbobereik.
In de stad merk je vooral dat de combinatie versnellingsbak/motor het een beetje lastig hebben met de eerste 2 versnellingen.
Niet bijster soepel en ook niet bijster vlot. Probeer al rustiger te schakelen en soms via neutraal van 1 naar 2 te gaan. Dat helpt een beetje.
Alle versnellingen daarna doen het wèl goed en soepel.
Alhoewel een vergelijk met m’n oude BMW me soms doet denken dat deze bak toch niet echt lekker is. De Talisman kan niet tippen aan de handbak daarvan. Freude am Fahren is geen loze kreet.
Qua storingen blijft het lijstje beperkt. Het multimedia systeem geeft regelmatig zwart scherm op navigatie. Hij is dan aan het updaten, daar is niets aan te doen. Laatste tijd vraagt ie of dat kan, maar kan best zijn dat een dag later pas de kaart ge-update is….vreemd.
Massagestoel blijft ook kuren houden. Ik gebruik enkel de onderrug functie, dat blijft tot op heden storingsvrij. Als ook bovenkant meedoet komt de storing terug.
Sowieso gaat de dealer ook zitgedeelte aanpassen. Stof krult daar op, lijkt me niet de bedoeling na 1,5 jaar.
Al doende mis ik wel wat simpele zaken, bijvoorbeeld een melding van laag niveau ruitenwisservloeistof. Ook is het bijzonder dat de grootlicht functie aanblijft als de auto is gestopt. Beetje oud-skool gevoel. Niet heel erg maar soms lastig. Eigenlijk moet ik alles op automatisch laten staan, maar de grootlicht assistent is niet erg accuraat. Geeft geen groot licht als het zou moeten en vice versa.
Positief blijft de algehele uitstraling van de wagen. Bizar dat ze ‘m niet meer produceren. Nog steeds in mijn ogen een hele fraaie verschijning.
Ook het brandstof verbruik blijft ongekend laag. Als je de geldende maximumsnelheid als leidraad neemt haal ik de 1 op 20.
Maar dat lukt in de praktijk niet zo, hahah.
Neemt niet weg dat het motortje mij blijft verbazen. Mooi stukje techniek.
Honderdduizend kilometers
- 100.000 km
Saaie 100000 km update wellicht; op de elektrische massage en verstelling van de lendensteun na is de Talisman ongemerkt de 100.000 gepasseerd.
Er is geprobeerd om het probleem -de verstelling loopt vast- met de stoel te fixen maar dat blijkt niet mee te vallen. Ooit komt het vast in orde zullen we maar denken…
Fijne auto is het. Paar maanden geleden lange reis gemaakt van enkele dagen over de Autobahn door Duitsland. Dan merk je z’n kwaliteiten. Ongekend stil, stabiel en comfortabel. Ook erg vlot op hogere snelheden.
In de stad komt de auto minder tot z’n recht, ook vooral door het gebrek aan ‘punch’ bij lagere snelheid en de niet al te verfijnde handbak bij het optrekken.
Eenmaal op snelheid lijkt het een totaal andere auto; schakelen gaat dan ook soepel.
Afijn, ik merk dat ik in herhaling treedt. Dat krijg je na 100000 kilometers! ;-)
Stiekem ook aan het nadenken welke auto de opvolger zou moeten gaan worden.
Onlangs enkele dagen met een Austral op pad geweest. Is best aardig maar ook erg rumoerig tov de Talisman.
Ben niet zo’n cross-over fan, maar een DS4 is ook wel fraai of als het een EV zou moeten worden zo’n strakke Polestar2. We gaan het zien!
130000 einde
- 130.000 km
Laatste schrijfsel van mijn hand voor deze auto. Gaat binnenkort vertrekken want zit dan aan z’n kilometers.
Het kan heel kort; fijne, comfortabele en stille auto!
De hardnekkige storing in de massage functie van de bestuurdersstoel is naar behoren opgelost door de dealer bij de laatste onderhoudsbeurt.
Versnellingsbak blijft beetje harkerig tijdens start en optrekken, maar dat valt absoluut mee te leven. Bochtjes nemen gaat beter in z’n 3. Verhouding is beetje anders dan in de meeste auto’s.
Eigenaardigheid is het knopje om de achterklep te openen. Minuscuul vierkantje. Eigenlijk supergrappig en tegendraads Frans design maar veel mensen die even de achterklep willen openen zitten op de camera te drukken…ik ben ze graag voor maar dat lukt niet altijd met hilarische gevolgen van dien.
Op de afstandsbediening zit trouwens ook een knopje waarmee je de achterklep kan omhoog katapulteren.
Opvolger staat in bestelling, heeft dezelfde motor met iets meer pk’s. Gekozen voor een CLA 250e shooting break in een keurig nette niet gebruikelijk configuratie, al zeg ik het zelf.
Waarvan daarover uiteraard t.z.t. weer akte!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Talisman Estate TCe 160pk EDC/Autom. S-Edition | Bose Audio | Head Up Display | Stoel verwarming & ventilatie | 1800kg geremd |
- 2020
- 87.152 km

Renault Talisman Estate TCe 160pk EDC/Autom. Intens | Stoelverwarming | Elektrische Kofferklep | Navigatie | Massage functie |
- 2022
- 29.978 km

Renault Talisman TCe 150 EDC Zen
- 2016
- 96.938 km