Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Luxe (2004)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour
Renault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane Grand TourRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieur

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Onze Megane (vorig model) was inmiddels ruim 6 jaar oud, had 125.000 km gelopen; prima auto, een paar keer een bobine vervangen (bekend probleem bij Renault), verder geen noemenswaardige problemen.
Wegens gezinsuitbreiding op zoek naar een wat grotere auto, het liefst een station. De Megane GT stond op het verlanglijstje, maar ja, de reputatie van dit nieuwe model is niet geweldig... Na diverse proefritten toch een exemplaar gevonden dat me wist te overtuigen; prettig contact met de verkoper droeg er mede aan bij dat we tot de koop overgingen: een zwarte GT uit januari 2004 in de complete Dynamique Luxe uitvoering. Geleverd begin maart met 36.000 km op de teller.
Positief:
- mooie auto om te zien!
- grote laadruimte, veel opbergmogelijkheden, ruim dashboardkastje.
- lichte, wat vage besturing was even wennen, maar ik vind het nu prima.
- prettige schakeling.
- motor stil vergeleken met onze vorige Megane.
- betere afwerking dan de vorige Megane (deuren slaan met een doffe klonk dicht; afdekplaatjes op schroeven in het interieur; minder grote naden; materialen voelen zachter aan).
- veel luxe, compleet.
- radiobediening aan de stuurkolom werkt erg prettig; fijn is ook de mute-knop waarmee je een CD onderbreekt, of de radio stilzet; opnieuw de knop gebruiken en de CD gaat verder op het punt waar ie gebleven was, de radio speelt verder op zelfde volume - ideaal! Geluidskwaliteit misschien niet voor iedereen top, voor ons goed genoeg.
Negatief/wat minder:
- stoelzitting korter dan in de vorige Megane, scheelt zeker paar centimeter; heb er zelf geen moeite mee, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die de stoelen te klein vinden.
- bestuurdersstoel slijtagegevoelig (de stoffen bekleding schuurt bij in- en uitstappen telkens over de kunststof behuizing).
- verbruik van 1:15 gewend, nu 1:13, maar ja, deze wagen is ook een stuk zwaarder.
- koppeling vraagt gewenning: bij optrekken in eerste versnelling moet ik oppassen de motor niet hoog in de toeren te jagen.
- motor moet flink werken om de wagen op gang te laten komen, merk dat m.n. bij invoegen op snelwegen, je hebt wat asfalt nodig voor je op de 100 of 120 zit.
- wanneer contact er af geweest is moet je de regensensor telkens opnieuw activeren vanuit de nul-stand (schijnt met de facelift te zijn verbeterd).
- snelheidsmeter zit links, toerenteller rechts - had het liever andersom gehad, op de een of andere manier heb ik makkelijker zicht op het rechter telwerk (met de facelift zijn de tellers ook omgewisseld, is hier misschien meer kritiek op geweest?).
- niet eerder auto met cruise-controle gehad; werkt prima, maar kan er in het drukke Nederlandse verkeer niet optimaal gebruik van maken; bovendien gemerkt dat je behoorlijk alert moet zijn: als je plotseling moet remmen, vind dan maar in een keer het rempedaal; ik merkte dat gas en rem toch wel heel dicht bij elkaar zitten...
- de nodige problemen met electronica; (ook) onze Megane is niet foutloos...

Update 5 september 2007:

Inmiddels ruim 10.000 km met de GT gereden. O.a. een vakantiereis naar Oostenrijk, de ruim 2000 kilometers zijn probleemloos verlopen. Op de Duitse snelwegen een snelheid van ongeveer 130 km/u aangehouden, harder hoeft voor mij niet en bovendien ging het vaak niet sneller, er waren veel wegopbrekingen e.d. waardoor we nogal eens in de file stonden. Cruisecontrol derhalve ook nauwelijks gebruikt. Wat ik in andere reviews over de Megane tegenkom, geldt ook voor de onze: de cruisecontrol ’pakt’ 106 km/u niet, tenminste niet vanaf een eerder ingestelde snelheid. Als je de snelheidsregelaar aan zet bij een vermoedelijke 106 op de teller, kun je geluk hebben dat ie wel pakt. Het viel me op, storend is het verder niet, niet genoeg om er mee terug te gaan naar de garage. Wat me opvalt: de schakelaar van de snelheidsregelaar/-begrenzer wordt behoorlijk warm als je ’m aanzet; is dat normaal?

Bij 130 loopt de motor mooi rustig, het geluid wordt goed geisoleerd; ook wind- en bandengeluid blijven binnen de perken. Verbruik varieerde van 1:13 (heenreis) tot 1:15 (terugreis). Ook nog een week vakantie in Nederland gehad: met een fietsendrager, 2 vrij zware fietsen, 4 personen en bagage in de wagen kwam het verbruik op 1:12.

De vakantiebagage van 2 volwassenen en 2 kinderen ging moeiteloos mee, alles paste onder de rolhoes. Verder riante vakken in de voorportieren, waar alle wegenkaarten in passen (inderdaad, we hebben geen Tomtom aan boord). Ook het dashboardkastje is lekker ruim, dan is er nog een opbergruimte (onder de armsteun) tussen de voorstoelen en niet te vergeten de vakjes onder vloer voorin; ideaal voor vakantiepaperassen.

Aan het sturen moest ik eerst wel even wennen: licht en gevoelloos, in tests vaak bekritiseerd, de Megane zou geen echte ’rijdersauto’ zijn. Nou ja, dit is ook rijden en het bevalt mij prima, met genoegen namen we de 30 haarspeldbochten van Silvretta-Hochalpenstrasse. Voor problemen zorgen eerder de vrij forse A-stijlen: in zo’n haarspelbocht of op een rotonde nemen ze veel zicht kwijt.

Het samenspel van koppeling en gas heb ik nog steeds niet helemaal onder de knie; meestal lukt het wel om normaal weg te rijden, maar af en toe lijk ik wel een beginner, de motor loeit het dan uit; een wat makkelijker te hanteren koppelingspedaal zou fijn zijn.

Onder de 3000 toeren heeft de wagen niet veel trekkracht; ik ben gewend om bij 2500 op te schakelen (volgens het Nieuwe Rijden), maar dan moet je er wel wat tijd voor nemen. Gelukkig is de motor wel soepel, filerijden gaat ook goed, geen last van motorkantelingen enz.

De stoelen zitten goed, fijn dat de bestuurdersstoel een instelbare lendesteun heeft, al zit ik ook prima op de passagiersstoel.

Airco werkt redelijk, in onze vorige Megane leek ie meer capaciteit te hebben; toen nooit klachten van de passagiers, nu hoorde ik regelmatig: staat de airco wel aan? Verder: misschien ligt het aan mij, maar de automatische stand van de airco voegt weinig tot niets toe, behalve dan een hoop geblaas. Zijn er andere of meer van zulke ervaringen?

De radio/cd-speler bevalt prima, zeker in combinatie met de stuurbediening; fijn is het dat je de luidsprekers achter kunt uitschakelen - op de vakantiereis keken de kinderen nu ongestoord met hoofdtelefoon op naar hun DVD, wij voorin konden de radio aan.

In grote lijnen tevreden dus. Alleen..., opnieuw die elektronica... Kort voor de vakantie naar Oostenrijk begaf de bediening van de linkervoorportierruit het opnieuw: raam wil wel naar beneden, niet meer omhoog (alleen nog wanneer je de vergrendeling op de sleutelkaart twee keer achter elkaar indrukte). ’t Is weer gerepareerd, maar ik was de auto wel anderhalve dag kwijt; en het vertrouwen is weer een eindje gedaald.

Verder nog een paar kritische kanttekeningen:
- Regensensor; een paar keer deed ie z’n werk perfect, maar het kan ook zomaar gebeuren dat het ding op continue gaat zonder dat de hoeveelheid regen daar aanleiding toe geeft. Erg irritant; bovendien slijten de rubbers zo extra snel.
- Bediening van de ventilator/luchtverdeling: zit op zich mooi binnen handbereik, op een goede hoogte. Jammer dat het in de duurdere modellen (zoals de onze) met druk- i.p.v. draaiknoppen werkt; zo’n draaiknop bedien je intuitief, aan de stand zie je meteen wat ie doet; die drukknopjes moet ik telkens weer zoeken en dan de stand aflezen op een displaytje; zal wel hightech zijn, ik vind het onhandig.
- Lampen verwisselen: parkeerlicht deed het niet meer, geprobeerd zelf te vervangen; uiteindelijk een lampje losgepeuterd, bleek het het dimlicht te zijn. Na veel gedoe het dimlicht weer vast kunnen zetten - en toen deed het parkeerlicht het ook weer.. Wel een pols vol blauwe plekken, dus als er een lamp kapot gaat zal ik de volgende keer toch maar naar de garage gaan... Of anders gezegd: Renault, doe hier iets aan, bedenk een constructie waarbij het vervangen van een lamp ook voor een leek mogelijk is.
- Vanaf ongeveer 90 km/u in de 5de versnelling is een lichte fluittoon hoorbaar; bij hogere snelheden verdwijnt het weer, oorzaak mij onbekend.
- Zacht remmen gaat af en toe gepaard met piepend geluid; zo ook sturen bij lage snelheden; remmen en stuurinrichting nog eens laten nakijken.

Kortom: veel rijplezier en ook behoorlijk wat ergernis.

PROBLEMEN

Tja, de eerste teleurstelling begon op de dag van aflevering: bij thuiskomst bleek het linkervoorportierraam niet naar beneden te willen; toen ik twee keer op de sluitknop van de centrale vergrendeling drukte ging het raam zowaar naar beneden, maar het was met geen mogelijkheid meer omhoog te krijgen. De Renaultdealer/verkoper zit 50 km verderop en bovendien is het zaterdag na de middag, dus hulp van de garage wordt moeilijk. Enfin, ’t is een topoccasion, dus de hulpdienst maar gebeld; het raam zat binnen no time weer dicht, maar de monteur adviseerde de rest van het weekend het raam maar dicht te houden, want hij kon niet garanderen dat de raambediening goed zou werken.
’s Maandags meteen naar een dealer in de buurt: nieuwe bedieningsunit in linkervoorportier geplaatst, probleem verholpen.

Inmiddels was me ook opgevallen dat er bij het starten een licht gezoem hoorbaar werd; naar mate je harder ging rijden, verdween het geluid naar de achtergrond, maar zodra je bijv. stilstond voor een verkeerslicht, was het weer duidelijk hoorbaar. De monteur wist wel wat de oorzaak was: de distributieriem; gezoem moest na verloop van tijd gewoon overgaan; zo niet: u hebt een topoccasion, dan doen we er een nieuwe riem op...

Er kwamen nog een paar zaken bij:
- vergrendelknopje op rechtervoorportier werkte niet.
- buitentemparatuurmeter werkte niet goed gaf bijv. 2 graden Celcius aan terwijl het 20 was).
- richtingaanwijzer kwam niet vanzelf terug vanuit de ’tipstand’ naar links (dus niet helemaal doordrukken in de vaste stand, maar er net tegenaan, stand die ik vaak gebruik bij inhalen).
- krakende deurrubbers linkervoorportier.
- nog wat rammeltjes, kraakjes hier en daar.

Afspraak gemaakt bij de dealer in de buurt, moet geen probleem zijn met topoccasion-garantie. Maar dat valt tegen: Renault blijkt moeilijk te doen over bepaalde reparaties, het moet dan eerst aangevraagd worden en vaak blijkt lang niet alles vergoed te worden.
De dealer in de buurt maakte de balans op en vond dat er teveel zaken waren waarvan ze niet zeker konden zijn of dat wel onder de vergoeding viel; ’we helpen u graag, maar we adviseren u toch terug te gaan naar de dealer waar u de auto gekocht hebt; en nog beter is het om terug te gaan naar de garage die de auto nieuw geleverd heeft, eigenlijk moet u daar zijn met zulke problemen’. Lijkt me sterk, maar goed, terug naar de verkoper lijkt dan toch de gewezen weg. Afspraak gemaakt, alle klachten langsgelopen en prima verholpen, geen gezeur over wel/niet vergoeden - dat is misschien dan toch de extra service die je van de verkoper krijgt/mag verwachten? Na de reparatie gebeld door de verkoper of alles naar wens was verlopen - fijn.

Wat me trouwens opviel: het boven genoemde gezoem bleek helemaal niets met de distributieriem te maken te hebben; de monteur van de verkoopdealer wist meteen de oorzaak: een motortje in de behuizing van de regensensor maakte teveel lawaai; schijnt een motortje te zijn dat lucht aanzuigt voor de airco (?), kwam vaker voor en was simpel te verhelpen. Stel je voor dat je een nieuwe distributieriem had laten plaatsen...

Inmiddels hebben we zo’n 5000 km met de GT gereden; mis een beetje de felheid en souplesse van onze vorige Megane, maar daar staat ook veel tegenover: meer comfort, meer ruimte, betere uitrusting (wat heb ik die regelbare interval op de ruitenwisser in de vorige Megane vaak verfoeid: in de snelste stand zat er nog 4 seconden tussen twee slagen, dat is in veel gevallen te traag; de regensensor werkt meestal goed, al is die ook wel eens de kluts kwijt en laat dan de wissers in continu-stand werken - zo kom je van de regen in de drup...). In de zomer met vakantie naar Oostenrijk, ben benieuwd hoe de GT zich houdt. Tot nu toe redelijk tevreden; betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen, houd het voorlopig maar op voldoende. Ja, ik weet dat ik ook een Toyota had kunnen kiezen, maar toch: liefde voor de Franse auto... Ik houd jullie op de hoogte.

Update 5 september 2007:

Bediening linkervoorportierruit defect (zie boven), onder garantie verholpen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.