Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Authentique Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Authentique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 135.200 km |
De aanleiding
- 132.500 km
Door wat ouderdomsgerlateerde problemen met de Corsa en een gezinsuitbreiding, moest er een grotere auto komen. Een stationwagen was echt wel een vereiste met een jong gezin, en bij voorkeur eentje uit een Franse stal vanwege het comfort. Duitse auto's was ik wel op uitgekeken; hard geveerd en wat luxe comfort kan ik wel waarderen.
Eerst ons oog laten vallen op een Citroën C5 Break, maar uit financieel oogpunt hebben we daar niet eens in gereden. Voor ons budget konden we alleen wat vinden met flink hoge kilometerstanden. Daarnaast waren het gewicht (wat zich weer wreekt in de wegenbelasting) en het gemiddelde verbruik aan de hoge kant zodat we hebben gekeken naar alternatieven.
Bij een garage in de buurt stond een roodmetallic Renault Mégane Grand Tour met een 1.5 dCi 80 pk motor in de verkoop. Daar zijn we wezen kijken.
De proefrit
- 132.500 km
De auto zag er prima uit, slechts een paar steenslagplekjes op de motorkap en de zijspatborden. Onderhoudsboekjes waren perfect bijgehouden, distributieriem was goed op tijd vervangen. De prijs was ook redelijk, dus een uitgebreide proefrit was de volgende stap.
Tijdens de proefrit kwam een enkele keer een storing 'inspuiting defect' aan het licht. De garagehouder had er al voor gewaarschuwd en gezegd dat die storing verholpen wordt bij verkoop van de auto. De auto reed prima, trok goed (ondanks slechts 80 pk!) en remde nog beter. Hij is zeer comfortabel te noemen en in vergelijking met de Corsa uiteraard erg ruim. Qua extra's is het de basisuitvoering uitgebreid met een comfortpakket, zodat we de beschikking hebben over een handmatige airco, cruise control, verwarmde electrische spiegels, electrische ramen voor en achter, zonnegordijntjes in de achterportieren... en vast nog meer wat ik nu even vergeet. We hebben niet de 'handsfree' versie van de sleutel, maar gezien de twijfelachtige betrouwbaarheid van het handsfreesysteem ben ik daar niet rouwig om.
Van Renault wordt gezegd dat ze een slechte reputatie hebben qua betrouwbaarheid van de nieuwere modellen. Ik vind het lastig te beoordelen. Toegegeven, de reviews op de website zijn niet allemaal positief maar dat is bij VW (bijvoorbeeld) ook niet. Het feit dat we de auto konden kopen met garantie en de toezegging dat de storing die werd aangeven kostenloos wordt gerepareerd deed ons ervoor kiezen te gaan onderhandelen. Uitendelijk heeft de auto 5 jaar dienst gedaan bij slechts één eigenaar die eventuele kinderziektes van het exemplaar in die tijd wel verholpen heeft.
Helaas was de inruilprijs voor de Corsa erg laag (tja, ik was er al bang voor) maar aangezien het bedrag wat we moesten bijleggen billijk was voor de auto hebben we de knoop doorgehakt.
De aflevering
- 132.500 km
De aflevering liet nogal een tijd op zich wachten. Dat is toe te schrijven aan een foutmelding in de computer waarvan de reden maar niet gevonden kon worden.
Uiteindelijk is de oorzaak de dieselpomp geweest, die is (uiteraard als onderdeel van de aflevering) vervangen door een spikspliternieuw exemplaar. Ook één van de 4 dieselinjectoren is vervangen. Op zich goed opgelost, maar de communicatie met de koper is bepaald minimaal geweest. Afspraken om terug te bellen werden niet nagekomen.
Verder is de aflevering OK verlopen, totdat ik er in de eerste week achter kwam dat de airco niet werkte. Schaam je, Nieuwpoort Auto's, voor het niet controleren van de werking! Als je een tweedehands auto levert met grote beurt hoor je dat gecontroleerd te hebben. Het feit dat ik moeite heb moeten doen om niet eerst een maand te moeten wachten voordat dat werd opgelost maakt het serviceverhaal al niet veel beter.
De eerste ervaringen
- 135.000 km
Misschien een mindere aflevering, maar de ervaring van de auto is erg positief. Uiteraard heel erg comfortabel, één van de belangrijkste argumenten om Frans te gaan. De ruimte is ook lekker, gewoon spul achterin schuiven en gaan. Wat een heerlijk idee.
De algemene kwaliteitsbeleving is goed. Interieur is wat plasticachtig hier en daar, maar als je een Corsa-B gewend bent valt dat ook wel weer mee.
Wegligging is zoals gezegd heel comfortabel. Drempels met 70 km/h is niet per se een probleem, maar een rotonde driekwart nemen moet wel met matige snelheid, want hij helt wel redelijk over.
De motor is dus, zoals gezegd, een 1.5 dCi met slechts 82 PK. Het is allesbehalve een strepentrekker, maar door gewoon te rijden voel je je echt niet tekort gedaan. Zware aanhangers (>1000 kg) trekken moet je denk ik niet doen, dan wordt het wat minder; maar ondanks de minimale prestaties op papier voldoet hij prima.
Verbruik (gemiddeld) op dit moment ligt op 4.2 L/100km volgens de boordcomputer (1:23.8). Dat is wel een tikje erg positief, want in mijn eerste tank zat ik zo op 1:21. De huidige tank is iets beter, waarschijnlijk zo rond de 1:22. En als je dan bedenkt dat Renault een gemiddeld verbruik van 1:21,7 belooft denk ik niet dat je mag klagen. Zeker niet omdat ik nou niet echt een ouwel*llen-rijstijl hanteer.
Accesoires lijken allemaal goed te werken.
Als ik dan toch een nadeel moet bedenken zou dat de regensensor moeten zijn. Die doet het goed, behalve 's ochtends vroeg in de mist en een koude auto. Dan slaat-ie op hol. Als de auto binnen wat is opgewarmd gaat het weer prima.
Misschien is ook de wasstraat-was minder goed voor over het oog van de regensensor?
En oh ja, de claxon is ook wel wat je noemt een 'sorry-excuse-for-a-horn'. Het lijkt meer een schorre fietstoeter dan een claxon; zelfs met raam open is hij door mijzelf slecht te horen. Schijnt een Mégane-kwaaltje te zijn. Dat los ik zelf wel op.
Problemen
- 135.000 km
Bij aflevering:
- Injector en dieselpomp vervangen (onderdeel van aflevering)
- Scharnier bijrijdersportier vervangen (onderdeel van aflevering)
Direct na aflevering:
- Airco bijgevuld (onderdeel van aflevering, vertraagd uitgevoerd)
- Ruitenwisserbladen vervangen (nog zoiets, slordig dat ze zulk slecht rubber gewoon bij aflevering laten zitten; zelf maar gedaan)
135000 km
- Zeer irritant rammeltje in B-stijl passagierskant opgelost (zelf gedaan)
- Nieuwe claxon om fietstoeter te vervangen (besteld, nog niet gemonteerd, doe ik zelf)
Waardering
- 135.000 km
Comfort waardeer ik nu op 5 sterren (in vergelijking met de Corsa is dat niet onredelijk), prestaties houd ik op 4 sterren (aangezien de prestaties me tot nu toe niet tegenvallen voor de relatief niet zo sterke motor).
Betrouwbaarheid en kosten houd ik beide op 4 sterren. Ik ben nog geen problemen tegengekomen, enkel wat kleine dingetjes.
Een abrubt en onverwachts einde
- 135.200 km
Dàt had ik niet verwacht...
Auto is total loss verklaard na een aanrijding van achteren. Een niet oplettende bestuurder zag niet dat ik al enige ogenblikken stil stond i.v.m. file op een 60 km-weg. Hij: Nissan Patrol, bull bar, aanhanger met graafmachine. Ik zie het aankomen, probeer gauw uit te wijken om hem enkele meters meer remweg te geven en ook daarmee recht van achteren geraakt te worden te voorkomen, en ik beland na een forse tik rechtsachter in de berm aan de overzijde van de weg. Geen letsel, wel flinke schade! Bumper, volledige achterklep en achterste raamstijl zijn de pineut.
Bij inspectie van de schade-expert blijkt dat er behalve blikschade ook een belangrijke dakbalk verbogen is. Dus total loss.
Ongelooflijk... 4 weken in bezit, en dan zo'n halve gare die niet weet hoe hij moet autorijden. Blij dat er behalve materiële schade niks meer gebeurd is, maar dit was nou ook niet echt gepland.
Tja... hier eindigt dus het verhaal. Binnenkort misschien meer met een opvolger...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.