Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2013) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Megane als caravan aanhanger trekker
- 40.000 km
Na nu 40000 km gereden te hebben wil ik mijn ervaringen met de Megane toch even hier kwijt.
Het is een Estate 1.5 DCI GT line in de kleur brun Marron met de volgende opties:
- Bose radio
- Privacy pack
- Stoelverwarming voor
Accessoires:
- Trekhaak (standaard renault helaas)
- Reserve wiel
- TOM TOM europa
- TOM TOM live services
De reden voor de keuze van de megane, zoals voor velen, is de fiscale aantrekkelijke bijtelling van 14% en het feit dat hij 1500 kg mag trekken. En dat hij binnen mijn leasebudget paste.
De ervaringen met name als trekauto wil ik hier even kwijt.
Qua vermogen was ik even bang dat dit niet overhield met een zware caravan van 1500 kg maar hij trekt deze verrassend goed. (overigens nog geen bergen gehad dus dat is nog even afwachten).
Je merkt wel dat de auto t.o.v. de caravan aan de lichte kant is. Maar daar dien je je rijgedrag op aan passen en met name de snelheid.
Echter de problemen ontstaan bij de standaard gemonteerde Renault trekhaak i.c.m. met de wat slappe vering.
Het aan en afkoppelen kost veel moeite daarbij zakt de auto veel door in zijn veren. Even wat cijfers:
Afstand hart kogel tot straat niveau:
- Onbelast: 39cm (volgens opgave)
- Belast met 75kg kogeldruk: 31 cm
- Met extra 100 kg ballast in de achterbak: 28 cm
Dit heeft als gevolg dat ik slechts 4 cm ruimte heb onder mijn neuswiel in laagste toestand.
Elke drempel/kuil oneffendheid is/was raak!!
Met als dieptepunt dat de caravan bij de combinatie van drempel en knik in de weg (op 150 m van mijn huis) van de kogel is afgedrukt. Met schade aan caravan en geparkeerde auto als gevolg.
Snelheid was +/- 25 km uur in een woonwijk waar max 30 is toegestaan.
Ter aanvulling caravan was goed op de kogel gemonteerd!
Na deze ervaring rij je niet echt lekker meer en rij je langzamer dan stapvoets over oneffenheden heen met dicht geknepen billen. Het vertrouwen in de combinatie was volledig weg.
Ik had reeds een klacht bij de Dealer lopen en bij de leasemaatschappij over de lage trekhaak hoogte en het doorveren.
Even die discussie kort samenvatten:
- Dealer: Trekhaak is goed gekeurd dus voldoet
- Leasemaatschappij: er is geen technisch defect dus we doen er verder niks aan.
Met andere woorden u moet niet zeuren.
Verder werden er ook geen alternatieven aangedragen.
Afgezien het feit dat de Dealer uiteindelijk de trekhaak 1 cm omhoog heeft weten te brengen. Maar dat is gerommeld in de marge.
Uiteindelijk maar zelf met een oplossing aangekomen en andere achterveren laten monteren. (die ook zelf moet betalen)
Het zijn progressieve veren van Carsupport geworden.
Wat een verademing de auto is een stuk stabieler met belasting. Met name het deinen bij drempels en kuilen is zo goed als weg. Ook de hoogte in vergelijk met voorgaande vermelde belaste hoogtes scheelt +/- 6 cm. Dwz minder doorveren.
Rijgedrag is ietsjes stugger (in onbelaste toestand) maar alleen merkbaar bij drempels en kuilen. Vind ik persoonlijk een stuk fijner rijden. Standaard is hij toch wat "slap" nu ik de vergelijking heb.
Mijn tip in deze is als je inderdaad zware belasting hebt op de trekhaak of in de bagage ruimte altijd hulpveren (vervangingsveren) monteren!
Vrienden hebben dezelfde auto maar dan de MAD hulpveren gemonteerd. Hiermee komt de auto standaard onbelast 3 cm omhoog. Met de veren van Carsupport bijna geen verschil met origineel.
Verder weinig opmerkingen over het rijgedrag.
Had verder wat dingetjes die irritant waren.
Trilling in de achterportieren. Dit bleken achteraf de kunstofkapjes te zijn van de keyless entry die achter de deurgreep in de deur zitten. Deze begonnen te tillen vanaf 80 km/u.
Deze zijn bij mijn uitvoering nutteloos want ik heb de rubberdopjes in de handgrepen om de portieren open te doen. De sensoren zitten niet meer achter die kapjes. Dit was bij eerdere uitvoeringen wel het geval. Alsmede de kunststofbagagevakjes links en rechts achter de wielbakken in de bagageruimte. Die mis ik ook.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.