Renault Mégane Estate TCe 115 Energy GT-Line (2013)

autoreview

Renault Mégane Estate TCe 115 Energy GT-Line (2013)

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 115 Energy GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste km's

  • 1.082 km

Voor het eerst in 13 jaar een niet V.A.G. auto opgehaald bij de dealer.

Het is een witte Renault Megane Estate 1.2 TCe GT-Line geworden met de volgende opties:

- Trekhaak
- Xenon
- Panorama schuif/kanteldak
- Maps Europa

De eerste indruk was goed, fijne stoelen, lekker stuur etc.
Bediening van de auto is even wennen maar klagen doe ik niet. Telefoonboek wou niet synchroniseren van de HTC One S maar dat werkt nu.

De 1.2 TCe valt niet tegen, lang niet zo snel als alle andere auto's die ik heb gehad maar voor een 1200 rijd hij best. Van de week met een hoge aanhanger met 30m2 kunstgras erin, zonder enkel probleem.
Nadeel van de trekhaak is, dat de stekker zo ver achter de bumper zit dat je altijd op straat terecht komt als je de stekker erin wilt doen.

Fabrieksopgave van het verbruik haal ik niet maar goed, zal ook aan de bestuurder kunnen liggen.

Interieur, mooi opgeruimd dashboard.
Niet te veel knoppen zodat het niet op een cockpit van een F16 lijkt.
Dak is heerlijk, rijd vrijwel altijd met het dak op kantelstand.
Stoelen zitten goed en bieden meer dan voldoende zijdelingse steun. Lende steun is ook heerlijk. Nadeel is wel dat de bijrijdersstoel niet hoogte verstelbaar is.
Het wel lekker stil in de auto, je hoort meer het afrollen van de 17" banden dan het windgeruis.

Navigatie werkt prima, invoeren van het adres is wat omslachtig met draaiknop. Vorige auto had touchscreen en dat werkt vele malen sneller.

Al met al, ik ben er content mee en houd het best uit in deze auto.

Goede auto

  • 4.000 km

Inmiddels meer dan 4000 km onderweg.
Auto rijd goed, soms bij koude motor wat stotteren maar dat zal ongetwijfeld aan die belachelijke emissie eisen liggen.

Aantal zaken zijn mij wel opgevallen, de kwaliteitscontrole bij Renault laat te wensen over. Bumpers sluiten niet mooi aan op de schermen voor en achter, naad van de kofferklep links is 2x zo groot als rechts.
Hiermee moet ik nog terug naar de dealer.

Stuurwielbediening en cruise control is nog wennen. Aan de cruisecontrol vind ik het vervelend dat je niet + ingedrukt kan houden tot de gewenste snelheid. Dit gaat per tikje 2km/h harder.

Goed nieuws is er ook, schuif/kantel dak is heerlijk, stoelen zitten lekker, stuur ligt goed in de hand etc. Vrij stil in de auto, ook bij hogere snelheden.
Schakelen is ook prima, als je 100 rijd in z'n 6 moet je wel terug roeren om wat beter de vaart erin te krijgen. Als je niet zo vlot wilt dan volstaat de 6 ook.

Verbruik is prima, haal nog steeds niet de resultaten zoals deze gepubliceerd zijn door Renault.

Goede reisgenoot maar we zijn nog niet geheel op elkaar ingespeeld. Ze moeten toch beter afkijken bij de duitsers uit Ingolstad en Wolfsburg.

Het went niet

  • 40.000 km

Ruim een jaar en 40000 KM verder, kan niet echt wennen aan de bediening.

Stuurwielbediening van de radio, cruise control enz, het went niet. Allemaal onlogisch geplaatst, werkt niet foutloos.

Vooral bediening van de telefoon, met het scrollwiel kun je wel door je telfoonboek bladeren maar dan moet je toch met je handen van het stuur om op een knop van de radio te drukken om te bellen.
Synchroniseren van telefoonboek gaat ook niet goed met een apple device.

Stoelen en wegligging zijn verder prima, ook de ruimte is goed. Met het gezin (1 kind) en de tent op vakantie geweest. Paste allemaal net (incl kleine dakkoffer).

Auto heeft me één maal laten staan in NL, storing op de lambda sensor en inspuitrail. Storing heeft er al vanaf het begin in gezeten volgens de dealer waar de auto nu in onderhoud is.

Eenmaal een probleem gehad in Frankrijk bij een lichte stijgingspercentage, temperatuur liep hoog op en terug schakelen had geen zin. De auto vertraagde alleen maar. Was bijna bij de bestemming, daar kon het stokbrood even uitrusten en later op de dag geen problemen meer gehad.

Ik blijf me ook ergeren aan zaken dat naden scheef zijn bij de bumpers en dat er niets aan gedaan kan worden. Met de Franse slag in elkaar gezet zullen we maar zeggen.

Dit is wel mijn eerste en laatste Renault. De perikelen van het verleden zijn nog steeds heden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.