Renault Mégane Sedan 1.9 dCi 120 Privilège Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Sedan 1.9 dCi 120 Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds enige tijd rijd ik met, de voor mij nieuwe, Megane Sedan uit 2004. Voor deze auto bestuurde ik een Citroen C3 1.4 hdi. Erg leuke auto en zeer zuinig die C3 maar ik was eigenlijk wat groters gewend en na een jaar of zo de C3 (ook een gebruikte auto trouwens) gereden te hebben toch maar een grotere gekocht. Daar ik sinds enige tijd in Belgie woon heb ik dus de auto ook hier gekocht.
Omdat ik niet echt veel grote objecten vervoer met mijn auto (kasten, stoelen etc) heb ik niet echt behoefte aan een 5-deurs model dus zocht ik een sedan want ruimte heb ik wel nodig.
Na wat te hebben rondgekeken vond ik de Megane bij een dealer in Henri-Chapelle (in de buurt van Eupen, een km of 35 van Maastricht) en heb daar mijn C3 ingeruild voor de Megane.
Wat een fijne auto is die Megane. Heerlijk rustig, erg zuinig (de eerste 3000 km stad en snelweg 5,5 liter op 100km) en erg comfortabel. De ruimte achterin is echt een verademing met de meeste auto’s uit deze klasse. Gewoon echt meer beenruimte en nog ruimte genoeg over voor het hoofd, ook voor wat langere mensen. Koffer is met ruim 500 liter praktische inhoud ook zeer ruim bemeten. En, maar dat is persoonlijk, ik vind de auto erg mooi. Klassiek maar toch stoer. Niet een 5-deurs waar ze een kont aan hebben geplakt, nee, een auto in balans. Overigens, in Belgie is de 120 pk versie een 116 pk versie. Dit in verband met de wegenbelasting die in Belgie op vermogen is gebaseerd ipv gewicht. Koppel is wel hetzelfde.
Enkele positieve zaken:
- Zeer stil, vooral op de snelweg met 130 km/h in de 6e versnelling
- Zuinig
- Comfortabel maar toch een strakke wegligging
- Rijdt alsof je in een luxere klasse rijdt (voornamelijk vanwege de langere wielbasis)
- Voelt solide aan (zie ook ’problemen’), deuren dichtdoen geeft ’kluisdeur’ effect
- Ruim zicht naar voren
- Electrisch inklapbare spiegels (op deze uitvoering)
- Erg prettige stoelen en een prettige zit recht voor het stuur dus niet een beetje afwijkend rechts of links van het stuur.
- Prettige (echt waar, bij mij werkt ie goed) regensensor
- 6-bak werkt prettig en zet aan tot zuinig en ook rustig rijden
- Key-less go/start is erg handig en werkt perfect
- Geen rammels en kraken
- Goede lichtopbrengst (goede reflectoren)
- Zeer soepele, krachtige en stille diesel met een zeer goede ’loopkultuur’. Kunnen ze toch wel goed, die Fransen.
- Korte remweg
- Erg fijn koppel
Al met al een hele prettige auto voor vele kilometers zoeven over de weg. Echt een luxe ervaring in een middenklasse auto.
PROBLEMEN
Geen problemen tot nu toe, ik hoop dat het zo blijft.
Wel wat dingen die niet zo positief zijn:
- Zicht naar achteren bij de sedan is echt een ramp. Heb meteen PDC laten inbouwen bij de dealer.
- Het vaste gedeelte van de veiligheidsriem voor de bijrijder rammelt tijdens het rijden tegen de rand van de stoel aan. Als er niemand in de bijrijder-stoel zit tenminste. Is soms storend. Ga er wat textiel op plakken.
- Stuur is soms wat erg lichtgevoelig. Maar ja, is ook geen sportieve auto, eerder een toerauto.
- Bij het remmen produceren de blokken/schijven soms een erg luid geluid. Bekend fenomeen.
- Radio heeft (blijkbaar?) geen ’loudness’ stand. Wellicht dat iemand hier meer over weet? Renault Radio is van type ’List’.
- Soms bij slecht wegdek (vooral in Wallonie; echt niet te geloven, de staat van sommige wegen. Raar voor een rijk land dat Belgie als geheel is) lijkt het alsof de ophanging of het stuurhuis een beetje te duidelijk doorgeven dat het wegdek niet goed is. Klinkt en voelt niet echt solide. Maar gelukkig weet ik nu hoe ik de kuilen en scheuren kan ontwijken als het verkeer dit toelaat.
- Stuurslot lijkt het niet altijd te doen. Vreemd, laat ik nog uitzoeken
- Geen ESP, was in 2004 nog niet standaard. Geen drama maar toch...
Update 05-08-2007:
Bij 55000km trok de auto voor geen meter meer. Bijna geen turbodruk meer. Dacht al aan het ergste (EGR klep, turbo kapot en allerlei andere zaken die ik hieromtrent op deze site gelezen heb) maar niets van dit alles---> het was een marter die een ’luchtterugvoer’ of iets dergelijks kabel had doorgebeten!! Zitten er nogal wat van hier in de streek en vinden autokabels erg lekker. Heb dus direct een marter-alarm laten inbouwen. Totale kosten 80 Eur. Gelukkig geen andere kabels doorgebeten. Het zal je maar gebeuren. Al met al opgelost dus dacht ik. Helaas: dag daarna weer hetzelfde. Meteen gekeken of het weer dezelfde kabel was en jawel, weer doorgebeten. Blijkt dus dat je als je een marter op bezoek hebt gehad in je motorruimte de hele ruimte goed (maar voorzichtig natuurlijk) moet poetsen. De geur waar het beestje op af komt van de vorige keer moet er namelijk uit. Heb ik gedaan en daarna geen probleem meer gehad.
Auto heeft afgelopen week de 60000km beurt gehad. Niets raars tegengekomen en de auto stond na 1 uur weer buiten. Maar ik wil toch wat laten doen aan het geluid dat bij de voortrein te horen is als ik door een kuil of iets dergelijks rij. Blijkbaar heeft het te maken met een verkeerde afstelling van de veren en bepaalde lagers bij de voorschokdemper. Stuurinrichting icm ophanging/vering moet iets aan gedaan worden volgens de garage. Garage heeft hier dus naar gekeken en zei dat e.e.a. geen kwaad kon maar toch, ik vind het niet prettig. Hoop alleen dat de kosten voor een dergelijke check/ingreep niet al te hoog uitvallen. Ik laat het wel weten.
Voor de rest, 63000 km en verder geen enkel probleem. Auto heeft een gemiddeld verbuik van 5.6 liter op 100 KM volgens de boordcomputer. Ik rij voormamelijk snelweg (vaak Duitsland, regelmatig 150-160)) en landwegen. Niet slecht dus. Super motor. Heb inmiddels ook uitgevonden hoe ik ’loudness’ kan in of uitschakelen (source of info knop langer indrukken). Dit is dus ook opgelost. Stuurslot doet het nog steeds niet altijd maar goed.
Update 02-11-2007:
Enkele weken geleden heb ik de auto naar de garage gebracht om de veerpootlagers te laten vervangen. Deze waren versleten en de oorzaak van nogal rare galmende geluiden bij sturen. Kosten: 395 Eur. Wel veel geld maar goed afgehandeld en snelle service bij Renault Kerres Maastricht. Nu stuurt hij weer zoals het hoort: zonder bijgeluiden. Wel raar dat dit bij een auto gebeurd die pas 70000 km heeft gereden maar goed, het is nou eenmaal zo. Geluid in de voortrein is er nog steeds als ik door kuilen etc. rij. Toch eens naar laten kijken.
Voor de rest, geen problemen. Verbruik nog altijd erg gunstig hoewel het verbruik nu het wat kouder wordt wel licht stijgt.
Update 15-02-2008:
Auto rijdt nog altijd super. Geen problemen. Verbruik is ook ok. Olieverbruik nihiel. Alleen nieuwe H7 lampen gemonteerd (laten doen bij de dealer, is nogal een gedoe). Wel is de boordcomputer nu ingesteld in de Nederlandse taal. Stond in het Frans ingesteld. Laatste tijd niet veel gereden met de auto. Heb nl. afgelopen november een Alfa Romeo 146 TD uit 1996 gekocht waar ik het woon-werk verkeer mee rijd. Met winterbanden. Kost in Belgie allemaal veel minder geld (vooral belastingen) en is daarom best wel te doen. Scheelt echt veel met Nederland. Leuke auto trouwens die 146 maar wat een verschil met de Megane. Altijd weer een luxe en stilte ervaring als ik na een aantal weken 146 TD weer in de Megane rijd. En veel steviger natuurlijk de Megane. Maar voor woon en werk verkeer en bezoekjes aan de supermarkt of de stad is de Alfa perfect.
Update 20-07-2008:
Inmiddels bijna 80000 km gereden. Nog altijd rijd ik met veel plezier in de Megane Sedan. Geen problemen vernomen. Heb een aantal maanden geleden er een set prachtige (naar mijn mening dan) 17’ velgen op laten zetten. (Renault Nervasport) Ziet er super uit. Iets van het comfort ingeleverd, vooral op slechte wegen maar ja, je moet er iets voor over hebben.
Ook heb ik de motor laten chip-tunen. Ik heb gekozen voor de Tuningfactory in Heerlen. Prettige en aardige mensen en goed resultaat. Professioneel gedaan en kost dus wel wat maar dan heb je ook wat. Auto loopt nu nog fijner, vooral het feit dat je de auto minder stevig hoeft te laten werken om vooruit te komen spreekt me erg aan. Je belast de auto duidelijk minder. Goed, je kunt ook constant van het extra vermogen gebruik maken maar dat is niet waarvoor ik de tuning heb laten uitvoeren. Lijkt mij ook niet echt goed voor de auto. Gaat mij om het extra comfort en de rustigere rij-ervaring.
Verbruik is door de tuning omlaag gegaan. Vooral tijdens lange ritten merk je duidelijk verschil (minder toeren op de snelweg voor een vergelijkbare snelheid voordat de tuning werd doorgevoerd) en daardoor dus ook stiller. Al met al: top!
Ga binnenkort naar Italie met de voiture. Ben benieuwd hoe hij op een echt lange rit gaat bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.