Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe (2007)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe (2007)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf75 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

SELECTIE en ERVARINGEN

Na wat reviews gelezen te hebben leek het me leuk om zelf ook een review te schrijven en aangezien er nog geen was van de 105 dci dynamique schrijf ik er nu een. In februari werd deze nieuwe lease auto geleverd, na de gehele lijst vergeleken te hebben (Astra, 307, focus, C4) uitgekomen bij de Renault Megane. De Ford Focus 1.6 TDCI 90PK van november tot februari 20.000km lang als voorloopauto mogen proberen, zeer mooi en degelijk, maar wel een lawaai diesel. De keuze is uiteraard persoonlijk, ik vind deze wagen een mooi uiterlijk hebben, en de kleur blue extreme erg mooi. Na de proefrit was het overduidelijk, de Megane was de stilste van allemaal. Een eigenschap die ik erg op prijs stel. Deze kar is voor 3,5 jaar 160.000 geleased, dus kijken hoe dat zich houdt. Updates volgen.

Bijna aan het einde van het contract dus aan het kijken naar een opvolger, de nieuwe megane is een van de kanshebbers, maar dat verhaal schrijf ik wel in mijn volgende review ;-)

PROBLEMEN

  • 120.000 km

* Vrij snel een kapotte lamp als dat al onder problemen kan/mag vallen. Die overigens ECHT NIET zelf te vervangen is (gemiste kans) doordat alles in het motorcompartiment zo geconstrueerd is dat er echt niets meer bij past. (reactie op hieronder: wanneer oom agent naast je staat mag je soms nog proberen je lamp te maken, maar als dat niet lukt krijg je alsnog een prent, dat vind ik dus jammer.

* Uitvallende ESP en CC bij aansluiten fietsendrager, is verholpen door dealer door een nieuw verloopje van 13 naar 7 polen te verstrekken.

* 1x Haperende verlichting in dashboard. (heb de windows methode geprobeerd en uit- en aanzetten doet wonderen)

* Klapband, kon wieldop niet openen omdat de sleutel niet was bijgeleverd door de leasemij, is netjes door dealer(Ahrend Eindhoven) besteld en geleverd.

* Haperende verlichting is nog eenmaal voorgekomen, zelfde beproefde methode en alles was weer ok.

* Waarschijnlijk door de kou van afgelopen weken heeft opeens de radio het begeven. Wordt deze week gefixed i.c.m. de APK.

* De koplamp is in de unit geexplodeerd?!?! Deze is vervangen tijens de APK

* De radio had dus besloten er spontaan mee op te houden, met als bijeffect allerlei rare effecten op het dashboard en met de carkit. (lampen harder en zachter branden en geen connectie met bluetooth) dus heb ik deze laten nakijken door de dealer. Deze heeft de radio een harde reset gegeven waarna deze weer "aan" ging, voor zolang als het duurt werd er bijgezegd ;-( De dealer heeft vervolgens direct een nieuwe besteld die kostenloos geplaatst werd. Radio is ondertussen vervangen, reden hoe dit heeft kunnen ontstaan is onbekend, even kijken of de "side-effects" hiermee ook verholpen zijn.

* Net na de 120.000 km beurt heeft de turbo het begeven, deze is ondertussen vervangen. Kreeg als leenauto een 1.2 Clio III mee, maar deze had net zoveel vermogen als de megane zonder turbo...dan waardeer je je eigen auto iig weer als je 'm terug hebt ;-) volgens de sleepdienst kan dit bij iedere auto gebeuren omdat ze bij onderhoud de EGR klep en de turbo niet checken.

ONDERHOUD

  • 140.000 km

20.000km beurt
Gewoon standaard beurt, niets geks, maar ja nieuwe auto he ;-)

40.000km beurt (foto toegevoegd)
Niets! Nou ja, de mutekabel van de carkit zat los, maar dat was al vanaf het begin, deze hebben ze nu vastgezet.

60.000km beurt
Niets geks. Het probleem met de trekhaak is verholpen door een ander koppelstukje! Met dank aan onderstaande schrijver, want de garage gaf aan dat dit probleem voor het eerst gemeld werd...

80.000km beurt
1e keer Nieuwe banden achter, nieuwe remschijven en wat lampjes vervangen, verder totaal geen problemen gehad, vandaar ook dat de betrouwbaarheid er een ster bijgekregen heeft, ondertussen ook veel lange afstanden gereden voor woon-werk(en vakanties van 5000+) en vindt het comfort prima, vandaar dat deze wagen ook daar een ster bij heeft gekregen.

100.000km beurt
De magische grens bereikt. Bij de onderhoudsbeurt wederom niks byzonders, paar lampjes, filters en olie vervangen. Het is een heerlijke reiswagen. Ik verbaas me er af en toe over hoeveel zooi er in past wanneer de banken ingeklapt zijn. Jammer dat het geen vlakke laadvloer wordt, daar let ik bij het uitzoeken van de volgende beter op.

120.000 beurt
de 120.000 km beurt is wat eerder uitgevoerd, omdat ik hoopte dat er dan gelijk nieuwe banden onder gezet zouden worden. Helaas werd dit door de leasemij tegengehouden doordat er net 1 of 2 mm te veel profiel op zat, ik moet dus nog een keer eerder terug. De radio die kuren had is door de dealer onder garantie vervangen. (zie problemen) Verder niks byzonders wat olie en andere vloeistoffen vervangen / aangevuld. (betrouwbaarheid blijft prima!)

130.000 Banden alsnog laten vervangen nadat die laatste 2 mm eraf waren gesleten. Op naar de 140.000 km beurt ;-) mooi net voor de winter.

140.000 KM beurt niks aan de hand, standaard beurt. Wel heb ik gevraagd of ze de automatten konden vastzetten omdat de klittenband na een tijdje dus blijkbaar niet meer hecht. Door de dealer netjes vastgezet met een drukknop systeem. Erg fijn dat ze nu niet meer schuiven. (wat mij betreft doen ze dit nu dus af fabriek, want bij een volgende auto vraag ik er gelijk om)

Waarschijnlijk is dit de laatste onderhoudsbeurt voor deze wagen in mijn bezit, daar hij of bij 160.000 of bij 4 jaar eruit moet.

COMFORT

Echter heeft deze wagen t.o.v. de concurrentie ook standaard electrische ramen voor en achter, met gordijntjes achter en standaard ecc. Ik heb er metaallak, ESP, een carkit en een trekhaak(vast) bij besteld. Deze uitvoering heeft ook LM velgen en dimmende binnenspiegel. De 6-bak is helemaal top. (standaard bij de 105PK DCI) Stoelen zijn heerlijk Renault, zoals je van een Fransman mag verwachten. De handsfree card is ook echt leuk! Bovendien heeft deze een flinke kofferbak, ook iets wat ik erg handig vindt i.v.m. verplaatsen spullen en vakanties. (net iets meer ruimte vergeleken met de meeste concurrentie)

PRESTATIES

Snelheid kan natuurlijk altijd beter, echter komt deze auto goed mee met het verkeer. Het is natuurlijk niet eerlijk om deze te gaan vergelijken met mijn vorige wagen (Toyota Yaris 1.0) want dat is appels met peren. Met de Yaris overigens ook 75.000 probleemloze kilometers gereden in 1,5 jr! Het is maar wat je verwacht, maar voor mij is dit vermogen genoeg. De diesel heeft t.o.v. de benzine een flink wat hoger koppel, dus rijdt qua dat betreft heerlijk in de lage toeren.

BETROUWBAARHEID

Over de betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen, het enige wat ik tot nu toe gehad heb is een kappotte voorlamp (wel snel na 7 mnd, maar dat is gewoon onderhoud) en een raar probleempje bij het aansluiten van het fietsenrek, hierdoor viel de esp en de cc uit? melding is storing ;-) lekker duidelijk. Hiervoor moet ik nog een afspraak maken...wellicht heeft hier iemand er al ervaring mee? Verder eigelijk gewoon alleen maar probleemloze kilometers. Zoals het bij iedere (nieuwe) auto zou moeten zijn...

Na meer dan een ton aan km's heeft de auto me nog nooit laten staan, Op wat kleinigheidjes na (zie problemen) is de betrouwbaarhied dus prima.

GEBRUIKSKOSTEN

  • 140.000 km

Gebruikskosten heb ik niet als leaserijder, echter kan ik wel melden dat ik gemiddeld +/- 1:20 rijd (vooral lange afstanden) vandaar de 5 sterren.

Het gemiddeld verbruik is nog ongeveer gelijk. Op zomervakantie naar noorwegen (icl. Duitse snelweg heen en terug) een gemiddeld verbruik van 1:25 gehaald over 6000 km!

Echter is deze strenge winter het verbruik over de laatste 3-4000 km rond de 1:18

Weer een zomer achter de rug. voor de gein eens het verbruik bijgehouden over de laatste 9000 km een gemiddeld verbruik van 1:20 gereden met verdeling 30% korte ritten 70% snelweg. Komt aardig in de buurt van het opgegeven verbruik van 1:22

HOOFDSTUK JAMMER

Nadeel vind ik dat bij regen en schoonmaken voorruit de zijruiten helemaal onder water komen te staan, wat jammer is van het zicht, en dan kun je die ook weer schoonmaken.

Wat ik ook jammer vind zijn de elektrisch inklapbare spiegels, dit kan namelijk alleen handmatig, terwijl ik heb gezien bij andere merken dat dit automatisch gaat bij het op slot doen van de auto. (zo hoort het)

De achterklep gaat voor mij niet ver genoeg open, zodat ik er niet onder pas... (ik ben 1.98m lang)

Heb nog een nieuw jammer punt gevonden: de matten onder de berijderstoel slijten erg hard, aangezien deze geen rubberen inleg hebben. Hierdoor zien deze er na een tijdje al niet meer uit.
Bovendien zijn ze niet standaard vastgezet maar zit er een klittenband strip op die na verloop van tijd loslaat. (opgelost door dealer)

INGELEVERD

  • 155.000 km

Met pijn in het hart de auto ingeleverd, de nieuwe voorloper is op dezelfde dag geleverd als dat ik afscheid moest nemen van deze zeer comfortabele bak. Ik heb besloten wederom een nieuwe megane te bestellen aangezien de huidige mij zeer goed is bevallen. De Megane III estate moet ergens rond augustus komen. tot die tijd mag ik "rijden" in een Seat Ibiza als voorloper. Zal van deze en van de nieuwe megane hier zeker een nieuw aparte review voor maken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.