Renault Scénic 1.5 dCi 105 Tech Road (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic 1.5 dCi 105 Tech Road |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 106.800 km
Dit is mijn tweede Scenic sind 2002. Ook deze Scenic heb ik weer (leasewagen) op rationele basis gekozen; veel ruimte, vrij compleet; kortom veel waar voor zijn geld ten opzichte van andere merken. De servicegerichtheid en klantvriendelijkheid van de dealer (Vaassen te Stein) heeft ook behoorlijk meegeteld. Ten opzichte van de eerste Scenic is dit model toch wel een behoorlijke verbetering. De zitpositie is aanmerkelijk beter. De 1.5 DCI is een stuk stiller en krachtiger dan de vrij trage (80 pk) 1.9 DTI. Mede dank zij de zesde versnelling draait de motor relatief weinig toeren en scoor ik een gemiddelde van 5,2 liter per 100 km. Bij veel snelwegkilometers op de cruisecontrol en op tijd anticiperen kom ik geregeld op een gemiddelde van 4,8 liter (boordcomputer). Bij het aftanken blijkt dat de computer echter iets te optimisch is, maar 5,0 liter per 100 km is nog steeds érg goed voor een dergelijk hoge wagen. Ook als caravantrekker ben ik erg tevreden over de auto; met het gezin (4 personen), een volle bepakking en 1300 kilogram zware caravan aan de trekhaak tijdens de laatste vakantie naar Italië (via de Brennerpas) een gemiddelde van 8,9 liter per 100 km. De Scenic is natuurlijk absoluut geen dynamische rijdersauto, maar als ruime gezinsauto waar je toch redelijk met het verkeer kan meekomen, voldoet hij gewoon goed.
PROBLEMEN
- 106.800 km
Echte problemen heb ik nog niet gehad, afgezien van een storing in de aircopomp. Na het inlezen van nieuwe software was het probleem opgelost.
Minpunten van de auto zijn de slechte kwaliteit van de lak en de afwerking van het kunststof dashbord; de laklaag bladert ter hoogte van de versnellingspook af. De dimlichten hebben een erg korte levensduur en zijn binnen twee jaar al drie keer vervangen. Bij het gebruik van de ruitensproeier stroomt het overtollige water over de zijraampjes en ontstaat er een storende nevel, waardoor je niets meer in de spiegel ziet.
Tengevolge van een storing in de bedrading van de caravan moest de zekering van het rechter achterlicht en kentekenverlichting vervangen worden; normaal gesproken doe ik dat zelf, doch voor het vervangen van deze zekering moet je de accu met bak demonteren met naderhand het opnieuw inlezen van de radiocode etc. tot gevolg. Als je het gemiddelde uurtarief van een dealer neemt, wordt dat een erg dure zekering.
Tot slot vind ik het akkoestisch signaal van de radardetectoren aan de achterzijde te zacht; met de radio aan hoor je deze bijna niet.
PROBLEMEN VERVOLG
- 156.891 km
Sinds oktober 2008 is mijn tevredenheid over de Scenic duidelijk minder geworden. Er komen zo langzamerhand overal wat rammeltjes en kraakjes voor. Met name de zijruiten voor kraken behoorlijk als je ze bedient. De auto is in het begin van het jaar vier keer naar de dealer geweest om een probleem aan de airco te verhelpen. Op een bepaald moment begon de airco voluit koude lucht te blazen, zodra de buitentemperatuur boven de 8° Celsius uitkwam. Ik moest de temperatuur op 24° zetten voordat er weer warme lucht uitkwam. Ondanks duidelijke uitleg wat het probleem was kon met blijkbaar geen diagnose stellen. In eerste instantie heeft men de vloeistof bijgevuld; deze zou te laag zijn geweest. Dat leek me al vreemd, doch je gaat uit van het vakmanschap van de dealer. Nadat de auto een tweede keer in de garage was geweest en het probleem nog niet verholpen was is hij weer twee dagen lang bij de dealer geweest om alles te checken. Uiteindelijk bleek het bedieningspaneel defect te zijn. We zijn nu een aantal maanden verder, maar de airco vertoont nog regelmatig kuren. Gelukkig is het een bedrijfswagen en hoef ik het onderhoud niet zelf te betalen, anders zou je binnen de kortste keren failliet gaan. De laklaag op de kunststof middenconsole slijt steeds verder af; het ziet er niet meer uit.
Nog enkele maanden en ik kan weer een nieuwe lease-auto uitzoeken; de nieuwe Grand Scenic ziet er wel aardig uit, maar ik heb toch twijfels of het weer een Renault wordt. De Skoda Superb Greenline vind ik een mooie ruime auto, in de businessline uitvoering is hij vrij compleet. Qua leasebedrag is hij ongeveer even duur als de Scenic. Het nadeel is natuurlijk wel dat hij een stuk lager is.
update
- 176.945 km
De laatste maanden ontstaan er steeds meer kleine irritaties; met name storingsmeldingen met betrekking tot de parkeerrem, de elektrische ruiten die een schurend geluid maken, de parkeersensoren die tijdens het achteruitrijden spontaan beginnen te piepen als er niets in de directe omgeving staat of loopt(ook als de achterbumper helemaal schoon is), de reeds enkele malen gerepareerde climat-control die nog steeds voor problemen zorgt; tijdens de vrieskou schakelt de airco in en moet ik de temperatuur tot 25 graden omhoog zetten. De laklaag van de kunststof dashboardbekleding laat steeds verder los.
Het zijn allemaal geen schokkende dingen, doch het plezier gaat er zo wel een beetje af. Motorisch en qua comfort geen klachten; de motor gebruikt nagenoeg geen olie en het gemiddeld verbruik is circa 5,4 liter per 100 km. Nog een week of zeven en dan zal er weer een nieuwe (lease)wagen komen. De nieuwe Grand Scenic vind ik nog steeds mooi, maar of het daadwerkelijk weer een Renault wordt? Ik denk het niet.
de laatste weken
- 185.090 km
Inmiddels bij km stand 184000 weer naar de dealer geweest voor de airco; deze keer koelde het systeem voor de verandering niet meer. Sinds de laatste reparatie blijft de airco continue haperen. Beneden de 10 graden Celsius functioneert het systeem, doch boven de 10 graden begint de airco te koelen. Ik moet de temperatuur op 24 graden zetten voordat de voordat de airco uitslaat. Aangezien inmiddels een nieuwe lease-auto is besteld en ik nog maar tot einde mei met deze wagen hoef te rijden, laat ik er maar niets meer aan doen. Nog lang getwijfeld of ik voor een derde (Grand) Scenic zou gaan. Uiteindelijk, mede door de electronische storingen van de huidige wagen toch maar besloten om iets heel anders te gaan rijden. Ik heb nog gekeken naar een andere wagen met hoge instap, maar rekening houdend met het minimale trekgewicht van 1300 kg was de keus beperkt. De Citroen Grand Picasso mag maar 1180 kg, C-Max niet mijn smaak, Peugeot 5008 1250 kg . Uiteindelijk gekozen voor een Skoda Superb Greenline Businessline. Deze auto mag 1500 kg trekken, is zeer ruim en heeft in deze uitvoering een zeer behoorlijke standaarduitrusting. Ik was vooraf ietwat sceptisch over het comfort en weggedrag maar na een uitgebreide proefrit was ik toch aangenaam verrast. Of de lage zit na verloop gaat tegenvallen moeten we nog even bekijken.
de laatste problemen
- 186.753 km
Amper twee weken na de laatste reset van de airco functioneert het systeem al weer niet. Het is toch ongelooflijk dat men dit probleem maar niet adequaat kan oplossen. In drie jaar tijd zes keer problemen met de airco. Het is eigenlijk te gek voor woorden. Ik hoop dat ik de laatste vier á vijf weken gespaard blijf van verdere problemen.
de laatste kilometers
- 192.110 km
Vandaag de auto ingeleverd bij km stand 192110. Geen problemen meer gehad tot het einde. De nieuwe leasewagen is een Skoda Superb.
te koop met lagere kilometerstand
Zie ik drie weken na inlevering dat de auto op een site te koop wordt aangeboden en is de kilometerstand enkele duizenden kilometers lager geworden. Wonderen bestaan blijkbaar nog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.