Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #6

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst100.517 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Positief

  • 900 km

Ik deze nieuwe lease-bak afgelopen weekend bij de dealer op kunnen halen en heb er ondertussen al een kleine 1000 km in kunnen rijden, tijd voor een korte eerste indruk dus.

Het was voor mij de eerste keer dat ik met de 14% bijtelling motor in de Megane reedt, proefrit was nog met de vorige generatie, en dat viel niet tegen! Motor is voldoende soepel en pakt ook in de hogere versnellingen snel op. Het geluidsniveau in de auto is heel laag bij het rijden en ook het zitcomfort van de sportstoelen uit de GT-line is prima. De belangrijkste functies, en met name de navigatie laten zich makkelijk bedienen.
Eigenlijk niet zoveel aan te merken dus.

Als ik dan toch wat punten moet noemen vind ik het stuurgedrag in vergelijking met mijn vorige auto (Grande Punto sport uit 2007) wat minder scherp en ook de grip in snellere bochten is wat minder, dit laatste ligt wellicht aan banden met een lagere rolweerstand (?).
Hiernaast vind ik het bedieningsgemak van de ingebouwde bluetooth carkit niet optimaal, het bedienen gebeurd via de radio en kan niet met de bedieningssateliet aan het stuur, toch een misser qua veiligheid.
Ook is het jammer dat de mappenstructuur van usb sticks maar zeer beperkt wordt weergegeven, terwijl op het scherm van de navigatie meer dan voldoende ruimte is.

Een tweetal opties die ik zelf nooit los gekozen zou hebben, hebben mij positief verrast. Dit zijn de achteruitrij camera, toch wel handig met het verlaten van een parkeervak in smalle straatjes en met fileparkeren en het instappen en wegrijden zonder je sleutel tevoorschijn te hoeven halen, dit went heel snel en zou nu al niet meer anders willen.

Hieronder de scores:
Comfort krijgt een goed: wat aftrek voor bediening telefoon en MP3's.
Prestaties ook goed: jammer van de grip in de bochten.
Betrouwbaarheid: kan ik eigenlijk nog niet zoveel over zeggen, voorlopig dus maar goed.
Gebruikskosten: Ik ga wel over de 1000km komen op mijn eerste tank diesel, lijkt me dus ook prima.

Een paar weken verder....

  • 3.500 km

Ik en mijn Megane zijn ondertussen een paar weken verder en ik raak ondertussen aardig gewend aan de auto. Qua rijden bevalt het allemaal nog steeds prima. Het "glijden" in snellere bochten van op en afritten wat ik eerder nog meende te merken lijkt nu te zijn verdwenen of ik ben er al aan gewend.
De aandrijflijn is wat mij betreft prima, bij terugschakelen vlot genoeg om snel in te kunnen halen.
De stoelen van e gt-line zitten nog steeds prima, hoewel het (nep) leer van de zijwangen wat zweterig is.
Wat me nog steeds erg tegenvalt is de bediening van de telefoon via bluetooth, dit kan alleen echt goed met de radio waardoor je toch je ogen regelmatig van de weg moet halen. In het verlengde van dit "probleem" ligt het afspelen van mp3's vanaf USB, de weergave op het toch royale scherm van de TomTom is maar zeer beperkt (3 regels van 20 letters) dit moet toch veel beter kunnen? Ook hier is de bediening via de radio een minpunt. Met de sateliet-bediening kan je alleen van nummer wisselen en niet van map, ook kan je geen nummer willekeurig door elkaar af laten spelen.

Al met al toch zeer tevreden en geen moment spijt van mijn keuze.

Ik vergat haast nog wat over het verbruik te vermelden, ik zit nu rond de 1 op 18 bij 95% snelweg km's, dit valt toch tegen als de fabrieksopgave 1 op 31,3 (!!) is. Natuurlijk ligt dit ook aan mijn eigen rijstijl, die vlot te noemen is, maar ook als ik in een trajectcontrole 100 op de cruisecontrol rijdt, kom ik (volgens de boordcomputer) maar zeer sporadisch op een verbruik van 3,2 l/100km uit. Voor mij was dit geen beslispunt bij de aanschaf van deze auto, maar ik kan me voorstellen dat als je hem prive gekocht hebt je toch wat op je neus kijkt van het gemiddelde verbruikt. Vandaar nu een "Gemiddeld" bij de Gebruikskosten.

Toch wat zuiniger

  • 13.270 km

Ik wil nog iets toevoegen over de zuinigheid vamij Megane, ik heb ondertussen ruim 13.000 km gereden en mijn auto wordt nu toch wat zuiniger, van 1:17 net na aanschaf tot 1:19 nu. Bij lange na niet de "beloofde: 1:28,6 maar dat zal een deel ook nog aan mijn rijstijl liggen. Met maximaal 100 op de cruisecontrol zal 1:23 of iets in die richting best haalbaar zijn.

Nog steeds tevreden

  • 32.111 km

Eigenlijk weinig toe te voegen aan eerdere ervaringen, ben nog steeds erg tevreden. De auto heeft ondertussen zijn eerste lange reis erop zitten, op en neer naar Zwitserland, allemaal prima gegaan, ook geen fijne autobahn-cruiser.
Ook de 30.000 km beurt die ondertussen heeft plaatsgevonden heeft geen bijzonderheden opgeleverd. Ik heb wat last van piepende remmen, deze zijn gereinigd, maar dit heeft geen effect gehad.

Zuiniger?

  • 38.483 km

Na de laatste paar tankbeurten zie ik het verbruik gestaag dalen, kruipt richting de 1 op 20. Mijn rijstijl is niet veranderd heb ik het idee, zijn het dan toch de zomerbanden of wordt de auto gewoon echt ineens zuiniger?
Wel het eerste kwaliteitsprobleempje ontdekt: Er begint wat verkruimelde vulling onderuit de bestuurdersstoel te vallen.... Hoop dat het meevalt en niet doorzet, anders zitten de tot nu toe fijne stoelen straks ineens een stuk minder.

Een ton gereden

  • 100.517 km

Ondertussen een ton aan kilometers gereden en de auto bevalt nog steeds prima.
Wat ik begin te merken voor kleine probleempjes zijn:
- Parkeersensoren piepen soms spontaan als ik voor het stoplicht sta te wachten, doe zich vooral met regen voor.
- Vulling uit de zijwang van de bestuurdersstoel verkruimeld door het in en uitstappen. Zijdelingse steun blijft wel gewoon goed.
- Joystickje van de TomTom werkt nu wat minder goed.

Verder nog geen grote (mechnische) problemen gehad, betrouwbaarheid en degelijkheid is wat mij betreft prima in orde.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.