Renault Mégane Estate TCe 180 Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 180 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 72.986 km |
Een rationele aankoop
Een praktische auto moest het deze keer worden. Eentje waarin je af en toe ook met vier volwassenen op pad kunt en met voldoende laadruimte om spullen bij een bouwmarkt te halen of naar de vuilstort te brengen. De auto zal met name voor snelwegritten van anderhalf tot twee uur worden gebruikt, dus comfort is ook een belangrijk criterium. Comfort is voor mij ook een stevige, soepel rijdende motor. Een moderne downsize motor met hoog koppel en laag verbruik lijkt me daarom wel wat, maar wel zo rond de 150 pk om er niet teveel op achteruit te gaan ten opzichte van de Nissan 350Z.
De Renault Mégane Estate TCe 180 is het geworden. Deze auto sprong er duidelijk uit omdat hij veel waar voor zijn geld biedt en omdat het model kersvers op de markt was. De eerste maanden was het een bijzonderheid om een andere Mégane Estate tegen te komen. In de zoektocht zijn ook de Skoda Octavia Combi en Seat Altea voorbijgekomen, maar beide lopen toch al een tijdje mee en vond ik er na hun recente opfrisbeurt niet mooier op geworden. Een gebruikte BMW 3-serie Touring heb ik ook nog overwogen, maar is afgevallen omdat de ratio deze keer de overhand had.
In de uitvoering Dynamique is de auto royaal uitgerust met onder andere automatische airco met gescheiden temperatuurregeling, cruise control met stuurbediening en regensensoren op de voorruit. De enige opties die ik heb bijbesteld zijn metallic lak (Gris Eclipse) en het Pack Business met geïntegreerde TomTom navigatie, bluetooth telefoonaansluiting en USB aansluiting op de audioinstallatie.
Op een aantal punten was ik positief verrast. De wielbasis van de Mégane Estate is 6 centimeter langer dan van de Hatchback, waardoor de beenruimte voor achterpassagiers goed is. Verder heeft Renault het besef dat niet iedere vernieuwing vooruitgang is, want zonder meerprijs kun je kiezen voor een volwaardig reservewiel en een mechanische in plaats van automatische handrem. Beide opties heb ik gretig aangekruist. De 17 inch lichtmetalen velgen die ik wilde bijbestellen, bleken al standaard op de TCe 180 te worden gemonteerd. Dat reduceerde het prijsverschil met de TCe 130 van 2000 naar 1500 euro. Opmerkelijk is dat Mégane Estate TCe 180 een C-label heeft, terwijl de Hatchback en de Coupé met dezelfde motor en dezelfde uitstoot een D-label hebben. Door de groeispurt wordt de Estate blijkbaar in een andere klasse ingedeeld.
Kostenoverzicht 2009
- 5.749 km
Gereden kilometers: 5.749
Gemiddeld verbruik: 1 op 11,6
Onderhoudskosten: geen
Kostenoverzicht 2010
- 41.705 km
Gereden kilometers: 35.956
Gemiddeld verbruik: 1 op 12,2
Onderhoudskosten:
€ 435,70 – 4 winterbanden (gebruikt) + stalen velgen + wieldoppen
€ 0,00 – nieuwe voorruit (verzekering)
€ 0,00 – nieuwe voorruit (verzekering)
€ 245,69 – onderhoudsbeurt 30.000 km
€ 44,01 – bandenwissel zomer/winter
Stiekem een hele goede auto
- 25.214 km
Het zal mij benieuwen hoe de Renault Mégane het de komende jaren gaat doen in de Autoweek Tevredenheidstrofee, want deze derde generatie is volgens mij stiekem wel een hele goede auto geworden. De auto rijdt op een manier die erg uitnodigt om achterover te leunen en te relaxen. Op de snelweg rijdt de Mégane comfortabel en stil, mede dankzij de motor die bij 120 km/uur nog geen 3000 toeren draait. De stevige stoelen zitten uitstekend, dus lange ritten zijn geen enkel probleem. Het fijne is dat de Mégane het comfort wel combineert met lekker directe besturing en best strak een bocht om gaat. Het schakelen doet wat denken aan een spelcomputer, maar de bediening van de versnellingsbak is wel overduidelijk.
De ingebouwde TomTom navigatie is een genot. Ook wanneer ik de route kan dromen, gaat de navigatie aan voor de geschatte aankomsttijd en de RDS informatie over vertragingen en flitsers op de route. Ook gebruik ik de navigatie wel om op de route te zoeken naar tankstations die net van de snelweg liggen, omdat die meestal goedkoper zijn. De software van TomTom is gebruikersvriendelijk en biedt veel mogelijkheden en de combinatie met de bedieningsknoppen tussen de voorstoelen is ideaal. Standaard wordt er een kaart van de Benelux meegeleverd, maar je haalt de SD-kaart zo uit de auto om via je computer op Internet de kaart te updaten of extra kaarten bij te kopen. Tot mijn verrassing lukte het ook om de al wat oudere TomTom kaart van Europa voor mijn Windows smartphone op het navigatiesysteem in de Mégane geactiveerd te krijgen.
De bluetooth carkit is ook al zo geweldig. Ik hou helemaal niet van bellen onderweg en de carkit had er van mij niet eens op gehoeven, maar eenmaal ingesteld gebruik ik ‘m toch best vaak. Hij werkt ook ongemerkt: ik zet de tas met mobiele telefoon achterin de auto, start de motor en er kan via de carkit worden gebeld. Het enige nadeel is dat de telefoon op deze manier tijdens het rijden niet wordt opgeladen.
Met uitzondering van ‘het grote oog’ waarin de snelheid digitaal wordt weergegeven is het dashboard mooi ingetogen vormgegeven. De bediening van de automatische airconditioning is uitstekend. De knoppen voor soft en fast zijn een vondst, want daarmee hoef je vrijwel nooit meer terug te vallen op handmatige bediening. De boordcomputer is akelig precies. Als hij aangeeft dat er 50,3 liter is verbruikt, dan past er bij het tanken ook 50,3 liter in de tank. Hij zit er hooguit eens een litertje naast en vaak is dat ook nog het gevolg van afronden bij het tanken.
Het zicht naar achteren is bij de Mégane Estate werkelijk belabberd. Zoals bij zoveel modellen tegenwoordig het geval is, moet ik daar dan wel aan toevoegen. Uit het oogpunt van veiligheid gaan auto’s steeds meer op brandkasten lijken en zijn de ranke raamstijlen uit de jaren 70 helaas definitief verleden tijd. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een complot is van de autofabrikanten om parkeersensoren te verkopen. Achteraf heb ik wel een beetje spijt dat ik er geen parkeersensoren bij heb besteld, maar nu ben ik in ieder geval niet gezwicht voor dit complot.
Het verbruik lijkt zich te stabiliseren rond de 1 op 12,2. Dat is minder dan de gemiddelde fabrieksopgave van 1 op 13,2. Toch is er wel vooruitgang ten opzichte van het vorige model Mégane, waar ik ook een exemplaar van heb gehad. Die auto woog 140 kilo minder en de 2-litermotor had 44 pk minder, maar daarin kwam ik niet verder dan een gemiddeld verbruik van 1 op 11,7.
Bergafwaarts in Noorwegen
- 33.223 km
Tijdens een vakantie in Noorwegen heeft de Mégane Estate bevestigd dat het een uitstekende reisauto is. Het was een comfortabel genoegen voor alle vier volwassen passagiers, ook op de achterbank. En er kon nog een enorme sloot bagage mee in de kofferruimte, inclusief de oer-Hollandse kratten boodschappen en zakken aardappelen. Op de Duitse autobahn gaat de Mégane als een trein. Wanneer er even geen wegwerkzaamheden of inhalende vrachtauto’s zijn, dan stuwt de 180 pk motor de licht door de achterveren gezakte bak in no-time naar 150 tot 160 km/uur. Hij rijdt bij die snelheden nog steeds heerlijk relaxed en ligt als een blok op de weg. Je voelt dat er nog veel en veel meer in zit, maar voor deze wegdromer en zijn passagiers is het hard zat.
In Noorwegen kan ook het rijden in de bergen voor het eerst worden beproefd. Zoals te verwachten valt maken de 300 Nm koppel gehakt van de meest steile hellingen. Haarspeldbocht na haarspeldbocht wordt verorberd, maar wel gedistingeerd, met mes en vork. Na een aantal dagen wordt het afdalen in de Mégane minder aangenaam. Tijdens een afdaling verschijnt er ineens een dwingende melding op het dashboard om te stoppen vanwege remproblemen. Ik rijd op dat moment nog geen 20 km/uur op een onverharde weg. Ik rem voorzichtig, maar merk niets bijzonders. Zodra de weg afvlakt verdwijnt de melding ook weer. Vanaf dat moment verschijnt de melding met enige regelmaat tijdens het afdalen, om meestal binnen een minuut alweer te verdwijnen. Ik vermoed dat ergens een vloeistofpeil te laag wordt wanneer de auto schuin voorover helt. Omdat het telkens van korte duur is en ik niets bijzonders merk aan het remmen, rijd ik er maar gewoon mee door. Maar wel met wat minder bravoure in de afdalingen.
Na thuiskomst in Nederland blijft de melding kort verschijnen wanneer de auto schuin voorover op de oprit geparkeerd heeft gestaan. Voor de vakantie was dat niet het geval, dus het is duidelijk een euvel dat tijdens de reis is ontstaan. Bij de Renault dealer is het zonder kosten verholpen. En de anticlimax van deze review is dat ik niet heb gevraagd hoe ze het probleem hebben opgelost.
Kostenoverzicht 2011
- 70.408 km
Gereden kilometers: 28.703
Gemiddeld verbruik: 1 op 12,4
Onderhoudskosten:
€ 43,93 – achterlichtunit (zelf vervangen)
€ 360,57 – onderhoudsbeurt 60.000 km
€ 24,63 – mattenset
€ 47,50 – bandenwissel zomer/winter
Een serieuze rammel
- 72.986 km
Sluipenderwijs was er onder de motorkap een bijgeluid ontstaan. Bij stationair was het een ratelend geluid en bij rijden werd het een mechanische zoem. Het duurde even voordat ik het in de gaten had, want boven de 50 km/uur ging het op in de normale rijgeluiden en onder de 50 km/uur werd het meestal overstemd door het geluid van de radio en de verwarming.
De monteurs van de dealer hadden het geluid snel gelokaliseerd, maar het zat nogal diep verscholen in de motorruimte. Dus een afspraak gemaakt om het verder te kunnen onderzoeken en te herstellen. Het bijgeluid bleek een serieus probleem te zijn: de dynamo moest worden vervangen. Bij een auto die net uit de garantieperiode van 2 jaar is en 73.000 kilometer heeft gereden, verwacht je dat toch niet. Gelukkig vond men dat bij Renault ook en vergoedden zij 90% van de reparatie. Keurig. Wel heeft de auto maar liefst 12 dagen bij de dealer gestaan voordat er een nieuwe dynamo in zat. Het was niet verantwoord om met de kapotte dynamo verder te rijden en de nieuwe dynamo moest nog helemaal uit Frankrijk komen. Het kwam nu goed uit dat onze Aygo ondanks de weinige kilometers ook op winterbanden staat, die heeft zo weer eens flink wat gezonde snelwegkilometers kunnen rijden.
Ondanks dat de Mégane Estate verder probleemloos is en heerlijk rijdt, is de vroegtijdige vervanging van de dynamo een deukje in de betrouwbaarheid. De score op dit onderdeel heb ik daarom teruggebracht van 5 naar 4 sterren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.