Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 28 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto nu ongeveer drieeneenhalf jaar. Het is onze eerste nieuwe auto (particulier aangeschaft). Destijds was de voornaamste reden van de aanschaf een combinatie van looks, ruimte en de zeer uitgebreide standaarduitrusting . Wij hebben nog even getwijfeld tussen de 307 SW, Focus en de Mazda3 maar hebben toch voor de Megane gekozen. Was wel een culture shock om van een Charade 1.0 in deze superluxe Megane te stappen. We hebben veel plezier gehad van de auto. Overall beschouwd vinden wij wel dat wij behoorlijk wat mankementen hebben gehad.
Hieronder onze bevindingen na 65.000 kilometer:
+ mooi model (nog steeds - van de facelift kan ik - uiterlijk - alleen de zilverkleurige dakrailing waarderen)
+ grote kofferruimte (520 liter)
+ handsfree functie smart card / start knop
+ opbergmogelijkheden
+ geluid / stil
+ compleet
+ comfort / rijeigenschappen
+ de 1.6 (115 pk) voldoet prima
- relatief veel problemen
- service dealer
- stahoogte onder de achterklep
- vage besturing
- voor vervangen verlichting moet je de dealer opzoeken
- krasgevoelighed van het dashboard
- slijtage voorstoelen
- korte zittingen van de stoelen
- zichtbare (scheve) naden koetswerk
Gebruikerskosten (febr 2004 tot 8 augustus 2007):
Benzinekosten: 5.679
Onderhoud: 1.718
Verzekering 1.881
Houderschapsbelasting 1.541
Inclusief de restwaarde kom ik daarmee op 33 eurocent de kilometer. Ik heb geen idee of dat goedkoop of duur is ... autorijden kost altijd geld. Ik vergelijking met de Charade is het in ieder geval duurder...
Ik kon niet wachten op de aflevering. De auto stond gepoetst klaar te wachten op onze komst. Bij thuiskomst bleken dopjes van de roofrails te ontbreken (slordig). Uiteraard wel vervangen.
In de maanden na de aanschaf hebben wij problemen gehad met een lekke voorruit. De auto is hiervoor een hele dag naar de garage gegaan waar ze met perslucht hebben moeten onderzoeken waar het lek precies zat. Uiteindelijk de voorruit vervangen en een nieuwe kitlaag aangebracht. Helaas is bij de reparatie de hemelbekleding vies geworden (oliehanden).
De sensoren van de achterdeuren hebben het na 4 maanden begeven. Onder garantie vervangen.
Na 10 maanden begon het portier aan de rechterzijde te kraken. Oorzaak: verkeerd gemonteerde scharnieren. De auto is hiervoor drie dagen naar de garage geweest. Vooraf een afspraak gemaakt, op het moment van reparatie toch niet voorradig en dus een dag extra in de garage. Slordig!
In de maanden erna is de auto nog diverse keren teruggeweest voor een kraak in het dashboard, defecte sensoren en piepende remmen.
Tijdens een grote beurt is het middenconsole beschadigt geraakt. Na reclamatie wel geheel vernieuwd. Wederom slordig van de dealer.
Updates:
13 juni 2007
We zijn weer even verder. Inmiddels tikt de teller de 65.000 aan. De wintermaanden heb ik doorgereden op winterbanden Goodyear Ultragrip 7 in de maat 205/55 R16 91T (Wi). Duidelijk meer grip. In 2006 hebben wij een nacht moeten doorbrengen op de rijksweg tussen Wurzburg en Munchen (wintersport). (te)Veel glijpartijen gezien en toen besloten nooit meer zonder winterbanden de sneeuw op te zoeken.
Helaas in september 2006 mijn eerste schade gereden. In zijn achteruit op een Mercedes gereden. Ik had niet goed in de spiegels gekeken. Mijn schade heb ik laten herstellen door een officiele (door de verzekeraar) aangewezen schadeherstelbedrijf. Een gescheurde bumper kostte toch nog € 1.200. Keurig een leenwagen meegekregen (Scenic). Helaas bleek een aantal maanden later water in mijn kofferbak te staan. Bleek te komen door verkeerd bevestigde nagels van de achterbumper. De Renault dealer heeft alles hersteld en de rekening is betaald door het schadeherstelbedrijf (keurig geregeld). Over de dealer ben ik echter niet positief (hierover later meer). Overigens is Renault Rotterdam inmiddels overgegaan in Kerkhof en Vischer.
In oktober 2006 reed ik weg toen het motorstoringlampje begon te branden. De auto langs de kant gezet en Renault en Route gebeld. Binnen 20 minuten was er iemand aanwezig. Hel bleek een bobine te zijn. Het euvel is ter plekke verholpen. Blijkt een bekend probleem en heb daarom coulance gekregen (80%). Blijft dan toch nog € 60. Het is nu wachten tot de volgende het begeeft. Vooraf vervangen behoort niet tot de mogelijkheden.
In februari (auto drie jaar oud) wederom problemen. Er zat een ratel in de motor. De ratel deed zich voornamelijk voor mij een koude start. Direct naar de dealer gereden en die adviseerde me niet verder te rijden. Omdat de auto voor de APK toch naar de garage moest heb ik de auto en de sleutels ingeleverd met het verzoek de auto te repareren alsmede APK klaar te maken. Een dag later ben ik gebeld. Behalve de gewone slijtage van onderdelen als ruitenwissers, bougies, luchtfilter en pollenfilter bleek ook de nokkenaspoeli defect te zijn. Kosten van de reparatie: € 450. Dit was het bedrag na coulance (60%). Ik heb toch in de pen moeten klimmen om die coulance op 60% te krijgen. Omdat de nokkenaspoelie om een plek zit die lastig te bereiken is moest de halve motor worden uitgebouwd. Voordeel is wel dat direct kostenloos de waterpomp en de distributieriem (alleen kosten materiaal) zijn vervangen. Ook was een motorophangrubber kapot. M.i. reparaties die niet horen bij een auto van drie jaar met 65.000 km op de teller. De totale rekening bedroeg dik € 1.300 (na verrekening van coulance). Ik moest de auto wel weer 5 dagen missen.
Update 1/7/2007
Deze week krijg ik een voorloop leaseauto van mijn nieuwe werkgever. De Renault houden wij nog even aan. Misschien dat wij deze binnenkort inruilen voor een Clio voor mijn vriendin.
Update 8 augustus 2007
De auto is verkocht aan een Renault dealer (niet waar de auto is aangeschaft). Ik heb er even mee moeten leuren maar ben blij een redelijke prijs te hebben gekregen. Overigens zat tussen de biedingen van verschillende Renault garages dik 1200 euro verschil. Het was toch even slikken om afscheid te nemen van mijn eerste echte nieuwe auto ..... het ga je goed!
PROBLEMEN
- linkerachtersensor handgreed defect (garantie)
- kitrand achterraam laat los;
- lekkage voorruit - vieze hemelbekleding
- piepende schrijfremmen en
- kraak in dashboard (alleen bij 140 km en harder)
- kraak in portier => scharnieren vervangen
- hitteschild (interventie Renault)
- rekeneenheid (garantie)
- watertemperatuursensor
- bediening van de koppeling (cilinder)
- nokkenaspoelie - (coulance)
- bobine (1 - coulance))
- waterpomp (garantie)
- distributieriem (garantie)
- rubbers motorophanging (garantie)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.