Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.6 16V Authentique Basis |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 219.540 km |
Kat in de zak?
- 117 km
14 Juli 2020
Het stortregent en we gaan kijken naar een andere, grotere auto. De Renault clio (1999) gaat naar dochter voor nood dit met de hoop dat zij hier de winter mee doorkomt. We zijn geen Renault liefhebber. Inregenen en bijbehorende schade is een zeer zwak punt van Renault en Bovag garare autofirst Van Oort in Dieren wordt dan ook gevraagd hoe het zit met de auto in de showroom.
"De tijden zijn wel veranderd tegenwoordig is het allemaal stukken beter, geen verschil met andere merken" luidt het antwoord.
De proefrit wordt gemaakt nadat de accu is opgeladen en de eigenaar van het bedrijf wegrijdt om een stukje te rijden.
Dit is onze eerste auto met een dergelijke boordcomputer. Deze bevindt zich in het midden van het dashboard.
Het service lampje brandt, net als de mededeling 'airbag defect'.
Wanneer de bijrijder halverwege uitstapt sluiten de deuren plots automatisch.
De boordcomputer zit in het midden en is onhandig. De linker helft kan niet gezien worden omdat het stuur er voor zit.
Toerenteller en benzinepeil zijn aangegeven in nietszeggende blokjes. In welke versnelling er ook gereden wordt er lijkt weinig verschil wat het aantal toeren betreft.
De motor klinkt zwaar wanneer deze gestart wordt, volgens de verkoper normaal. Binnenin de auto merk je hier weinig van. De proefrit verloopt probleemloos voorzover dit te beoordelen valt bij een onbekend voertuig. Hij start, je kunt gas geven, remmen, de richting aanwijzers doen het en hij lijkt makkelijk op te trekken. Iets wat van een 1.6 verwacht mag worden. De onderkant ziet er goed uit. De motorkap is wennen en onhandig. Het zal niet meevallen om zelf eea bij te vullen.
Het hoger zitten is prettig net als in- en uitstappen. Er is geen achterbak maar er zijn drie stoelen. Wellicht zit dit voor kinderen beter maar op de achterbank liggen is er niet bij door de opstaande randen en voor een groter of gezet persoon kan het wel eens ongemakkelijk zitten zijn. De stoelen kunnen wel naar voren en achteren indien gewenst.
De armsteunen zijn vrij kort ook als het middenpaneel naar voren wordt geschoven.
De grote vooruit is wennen en zorgt niet voor beter zicht wat betreft links- en schuin naar rechts maar veroorzaakt extra dode hoeken. De grote ruitenwissers wennen moeizaam.
De radio schijnt geen ontvangst te kunnen krijgen. Geen probleem. We zoeken met name iets voor de lange afstand en waar we iets comfortabeler in kunnen slapen i.p.v. de Clio.
De auto wordt gekocht. Reden er is niets behoorlijkers aanwezig wat zitcomfort betreft. De auto wordt opgehaald wanneer de Clio gebracht wordt voor de apk keuring. Tijd genoeg voor het regelen van een verzekering.
De airbag kan nog niet door de verkoper gerepareerd worden omdat de extra paar handen niet aanwezig is. Volgens de verkoper is rijden geen probleem en wordt dit later gedaan. Wij vertrekken naar het buitenland.
De accu zou vrij nieuw zijn en kan niet voor problemen zorgen. Ook hiernaar is geinformeerd. Tot slot wordt het advies gegeven om bij stilstaan wel het portier open en dicht te doen omdat de accu anders zo leeg is.
Niet verteld is waarom de bedrading van de airbag stuk is. Van water, inregenen zou deze geimporteerde auto, destijds nog niet veel in Nederland leverbaar, geen last hebben. De vorige eigenaar had er 6 jaar probleemloos ingereden en garage autofirst Van Oort in Dieren zei altijd het onderhoud verzorgd te hebben en de auto goed te kennen.
In de loop van de daarop volgende dagen wordt het instructieboekje er heel wat keren bijgepakt. De electronica lijkt een eigen leven te leiden maar het kan verbeelding zijn. Tenslotte oogt hij heel wat moderner dan de Clio.
Merkwaardige verschijnselen:
- Ramen sluiten vanzelf of juist niet.
- Deuren sluiten af of juist niet.
- De deuren gaan 20 keer open en dicht terwijl wij buiten de auto staan en niets doen of aanraken.
- Soms herkent de sleutelkaart de auto andere keren weer niet (beide sleutelkaarten geprobeerd).
- 'ESP/ASR defect' verschijnt in het display en verdwijnt.
- Gepiep als er een portier openstaat of niet.
- De deuren sluiten automatisch als portier achter bestuurder dichtgedaan wordt of niet.
- Soms gepiep als de gordel niet om is of de auto stationair loopt terwijl er niemand in zit omdat het hek opengedaan moet worden. Andere keren zwijgt de auto dagenlang.
- De verlichting valt uit tijdens het rijden.
- Het dashboard is onleesbaar ook als we het knopje gebruiken om het geheel meer te verlichten.
Het wordt rijden op gevoel wat snelheid betreft.
- De kachel lijkt het niet te doen al zouden we zweren dat hij het deed tijdens de proefrit.
De auto zorgt bij elke rit voor nieuwe, onverwachte verrassingen.
5 augustus 2020
'ESP/ASR defect' verschijnt in het display en verdwijnt, komt terug en verdwijnt en komt terug en blijft in de daarop volgende dagen.
6 augustus 2020
Een melding over de 'emissie'.
De auto lijkt wat te horten en stoten. Contact via e-mail met de garage leert ons dat onlangs twee penbobines zijn vervangen. Gesuggereerd wordt dat de twee andere wellucht aan vervanging toe zijn. Wij bestellen er twee en vervangen deze. In de dagen erop wisselen wij ze uit zonder enig verschil in resultaat hoewel het horten voorbij is en blijft. De motor loopt en liep (stationair) probleemloos.
Wij rijden door vaker met dan zonder problemen. De auto moet bijna elke keer met een jumpstarter gestard worden. Wanneer dit lukt rijdt hij daarna probleemloos al blijven de electronica problemen bestaan.
Nieuwe problemen:
- Een niet oplichtend dashboard wanneer je de sleutelkaart erin steekt (auto start dan vaak wel). We laten de accu testen maar deze is goed.
- Een niet oplichtend dashboard wanneer je parkeert waardoor de stop/start knop niet lijkt te werken!
24 augustus 2020
De auto start 's middags niet meer. De jumpstarter is na het vele proberen leeg en vreemd genoeg de accu ook.
We zetten de acculader er op en bellen de ANWB. Na twee uur komt de wegenwacht en probeert de auto te starten. Tevergeefs. Zij staan voor hetzelfde raadsel als wij.
Iets blijft stroom vreten terwijl de auto stilstaat en afgesloten is. Binnen 10 uur is de accu totaal leeg.
Na een lange rit (twee uur) blijkt de accu ook niet meer geladen te zijn dan na 20 minuten rijden. Sterker zelfs deze blijkt na de lange rit leger te zijn.
De ANWB leest de boordcomputer uit, breekt de halve auto uit elkaar op zoek naar de oorzaak maar kan deze niet vinden. Na ca 1.5 uur start de auto op miraculeuze wijze uit zichzelf. Iets wat niet lukte met hun mega jumpstarter. Het is dan ruim 4 uur later.
Slotconclusie: iets vreet stroom, blijft stroom vreten en wat het is kan niet gevonden worden. Iemand moet hetzelfde euvel hebben/er tegenaan lopen en dát is niet de taak van de wegenwacht. De accu wordt opnieuw getest deze is goed.
Wij rijden weer maar de accu blijft leeglopen. Vaak, niet altijd, er is geen peil op te trekken. De ANWB belt en informeert hoe het zit. De technische dienst adviseert de accu lostekoppelen wanneer wij niet rijden. Dit lijkt een goede oplossing en we gaan er vanuit voorlopig geholpen te zijn.
De komende dagen meten we de accu zodra wij die loskoppelen en voordat we de auto starten.
1 september 2020
De auto stinkt flink naar benzine bij starten.
3 september 2020
Het dashboard licht niet op bij starten.
Na 30 minuten rijden wordt de verwarming pas warm op stand 3.
4 september 2020
Accu aangesloten.
Auto start niet. Met hulp van de jumpstarter pas na de 4e poging.
De accu is vol: 12.74
5 september 2020
Accu vastgemaakt, auto gestart met jumpstarter. Deze staat nu steevast in de auto.
Start en rijdt de auto eenmaal dan start hij na parkeren bij bvb winkel daarna probleemloos.
5 september 2020
We testen de accu van de auto die afgesloten en stil staat met motorkap open.
Accu aangesloten: 12.75
Na 1 uur aangesloten: 12.67
Na 2 uur aangesloten: 12.42
Het dashboard licht weer niet op. De auto start probleemloos.
7 september 2020
Auto start probleemloos er zijn geen foutmeldingen muv de airbag en het service lampje.
8 september 2020
De motor start, slaat af en de auto is niet meer te starten.
De keycard lijkt niet te worden herkend.
De wegenwacht wordt gebeld. Er wordt een sleepwagen gestuurd om de auto naar een Renault dealer te brengen. Tegen de tijd dat die er is (3 uur later) start de auto probleemloos. Toch gaat hij naar de dealer.
De sleper deelt mee dat kapotte airbag kabels als gevolg van regenwater onder de bestuurdersstoel een bekend probleem van deze auto is.
10 september 2020
De auto wordt opgehaald aan het eind van de dag. De Renault dealer heeft de boordcomputer uitgelezen, de kabel van de airbag gerepareerd en wat aan de accu aansluiting gedaan. Volgens hen zou dat de reden zijn van het niet starten en het leeglopen van de accu.
11 september 2020 (vrijdag)
De auto start moeizaam om 5 uur 's ochtends en er verschijnt een melding over de injectie.
Om 17:30 uur wordt de auto wederom afgesleept. Het sleepbedrijf komt 3 uur na de melding en probeert de auto te starten. Deze start niet. Hij gaat terug naar de Renault dealer.
Wij gaan een week zonder auto tegemoet. De dealer belt en vraagt wat het probleem is. Hetzelfde dus als hiervoor. Bij hun start de auto op maandag probleemloos.
Wederom wordt de boordcomputer uitgelezen en deze keer gaat men (vermoedelijk) wel op zoek naar het aangegeven probleem.
De ANWB belt en laat weten dat er een sensor (TDC?) vervangen moet worden maar zij weten er verder niets van. Dit wordt gedaan en na een paar dagen aldaar staan, testen en starten wordt de auto opgehaald.
Vervelend is dat er niemand aanwezig is die kan laten zien wat exact gedaan is. Ook zijn de vervangen onderdelen er niet.
Bij het starten stinkt de auto flink naar benzine maar hij rijdt en voorlopig zijn we meldingen vrij.
Garage/verkoper Van Oort hebben we van elke stap op de hoogte gehouden. Temeer daar het een Bovag garage is en hiervan enige service verwacht mag worden. Vanaf het moment dat de hulp vd ANWB is ingeroepen hebben zij niets meer van zich laten horen.
In de daarop volgende dagen/weken blijft de auto starten maar dit gaat wel gepaard met een bij tijd en wijle flinke benzine uitstoot! Het is onprettig rijden in een walm van benzine.
Een paar dagen na het ophalen van de auto (19 september 2020) beginnen de kuren met de electronica weer. Dashboard verlichting valt uit, deuralarm, gordelalarm, enz.
De verlichting staat inmiddels op handmatig aan-/uitzetten (de lichtautomaat is uitgeschakeld).
Bij het tanken sluit de auto zich spontaan af tot tweemaal toe.
Rond half oktober vertoont de auto meer kuren. De benzinewalm bij starten is nu vrijwel consequent aanwezig een uitzondering daargelaten.
28 oktober 2020
De problemen worden erger en de melding 'ESP/ASR defect' licht op na optrekken. De auto hort en stoot maar rijdt nog.
30 oktober 2020
Bij starten is er geen melding in het display.
De keycard moet eruit gehaald worden en opnieuw ingevoerd om te kunnen starten. Dit probleem doet zich de afgelopen dagen steeds vaker voor.
Het dashboard valt weer uit tijdens het parkeren/stilstaan.
1 november 2020
De auto stinkt zwaar naar benzine maar start in een keer.
Na ca 3 kilometer rijden licht 'ESP/ASR defect' op. In een flits verschijnt de melding 'injectie....' deze verdwijnt en komt niet terug.
Naarmate we harder rijden wordt de walm minder en lijken de problemen voorbij.
2 november 2020
De auto start in een keer. Er zijn geen meldingen in het display.
De deuren sluiten niet automatisch bij het wegrijden en de kachel doet het op stand 3 (2 geeft geen kick).
Na een paar kilometer knippert 'service' een paar keer. Dit gaat uit naarmate we langer rijden. Vreemd genoeg begint het wel weer als we zachter (max 22 km) moeten rijden. Het lijkt alsof de verbranding dan niet (optimaal) genoeg is.
Wanneer de auto aan het eind van de dag wordt gestart gaat dit probleemloos en er is geen benzinelucht.
Er zijn geen foutmeldingen.
De stop knop lijkt het niet te doen. Ventilator, display zijn alleen af te sluiten met de keycard (auto afsluiten).
Verbruik auto
De auto wordt niet dagelijks gebruikt, op het moment met name voor kortere afstanden (max 20 km) en het verbruik ligt sinds 19 december 2020 op 7.5 liter/100 km. Wij proberen zuinig te rijden en niet te hard. De gemiddelde snelheid is 32,8 km/uur. We hebben 1730 km gereden. Het verbruik valt ons vies tegen maar is hier niet de grootste bottleneck.
Comfort
Of deze auto voor de langere mens geschikt is ligt mn aan de beenlengte. Persoonlijk vinden wij de ruimte tussen benen en stuur tegenvallen. Er zit net 1 cm tussen. Afstellen stuur en stoel brengt niets.
Ook bij deze auto zitten wij met de veiligheidsgordel over de keel. Bij een lange rit onplezierig.
Extreme toename benzinelucht bij starten
- 219.540 km
9 November 2020
De auto blijft injecting problems houden. Het service lampje brandt, knippert en net als de andere waarschuwingen komen en gaan zij.
De extreme benzinelucht in de auto maar ook de walm er buiten is opvallend. Wij worden er misselijk van.
De benzinelucht viel in augustus ook al op. Geen garage lijkt het te merken of er iets aan te doen.
Wij nemen via e-mail (site) contact op met de Renault dealer i.v.m. het maken van een afspraak. De dealer heeft een nieuwe sensor geplaatst en sindsdien is de benzinelucht bij starten aanzienlijk toegenomen. Er is 1 jaar garantie op de sensor dus...
26 november 2020
We besluiten naar een plaatselijke garage te gaan om de boordcomputer uit te laten lezen. De dealer heeft tot op heden niets van zich horen!
Wij zitten in een walm benzine en dat slaat flink op de ogen en luchtwegen. De auto hort en stoot en hoewel bij starten geen enkel waarschuwingslampje brandde, brandt bij aankomst bij de garage elk denkbaar waarschuwingslicht inclusief 'ASR/ESP defect'. Zodra de auto uitgeschakeld wordt en opnieuw gestart brandt niets. Pas na een paar meter of km begint de ellende weer.
Eerste diagnose: de 4e injector is stuk.
De computer wordt opnieuw uitgelezen.
Tweede diagnose: vervuiling vd cilinders. De eerder defecte injector blijkt gewoon te funktioneren.
Aangekoekte troep in de cilinders zou de oorzaak zijn en dat moet eruit. We krijgen 'Wepp injectie systeem beschermer' in de benzine tank met de opdracht de tank leeg te rijden.
We zullen zien hoelang het duurt voordat 'service' weer gaat branden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.