Renault Mégane Estate TCe 130 Privilège (2010) #2

autoreview

Renault Mégane Estate TCe 130 Privilège (2010)

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 130 Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf139.000 km
KM-stand laatst189.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Meer dan tevreden

  • 182.000 km

Zo'n 4.5 jaar geleden deze Renault Megane aangeschaft. Met hulp en advies van het Autoweek forum kwam ik uiteindelijk tot deze renault Megane. Omdat ik zelf vaak reviews lees en des tijds daarmee erg geholpen was is het tijd om iets terug te schrijven.

4.5 jaar geleden (ongeveer januari 2016) kochten we deze renault vanwege komst eerste kindje. Eisen van de auto des tijds;
- niet te zwaar (MRB)
- niet meer dan 140.000 km op teller
- niet te hoog benzineverbruik
- veel ruimte in kofferbak
- genoeg (been) ruimte voor bestuurder (ben zo'n 2m)
- gevoel van luxe
- veel opties

Toen ik ging kijken voor deze auto was het gelijk liefde op het eerste gezicht (en nog steeds zijn we meer dan tevreden over deze auto).
Doorslaggevend was ook het enthousiasme van mijn vrouw die mee was om de auto te bezichtigen.

De auto was zeer rijk uitgerust met o.a.;
- CD wisselaar voor 6 CD's
- lederen bekleding
-stoel verwarming
- stoelen elektrisch verstelbaar
- navigatie
- aux aansluiting
- keyless and go
- sportieve bumperpakket
- xenon adaptief
- etc.

Door alle luxe en opties die op deze auto aanwezig zijn is het zoeken naar een andere auto een hele opgave geworden.

We rijden dus al bijna 5 jaar met plezier in deze auto welke wij heerlijk vinden rijden. In bepaalde reviews wordt er gezegd dat de stuurinrichting niet recht zou staan ten opzichte van de auto...?? heb hier nooit iets van gemerkt. Het schakelen gaat fantastisch de auto reageert prima op verschillende situaties.
Soms duurt het even voordat de auto echt lekker op gang komt omdat de turbo eerst aan het werk moet. Vanaf zo'n 2000 tpm begint het iets te worden. Het is geen scheurijzer maar met een juiste rijstijl vind ik de auto soms nog vrij sportief. Deze 130pk versie laat zich in ongeveer 10 seconden van 0 naar 100 km/ph brengen wat ik erg netjes vind.
Op de snelweg is het soms nodig om even terug te schakelen als je veel vermogen nodig hebt bij het plotseling inhalen.
Vind het toerental voor een auto met 6 versnellingen op de snelweg nog wel wat hoog. Bij 120km/ph zit ik volgens mij boven de 3500 toeren.
Doordat de auto 6 versnellingen heeft is de overbrenging erg snel. Hierdoor sla ik wel eens een versnelling over omdat dit rustiger rijd. Dan trek ik bijvoorbeeld in de derde versnelling rustig door naar zo'n 3000 toeren waarna ik de vierde versnelling oversla en de auto in de vijfde versnelling zet. De meningen over deze methode zijn verdeeld maar schijnt niet slecht te zijn voor de auto.

Volgens de boordcomputer rijd ik momenteel zo'n 8.5 ltr op 100km (1 op 11.7). Dit is gecombineerd verbruik en veel binnen bebouwde kom.
We rijden tussen de 10.000 en 13.000 km per jaar dus dat vinden we goed te doen (ook al zou ik graag wat minder willen verbruiken).

De autosleutel vind ik ideaal. Deze blijft lekker in het kleine vakje van mijn broekzak en hoef ik eigenlijk niet te gebruiken vanwege de keyless and go.

De stoelen vind ik super en ondersteunen goed (vooral zijwaarts). Met mijn lengte zit ik meer dan prima, al heeft de persoon achter mij minder geluk.
De auto beschikt over veel opbergvakjes waardoor je soms vergeet dat je er zoveel aan boord hebt.

De auto is geregeld gebruikt bij verhuizing of verbouwing en meestal paste alles wel in de auto. Dit komt mede doordat de stoel van de passagier ook helemaal plat kan. Hierdoor kan je makkelijk bouwmaterialen zoals gipsplaten vervoeren in je auto.

Ik ben ook helemaal verkocht aan mijn digitale aanduiding van de snelheid. Deze ervaring had ik ook in mijn twingo, maar ook nu weer ben ik daar erg aan gehecht en zou ik eigenlijk niet analoog meer willen aflezen. Dit omdat het digitaal aflezen naar mijn idee veel nauwkeuriger is.
Gebruik geregeld de cruise control en dan rijd de auto heerlijk ontspannen.

Naast het periodieke onderhoud en slijtage gevoelige onderdelen zoals remmen of banden heb ik nooit grote onkosten gehad (één keer stabilisator stangen moeten vervangen, maar die kosten waren ongeveer 90 euro totaal).

Eén van de audio speakers in de passagiersdeur heb ik denk ik opgeblazen doordat ik deze overbelast heb (iets te enthousiast met de Slam FM mixmarathon).

Ook de stoelverwarming wordt intensief gebruikt in de koude periodes en bevallen uitstekend.

De adaptieve xenon verlichting stuurt mooi de bocht mee in en heb ik vervangen voor blauwere 8000k lampen.

Materialen in de auto vind ik van een mooie en hoogwaardige kwaliteit. Beschadigingen en of krassen zie je nauwelijks of komen er niet.

Navigatie heb ik vanaf het begin eigenlijk niet echt gebruikt omdat ik graag werk met Google Maps omdat deze de meest actuele informatie geeft. De telefoon zet ik dan op het plekje bij de navigatie waardoor deze niet in een aparte houder hoeft.
Bluetooth werkt prima met mijn telefoon. Ook de spraakbesturing om iemand te bellen werkt goed. Deze moet je wel zelf programmeren (inspreken per naam).
Nadeel vind ik ook dat je de nummers handmatig moet toevoegen. De auto neemt dus niet automatisch je hele telefoonboek van je telefoon over (tenminste niet bij mijn auto).

Op dit moment zijn we op zoek naar een opvolger voor deze auto. Dit omdat we nog een kindje krijgen. Daardoor zou ik graag een wat hogere auto willen omdat ik met mijn 2 meter moeite heb om de kinderen makkelijk in- en uit de auto te tillen. Toch merk ik dat het lastig is om een geschikte auto te vinden aangezien we toch een beetje verpest zijn aan deze luxe en ruimte.

wat een gemis

  • 189.000 km

De Renault heb ik rond oktober 2020 ingeruild voor een citroën C4 GP uit 2016. Hierover ga ik nog een review schrijven.
Ik mis mijn Renault geregeld... De reden van weg doen (binnenruimte) blijft een vast gegeven. Toch is daarmee alles wel gezegd.
Heb met de C4 meer problemen gehad in 5 maanden dan met de Renault in (bijna) 5 jaar...
Mis de fijne wegligging, fijne (verwarmbaren) stoelen, sportieve uiterlijk (subjectief). De Renault was voor ons gezin een betrouwbare auto waar we veel plezier van hebben beleefd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.