Renault Mégane Estate TCe 130 Dynamique (2010) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 130 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 96.155 km |
Eerste ervaring
- 8 km
Eindelijk na lang wachten de Renault mogen ophalen bij de dealer. Begin april besteld, eind juli geleverd. Het is een Dynamique met het pack city en afneembare trekhaak in de kleur Vert Olivette. Eigenlijk zou het een vaste trekhaak worden, alle dank gaat uit voor mij dealer Renault Bochane Zeist :-).
Hiervoor een Citroen C4 (diesel) gereden. Deze was aan het eind van z'n contract gekomen, dus het werd tijd voor iets nieuws. Aangezien de familie de afgelopen tijd is gegroeid wilde ik absoluut iets groters. Na vergelijken met de station-varianten Skoda Octavia, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30 en de Peugeot 308 ben ik toch voor de Renault gegaan.
Er waren voor mij een paar twijfels bij aanschaf van de auto:
* de kleur
* de stoelen
* carkit
Als eerste de kleur Vert Olivette. Dat is de lichtgroene kleur. Deze is niet echt populair. Dusdanig niet dat de kleur er deze zomer uitgaat. Maar ik heb de gok toch gewaagd. En geen enkele spijt!!! Schitterende chique kleur. Weer eens wat anders dan al dat saaie zwart en grijs waar zo langzamerhand wel erg veel van op de weg zit. Ik denk ook dat als deze kleur bij de dealer te bewonderen zou zijn, dan veel meer mensen voor deze kleur gaan. Nu blijft het een gok en vallen mensen vaak terug op een veilige kleur. Had ik ook bijna gedaan (rood).
Tweede zijn de stoelen. Van alle auto's die ik geprobeerd heb, zijn de stoelen van de Peugeot verreweg het beste. Deze zitten zeker zo goed als de stoelen in mijn C4. Voor de goede orde, ik had een VTR+ en die had een stuk betere stoelen dan de instapper C4. Grootste nadeel van de stoelen van de Renault is dat de zitting erg kort is. Ook is de leuning redelijk smal. Aangezien zowel mijn vrouw als ik slank zijn is het geen probleem. Maar mocht ik wat kilo's aankomen, dan kan het wel eens nadelig worden. Afwachten dus.
Laatste is de carkit. Ik kom van een standaard Nokia carkit die niet veel meer doet dan via bluetooth een microfoon en luidspreker aansturen. Alles loopt voor de rest via het toestel. En dat is super! Zo kan ik direct spraakopdrachten geven aan het toestel. En dat is weer super, omdat je dit niet eerst hoeft 'in te leren'. Niets eerst een opdracht inspreken en koppelen. En dat moet met de Renault carkit wel.
Maar mijn ervaring met de carkit tot nu toe is redelijk positief. Je hoeft niet je adresboek over te zetten naar de auto. De carkit kan gewoon in het adresboek van de telefoon rondbladeren. Ik kan alleen nog niet altijd alle contacten vinden, want er is een nieuwe variatie op alfabetisch ontwikkeld door Renault ;-). Ook kun je bladeren door gekozen en ontvangen oproepen. Redelijk handig allemaal. Ik heb wel besloten om een houder aan te schaffen zodat mijn toestel weer binnen handbereik komt. Dan kan ik weer gebruik maken van de spraakopdrachten en eenvoudig door het adresboek op telefoon bladeren. Heb al even geprobeerd en dit werkt gewoon in goede harmonie met de carkit.
Een groot pluspunt van de carkit is eentje die ik nergens in de folders ben tegengekomen: A2DP ondersteuning. Ik kan dus draadloos in stereo luisteren naar de muziek op mijn telefoon.
Voor de rest wordt het afwachten hoe goed alles bevalt. Ik had vanzelfsprekend al een goede proefrit gemaakt met de Megane. Zowel met de TCe130 als met de 1.6 met 110pk. De TCe is een lekkere motor waar je zowel rustig mee kunt rijden als even flink doortrekken als je dat wilt.
Later vast meer.
Bluetooth is niet altijd bluetooth bij Renault
- 29.269 km
Onderstaande schreef ik al eens op mijn blog, maar vond het toch de moeite voor toekomstige (gebruikte) Megane rijders de moeite om deze ervaring te delen.
Afgelopen week had ik een minder positieve ervaring met mijn Renault Megane III. Tot nu toe een prima auto gebleken. Helaas zijn er ook zaken die ik minder positief vind. Maar daar ga ik het hier nu niet over hebben.
Wat wel? Nou, dat stukje bluetooth. De korte uitleg: Mijn nieuwe Nokia N9 is kennelijk niet compatibel met de ingebouwde carkit van de Renault. Op zich niet gek, gloednieuwe telefoon, dat vereist wat software updates her en der. Met name aan de kant van Renault. Zullen ze ook moeten gaan doen voor de nieuwste Windows Phone 7.5 toestellen en de nieuwste iPhone.
Dat doen ze niet... Er wordt geen onderhoud meer gepleegd aan de carkit. Terwijl deze nog wel bij nieuwe auto's wordt geleverd. Heel slordig, maar een beslissing vanuit Frankrijk.
Maar ook dat is niet het stuk waar ik echt 'not amused' van ben. Waar het echt fout gaat, is het feit dat mijn N9 wel degelijk kan koppelen met de carkit. Het gaat daarna pas fout. De verbinding verbreekt na een seconde of 10. Daarna wordt de verbinding een seconde of 5 later weer hersteld.
Dit proces herhaalt zich eindeloos, of ongeveer 2 minuten toen ik besloot dat ik maar de bluetooth uitschakelde op mijn N9.
Helaas, dat was niet het einde van het verhaal, dat was het einde van mijn carkit. En dus van mijn radio. En dus functioneel van mijn carkit, radio, navigatie, boardcomputer.
Nog erger
Wat ik misschien nog wel erger vind is dat Renault zich bewust is van dit probleem. Men had het probleem eerder meegemaakt. Niet alleen hebben ze hier geen oplossing voor geleverd, ze informeren klanten ook niet.
Dus, mocht je nog een telefoon van na begin 2010 willen gebruiken, kijk dan uit met een Renault. Het kan je radio slopen.
Opgelost
Uiteindelijk is alles wel opgelost, al is dat meer dankzij de medewerking van mijn dealer (met gezonde tegenzin), Nokia en Renault Nederland. Renault heeft voor een nieuwe boardcomputer-carkit-radio gezorgd, Nokia voor een losse carkit en mijn dealer voor de inbouw.
Zelfdimmende binnenspiegel
- 52.734 km
In februari kreeg ik ineens via Marktplaats te lezen dat er wel degelijk een zelfdimmende binnenspiegel in een Megane III kan. Dit ondanks berichten hier in het forum en informatie van mijn dealer. Ik nam de gok en kocht voor €35 de spiegel. Achteraf nog vrij veel geld, de sloop heeft tal van die spiegels in Renauls hangen. Kwam ik achter toen ik op de sloop naar wat bedrading ging zoeken.
Hoe dan ook, na wat soldeerwerk en adviezen en hulp van mijn dealer de originele spiegel vervangen voor de dimmende versie. SUPER! Dit is zoveel comfortabeler rijden.
Laatste week
- 95.206 km
De laatste week met de Renault is aangebroken. Een nieuwe lease is besteld, maar de levering daarvan laat nog even op zich wachten. Helaas moet ik de huidige auto toch inleveren einde contract en krijg ik te maken met een tijdelijk auto.
De Renault is mij gedurende de vier jaar dat ik ermee heb gereden goed bevallen. Hoewel de auto veel meer functioneel is gekozen en minder emotioneel (zoals de Citroën C4) is de auto zeker bevallen. De paar problemen die ik ermee had daargelaten.
Aangezien ik de auto weer in 'originele staat' moet inleveren, heb ik de dimmende binnenspiegel ook weer verwijderd. Dan merk je gelijk weer hoe ontzettend fijn die dingen zijn.
And it's gone
- 96.155 km
En weg is ie. De lease wilde de auto terug en dat gebeurde dus nog net even binnen het contract. Nu tijdelijk verder in een andere Renault Megane, een spaardiesel hatchback. Die heeft ook alweer wat kilometers mogen rijden, maar daarvoor zal een andere review dienen.
Deze is af.
-----
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.