Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #23

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst57.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na enige weken is het tijd voor de 'eerste' indruk

  • 6.700 km

Op 20 februari haalde ik mijn nieuwe Renault Megane Estate op, in de sportieve uitvoering Gt-line en de kleur Noir Etoile. De Megane is een ruimere auto en wat mij betreft mooiere auto dan de C3. Na enkele weken en dik 6000 km heb ik een goede indruk van de auto gekregen.

Je zou kunnen zeggen: alles is anders aan deze auto. Met de electronische sleutel, dito parkeerrem, dagrijverlichting, ingebouwde navigatie, kuipstoeltjes, enz. is de auto heel compleet. Met de geboden ruimte en dito gebruiksmogelijkheden heb je eigenlijk niets meer te wensen over, of het moet een schuifdak zijn, het wordt immers wel een keer zomer....

Veel complimenten met mijn keuze gekregen, inderdaad is de Megane in de zwarte kleur en mooie lichtmetalen wielen een aantrekkelijke verschijning. Met de 60 liter in de brandstoftank kom je duidelijk een stukje verder, diverse keren ruim over de 1000 km. Het verbruik stelt me niet teleur, na inrijden en hogere temperaturen verwacht ik in de richting van 1:23 te komen. Enkele reis Venetië zou dan mogelijk moeten zijn.

Snelwegwerk is geen straf, de auto is behoorlijk stil, nodigt uit tot een iets sportievere rijstijl (op snelheid nog lekker neutraal in bochten) en alles zit goed op z'n plek. Met de bediening van de navigatie is het even wennen. Het start-stopsysteem werkt iets anders, alleen bij volledige stilstand en niet beneden 1 graad C. Er is geen sprake van opslag van remenergie. Niet zo erg eigenlijk.....

Kritische kanttekeningen? Daar zou ik over na moeten denken, dat zegt misschien genoeg. Snelheid voldoende, maar van de acceleratie moet je geen té hoge verwachtingen hebben. De eerste versnelling is echt kort te noemen. Daardoor komt 'ie vermoedelijk met een flinke caravan ook nog van z'n plaats... Stoppen doet de auto adequaat, de remassistent kwam nog niet in actie. Olieverbruik is gering, maar moet wel in de gaten worden gehouden, zoals bij de meeste auto's.

Het onderhoudsinterval van 30.000 km is riant en scheelt weer in de kosten.

Foto's komen nog. Wel eerst een poetsbeurt uitvoeren, het blijft wél zwart!

De tweede eerste indruk

  • 7.800 km

Nog steeds blijf ik me verbazen over de Megane. Bij de laatste tankbeurt kon er na 1167 km 54 liter in de tank bijgevuld worden. Ook de rust in de auto is verbluffend. Bij stationair draaien hoor je geen dieselgeronk en af en toe moet ik op de toerenteller zien of de motor draait... Komisch!

Met het start-stopsysteem heb ik soms wat onenigheid... In de file zet ik dat nu maar af. Soms bij een verkeerslicht ben ik wat té snel met wegrijden en slaat de motor af. Dan moet je even geduld hebben om de motor opnieuw te laten aanslaan. De fiets die vanmorgen mee moest kon er eigenlijk zo in, ik had het voorwiel er niet eens uit hoeven halen.

Wat zie je er veel rijden op de snelweg, trouwens. Op diezelfde snelweg is het de kunst om goed te vertragen, de motorrem vertraagt niet veel, het is soms zaak naar 5 terug te gaan, dan remt de motor iets meer en bij versnellen gaat daarna wat beter.

Het updaten van de kaarten (laatste kaart-garantie) van de ingebouwde Tomtom is me helaas nog steeds niet gelukt, met de geheugenkaart in de kaartlezer blijft de boodschap dat geen navigatiesysteem is aangesloten in beeld verschijnen. Die actualiteit was in de Haagse binnenstad wel gewenst, want daar is de laatste tijd het een en ander veranderd....

Op vakantie naar het noorden...

  • 17.000 km

De vakantiereis naar Duitsland-Zweden-Denemarken met de Megane verliep zoals verwacht. Afstanden, over de Duitse autobahn of over binnenwegen, worden zeer gemakkelijk overbrugd. Over het verbruik heb ik al voldoende gemeld, het blijft opvallend gunstig. Op de Duitse snelweg kom je prima mee, de trekkracht in 6 is bij hogere snelheden (en bij optimaal motorkoppel) zeker voldoende. Jammer dat het in Nederland wat minder snel kan, de auto voelt bij 150 km/u heel prettig aan! De kampeeruitrusting paste ook prima in de bagageruimte. De Megane is dus een prima reiswagen, we gaan daar dit jaar nog meer van profiteren!

Na 9 maanden .....

  • 32.000 km

Toch even een update hoewel er weinig nieuws te melden valt. Het idee van een volwassen auto had ik meteen al bij de Megane en dat gevoel heb ik nog steeds! Stevig gebouwd, geen kinderziekten en (nog steeds) geen slapeloze nachten. Na de zomer werd het herfst, zoals meestal. Met de winter in aantocht komt de aanschaf van winterbanden in beeld. Vorig jaar heb ik die aanschaf voor mijn vorige auto uitgesteld, gelukkig maar, want het was allemaal niet nodig. Met de op mijn Megane gemonteerde 17'' zomerbanden van Continental heb ik meer dan genoeg grip, maar ik vraag me af, omdat het ook banden met een lage rolweerstand zijn, of ze bij glad weer onveilig worden.... Ik houd me aanbevolen voor ervaringen van andere Megane-rijders die er de winter mee doorreden.

Ik heb inmiddels een afneembare trekhaak laten monteren (merk Thule), staat netjes en is zonder haak ook nauwelijks te zien. Hopelijk gaan we er ooit weer een caravan mee trekken, dat moet een goede combinatie op kunnen leveren. Ik las ooit dat de Megane snel kan gaan zwabberen. Ik kan me het alleen niet voorstellen, mede gezien het straffe onderstel. Voldoende kogeldruk las ik ook ergens. Maar, hoeveel is voldoende?

Enfin, het is en blijft een prima wagen met lage kosten. Volgend jaar komt helaas weer de houderschapsbelasting, ik was dat al een aantal jaren ontwend en een plugin of all electric zit er niet in.

We houden u op de hoogte van de verdere ervaringen met deze Belle Francaise....

zomerreces

  • 43.000 km

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder. Er is niet veel nieuws te melden, behalve dat er weinig gereden wordt. De dagelijkse ritten naar mijn werk zijn komen te vervallen, dat betekent veel minder km's. De vraag is dus of ik de Megane (met dieselmotor) zal behouden of ga inruilen tegen een nieuwe meer economische optie. Inruilen betekent altijd geld bijpassen, dus inruilen ligt niet meteen voor de hand.

De wagen rijdt geweldig en biedt veel comfort en voldoende ruimte voor de vakantiebagage. Dit keer zullen de fietsen dus meegaan en kijken we na de vakantie wel hoe het verder moet....

Inmiddels is ook 'open rijden' in beeld gekomen, een nieuw en gezien het prachtige weer aantrekkelijk gezichtspunt. Een Volvo C70 of gewoon een Citroen C1 met vouwdak, het kan allemaal, al is het één wat minder praktisch (en haalbaar) dan het ander....

Afscheid

  • 57.000 km

Er was geen dwingende reden om van de Megane afscheid te nemen, maar kennelijk moest het er dan toch van komen. Door omstandigheden worden er sinds begin vorig jaar geen woon-werk kilometers gereden, dat betekent geen 45.000 maar 15.000 km per jaar. De Megane is een fijne en goed bruikbare auto gebleken, gaf nooit problemen en bood voldoende comfort.

Ik had nog jaren met de Megane door kunnen rijden maar ik had ook de wens om meer 'open' te rijden, in een cabrio of in een auto met schuifdak. Met het onbestemde weer in onze contreien kan je helaas niet vaak open rijden en een stalen klapdak is niet altijd handig. Daarom leek een schuifdak mij een goed alternatief. En met veel minder km's per jaar hoeft het ook geen diesel meer te zijn.

Na het nodige zoeken viel mijn oog op een mooie gebruikte Toyota Prius met een 'sunroof', d.w.z. een schuifdak én een zonnepaneel in het dak. Met dit ingenieuze systeem kan het interieur van de auto op zomerse dagen extra worden gekoeld.

Eigenlijk was de Prius een al langer gekoesterde wens, ik koos ooit voor een Honda Insight maar ruilde die weer in voor een diesel. Nu ik veel vaker in de stad rijd en niet meer dagelijks op de snelweg verkeer lijkt een hybride auto een goede en hopelijk ook verstandige keuze....

Ik stap dus binnenkort in een mooie witte Prius met een geheel zwart dak, sportief ogend, maar niet verschrikkelijk snel. Dat betekent dus het gemak van een automaat, een ruim en licht interieur en ... een schuifdak!

Onthaasten wordt nu het uitgangspunt!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.