Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 130 Business (2006)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour
Renault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieur

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.9 dCi 130 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf33 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Introductie:
Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor deze auto als mijn eerste lease auto.
Uiteindelijk heeft het comfort voor mij de doorslag gegeven.

Ontvangst:
De auto is op 3 maart afgeleverd bij mijn werkgever door de vriendelijke dealer (Arend, Schijndel). Op de teller stond 33 km, wat moet hebben betekend dat de auto minder dan 10km op de teller had staat toen hij bij de dealer weg reed.

Uitstraling:
Snel, sportief. De diepzwarte kleur met chrome hardgrepen oogt sjiek en indrukwekkend.<BR>
De 16 inch lichtmetalen velgen lijken kleiner dat ze werkelijk zijn. De banden maat is dan ook 205/16/55. Er zit dus een dik stuk rubber tussen de velgen en het wegdek, wat uiteraard het comfort ten goede komt.

Comfort:
Wat mij heeft overgehaald tot de koop van deze auto is het comfort. Het gemak waarmee deze auto hobbels en drempels neemt, heb ik nog geen auto voelen evenaren.
Dit heb ik een aantal maanden kunnen ervaren in een megane 5-deurs (120pk diesel).

Binnenin de auto is het goed vertoeven. De stoelen zitten fijn en zijn op veel mogelijke manier te verstellen. Alleen stoelkanteling zit er niet op.
Armsteun is fijn, en met de geluidsinstallatie met mp3 ondersteuning is ook niets mis.

Rijgedrag:
Ondanks zijn comfort is er over grip op de weg weinig negatiefs te melden.
De station is echter wel wat minder strak in de bochten dat de 5-deurs. Ik heb het vermoeden dat de auto wat hoger op zijn wielen staan dan zijn hatchback broertje.

Prestaties:
Over de prestatie ben ik zeer tevreden, alhoewel de auto op dit moment nog weinig bottom-power heeft. Hij wordt pas wakker bij 1900 toeren, terwijl de 5-deurs 120pk dit beter deed. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de auto nog ingereden moet worden.
De eerste dag pakte hij pas bij 2000 toeren op, dus er zit al vooruitgang in.
Ik hou hem de eerste 1500km onder de 2500 toeren om de motoronderdelen geleidelijk in te laten slijten.

Volgens de specificaties trekt de auto in 9.3 seconde naar de 100. Terwijl de 120pk 5-deurs hier nog 10.5 sec voor nodig had.
Toch is het niet echt een sprint monster. Zoals bij elke diesel schakel je je helemaal lam, voordat je aan de 120 zit. Bij benzine auto’s is dat een stuk gemakkelijker.
Maar, daar krijg je voor terug dat de tussensprints weer wel sneller zijn dan bij vergelijkbare benzine auto’s.

Verbruik:
Hoewel verbruik voor een lease-rijder niet echt een hoge prioriteit heeft, is het natuurlijk met het oog op de natuur nog steeds wel een aandachtspunt.
Deze auto verbruikt meer dat ik had verwacht. Ik rij de eerste 500km rustig en toch ligt mijn verbruik op 6.8 liter/100km. Op de snelweg 125km per uur constant, levert 6.5 liter/100km op. Dat deed de 120pk 5-deurs variant een stuk beter 5.5l/100km.
Maar wellicht heeft dit ook nog te maken met dat de auto nog ingereden moet worden.

Conclusie:
Tot nu ben ik tevreden over de auto. Even nog afwachten of het koppel onder de 2000 nog gaat verbeteren.
En hopen dat er geen renault kwaaltjes gaan optreden.
Privé zou ik om die reden geen Renault durven te kopen, maar voor een Japanner gaan.

Ik ben niet op alle details ingegaan, maar heb alleen de onderwerpen genoemd waar ik mij persoonlijk voor interesseer en dus wat over te melden heb.
Ik zal proberen om deze review door de kilometers heen bij te blijven werken.
Als er vragen zijn dan kan je een berichtje achterlaten onder deze review.

PROBLEMEN

@van der Kaa
In de 3e de bocht om wil je met deze auto niet doen. Als het toeren tal op 1500 rpm uit komt, kan je lang wachten voordat je weer op de 2000rpm zit en het turbo-feest weer begint.
Soms, als je echt wil toeren, is dit fijn, maar in het dagelijkse woon-werk verkeer is enige soepelheid wel gewenst, en dat bereik je alleen zolang je binnen het turbo-bereik blijft.
Met een diesel heb je vaak één versnelling extra nodig t.o.v. een benzine auto.

@JJB
Het verbruik lees ik in eerste instantie af op het dashboard. Het is niet zo dat ik op een gemiddeld verbruik van 8l/100km ben uitgekomen en dit ook heb moeten tanken.
Mijn 120pk gaf op het dashboard aan dat hij 5.5l/100km verbruikte als ik constant 120km/h rij. Deze 130pk blijft constant op 6.5l. Dat vind ik vreemd. Echter, het zakt nu langzaam richting de 6.2L, waardoor het gemiddelde verbruik wel aardig in de richting komt met wat ik eerst haalde (als je de specs vergelijkt).
Toch lijkt het me niet goed, dat hij soms uitschieters heeft boven de 8l/100km als ik constant rij (dus niet bij berg opwaarts en niet bij optrekken).

<---Update 7 april - bij 4000 km op de taller --->
Verbruik zakt nu naar gemiddeld 6.4L per 100km. Dat is 0.4L meer dan ik bij de 120pk haalde. Volgende specs op autoweek zou dit kunnen kloppen.
De Turbo heeft af en toe toch nog kuren. De dealer heeft niets kunnen vinden.

<---Update 22 maart - bij 2400 km op de teller --->
Het verbruik blijft hoog. Hij heeft kuren. Soms verbruikt hij tegen de 8 liter/100km als ik stabiel 120km/h rij. Vrijdag wordt hij door de dealer nagekeken.
Echter, deze was wat voorzichtig met het beamen dat het echt een probleem betreft.
Volgens de dealer is het rijden met cruise control altijd debet aan het brandstofverbruik, terwijl ik juist altijd heb gedacht dat het rijden met constante snelheid beter is.
Overigens doet het uitzetten en weer aanzetten van de motor in warme toestand wonderen. Het verbruik zakt dan spontaan naar 6.5l/100km (wat overigens ook nog aan de hoge kant is).

Soms valt de turbo weg tussen het opschakelen, waardoor je niet vloeiend kan rijden. Echter het uit en aan zetten van de motor doet ook hier weer wonderen.
Het lijkt net alsof het motormanagementsysteem af en toe kuren heeft.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.