Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2014)

autoreview

Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2014)

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 130 Bose
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 e indruk

  • 1.500 km

Het betreft een Renault Megane Estate Bose edition. TCE 130 EDC. Zo een hele mond vol. En nu eens geen leaseauto, maar een particuliere aankoop. De diverse reviews op deze site hebben mede bijgedragen om deze keuze te maken.

Op dit moment heb ik nog niet veel kilometers gereden (1500), maar ik zal regelmatig updaten. Het betreft hier dus in eerste instantie mijn eerste ervaringen en gevoel en keuzes welke ik heb gemaakt.
Vooral de kwaliteit baarde mij enigszins zorgen. In 2004 had ik een Scenic welke erg veel problemen opleverde. Toen zei ik, nooit meer een Renault, maar zie een mens (en gelukkig de fabrikant) kan veranderen.

Maar ik ben vol goede hoop na de diverse ervaringen gemeld op deze site. Het betreft de EDC uitvoering dus automaat wat je, als je eenmaal een automaat heb gereden, nooit meer anders wil. Daarnaast moet een caravan mee kunnen, waar de 1500 kg trekgewicht ruim is bemeten. Deze combinatie, automaat en 1500 kg trekgewicht, vind je niet veel in deze klasse en heeft voor een belangrijk deel de keuze bepaald.

Ik ben erg gesteld op comfort zodat voor mij de GT-line uitvoering afviel. Daarnaast heb ik voor de 16 inch velgen gekozen in plaats van 17 inch, die bij de benzine uitvoering niet standaard was, wel bij de dieseluitvoering. Enerzijds voor comfort en anderzijds omdat deze wat bollere wangen heeft en dus niet zo snel met de velgen de stoeprand raakt met beschadigde velgen als gevolg.

Verder praktisch alle opties gekozen inclusief het veel bekritiseerde R-link systeem, handsfree, trekhaak en parkeersensoren en achteruitrijcamera.

Mijn ervaringen tot nu toe;
In een woord geweldig…. Ja, echt alles doet wat het moet doen. Nu zal je zeggen, ja dat is toch logisch dat alles het doet maar toch. Maar het voelt meteen goed aan en je voelt je direct thuis.

Comfort: Dit was voor mij een belangrijk punt. Heerlijk stil, geen bijgeluiden en een zacht en snel schakelende automaat. Stoelen zitten prima, goed verstelbaar, ook de hoogte, wat voor mij een van de eerste zaken was om tijdens de proefrit te bekijken. Zoals ik al aangaf is comfort belangrijk en van daaruit ook de hoogte van de stoel. Maar met mijn lengte van 1.76 cm was de stoel voldoende hoog te krijgen om een aangename instap te verkrijgen. Maar hoe de bekleding zich zal houden, daar ben ik wel benieuwd naar. Het lijkt mij nogal besmettelijk, hoe zeg je dat eigenlijk, snel vuil aanpakkend. De banden maken geen hinderlijke bijgeluiden.

Rijden: Fijn strak sturend. Ook bij hogere snelheid geen vaag gevoel in de middenstand maar mooi stevig. Goed en snel reagerend op gasgeven en beheerst reagerend op het rempedaal, niet bijterig. Erg comfortabel. Wat dat betreft stelt hij niet teleur. Over het verbruik kan ik op dit moment nog niet veel zeggen, de boardcomputer geeft 6,5 liter op 100 km aan( ongeveer 1 op 15,5 ). Wel knap van Renault hoe soepel deze combinatie van een 1200 cc motor en dubbele koppeling automaat zich gedraagt. De automatische parkeerrem, daar ben ik nou niet zo’n fan van. Speciaal in combinatie met automaat. Bij wegrijden moet je, vind ik, iets teveel gas geven om hem los te krijgen. Feitelijk bij een automaat is deze functie overbodig en lastig want de P-stand is toch voldoende (kan ook niet vast vriezen). Ik was gewend om bij uitparkeren alleen de rem los te laten en zodoende voorzichtig uit te parkeren (het kruipen). Nu moet ik eerst handmatig de parkeerrem lossen en kan daarna rustig weg rijden.

Opties: Het veel bekritiseerde R-link systeem is kennelijk zijn kinderziektes kwijt. Het R-link systeem doet exact wat het moet doen, geen rare reacties. Ik hou het wel bij met de nodige updates via de R-link store. Je leest wel eens bij andere merken dat navigatie systemen wel eens vreemd reageren of te bedienen zijn, niets van dat al. Ook het Bosesysteem laat zich goed horen hoewel ik geen echte audiofiel ben. Handsfree moet ik wel deels aan wennen. Als mijn vrouw nog in de auto zit en ik loop even weg, dan gaat hij direct op slot. Dan moet ik de handsfreecard in de auto laten liggen. Verder werkt de bluetooth met telefoon prima, zelfs de foto’s van de contactpersonen verschijnen in beeld.

Trekhaak: Ook hier was ik eerst wat huiverig voor gezien de vele negatieve reacties op de diverse forums m.n. de hoogte betreffend. De haakhoogte is bij mij 41 cm midden kogel wat na aankoppelen van de caravan prima was. De caravan stond mooi recht. Wel moet ik hierbij vermelden dat de auto niet was beladen. Dus dat moet zich nog nader bewijzen. Het betreft een uitvoering met afneembare kogel en de trekhaak is van Westfalia welke Renault standaard monteert.

Linewarning: Mooi systeem wat je gelukkig ook uit kan zetten. In het begin wil je alles uitproberen zoals ook de snelheidswaarschuwing via de navigatie, maar op een gegeven moment wordt je al die piejes wel zat. Dus de Linewarning staat nu uit. Deze optie kreeg je er bij als je voor de achteruitrij camera en voorsensoren koos. Linewarning zelf had voor mij niet gehoeven. Wat wel nieuw en positief is, in tegenstelling tot de folder, dat de binnenspiegel wel een automatische dimstand heeft. Was eerst uitgesloten bij deze keuze.

Vervolg: Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen, speciaal die met de caravan aan de haak.
Algeheel gevoel is heel positief. Alles doet precies wat je verwacht.


Update : 09-09-2014
Auto bevalt nog steeds zeer goed en voldoet geheel aan de verwachtingen.
Geen enkel probleem te melden. Mijn ervaringen met de caravan erachter zijn goed verlopen.

Op de snelweg bij zo’n 2000 toeren en +/- 92 km/u is het rustig toeren . Verbruik is zo’n 9 liter per 100 km, dus ongeveer zo’n 1 op 11. Niet slecht dacht ik voor de combinatie met 1300 kg caravan.
De caravan en auto beladen staan zoals op de foto is te zien aardig recht. Het hart van de trekhaakkogel is circa 36 cm en het neuswiel blijft goed vrij van de grond. Dus ik hoef niets te veranderen aan de vering. Wel is het zo dat we maar met zijn tweeën zijn en dientengevolge de auto niet echt zwaar is beladen. Wel is de caravan aan zijn gewicht van 1300kg en de kogeldruk ongeveer 65 kg.
Ik heb maar enkele heuveltjes gehad deze keer zoals o.a. de Loorberg waar je goed uit de voeten kan met de handmatige bediening van de automaat zodat je deze wat langer in de versnelling kan houden. In de “D” schakelt hij te snel door.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.