Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Renault Megane 1.9DCi Dynamique Luxe Grand Tour
Toen ik in 2003 een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken, had ik meteen de (destijds splinternieuwe) Megane Grand Tour op het oog. Na een uitgebreide proefrit was het duidelijk: Dit wordt de komende vier jaar mijn auto. De uitvoering die ik koos was de sportievere Dynamique met Luxe trim. Doorslaggevend daarbij was het interieur met de fijne stoelen. De enige extra optie was een upgrade van de radio naar een Cabasse met CD-wisselaar.
Comfort
Met het comfort van de Megane zit het wel goed. De vering en demping is stevig voor een station, maar niet stug of oncomfortabel en de auto helt weinig over in de bochten. De diesel en de zesde versnelling zorgen ervoor dat je lekker over de snelweg kunt zoeven met een laag toerental. Wat me direct opviel was het lage geluidsniveau: De motor was nauwelijks te horen en van wind- of bandengeluid had ik geen last.
Stoelen en stuur zijn prima in te stellen. Achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen; drie kost enige moeite. Knoppen en hendels zijn gemakkelijk te vinden en te bedienen. De afstandsbediening van de radio zit achter het stuur, wat ik prettiger vind werken dan op het stuur.
Het geluid van de Cabasse radio is voor mij ruim voldoende. Krachtig en zonder vervorming. Het één voor één voeden of verwijderen van CD’s is wel wat omslachtig en de radio ondersteund helaas geen MP3.
Als er iets nadeligs genoemd moet worden over het interieur dan is dat de brandstofwaarschuwing als de tank leeg raakt. Van de keiharde piep schrok ik me elke keer weer het leplazarus, ook al zag ik het aankomen. O ja, de klik-klak van de richtingaanwijzer was ook wel erg luid.
Uitrusting
De auto was voorzien van Keyless entry; een gimmick waar je snel aan went. Ik sta nu regelmatig aan het portier van mijn huidige auto te trekken, om dan pas te beseffen dat ik eerst een knopje op de sleutel moet indrukken... Verder was de Renault voorzien van allerlei luxe zaken, die het gebruik van de auto veraangenamen: Onder andere een automatische airco, automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmde en inklappende buitenspiegels, uitgebreide binnen- en buitenverlichting, regensensor en cruise control. Alleen die laatste heb ik nauwelijks gebruikt; het verkeer in Nederland vind ik over het algemeen te druk voor cruise control. Minpuntje: Als de regensensor al in de ’aan’-stand staat als de motor wordt ingeschakeld, dan doet ’ie het niet. Je moet hem dan eerst uit/aan zetten.
Met al die toeters en bellen komt er wel een probleem naar boven: De elektronica laat het soms afweten. De regensensor is gevoelig voor vuil, ijs en de waslaag uit de wasstraat. Zaak om de ruit voor de sensor goed schoon te houden. Verder had de sensor de neiging om wat snel naar de hoogste stand te schakelen. De gevoeligheid is wel te verminderen, maar dan wist ’ie weer te weinig als het wat minder regent. Verschillende deursensoren voor keyless-entry zijn vervangen en de herkenning van de sleutelkaart werkt niet goed als de batterijspanning iets zakt. In mijn geval kreeg ik daar geen waarschuwing voor te zien in het display, hoewel dat wel zou moeten volgens de handleiding.
Motor en weggedrag
De 1.9DCi is een heerlijke diesel. Je kunt schakellui rijden en de motor pakt bij een laag toerental al goed op. Net onder de 2000 toeren zat een kort dipje; ik heb daar verder weinig last van gehad. Acceleratie op de snelweg en bij inhalen is prima. Het geeft gewon een veilig gevoel dat je vlot kunt inhalen. Doorgaan tot boven de 3000 toeren heeft weinig zin; je kunt al snel opschakelen. De koppeling is vrij direct, schakelen gaat snel en soepel.
Het stuur- en weggedrag is goed. Maar bij de 60000 kilometer beurt zijn de voorbanden vervangen door Michelin Pilots. De auto kreeg toen veel last van onderstuur, met name op vochtig en nat wegdek. En op droog wegdek had ik snel last van piepende banden. Het verhogen van de bandenspanning tot iets boven de aanbevolen waarde loste dat voor een deel op, maar het bleef opletten met regen. Na de 90000km beurt kwamen er Goodyear Eagle banden onder en de wegligging was meteen een stuk beter.
Het verbruik varieerde nogal, afhankelijk van de weersomstandigheden en verkeersdrukte. In het gunstigste geval verbruikte ik 5,5 l/100km. In ongunstige gevallen (met veel wind en veel files), lag het verbruik op ca 6,5 l/100km. De verhouding snelweg/stedelijk verkeer was ca. 60/40. Bij lange ritten op de snelweg met 120 km/u was het verbruik iets boven de 5 l/100km (bijna 1:20). Bij 140 km/u liep dat al snel op tot boven de 6 l/100km.
PROBLEMEN
Historie en onderhoud
0 - 30000 km: Weinig problemen. Alleen teruggeweest bij de dealer voor twee deursensoren en het vervangen van de koplamp-lampjes.
30000 - 60000 km: Geen grote problemen. Wederom een deursensor vervangen en veel last van piepende remmen. De remblokken en -schijven zijn bij de 60k beurt vervangen en er zijn andere banden gemonteerd (Michelin Pilot, ik weet niet wat er eerder op zat).
60000 - 90000 km: De Michelin banden zijn niet fijn, de auto heeft last van onderstuur. Volgens de dealer zijn het prima banden en mijn ervaringen met Michelin zijn tot nu toe ook goed. Vreemd. Bandenspanning iets verhoogd en regelmatig gecontroleerd. Het probleem is daardoor minder geworden. Nauwelijks nog last van piepende remmen. Lampen vervangen (vóór en nummerplaatverlichting). Batterijen sleutelkaarten vervangen, omdat de keyless entry niet meer goed werkte.
90000 - 99000 km: Probleem met uitlaatgassen en ’asfaltlucht’ in het interieur. De dealer bleek een slang niet aangesloten te hebben na de laatste grote beurt. Gelukkig snel verholpen (met excuses). Lekke band gehad tijdens het rijden. Ik werd netjes gewaarschuwd door het controlesysteem. Wiel zonder probleem vervangen door het volwaardige reservewiel. Daarna nieuwe banden gekregen (Goodyear Eagle), die de wegligging veel goed deden. Ook een waarchuwing op het display gehad over de inspuiting: Eén van de gloeibougies bleek defect en is door de dealer vervangen. Weer een niet-werkende deursensor.
De acute defecten zijn over het algemeen snel en probleemloos verholpen door bij een dealer met Renault Minute service langs te rijden.
Plus:
Heerlijk comfortabel en stil
Genoeg ruimte
Goed weggedrag (met de goede banden)
Prima motor
Complete uitrusting
Min:
Gevoelige elektronica, met name het keyless entry systeem
Verwisselen lampen is een dealer-klusje
Weggedrag sterk afhankelijk van de banden
Piepende remmen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.