Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #19
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
- 8.200 km
De keuze. De afgelopen 20 jaar heb ik met volle tevredenheid in 7 Opels Vectra, afwisselend op LPG en Diesel, ruim een 1.000.000 km afgelegd. Toen de laatste Vectra SW uit 2009 de 180.000 km ging bereiken moest er een nieuwe auto uitgezocht worden. Ik had me voorgenomen me dit keer te laten leiden door het percentage fiscale bijtelling. Maximaal 20%, diesel of LPG en in staat onze Knaus Sudwind van 1500kg te trekken. Dit verklaart waarom Opel afviel. De diesel in de Astra Sport Tourer trekt geen 1.500 kg en de Insignia Sport Tourer valt niet in de 20% categorie. Nadat ik mijn uiteindelijke keuze al gemaakt had, kwam Opel wel met een Bi-Fuel variant, maar die mag slechts 800 kg trekken. Daarover hoefde ik dus geen spijt te hebben. Begin juni bestond mijn shortlist uit de volgende modellen:
• BMW 316d High Executive:
Hoewel het in deze uitvoering een erg complete auto is, werd deze auto met enkele opties (schuifdak en iets grotere wielen) toch wel prijzig.
• Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Business line:
Een auto die zich het meest liet vergelijken met de Opel Vectra SW die ik hiervoor had. Nadeel vond ik de 5- ipv 6-bak en de dealer vroeg wel heel veel euro’s voor het omruilen van de originele banden voor een set winterbanden om de standaard lichtmetalen velgen. Ik zou dan nieuwe 18 inch bijbestellen voor de zomer.
• Volvo V40 D3 Summum met intro-pakket:
Een fraaie en zeer complete auto, maar voor een gezin met opgroeiende kinderen misschien toch net iets te klein. Op het moment van bestellen was deze auto nog niet in het echt te bezichtigen en dat weerhield me ervan deze auto te bestellen.
Na nog een laatste blik op de Autovergelijker van Autoweek, zocht ik op goed geluk op de zoektermen 1.500 kg trekvermogen, Diesel en 14% bijtelling. Geheel onverwacht kwam daaruit 1 score en wel de Renault, een merk dat ik nooit eerder in mijn overweging had meegenomen.
Verrassende bijkomstigheid was ook nog het gegeven dat de auto tot 1-1-2014 wegenbelastingvrij is en dat daardoor het leasetarief zeer gunstig afsteekt tegen de concurrerende merken die niet wegenbelasting vrij zijn. Na een bezoek aan dealer Herwers in Zevenaar en een korte proefrit is de volgende auto samengesteld:
Megane lll Estate dCi 110 GT-line eco2 start &stop met af fabriek:
- Bleu Malte lak (exclusief voor GT en GT-line, maar ik heb ook even getwijfeld over wit)
- BOSE sound systeem
- Pack Luxe Renault Sport twotone lederen interieur en stoelverwarming
- Panoramadak/Privacy glas achter
- Meesturende Xenonverlichting
- Grootlichtassistent/lane departure warning
- Automatische parkeerrem icm hill assist
Accessoires:
- Dakdrakers
- Zonnebrilhouder uit Laguna, keurig door dealer aangebracht boven bestuurdersdeur
- Luxe nummerplaten
- 18 inch GT wielen Serdaro dark metal
- Afneembare trekhaak (Westfalia)
- Winterbanden, gemonteerd op de originele lichtmetalen 17 inch GT-line velgen
- TOMTOM kaart EUROPA
- Renault Sport badge
- Verwijderen stickers op achterruit en Megane aanduiding op achterklep.
- Later heb ik nog toegevoegd een set dopjes op de wielbouten, beschermingsfolie op de
achterbumper, chroomlijst in voorbumper en een andere antenne. Omdat ik een set zomer-
en winterwielen heb, ligt er 1 hiervan als reservewiel in de kofferbak.
Sneller geleverd dan verwacht. Half juni is de auto besteld en in eerste instantie zou deze ca. half oktober geleverd worden. Begin augustus was deze echter al bij de dealer gearriveerd en in overleg met de leasemij. mocht ik de auto 19 september in gebruik gaan nemen.
De dealer maakte van de aflevering echt een feest. Alle paperassen werden keurig doorgenomen en toegelicht, waarna we de auto die onder een fraai doek was afgedekt, mochten onthullen. Ondanks dat ik de auto met zorg had samengesteld, overtrof hij mijn verwachtingen.
Rijden. De sportstoelen zitten werkelijk perfect en de bediening van het navigatiesysteem is zeer eenvoudig. Het stuur ligt heerlijk in de hand. De auto is lekker stil en stuurt goed. Hoewel je in een nieuwe auto altijd even weer je plek moet vinden, zijn de meeste zaken heel voor de hand liggend en went alles snel. Achteruitrijcamera is erg handig en de iPhone werkt feilloos.
Ondanks de 18 inch wielen, de sportstoelen en het verlaagde GT-sportonderstel vind ik de Megane over het algemeen comfortabel.
Verbruik. Het verbruik zit nu gemiddeld op 5,0 liter op de 100km. Als je veel autoweg rijdt kun je zuiniger dan 1 op 20 rijden. Komt er weer wat stadsverkeer bij dan stijgt het gemiddelde weer snel. Al met al valt het verbruik me niet mee. Met de veel zwaardere Vectra reed ik over dezelfde trajecten ook ca 1:20 en dat was 10% zuiniger dan de fabrieksnorm. Met de Megane die volgens de fabrieksnorm slechts 3,5 liter per honderd kilometer zou mogen verbruiken zit ik er dus bijna 40% boven. Ik heb niet de illusie dat ik de fabrieksnorm haal, maar het verschil is wel erg groot.
Panoramadak. Heerlijk zo’n dak; het geeft een zee van licht. Het dak geeft in geopende toestand wel vrij veel windgeruis. In die zin vind ik de originele schuif/kanteldaken die ik voorheen gewend was fijner.
Trekhaak. Op verschillende fora en reviews heb ik gelezen over de trekhaakhoogte. De dealer was hier mee bekend en daarom is gekozen voor een afneembare trekhaak van Westfalia. Het midden van de kogel van de trekhaak zit op ca. 40cm, maar ik heb de caravan er nog niet achter gehad en de auto was niet beladen. Nu maar hopen dat dit hoog genoeg is en niet het neuswiel steeds de grond raakt.
Afwerking. Deze omschrijf ik als redelijk tot goed. De achterklep lijkt iets in aanraking te komen met de achterbumper. Wellicht is hier iets aan af te stellen. De losse asbak in de middenconsole vind ik een goedkope oplossing. Verder moest de bekleding op de A-stijl aangedrukt worden en zat de gordel op de achterbank gedraaid. De bedieningsknoppen van de verwarming laten zich niet altijd even soepel bedienen. Soms moet ik hier meerdere keren en harder op drukken.
Minpunten. Tot op heden heb ik 4 keer te maken gehad met een haperende navigatie. Deze bleef steken op de welkomstpagina en was verder onbedienbaar. De radio doet het dan wel. Na een reset (auto uitzetten, afsluiten, openen en weer starten) werkt alles weer naar behoren. Verder heb ik 1 keer meegemaakt dat de auto niet op slot ging, nadat ik er bij wegliep.
Pluspunten. Heel veel auto voor het geld. Comfortabel en gebruiksvriendelijk. Fiscaal vriendelijk, zonder beperkingen voor aanhangerlast. Ondanks dat er heel veel van rondrijden, toch voldoende mogelijkheden om de auto te individualiseren.
Verbeterpunten. Wat ik echt mis is fatsoenlijke verlichting van de verschillende bedieningsknoppen. De knopjes van de cruise control op het stuur zijn niet verlicht en ook de bedieningshendels aan het stuur van verlichting en ruitenwissers zijn onverlicht. Verder vind ik het jammer dat de bediening van de cruise control niet gewoon in 1 hendel zit. Ook zou het scherm van de boardcomputer in het scherm wel gelijktijdig meer functies mogen weergeven, want voor alle items moet je apart scrollen. De positie van de bedieningsknop voor de stoelverwarming is vreemd gekozen. Deze zit geheel uit het zicht en is alleen op de tast te vinden. Jammer vind ik het ontbreken van een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Opbergruimte is ruim voldoende aanwezig, maar mist een handige vakindeling, waardoor kleine spullen altijd “zoekraken” onderin middenarmsteun of dashboardkastje.
Een tevreden rijder. Samenvattend kan ik stellen dat ik in relatie tot prijs, prestatie en kwaliteit zonder meer tevreden ben over deze auto. Natuurlijk kan het beter, maar dan kom je al snel in een andere prijsklasse terecht.
update 2-8-2013
- 45.000 km
De Megane tijdens vakanties en als caravantrekker
In februari 2013 ervaring opgedaan met volle bepakking en een gevulde 530 liter skikoffer naar de Oostenrijkse sneeuw. Dit ging probleemloos. Behoudens het verbruik dat boven de 170 km/u behoorlijk opliep geen centje pijn. Wel is het van belang om tijdig terug te schakelen om de snelheid bij stijging er in te houden.
In de meivakantie de caravan uit de winterstalling gehaald. Bij het aankoppelen bleek dat de verlichting niet werkte. Vochtproblemen en volledige oxidatie van de stekkerdoos was de oorzaak van het disfunctioneren. Beetje valse start van het caravanseizoen met een vrijwel nieuwe auto. Ik had al veel gelezen over de Megane als caravantrekker en met name over de hoogte van de trekhaakkogel.
De eerste rit ging naar Zeeland. Achter de auto een Knaus Sudwind van (beladen) net geen 1500 kg en op het dak een viertal fietsen. Echt verbluffend hoe strak alles op de weg lag en probleemloos de hele zaak van zijn plek kwam. Klein puntje van zorg was het stevig doorhangen van de achterzijde en het af en toe aantikken van het neuswiel bij korte verkeersdrempels. De volgende vakantie stond gepland naar Spanje, weliswaar zonder fietsen op het dak, maar de trip naar Zeeland was een mooie vuurdoop.
Vlak voor de grote vakantie toch besloten de standaard veren te laten vervangen door stuggere veren van CarSupport. Deze heb ik aldaar laten inkorten om te voorkomen dat de auto achter iets hoger zou komen te staan. (Voor de kenners: het zijn ingekorte PER-veren. Men heeft ook PRO-veren, maar daar kon ik niet op wachten) Het resultaat is uitstekend. Het rijkarakter in onbeladen toestand is ongewijzigd en bij volle belading en kogeldruk van ca 75 a 80 kg veert de auto aanzienlijk minder door. Het neuswiel raakt vrijwel nooit meer verkeersdrempels en de auto deint minder.
Op de autoroute du soleil richting Spanje gereden met een kruissnelheid tussen 115 en 125 km/u. Bergafwaarts wel netjes aan de aanbevolen snelheid van 90 gehouden. Bij tijdig terugschakelen is de trekkracht voldoende en hou je op bergop de vaart erin. Wel liep het brandstofverbruik fors op naar ca. 1 op 8. Samen met de kosten voor de tolweg slaat dit wel een deukje in het vakantiebudget ;-)
Op de terugweg , na een rit van 1450 km met enkel tankstops, viel mij wel op dat het zitcomfort tegenvalt. Iets wat mij bij normale ritten tot maximaal 2 a 3 uur niet eerder was opgevallen. De zittingen zijn (voor mij) aan de platte en korte kant. Tevens zit ik “klem” tussen de beide wangen van de zitting. Maar ja, 15 uur in dezelfde houding is ook wel lang.
Dealerbezoeken buiten de reguliere beurten om
Het afgelopen jaar heb ik, buiten de reguliere beurt om, meerdere keren de dealer moeten bezoeken. Alle problemen waren water/vocht gerelateerd en hadden betrekking op de achterzijde van de auto, deels toe te rekenen aan de kwaliteit van de door Renault gebruikte kentekenplaatverlichting en deels toe te rekenen aan de monteur die mijn trekhaak heeft aangebracht.
1. Kentekenplaatverlichting achter was meerdere malen zwaar gecorrodeerd. De klemmetjes waarin de lampjes geklemd zitten waren volledig weggeroest, waardoor er zelfs roestwater over mijn achterklep liep. Eerder had ik al vastgesteld dat led-lampjes niet geschikt waren, omdat deze te weinig warmte afgeven en het vocht niet werd afgedreven. Nadat de eerste fabrieksset is vervangen door een nieuwe set, is dit probleem na enkele maanden weer teruggekomen, waarbij ook de stekkerverbindingen zijn weggeroest en er nu ook een nieuwe kabelboom met nieuwe stekkerverbindingen getrokken moest worden. Echte verbeteringen voor de verlichtingsset zijn door Renault volgens mij nog niet doorgevoerd. Ik ben benieuwd hoelang de laatste vervanging stand houdt…
2. Trekhaak. De ruimte rond bevestigingsbeugels was niet afgekit, waardoor er regelmatig water in de kofferbak stond. Dit probleem is verholpen door deze kieren alsnog af te kitten.
3. Stekkerdoos van de trekhaak. Ook hier heeft pekel en vocht vrij spel gehad, door een slechte afdichting aan de achterzijde van de 13-polige stekker. Deze is geheel vervangen en nu wel goed afgedicht.
Indruk na een kleine 50.000 km
Behoudens de incidenten met het vochtprobleem vind ik de auto nog steeds veel waar voor het geld bieden.
update 25-6-2014
- 90.000 km
Vandaag heeft de auto de 3e 30.000 km beurt gehad. Het wordt een beetje saai. Eigenlijk doet de auto precies wat ie moet doen, namelijk gewoon probleemloos zijn kilometers maken. Behalve het feit dat ik de airco wat minder pleziering vond gaan ruiken, heb ik bij de garage verder geen bijzonderheden hoeven melden en is de 90.000 km beurt snel uitgevoerd. Enkele weken geleden had ik het batterijtje van de afstandbediening laten vervangen, omdat op het display melding werd gemaakt van een lege batterij. Dit was mijn enige pitstop tussen de beurten door.
Bij ca. 65.000 km heb voor het het eerste de 4 banden laten vervangen door vers rubber. Doordat ik voornamelijk snelweg kilometers maak, hebben de banden weinig te lijden.De winterbanden hebben dit jaar slechts 3 weken dienst gedaan. Hierin zat 1 week wintersport in Oostenrijk, waarbij met grote skikoffer eenvoudig kruissnelheden van 170 km/u zijn te behalen. Het verbruik loopt dan echter wel fors op, evenals tijdens de meivakantie met de caravan (inclusief belading 1.500 kg) en 4 volwassen fietsen op het dak. Ook dan geeft de auto geen krimp. Ik kan niet anders zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben over deze auto. Deze zomer staat weer een retourtje Spanje op het programma. Als deze trip (met caravan) weer net zo voorspoedig verloopt als afgelopen jaar, dan zie ik geen problemen.
update 16 mei 2015
- 132.000 km
Tijd voor een update. Inmiddels kunnen we schrijven over ruim 132.000 voornamelijk snelwegkilometers. Vocht blijft een terugkerend probleem bij deze auto. Schreef ik eerder al over het herhaaldelijk vervangen van de nummerplaatverlichting, de lekkage in de kofferbak en de volledig weg geroeste stekkerdoos. Helaas zijn daar weer een paar vervelende ervaringen aan toe te voegen.
Afgelopen zomer op de terugweg vanaf ons vakantieadres in Spanje kregen de richtingaanwijzers kuren. Om met caravan een kleine 1500 km af te leggen, zonder bij rijstrookwisselingen richting aan te geven maakt je onderweg niet populair. Een kleine check onderweg leerde dat het niet aan de zekering lag en dus maar gewoon huiswaarts gegaan. In de week hierop volgend bij de dealer een en ander laten nakijken. Bleek wel aan een zekering te liggen, maar niet die van de richtingaanwijzers. Met een nieuwe zekering leek alles weer te werken. In de loop van de week echter weer in storing. Wederom terug naar de dealer. Oorzaak was gelegen in de kabelboom naar de contactdoos van de trekhaak. Er moest daarom een nieuwe kabelboom in en ook weer een nieuwe stekkerdoos. Probleem heeft zich nadien niet meer voorgedaan. Ik heb me wel verbaasd over het feit dat er bij Renault weinig sprake is van coulance. Alles wordt (bij de leasemij.) in rekening gebracht, terwijl ik van mening ben dat dit bij een auto van (toen) nog geen 2 jaar oud niet mag gebeuren. Temeer daar de stekkerdoos al in eerder stadium is vervangen door een nieuwe en er m.i. bij de eerste montage van de trekhaak ondeugdelijk werk is verricht. Rond die tijd kreeg ik last van hinderlijke resonantie geluiden uit het schuifdak, voornamelijk in de eerste (gekantelde) stand. Dit is verholpen door aanbrengen van nieuwe geleidenokjes. Overigens is dit wel verholpen onder garantie. Geheel vlekkeloos is dit niet verlopen. Op weg naar huis sloot het dak niet meer, leek de klembeveilig te strak afgesteld, waardoor het dak bij het sluiten weer open ging. Terug bij de dealer bleken de monteurs al weekend te hebben en is besloten de auto in ruil voor een leenauto maar achter te laten. In februari 2015 is de reguliere 120.000 km beurt uitgevoerd. Hierbij waren geen op- of aanmerkingen. Begin maart 2015 weer een nieuw vochtprobleem. Bij een bezoek aan de wasstraat zag ik in de achteruitkijkspiegel het water met straaltjes naar binnen komen. Bij controle in de garage bleek dit rond het 3e remlicht naar binnen te komen. Dit remlicht is vervangen door een nieuwe welke ook weer volledig in rekening is gebracht bij de leasemij, vanwege het feit dat de garantietermijn inmiddels is verstreken. Ik maak me hier maar niet verder druk om, maar als het mijn eigen auto was geweest, had ik dat vast niet zo makkelijk geaccepteerd. Helaas heb ik afgelopen week weer druppels water aan de binnenzijde van de achterklep gezien is de oprolbare hoedenplank weer nat...zucht...
Al met al doet de auto nog steeds wat ie moet doen. Het gemiddelde verbruik blijft netjes onder de 5 l/100, ik rijd nog steeds op mijn 2e set banden en met de originele remmen, maar al deze vochtincidenten hebben mij doen besluiten om het aantal sterren in de beoordeling naar beneden bij te stellen. Hoewel de auto mij tot op heden nooit echt in de steek heeft gelaten, ben ik er eigenlijk wel klaar mee en acht ik de kans klein dat Renault het merk van mijn volgende auto zal worden.
Update tevens slot in verband met voortijdig einde
- 165.000 km
Op dinsdag 29 december 2015 is de auto voortijdig ingeleverd. Het plan was om de leasetermijn uit te dienen tot ca. maart/april 2016, omdat het leasecontract naast looptijd gekoppeld is aan kilometrage en in mijn geval 180.000 km dan het eerst komt. Medio november werd ik echter benaderd door de leasemij. met de mededeling dat ik, indien gewenst, nog dit jaar in aanmerking kon komen voor een nieuwe auto met een nieuwe leasetermijn en daarmee de garantie voor 14% bijtelling in de komende leaseperiode. De extra kosten voor het vroegtijdig innemen van de Renault zouden dan voor de leasemij. zijn. In eerste instantie was ik niet enthousiast. Door de wijziging in de fiscale regels had ik me eigenlijk voorgenomen weer een keer een auto met mijn hart te kiezen en me niet te laten leiden door fiscaliteiten. Daar komt bij dat ik een caravan heb met een kentekengewicht van 1500 kg en niet elke auto mag dat trekken. Toch liet mij het voorstel niet los en heb later op de dag toch maar contact opgenomen met de leasemaatschappij. Het aanbod betrof dus een Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack (afgekort: BLEP) Van deze auto waren er in augustus/september ca. 350 door de leasemij. besteld en die konden nu worden ingezet. Keuze uit 3 kleuren (zwart, blauw en grijs) en accessoires alleen voor zover die achteraf bij de dealer ingebouwd konden worden. Dealerkeuze was ook al bepaald, dus elke vorm van sfeerbeleving die gepaard gaat met het uitzoeken van een auto werd mij door de neus geboord. Toch heb ik verder ongezien en zonder maar een meter met de auto gereden te hebben de knoop maar doorgehakt. Het is de kleur gris artense geworden met jawel chroom om de ramen, een DAB+-radio, achteruitrijcamera, opgeleukt met een GT diffuser achter, een trekhaak, hulpveren en 18-inch velgen. Laatstgenoemde velgen komen overigens pas na de winter, want nu staat de auto op de originele wielen met daaromheen winterbanden. Het kentekengewicht voor de caravan gaat terug naar 1300 kg. Die marge had ik nog en in de wetenschap dat de Peugeot meer pk en koppel heeft, vertrouw ik erop dat ook deze auto onze Knaus over de Pyreneeën heen krijgt. Zaken die ik wel op de Renault had, maar op de Peugeot niet meer zal terugzien, zijn: een glazen dak dat wel open kan, xenon verlichting, lederen bekleding en stoelverwarming.
Tot zover de overwegingen van de nieuwe auto. Terug naar de auto waar deze review over gaat. Bij ca. 135.000 km zag ik wederom rond het derde remlicht water naar binnen stromen. Dus werd remlicht nummer 3 gemonteerd.
Bij 135.450 werd ik geattendeerd op een storing welke te maken bleek te hebben met de druksensor van de roetfilter. Ook dat is netjes opgelost. Bij 140.000 zijn de zomerbanden rondom vervangen en zijn er mooie nieuwe matjes in gekomen, omdat in de bestuurdersmat (de enige die echt slijt) een gat gesleten was. Laatste bezoek aan de dealer was in september en hield verband met een 150.000 km beurt, waarbij de APK werd uitgevoerd. Daarnaast werden distributieriem, waterpomp en
remblokken achter vervangen. De laatste 3 maanden deed de Renault eigenlijk wat hij moest doen. Gewoon kilometers maken en dat zonder morren. Wat wel opviel was het olieverbruik. Ik kon mij niet herinneren ooit tussen de beurten door olie bij te moeten vullen. Na de laatste grote beurt bij 150.000 km heb ik er bij ca. 164.000,00 wel ruim 1/2 liter bij moeten doen en nog stond het niveau toen nog niet helemaal bovenaan.
Nog even de kosten op een rijtje:
*30.000 km beurt EUR 279
*60.000 km beurt EUR 400
*Zomerbanden (4) 65.000 km EUR 875
*90.000 km beurt EUR 325
*101.000 de 2e stekkerdoos trekhaak EUR 282 (1e was onder garantie vervangen)
*120.000 km beurt EUR 446
*125.000 km 3e remlicht EUR 147
*135.000 km 3e remlicht, zekering (garantie)
*135.450 km druksensor roetfilter EUR 154
*Zomerbanden (4) 140.165 km EUR 644
*Nieuwe matten EUR 85
*150.000 km beurt, APK distributie, waterpomp, remblokken achter EUR 1184
*164.000 km ruim 1/2 liter olie bijvullen
Gemiddeld verbruik over de afgelopen 165.000 km bijgehouden in de verbruiksmonitor 5,68l / 100km. Dit is inclusief uitschieters tijdens vakanties met de caravan e/o dakkoffer. Gemiddeld verbruik bij regulier gebruik in NL ongeveer 1 op 20.
Samenvattend kijk ik terug op een plezierige auto, die door sportieve specificaties in onderstel, stoel- en bandenkeuze strak en scherp stuurde, maar niet altijd even comfortabel was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.