Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Mégane Grand Tour

Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)

autoreview

3
Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)
Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)
Anoniem
  • Gebruikersreview
16 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15 februari 2008

Renault Megane 1.9DCi Dynamique Luxe Grand Tour

Toen ik in 2003 een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken, had ik meteen de (destijds splinternieuwe) Megane Grand Tour op het oog. Na een uitgebreide proefrit was het duidelijk: Dit wordt de komende vier jaar mijn auto. De uitvoering die ik koos was de sportievere Dynamique met Luxe trim. Doorslaggevend daarbij was het interieur met de fijne stoelen. De enige extra optie was een upgrade van de radio naar een Cabasse met CD-wisselaar.

Comfort
Met het comfort van de Megane zit het wel goed. De vering en demping is stevig voor een station, maar niet stug of oncomfortabel en de auto helt weinig over in de bochten. De diesel en de zesde versnelling zorgen ervoor dat je lekker over de snelweg kunt zoeven met een laag toerental. Wat me direct opviel was het lage geluidsniveau: De motor was nauwelijks te horen en van wind- of bandengeluid had ik geen last.
Stoelen en stuur zijn prima in te stellen. Achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen; drie kost enige moeite. Knoppen en hendels zijn gemakkelijk te vinden en te bedienen. De afstandsbediening van de radio zit achter het stuur, wat ik prettiger vind werken dan op het stuur.
Het geluid van de Cabasse radio is voor mij ruim voldoende. Krachtig en zonder vervorming. Het één voor één voeden of verwijderen van CD’s is wel wat omslachtig en de radio ondersteund helaas geen MP3.
Als er iets nadeligs genoemd moet worden over het interieur dan is dat de brandstofwaarschuwing als de tank leeg raakt. Van de keiharde piep schrok ik me elke keer weer het leplazarus, ook al zag ik het aankomen. O ja, de klik-klak van de richtingaanwijzer was ook wel erg luid.

Uitrusting
De auto was voorzien van Keyless entry; een gimmick waar je snel aan went. Ik sta nu regelmatig aan het portier van mijn huidige auto te trekken, om dan pas te beseffen dat ik eerst een knopje op de sleutel moet indrukken... Verder was de Renault voorzien van allerlei luxe zaken, die het gebruik van de auto veraangenamen: Onder andere een automatische airco, automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmde en inklappende buitenspiegels, uitgebreide binnen- en buitenverlichting, regensensor en cruise control. Alleen die laatste heb ik nauwelijks gebruikt; het verkeer in Nederland vind ik over het algemeen te druk voor cruise control. Minpuntje: Als de regensensor al in de ’aan’-stand staat als de motor wordt ingeschakeld, dan doet ’ie het niet. Je moet hem dan eerst uit/aan zetten.
Met al die toeters en bellen komt er wel een probleem naar boven: De elektronica laat het soms afweten. De regensensor is gevoelig voor vuil, ijs en de waslaag uit de wasstraat. Zaak om de ruit voor de sensor goed schoon te houden. Verder had de sensor de neiging om wat snel naar de hoogste stand te schakelen. De gevoeligheid is wel te verminderen, maar dan wist ’ie weer te weinig als het wat minder regent. Verschillende deursensoren voor keyless-entry zijn vervangen en de herkenning van de sleutelkaart werkt niet goed als de batterijspanning iets zakt. In mijn geval kreeg ik daar geen waarschuwing voor te zien in het display, hoewel dat wel zou moeten volgens de handleiding.

Motor en weggedrag
De 1.9DCi is een heerlijke diesel. Je kunt schakellui rijden en de motor pakt bij een laag toerental al goed op. Net onder de 2000 toeren zat een kort dipje; ik heb daar verder weinig last van gehad. Acceleratie op de snelweg en bij inhalen is prima. Het geeft gewon een veilig gevoel dat je vlot kunt inhalen. Doorgaan tot boven de 3000 toeren heeft weinig zin; je kunt al snel opschakelen. De koppeling is vrij direct, schakelen gaat snel en soepel.
Het stuur- en weggedrag is goed. Maar bij de 60000 kilometer beurt zijn de voorbanden vervangen door Michelin Pilots. De auto kreeg toen veel last van onderstuur, met name op vochtig en nat wegdek. En op droog wegdek had ik snel last van piepende banden. Het verhogen van de bandenspanning tot iets boven de aanbevolen waarde loste dat voor een deel op, maar het bleef opletten met regen. Na de 90000km beurt kwamen er Goodyear Eagle banden onder en de wegligging was meteen een stuk beter.
Het verbruik varieerde nogal, afhankelijk van de weersomstandigheden en verkeersdrukte. In het gunstigste geval verbruikte ik 5,5 l/100km. In ongunstige gevallen (met veel wind en veel files), lag het verbruik op ca 6,5 l/100km. De verhouding snelweg/stedelijk verkeer was ca. 60/40. Bij lange ritten op de snelweg met 120 km/u was het verbruik iets boven de 5 l/100km (bijna 1:20). Bij 140 km/u liep dat al snel op tot boven de 6 l/100km.

PROBLEMEN

  • 15 februari 2008

Historie en onderhoud
0 - 30000 km: Weinig problemen. Alleen teruggeweest bij de dealer voor twee deursensoren en het vervangen van de koplamp-lampjes.

30000 - 60000 km: Geen grote problemen. Wederom een deursensor vervangen en veel last van piepende remmen. De remblokken en -schijven zijn bij de 60k beurt vervangen en er zijn andere banden gemonteerd (Michelin Pilot, ik weet niet wat er eerder op zat).

60000 - 90000 km: De Michelin banden zijn niet fijn, de auto heeft last van onderstuur. Volgens de dealer zijn het prima banden en mijn ervaringen met Michelin zijn tot nu toe ook goed. Vreemd. Bandenspanning iets verhoogd en regelmatig gecontroleerd. Het probleem is daardoor minder geworden. Nauwelijks nog last van piepende remmen. Lampen vervangen (vóór en nummerplaatverlichting). Batterijen sleutelkaarten vervangen, omdat de keyless entry niet meer goed werkte.

90000 - 99000 km: Probleem met uitlaatgassen en ’asfaltlucht’ in het interieur. De dealer bleek een slang niet aangesloten te hebben na de laatste grote beurt. Gelukkig snel verholpen (met excuses). Lekke band gehad tijdens het rijden. Ik werd netjes gewaarschuwd door het controlesysteem. Wiel zonder probleem vervangen door het volwaardige reservewiel. Daarna nieuwe banden gekregen (Goodyear Eagle), die de wegligging veel goed deden. Ook een waarchuwing op het display gehad over de inspuiting: Eén van de gloeibougies bleek defect en is door de dealer vervangen. Weer een niet-werkende deursensor.

De acute defecten zijn over het algemeen snel en probleemloos verholpen door bij een dealer met Renault Minute service langs te rijden.

Plus:
Heerlijk comfortabel en stil
Genoeg ruimte
Goed weggedrag (met de goede banden)
Prima motor
Complete uitrusting

Min:
Gevoelige elektronica, met name het keyless entry systeem
Verwisselen lampen is een dealer-klusje
Weggedrag sterk afhankelijk van de banden
Piepende remmen

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Renault Mégane? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 579
Stel samen ▸
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane 2.0-16V Tech Line

    Renault Mégane 2.0-16V Tech Line

    • 2006
    • 187.058 km

    € 2.450

    Renault Mégane coupé cabriolet 2.0-16V Authentique/Airco/APK

    Renault Mégane coupé cabriolet 2.0-16V Authentique/Airco/APK

    • 2004
    • 188.713 km

    € 1.399

    Renault Mégane coupé cabriolet 2.0 PRIVILEGE LUXE 135 PK AUT. + PANORAMA / XENON / LEDER / CRUISE CONTROL

    Renault Mégane coupé cabriolet 2.0 PRIVILEGE LUXE 135 PK AUT. + PANORAMA / XENON / LEDER / CRUISE CONTROL

    • 2004
    • 200.295 km

    € 2.650

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Renault Mégane reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Grand Tour 2.0 16V Tech Road (2006)

    Renault Mégane Grand Tour 2.0 16V Tech...

    11
    • 18 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Dynamique Comfort (2004)

    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Dynamique...

    3
    • 9 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Privilge Luxe (2005)

    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Privilge...

    • 27 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Authentique Basis (2004)

    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Authentique...

    3
    • 11 april 2013
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Luxe (2004)

    Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique...

    • 22 maart 2013
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 85 Authentique Comfort (2005)

    Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 85 Authentique...

    • 2 november 2010
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Luxe (2004)

    Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique...

    • 4 september 2010
meer reviews
Klokje rond Renault Megane Grand Tour

Klokje rond Renault Megane Grand Tour

52

Die Sierk de Boer! Raadde zijn collega’s ten sterkste af om een Renault te kopen en...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    2
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    1
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe (2006)

    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe...

    2
    • 1 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden