Renault Scénic RX4 2.0 16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic RX4 2.0 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
Hobby-auto
- 200.000 km
Aanschaf,afgeleverd met A.P.K.
Echter de ruitenwissers doen het niet.
Maar goed, de prijs was goed, en geen garantie afgesproken. Zelf ben ik erg handig, en kan de tijd nemen om dingen goed op te lossen.
Op de sloop een gewone scenic gevonden en het ruitenwissermechaniek compleet gewisseld.
Later blijken de remmen te hebben geleden onder het lang stilstaan als occasion, hij was namelijk al een jaar niet gebruikt toen wij hem kochten. De schijven wilden maar niet schoon worden van het remmen, blokken en schijven voor gewisseld.
De auto bonkte ook behoorlijk, vooral op maximum koppel, gepaard gaande met schudden. Na het vervangen van de voorste aandrijfassen was dit effect weg, en rijdt de wagen weer zoals het hoort.
Op stap met de Scenic RX4
- 202.000 km
Na de opstartperikelen met de nieuwe occasion werd het tijd voor een offroad test. De locatie hiervoor werd de Kuil in Ijmuiden. Dit is dus echt fantastisch. Hij deed het veel beter dan verwacht. Eerst een paar rondjes over het vlakke zand, maar dit ging met zoveel gemak dat ook wat bulten genomen werden. En één vrij hoge steile bult, waar de auto min of meer in de a.b.s. net nog kon stoppen tijdens de afdaling. Nu is het misschien best wel een stap voor de gemiddelde 4x4 bezitter om het zand in te duiken. Mijn introductie op dit gebied was een dag bij Experience-Island waar we hebben mogen spelen met o.a. een Landrover Defender. De hier opgedane ervaring onder leiding van een zeer ervaren instructeur was genoeg om op eigen houtje te gaan expirimenteren met onze gezinsauto.
Maar goed, onze RX4 is een diesel, en het grote voordeel is dat het maximum koppel al bij 2000 toeren beschikbaar is. Daar ga je dan op lage snelheid, in z'n één en de turbo hoorbaar aan het werk. Goed, er is geen lage gearing, maar de eerste versnelling is erg kort, en de wagen gaat moeiteloos de hellingen op. er is zoveel kracht voorhanden, dat de wielen gewoon doorslippen als de helling te steil is. hij stikt dus niet. Het voorwiel dat als eerste wil doordraaien wordt automatisch geremd, zodat het andere voorwiel de auto verder voorttrekt. Zo hikt en bokt hij toch een zeer steile helling op. En daarmee geeft hij ook aan waar de grens ligt.
De achterwielen zorgen altijd voor aandrijving, maar die zijn verder niet electronisch geregeld.
Zo ga ik regelmatig een rondje zandhappen.
En dan is de wagen wel erg luxe in verhouding met die defender.
De eerste vakantie met de Scenic was met de caravan naar zuid Belgie. Lekker op de cruisecontrol, heerlijk gereden.
Het laatste stuk kwamen we op een bosweg terecht,nog net wat verhard met split, de locals keken al een beetje vreemd toen ze ons voorbij zagen komen. De eieren hebben de camping niet gehaald. Dat was ook de laatste keer dat er eieren mee gingen op vakantie.
In Belgie zijn de wegen van redelijk tot echt beroerd of afwezig. Dat zou normaal vervelend zijn, maar met de RX4 is dat echt genieten. Onze Garmin nuvi houdt wel van een beetje avontuur, en stuurde ons tijdens een dagtochtje zo'n 4km dwars door het bos.
Achteraf was dit een bosbouwpad, en hadden we er niet eens mogen rijden. Hier kwam de auto super tot zijn recht. Ook op de in de achteraf gelegen gebieden gelegen stukgereden wegen, met alleen in het midden nog een grillig strookje asfalt en graspollen aan de randen was het genieten.
Wanneer je rustig over het nederlandse straatmeubilair rijdt lijkt de vering aan de stugge kant, maar dat wordt beter naarmate de bulten groter worden, of je wat harder over de drempels rijdt. pas dan worden de lange veerwegen aangesproken.
De buurman op de camping meldde dat hij een pad had gevonden waar hij met z'n Astra niet verder kon, omdat er een beek overheen liep. We zijn toen samen terug geweest om dit obstakel te nemen. Het stomme is, je merkt niet eens dat je door het water rijdt, zo makkelijk gaat het. Toch stond hij er tot z'n assen in. De rest van de middag hebben we de meest smalle paadjes bereden die er in de buurt te vinden waren, met behulp van een detailkaart.
Het was schitterend weer en de klimaatregeling heeft goed werk geleverd.
Omdat de kinderen snel last hebben van wagenziekte staat deze vaak ingesteld op 18 graden.
Zo zijn we de opvolgende jaren naar Luxemburg en Duitsland geweest, ongeveer op dezelfde hoogte maar elk jaar iets oostelijker.
Voor de vakantie maak ik elk jaar de e.g.r. klep schoon, deze vervuilt door de korte ritjes. Uiteindelijk begint de motor dan wat in te houden. Daar heb ik geen behoefte aan met 7 meter caravan aan de haak. Dat is al spannend genoeg.
Wat ook belangrijk is bij een Scenic, is de afwatering onder het voorraam schoonhouden.
onder het zwarte plastic vind je een ruimte waar bladeren zich opsparen en de gaten aan de zijkanten verstoppen. Wanneer dit gebeurt kan het water in de kachelventilator lopen, en uiteindelijk over de voeten van de bijrijder.
Het enige punt van kritiek dat ik heb is de plaatsing van het stuur. Dit ligt wat te vlak in de auto. Bij het manouvreren is dat lastig, omdat je niet goed bij de bovenrand van het stuur komt. Hierdoor moet je opveren uit je stoel om deze te bereiken.
Maar goed, eenmaal onderweg zit je echt als een vorst in de meervoudig instelbare stoelen. Overigens, alle vijf inzittenden hebben niets te klagen, allemaal een echte stoel achterin, de buitenste zelfs met verstelbare rugleuning, en alle drie verstelbaar in de lengterichting.
Wij hebben de Salomon uitvoering, met stof en alcantara interieur, en leuke oranje accenten.
De zit is ook lekker hoog, net alsof je een eindje boven de weg zweeft. Het uitzicht rondom is ook zeer goed, ook voor de mensen die achterin zitten. volwassenen passen ook prima achterin.
Als bestuurder zorgt het goede zicht dat je minder snel moe wordt als in een lage auto waarmee je meer je voorganger aan het volgen bent.
Nu heb ik al iets van 18 auto´s gehad in 18 jaar, maar deze blijft boeien, nog nooit zo lang met een auto gedaan. Elke rit is een potentieel avontuur, neem nou eens dat smalle weggetje en kijk waar het uitkomt, of wat je tegenkomt langs deze weggetjes in the middle of nowhere.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.