Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #18
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 177.800 km |
De eerste kilometers
- 4.500 km
In april 2012 heb ik de volgende auto besteld bij Renaultdealer Terwolde te Roden. Deze auto is begin oktober afgeleverd. De auto wordt als leaseauto ingezet (zowel zakelijk als prive).
Voor een review van de dealer:
http://www.autoweek.nl/myreviewdealer.php?id=12348
De specificaties van de GT-Line, naast de standaard uitrusting:
Af-fabriek:
- Blanc Nacre
- Bose stereo
- Xenonverlichting
- Grootlichtassistent/lane departure warning
- Bagagenet
- Panoramadak icm getinte ramen
- Elektronische handrem icm hill assist
- Bandenspanningscontrolesysteem (zowel voor de zomer als voor de winterbanden)
Als accessoires:
- OZ, type Versilia mat zwart, 18 inch
- Standkachel (merk Eberspercher)
- DVD-schermen, onafhankelijk werkend van elkaar, maar ook gecombineerd (merk plus2 van opti-njoy)
- TOMTOM ombouw naar DVD (voorin), zodat ook voorin DVD kunnen worden bekeken/geluisterd
- Dakdragers
- Afneembare trekhaak (Westfalia)
- Leer in 2 kleuren
- Verwarmbare voorstoelen
- Ramen aanvullend getint (ivm reflectie DVD)
- Winterbanden, 17 inch en worden gemonteerd op de originele lichtmetalen velgen
- TOMTOM liveservices (voor 3 jaar)
- TOMTOM kaart EUROPA
- WAXOYL-behandeling van de lak
- autobeschermhoes
De eerste indrukken:
Zoals bij vele anderen kan ik melden dat de auto zeer stil is, ook icm dakdragers en dakkoffer. De stoelen zijn iets aan de korte kant qua zitting, maar beslist niet nadelig. Mijn postuur is normaal met een lengte van 1.90.
Ik heb dan ook geen problemen met het panaromadak, maar ik heb de stoel wel in de laagste stand staan.
De auto rijdt zeer prettig, de BOSE stereo bevalt goed. De 6e versnelling is wel een "besparings" versnelling. Even gas bij en inhalen betekent al gauw terugschakelen. Wat overigens prima verloopt.
De standkachel is overigens zeer prettig. Zoals dit weekend al is gebleken, (voor-)verwarmt deze de motor en het interieur en dat is zeer prettig.
Een accessoire die zeker aanbevelingswaardig is (zelfs al na 3 weken).
Lederen interieur
De voorstoelen zijn keurig (achteraf) bekleed met 2 kleuren leer. Helaas is echter wat wit had moeten zijn, zwart leer geworden en andersom. Dit wordt binnenkort hersteld.
Trekhaak Westfalia
Aan het begin van dit jaar (2012) in het aankooptraject is geconstateerd dat er problemen waren met de hoogte van de trekhaak. Het midden van de kogel van de trekhaak dient namelijk tussen de 35 en 42 cm te zijn bij een volledig beladen auto.
Ik heb dit bij mijn auto nagemeten en helaas moeten constateren dat de auto bij belasting (maar bij lange na niet volledig belast) icm een 1300KG Caravan (inclusief belading) al op 35cm zit. De auto zal dus bij volledige vakantiebepakking door de ondergrens heen gaan. Samen met de dealer wordt nu gezocht naar een oplossing.
Verbruik
Over de eerste 4.500 km ligt het verbruik tussen de 5,5 en 6,0 liter per 100 km. Hierbij zijn zeer veel snelwegkilometers gemaakt.
Waardering d.d. 28-10-2012:
Comfort: uitmuntend
Prestaties: voldoende
Betrouwbaarheid: goed
Gebruikskosten: voldoende, maar dat is nu nog op gevoel
Deze scores zullen gedurende de leaseperiode worden bijgewerkt.
Op naar de eerste beurt (naar verwachting in februari 2013).
Update trekhaak/overige zaken
- 21.000 km
Update trekhaak:
Er is op dit moment nog niet duidelijk hoe de situatie rondom de hoogte van de trekhaak (of eigenlijk het "tekort aan hoogte") zal worden opgelost. De dealer is zeer meewerkend, echter Renault Nederland is niet proactief bezig met de verdere oplossing van het probleem.
Vandaag een email gestuurd naar Renault Nederland met het verzoek om zeer spoedige afdoening.
Overige ontwikkelingen:
In zijn algemeenheid is het nog steeds genieten van de auto. Vooral de rust in de auto zelf is heerlijk. Het gemiddelde verbruik van de auto zit rond de 1 op 17, maar ik rij zeer veel snelweg en bovengemiddeld door.
Recent was van de draaiknop van de stoelverstelling een pin in het binnenwerk afgebroken, waarschijnlijk gebeurd tijdens het herstel van het leer (van wit naar zwart en andersom). Maar verder geen problemen. Ik verwacht over een ruime maand voor de eerste beurt te gaan. Dan volgt een meer uitgebreide update. Ook over de dienstverlening van de dealer tijdens een beurt.
Waardering d.d. 10-01-2013:
Comfort: uitmuntend
Prestaties: goed
Betrouwbaarheid: goed
Gebruikskosten: voldoende, maar dat is nu nog op gevoel
Deze scores zullen gedurende de leaseperiode worden bijgewerkt.
Oplossing afneembare trekhaak Westfailia
- 27.500 km
De oplossing is nabij voor de problematiek rondom de afneembare Westfalia trekhaak, maar laat ik daarbij direct vermelden dat dit beslist niet dankbij Renault Nederland is. Renault Nederland verschuilt zich achter "de trekhaak is goedgekeurd en daarmee punt uit, behalve dat ze aanbieden om een vaste trekhaak gratis te plaatsen (wat geen optie voor mij is geweest).
Maar nu de oplossing:
Er komen veren onder de auto van Carsupport (zoals een lezer van mijn review ook al meldde), aangezien ik echter niet wilde dat de auto "verhoogd" werd hebben we voor een maatwerkoplossing gekozen, waarbij de vervangingsveren (type 3208PRO) circa 1,5cm worden ingekort, maar de werking gegarandeerd blijft. De kosten hiervan bedragen circa € 250 excl. montage. Overigens een dikke pluim voor de dealer (Renault Terwolde en leasemaatschappij voor wel meedenken in oplossingen).
Ze zullen binnenkort worden gemonteerd, na enige rijervaring volgt hierover een review.
30.000 km beurt
- 30.000 km
Eind februari is de auto voor het eerst voor een onderhoudsbeurt geweest.
Vanuit mijn kant heb ik als enige aandachtspunt gemeld dat de hendel voor de lendesteunverstelling "snel" terugvalt in de stand "weinig ondersteuning". Bij het ophalen was hierover nog geen duidelijkheid, maar dit wordt nader onderzocht. Verder stond de auto keurig gewassen klaar om weer mee te nemen. Wat ik zelf ook positief vind is dat ze een beoordelingskaart meegeven om hun dienstverlening te beoordelen.
Waardering d.d. 06-03-2013:
Comfort: uitmuntend
Prestaties: voldoende
Betrouwbaarheid: goed
Gebruikskosten: voldoende, het is lastig om te vergelijken; de 30k-beurt kost circa EUR 280.
Algemene indruk: de auto bevalt zeer goed vooral de stilte is erg prettig (met winterbanden, merk Vredestein). Alles voelt nog steeds solide aan dus met vol vertrouwen op naar de 60.000km voor de volgende beurt (naar verwachting eind juni).
Vakantie/caravantrekken/technische punten
- 56.000 km
Vakantie
In de maand juli ben ik op vakantie geweest met de auto naar Tsjechie. Volle bak, want vrouw, 3 kinderen, topkoffer, volle kofferbak en een fietsendrager gingen mee.
De reis is prima verlopen, het verbruik viel me alleszins mee. Circa 1 op 12,5 bij een cruisesnelheid op de snelweg van circa 145 km/u (in Duitsland).
De auto heeft zich prima gedragen. Wel valt op dat bergopwaarts de 6e versnelling het niet altijd redt, dus tijdig terugschakelen!
Caravantrekker
Benieuwd was ik of de auto wel een caravantrekker is. Uitgaande van de waardes die de fabriek opgeeft is het een JA, maar toch altijd is de praktijk het bewijs.
Na de vakantie in Tsjechie zijn we ook nog een weekje wezen kamperen met de caravan in Nederland.
De caravan weegt (maximaal beladen, dus inclusief belading) 1300 KG.
Conclusie is in ieder geval dat de achteraf gemonteerde veren de auto goed op hoogte houden.
Daarnaast trok de auto ook de caravan zeer goed (ook rekening houdend met de lengte van de caravan (ruim 7 meter). Ik was in ieder geval aangenaam verrast dat de combinatie auto en caravan stabiel op de weg ligt. Waarbij ik gemiddeld tegen de 100 km/u heb gereden op de autosnelweg. Er was beslist nog genoeg kracht beschikbaar. Dus volgend jaar een grote test als we dan naar het buitenland gaan met de caravan.
In ieder geval voor iedereen een aanrader om deze aangepaste veren onder de auto te monteren, zeker als je een wat grotere/zwaardere caravan hebt (of fietsendrager met 2 of 3 volwassen fietsen erop).
Technische punten
In de afgelopen 2 maanden een paar punten gehad, te weten:
1. kentekenplaatverlichting achter was gecorrodeerd (blijkbaar een bekend verschijnsel volgens dealer Terwolde)
2. Parkeersensoren voor geven een foutmelding (wordt bij de 60.000-beurt opgepakt, voorlopig uitgezet)
3. CD-speler leest niet altijd goed de CD's (ook originele CD's)
Allemaal geen spannende zaken. Maar wel jammer natuurlijk om het te ervaren. Het rijden met de auto is overigens nog steeds een plezier!
binnenkort gaat de auto voor de 60000-beurt, dan volgt een volgende update.
Grote beurt (60.000 km)
- 60.000 km
Begin augustus is de auto voor een grote onderhoudsbeurt geweest. Er waren behalve onderstaande punten geen bijzonderheden.
1. Er is een sensor van de parkeersensoren voor kapot. Deze wordt op korte termijn vervangen
2. Het geluid van 1 van de DVD-scherm voldoet niet (dit is overigens niet Renault aan te rekenen, maar aan de leverancier van de DVD-schermen)
3. CD's (originele en gebrande) werden de laatste tijd niet altijd goed gelezen. Hiervoor is een softwareupdate doorgevoerd. Mocht dat niet werken, dan zal mogelijk de radiounit dienen te worden vervangen.
Net als voorgaande keren stond de auto wederom keurig gewassen klaar (en van binnen zelfs gestofzuigd). Top.
Waardering d.d. 08-08-2013:
Comfort: uitmuntend
Prestaties: goed
Betrouwbaarheid: goed
Gebruikskosten: voldoende, het is lastig om te vergelijken;
Geen verandering ten opzichte van maart 2013.
Algemene indruk:
Rijtechnisch gezien is de auto een zeer prettige metgezel. Inmiddels wel een paar softwareupdates gehad van de radio (vind ik niet storend), de parkeersensoor die stuk is gegaan (kan gebeuren) en de gecorrodeerde kentekenverlichting (jammer dat dit wel bekend is als veel voorkomend verschijnsel, maar hiervoor geen aanpassing blijkbaar is gedaan).
Op naar de volgende beurt bij 90.000 (eind 2013). Mocht er tussentijds wat te melden zijn, dan wordt deze review aangepast.
Luchtsensor stuk
- 82.000 km
Helaas, een eerste storing ontdekt die helaas het rijden beinvloedt. Doordat de luchtsensor kapot is gegaan (schijnt een kwaaltje te zijn van dit type motor, de 1.5dci, 110 pk) ging de motor in z'n noodloopprogramma. Hierdoor werd het vermorgen beperkt, ging het onderhoudslampje branden en werkte de cruisecontrole/begrenzer niet.
Afgelopen maandag is de auto weer gemaakt en wederom keurig gewassen weer teruggegeven.
Maar wel een kleine smet op een heel fijn functionerende auto.
90.000 km beurt
- 90.000 km
Vandaag is de auto voor de 90.000 km-beurt bij de Renaultdealer geweest.
Dit keer een kort verslag. Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Alles werkt naar behoren.
Waardering d.d. 15-01-2014:
Comfort: uitmuntend
Prestaties: goed
Betrouwbaarheid: goed
Gebruikskosten: voldoende, het blijft lastig om te vergelijken;
Geen verandering ten opzichte van augustus 2013.
120.000 km beurt
- 120.000 km
Inmiddels is de kilometerstand de 120.000 gepasseerd. Tijd voor een grote beurt.
Voor wat betreft de beurt zijn er geen bijzonderheden te vermelden. Naast de reguliere zaken zijn ook de remschijven achter inclusief remblokken vervangen. Niets bijzonders.
Echter....
In de week voorafgaand aan de 120.000km beurt week ging de auto haperen, d.w.z. bij het versnellen hield de auto even in, versnelde een paar kilometer, hield weer in en versnelde weer. Dat ging zo door totdat de gewenste snelheid werd bereikt. Garage gebeld "rij maar door tot de grote beurt ". Helaas maandag 16 juni toch gestrand. Het lampje STOP ging branden, tezamen met de melding "kans op motorschade". Pechdienst gekomen en die hebben de foutmelding gewist en naar de oorzaak gezocht. Ze konden niets vinden, vandaar de reset van de foutmelding. Echter: door het resetten kan de dealer vervolgens niets met deze melding. CONCLUSIE: laat de pechhulp niet de storing wissen, de dealer kan niets voor je betekenen als het is gewist.
Vervolgens de leasemaatschappij gebeld met de melding dat de auto nog steeds niet van zijn storing af is, maar dat de dealer er niets aan kan doen. En dat met het oog op de vakantie over 2 weken. De leasemaatschappij melded gelukkig "u kunt met een gerust hart op vakantie, hetzij deze auto of een andere". Wordt vervolgd, maar de betrouwbaarheid ga ik toch van goed naar matig zetten. 2x gestrand in 4 maanden en daarbij de oorzaak nog niet kunnen verhelpen is niet betrouwbaar naar mijn mening.
Los daarvan is de auto een prima auto.
Waardering d.d. 15-01-2014:
Comfort: uitmuntend
Prestaties: goed
Betrouwbaarheid: matig (was: goed)
Gebruikskosten: voldoende, het blijft lastig om te vergelijken;
Na de vakantie in juli volgt een update over caravantrekken naar het buitenland (Spanje is de bestemming).
Caravantrekker
- 128.000 km
Dit jaar voor het eerst "echt" met de auto op vakantie. Voor mijn gezin betekent dat:
5 personen, dakkoffer, bijna max beladen auto en een caravan erachter van 1300 KG (inclusief belading). De bestemming is Spanje dit jaar, de route is gegaan over Antwerpen - Parijs - Cl. Ferrant - Beziers - Salou
De belangrijkste constateringen:
- 6 versnellingen is amper te gebruiken;
- op de vlakke(re) wegen is goed tussen de 100 en 110 km/u te rijden, wisselend in 4e of 5e versnelling;
- de combinatie had het zwaar op stevige klimmen op het stuk tussen Millau en Beziers en de klim naar de grensovergang tussen Spanje en Frankrijk. Soms zelfs gereden in 2e versnelling;
- gemiddeld verbruik lag rond 1 op 7/8;
- goede stabiele combinatie.
Voorafgaand aan de rit was ik best sceptisch hoe dit zou gaan. Maar wetende dat deze auto geen "pk/NM monster" is, is dit alleszins voor mij mijgevallen. Ik ben dus best aangenaam verrast door de 1.5dci.
Overall conclusie qua caravantrekken: prima caravantrekker in vlakke land, bergachtig is zwaarder, maar je komt er wel! Het is per slot van rekening ook vakantie, dus rustig aan gaat prima.
Wederom gestrand
- 135.000 km
Ondanks dat eind juni de toenmalige storing is verholpen, ben ik wederom gestrand. Net als voorgaande (2x) ging het lampje "stop" icm "kans op motorschade" branden. Ik ben vervolgens afgesleept naar Bochane te Boxmeer. Er blijken 2 sensoren stuk te zijn, waaronder de turbosensor.
Dit verlaagt, helaas voor Renault, wel mijn vertrouwen in de auto vanwege de betrouwbaarheid. Dit is voor mij een reden om de volgende auto geen Renault te laten worden.
Los daarvan is de auto een prima auto.
Waardering d.d. 03-09-2014:
Comfort: uitmuntend
Prestaties: goed
Betrouwbaarheid: matig
Gebruikskosten: voldoende, het blijft lastig om te vergelijken;
150.000 beurt
- 150.000 km
Vorige week is de auto voor de 150.000km-beurt geweest. Bij deze beurt is ook de distributieriem/spanners en waterpomp vervangen en daarnaast zijn de remblokken aan de voorzijde vervangen, waardoor de uiteindelijk beurt is opgelopen tot circa € 1.050.
De auto heeft daarnaast een kleine olielekkage aan een turboslang. Deze wordt op 10 december vervangen.
Verder zijn er geen bijzonderheden te melden qua onderhoud. De winterbanden zijn ook weer gemonteerd.
Helaas is door het achteraf inbouwen van het leer blijkbaar ook de mogelijkheid ontstaan dat de detectiemat "gordel om" van de passagiersstoel verschoven. Ook dit zal in de komende week worden verholpen.
Dit is de laatste beurt voordat de auto weer wordt ingeleverd bij 180.000 km.
Tegen die tijd (verwacht april 2015) zal ik een samenvatting maken.
De waardering d.d. 26-11-2014
Comfort: uitmuntend
Prestaties: goed
Betrouwbaarheid: matig
Gebruikskosten: voldoende;
Einde leasecontract
- 177.800 km
Afscheid nemen van de Renault Megane.
Dat gaat gepaard met mixed emotions. In de afgelopen 2,5 jaar heb ik met veel rijplezier gereden in deze auto, maar helaas heft hij mij ook een paar keer in de steek gelaten. Dat heeft wel afbreuk gedaan aan het vertrouwen, maar aan de andere kant. Een paar keer stil staan op een dergelijke km-stand is te overzien.
De volgende auto is ook bekend. Een Volkswagen GOLF GTE.
Samenvattend dan de plussen en minnen van de Renault Megane:
+ lage zit
+ sportieve rijeigenschappen
+ grote kofferbak
+ ruimte interieur
+ 1 van de weinige auto in C-segment waar 3 kinderen op kinderstoeltje kunnen zitten (de middelste dan op zitverhoger)
+ redelijk goede caravantrekker (ook voor zware caravans van circa 1300 KG)
+ geen bijzonder onderhoud behalve vervanging katalysator
+ uitrusting is compleet (GT Line uitvoering, met diverse opties/accessoires)
+ Solide gebouwd (geen rammels o.i.d.)
+ TOMTOM-navigatie en TOMTOM live Services werkt echt super!
- er rijden er veel van rond, dus geen unieke auto.
- lakkwaliteit is voldoende, maar wel gevoelig (goed schoonhouden)
- helaas een paar keer pech gehad (turbo onderdruk)
- veren achterzijde zijn vervangen voor betere ondersteuning bij rijden met caravan en behoud van juiste hoogte bij rijden met aanhanger
Samenvattend een plezierige auto die waar voor z'n geld bied. Een auto waar je zeker met 4 volwassenen volwaardig in kunt zitten en ook nog de nodige bagage mee kunt nemen. De (afneembare) trekhaak is veelvuldig gebruikt. Een redelijke goede caravantrekker.
EINDE REVIEW - DEZE REVIEW WORDT NIET MEER AANGEPAST NA 29-4-2015
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.4 TCe GT-Line | Bose | Navi | Climate | Stoelverwarming | Airco | LMV |
- 2013
- 244.031 km

Renault Mégane Coupé 2.0 Turbo 250 RS | Xenon | Keyless | Lederen Recaro sportstoelen | NL-auto + dealer onderhouden!
- 2012
- 103.509 km

Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line LEUKE AUTO RIJDT EN SCHAKELT GOED
- 2012
- 326.573 km