Renault Scénic 1.5 dCi 105 Tech Road (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic 1.5 dCi 105 Tech Road |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 35.000 km |
KM-stand laatst | 120.800 km |
- 110.000 km
Mijn auto is een leaseauto die ik nu 2 jaar geleden heb overgenomen van een vertrekkende collega. Deze auto staat gek genoeg niet genoemd op autoweek.nl. Het betreft namelijk een Renault Scénic 1.5 dCi met 105pk, handgeschakeld met 6 (!) versnellingen. Het is een luxe uitvoering met glazen schuifdak, xenon-verlichting en climate-control. De auto is verrassend pittig voor een 1.5 liter motor. Je begrijpt niet waar ze de power vandaan halen. Aanvankelijk was de motor heel stil. Na een reparatie van de startmotor maakte de motor een heel donker geluid. Probleem bleek een niet goed aangesloten luchtslang. Dat is verholpen maar de motor is niet meer zo stil. Het lijkt soms wel alsof de uitlaat lek is. Op zich geen probleem, hij rijdt verder prima. Het is een zuinige auto. Ik rijdt gemiddeld 5,3 liter/100 km. Zeg maar tussen de 1:18 en 1:20.
Dit is na Peugeot en Citroën mijn derde Franse auto. Wat mij tegenvalt is de stoel. Ik krijg rugpijn en heb altijd een kussen op mijn stoel liggen om goede ondersteuning te krijgen. Heel vreemd voor een Franse auto die bekend staat om het comfort.
Ik heb vrijwel geen grote problemen gehad tot nu toe. Zoals genoemd een keer een nieuwe startmotor. Dit schijnt veroorzaakt te zijn door een eerdere olielekkage (op de startmotor) nog voordat ik de berijder van deze auto werd. Op dit moment is voor de derde keer het linker stadslichtje kapot maar verder heb ik geen noemenswaardige problemen.
Startmotor en airco
- 120.800 km
In mijn vorige verslag schreef ik dat ik een nieuwe startmotor heb gekregen. Dat was in februari 2008. Het is nu april 2009 en weer startte mijn auto niet, terwijl ik er een halfuur eerder nog mee gereden had. En weer bleek de startmotor kapot. Tegelijk met deze reparatie heeft de dealer een 120.000 km beurt gegeven. Dus meteen een nieuwe distributieriem en een nieuwe waterpomp. Tevens 2 nieuwe banden (na 60.000 km!). Gek genoeg bleek de band linksachter bijna geen profiel meer te hebben en rechtsachter nog genoeg. Misschien is er ooit een nieuwe band om gekomen tijdens een beurt, maar daar weet ik dan niets van (= leaseauto). Deze keer is ook het reservewiel ingezet.
Gisteren stond de auto weer bij de garage, nu vanwege een defecte airconditioning. De sensor blijkt kapot. Onderdeel besteld en volgende week wordt deze gerepareerd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.