Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Leuke auto
Na 3 jaar lang in een Renault Mégane 1.6 16v Authentuque Comfort te hebben gereden wilden mijn moeder een nieuwe nemen.
Het moest weer een Renault zijn en toendertijd kwam de Clio estate uit. Die was goedkoper dan de Mégane en zuiniger. Dus naar de dealer gegaan om inde showroom te kijken. Eerst de Clio estate bekeken. De kofferruimte is best groot voor dit formaat auto en ziet er redelijk uit, van voren goed maar van achter niet helemaal mooi te noemen maar ook niet echt lelijk. Toen zijn we gaan zitten, voorin zat het best goed maar achter, echt verschrikkelijk. Wat een harde en verschrikkelijke zit is dat.
Dus daarna weer naar een Mégane Grand Tour gekeken, grotere kofferbak, ziet er echt goed uit (zeker in vergelijking met de Clio Estate). Van binnen een stuk ruimer en deze zat achter wel goed. Het werd dus de Mégane Grand Tour, en weer de 1.6.
Hierna hebben we overlegd welke versie van de Grand Tour het zou worden. We krgen toendertijd gratis Navigatiesysteem en panoramadak. Na wikken en wegen hebben we voor de techline gekozen. Was rijker uitgerust en ziet er chiquer uit. Heeft lekkere stoelen en een heleboel opties die we toch zouden kiezen o.a parkeersensoren want die heeft deze auto best hard nodig, van achteren is parkeren lastig met die gebolde ruit.
Toen hebben we de inruil auto laten zien. Dat was een Mégane 1.6 16v Authentique comfort uit 2003 in het groen metallic. Hij wilde er €9000,- voor geven maar hebben met onderhandelen verhoogd tot €11.000,-.
Toen hebben we de auto samengesteld.
als kleur Rougé dynamique metallic
dan wat opties, parrot bleutooth systeem, trekhaak 7-polig vast, bandenspanningsmeter, de navi voor €0,- en het glazen dak voor €0,-. Ook hebben we voor veloursmatten gekozen en een reservewiel en ESP. Verder standaard.
We kwamen in totaal uit op €28.884,-.
Het rijden
Deze mégane rijdt een stuk strakker dan de vroige zeker qua gevoel in het stuur. Ook rijdt deze luxer uitgeruste auto lekkerder. Het zit beter, lekker leren stuur en pook. Mooi panorama dak wat echt geweldig is. Ook de Xenon lampen zijn echt geweldig, wat een verschil met halogeen. Stuk meer berm verlicht en helderder wat gewoon beter zicht geeft. Verder zijn de parkeersensoren geweldig. Nu gaat inparkeren echt een stuk makkelijker. Verder is de auto in dit rood echt prachtig om te zien. De meegespoten bumpers en spiegels zijn echt een vooruitgang.
Als je deze auto goed wast en waxt dan glimt ie echt mooi en staat dat rood hem gewoon geweldig. De velgen zijn ook echt een vooruitgang t.o.v de wieldoppern hiervoor. Maakt de auto gewoon helemaal af.
Zomer vakantie 2009
Na een aantal lange tochten gemaakt te hebben zijn we nu in de zomer ook op vakantie gegaan. Nu naar Frankrijk. Rijdt op lange ritten comfortabel en de motor is soms best pittig. De airco werkt geweldig. Het enige echte minpunt vind ik dat je steeds van CD moet wisselen voor de navi. Standaard Benelux en voor de andere landen moet je CD's bijbestellen. De CD's moet je erg lang van te voren wisselen (zeker 15 minuten) wat erg vervelend is en daarna moet je een andere bestemming invoeren, want bij benelux gaat hij tot de grens dus voor erna moet je weer een nieuwe bestemming invoeren. Wat tijdens het rijden best irritant is. Verder goed systeem, oké hij gaat een beetje te langzaam omhoog.
Met de motor en transmissie is niks aan de hand.
Na de wintermaanden
De wintermaanden waren best zwaar dit jaar, maar de auto heeft het goed uitgehouden. We hebben dit jaar voor het eerst winterbanden genomen, wat echt handig was. Maar maken wel meer lawaai. De airco warmt snel op en ook de spiegels wat zeer handig is. De otionele ESP is echt handig, je merkte het werken in de sneeuw en ijs en zorgt voor goede veiligheid.
Na de winter de zomerbanden erop en schoonmaken, wat was hij toen vies geworden. Echt smerig. Maar daarna glom alles weer alsof hij nieuw was.
Rond de meivakantie merkte mijn moeder op dat de achteruit lastig was. Hij wilde er vaak niet in. En ook sloeg de motor vaak af. We hadden toch een paar dagen later een beurt en hebben dat meteen gezegt dat ze erna moesten kijken. Werd goed opgelost.
De dealer.
We waren voor deze auto naar een andere dealer gegaan. We hebben veel problemen met de vorige gehad. Renault Bierman. Een erg vervelend personeel die ons meerdere keren verkeerd heeft geadviseerd, geholpen en zelfs iets laten repareren wat vervangen moest worden (een band die bijna volledig versleten was waardoor hij niet een week later door de apk kwam). Ook werd er na een schade verkeerde waarde gegeven (te weinig).
Dus naar een ander. We hebben voor van Marwijk (nu De Jong) gekozen. De dealers zijn erg netjes en behulpzaam. Maar toen we de winterbanden moesten worden gemonteerd ging het mis. Het apparaat waarmee je uitlijnd bleek stuk te zijn en ze zaten ermee te rommelen. Wij hebben 3 uur gewacht waarna we te horen kregen dat we een andere keer terug moesten komen. We zijn toen boos weggegaan. Later die dag werden we gebeld dat we weer konden komen, want ze hadden een nieuw apparaat van een andere vestiging hierheen gehaald. Dus we zijn niet echt blij met het personeel van de balie, het is nog niet zo erg als bij Bierman maar ook daar is het personeel van de balie arrogant en ongeïntresseerd. Verder is de service goed. De garage is netjes en alles wordt netjes verricht.
Nu weer in de zomer naar Frankrijk met beide auto's. En we zitten te denken voor een opvolger van deze. Weten nog niet welke en nu hoeft het geen station te zijn.
Een goede auto die luxe is uitgerust voor niet te gek veel geld.
Nog steeds een prettige auto.
- 27.000 km
Na de natte herfst winterbanden erop laten monteren. De auto is met de winterbanden wel wat luidruchtiger, vooral rolgeluid is sterk toegenomen maar is niet storend.
In deze winter veel profijt van gehad, rijdt veel makkelijker door de sneeuw en ijzel. Meer grip en tractie zodat je minder snel glijdt en makkelijker weg rijdt door de sneeuw. Verder werkt het ESP en Tractiecontrole voortreffelijk. Hij grijpt niet hard in, maar zorgt ervoor dat je grip behoudt en tractie.
Vanwege de kou wilt de auto soms niet in één keer starten wanneer je de startknop indrukt. Ook werkt het Keyless entry systeem niet meer goed door de kou, bij de voordeuren doet hij het meestal wel maar bij de achterportieren werkt het niet meer.
De auto ook een winterbeurt laten geven.
In de nacht van donderdag 20 januari is de auto terwijl hij geparkeerd stond aangereden in de linkervoorportier en achterportier. De auto stond in een andere straat geparkeerd omdat onze straat opgebroken was.
In het linkervoorportier zit een dikke deuk boven de stootlijst. Verder veel diepe krassen. Ook zit er witte lak van de ander op de portier. Ook de rechter achterportier is meegenomen en zit onder de krassen.
De ander had een briefje achtergelaten waarin stond dat hij de auto had aangereden en stond een telefoonnummer samen met naam.
De persoon gebeld en kwam met het de reden dat de auto opeens achteruit reed. Hij had wel zijn verzekering ingelicht over dit voorval.
Hij zou de zondag komen voor het invullen van de papieren, maar kwam niet opdagen en gaf de reden dat zijn tussenpersoon zei dat de papieren invullen niet nodig was.
Onze verzekering hierover geinformeerd en raadde aan gebruik te maken van de all-risk. De eigenrisico wordt terugbetaalt en geen trap omlaag op de BM-ladder. De verzekering van ons verhaalt de kosten op de ander z'n verzekering.
Auto moest worden uitgedeukt en beide portieren werden overgespoten. De auto was snel terug, na 3-dagen.
Auto opgehaald en ziet er weer goed uit, veel beter dan met een deuk rond rijden.
Dinsdag merkte ik dat de zijramen niet meer goed terug gaan. Ze gaan in kleine stukjes terug en niet geheel wanneer je de knop indrukt. Dus steeds kleine opnieuw indrukken een paar keer. Denk dat ik dit maar binnenkort ga melden bij de dealer wat het probleem is en een afspraak maken om het te maken.
De linkervoorportier lijkt een beetje blikkerig te klinken. Eens kijken of dat zo blijft of gewoon weer verdwijnt.
Maar nog steeds erg tevreden over de auto. Rijdt goed en lekker comfortabel.
Ingeruild voor ander
- 34.000 km
Deze zomervakantie met Megane naar Frankrijk, regio Elzas gegaan. Reed heerlijk ondank zwaar beladen met dakkoffer op het dak. Eenmaal op bestemming aangekomen bleek dat aan de passagierszijde de vloer nat was. Onderweg waren we in een zware regenbui gekomen, er moet dus ergens een lek zitten waar water doorheen komt. Dit was een flinke teleurstelling omdat bijna een gloednieuwe HD camcorder door dit euval kapot was gegaan, gelukkig doet hij het nog na een nachtje goed drogen. Het euvel van de natte vloer bleef steeds terugkomen na regenbuien. Bij de laatste beurt waar o.a. APK onderdeel was hebben ze de airco schoon gemaakt en gereinigd. Ook kwam het punt naar voren dat bij de volgende beurt de aandrijfriem vervangen moet worden en nu daarbij het lek en andere euvels naar voren komen.
Na een week wikken en wegen besloten om de auto in te gaan ruilen voor een nieuwe maar vraag is welke.
Na met verschillende auto's hebben proefgereden is er besloten om voor de nieuwe Hyundai i30 wagon 1.6 GDI I-catcher te kiezen omdat hij erg rijk uitgerust is, een ketting heeft, goed en comfortabel reed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.