Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2013) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
De maagdelijke kilometers voorbij
- 895 km
Met veel plezier heb ik Autoweek reviews gelezen over "mijn" auto, Inmiddels heb ik de maagdelijke kilometers eraf gereden en vind dat ik een eigen bijdrage moet leveren aan dit medium.
Na, toch wel lang wachten, kon ik "de Taxi" inleveren en een spiksplinternieuw leaseauto Renault Megane Estate in ontvangst mogen nemen. altijd een bijzonder leuk moment als je bij de dealer wegrijdt met 12 kilometer op de teller.
Mijn vorige leaseauto was een Skoda Superb 1.9 TDI. Een limousine die ontzettend veel ruimte biedt en je comfortabel, als zit je thuis op de bank, vervoert. Voor de rijdynamiek kies je niet zo'n auto en ik was met name het logge, enigszins plompe en niet dynamische rijgedrag na 150.000 km beu. Die 150.000 km heb ik trouwens zonder enige echt gebrek volbracht, de trouwe Taxi heeft me overal gebracht en deed het altijd. Met goede herinneringen liet ik hem achter bij het inleverpunt.
In december 2012 heb ik de keuze gemaakt voor deze Megane Estate. Reden is eigenlijk simpel, namelijk de 14% bijtelling en ontzettend veel waar voor je leasebedrag. Alternatieven waren:
- Peugeot 508, viel af vanwege de misselijk makende automaat.
- de nieuwe Golf, viel af vanwege bijtelling, leaseprijs en toch wel de ruimte.
- Ford Mondeo, viel af vanwege de bijtelling, leaseprijs en de mindere rust ten opzichte van de concurrenten.
Ik heb gekozen voor een Megane Estate in de 110 dCI Bose uitvoering aangevuld met:
- Metaallak Beige Cendré
- Lederen bekleding
- Pack Lumiere (panoramadak)
- Pack Luxe (electr.stoelverstelling en stoelverwarming)
- Pack Xenon
- Visio systeem
- Echt reservewiel
- Trekhaak
- TomTom Live & kaart Europa
- Trekhaak (vast)
- Standverwarming
- enige andere accessoires
Kortom heerlijk volgeladen !
Vorige week afgeleverd en inmiddels de eerste tank diesel bijna leeg gereden Graag wil ik de eerste indrukken met u delen.
Veel zaken die in de reviews worden aangegeven kan ik alleen maar bevestigen. Wat echt opvalt is de rust in de auto. Echt heerlijk rustig, het motortje hoor je bijna niet en windgeruis blijft goed op de achtergrond. In de afgelopen jaren veel gereden met auto's uit het VAG concern en zelfs de Superb kan niet tippen aan de rust in deze Renault. Hebben ze goed voor elkaar. Ondanks dat de motor pas net uit de verpakking is gekomen, vind ik dat die lekker vlot is en enigszins sportief gereden kan worden. Hij kan heerlijk diesellui gereden worden, maar met enig schakelwerk krijgt hij een ander karakter. Ik ga daar gelukkig mee worden. Vergeleken met de 1.9 TDI en ook de huidige 1.6 TDI van VGA vind ik deze diesel beter en fijner rijden.
Het comfort is prima maar ik moet nog wel wennen. Het onderstel weet prima raad met verkeersdrempels, slecht wegdek en snelle bochten. De rijdynamiek is prima, wisselen van rijstrook, de snelle bochten, draaicirkel en "handeling" is voor mij echt een grote verbetering. Ik moet wel wennen aan de stoelen. Inmiddels heb ik na wat zoeken de juiste stand van de stoel gevonden en zit ik goed achter het stuur. Ik heb wel last van de korte zitting (een bekende in de reviews) en zodoende de ondersteuning van het rechter been. Eens kijken of ik daar last van blijf houden. Ook opvallend is de geringe stoelhoogte, in de laagste stand lijkt de stoel gewoon op de bodem te liggen. Ik ben 1.85 en heb een wat fors postuur, rugleuning is prima en ook de ruimte tussen mijn kruin en het glazen dak is voldoende. Trouwens wat heerlijk is toch de combi van het rijden van een open dak en stoelverwarming, autorijden is echt leuk.
Er is veel kritiek op het audio systeem van Renault. Ik ben de oude VAG spullen gewend en dat was toch wel een drama op dit gebied. Deze auto voor mij een walhalla. Mijn Iphone vond direct contact met het systeem en de verbinding is kraakhelder en prima. Het aannemen en beëindigen van een gesprek kan je met de radiobediening aan het stuur doen en werkt prima. Ik moet mijn weg nog wel vinden in het zoeken van telefoonnummers. Het afspelen van muziek van de Iphone (Spotify)gaat perfect. Op de stuurbediening kan je prima scrollen tussen de nummers, zoals aangegeven in andere reviews dan wel binnen de afspeellijst.
Het geluid van het Bose systeem is top. Ik luister graag naar Jazz, soul en klassieke muziek en dit komt heerlijk uit de speakers. Ben er dik tevreden mee. Wel is het jammer dat de tekst van de audio (radio en muzieknummers) erg klein en summier in beeld komt. Een verbeterpunt zou ik zeggen. TomTom was mij al bekend en zeker in deze uitvoering vele malen beter dan hetgeen wat ik gewend was. Redelijk intuïtief kan ik het systeem bedienen en het werk perfect.
Inmiddels weet ik de weg redelijk te vinden in de auto en de systemen, maar soms is het wat zoeken. Zo worden de buitenspiegels verwarmt als de achterruitverwarming wordt aangezet en ik maar zoeken naar het knopje hiervoor. Ook andere knopjes zitten op wat minder logische plaatsen en liggen wat verspreid. Zoals gezegd na een weekje rijden weet ik de weg inmiddels. Oja, ik sluit me aan bij de kritiek rondom de bekerhouders, eerder het gebrek aan een goede bekerhouder. Inderdaad is er geen zonnebrilhouder aanwezig, maar deze ligt prima in het dashboardkast(je). Aan de voorkant is een speciaal kleiner vakje en daar leg ik het maar in, volgens mij is het probleem opgelost.
Over de kleur van de auto heb ik lang getwijfeld, maar uiteindelijk dik tevreden. Je ziet er niet veel rijden en zodoende toch een beetje apart ten opzichte van alle antraciete, zwarte en witte Meganes. Inmiddels complimenten gekregen voor de kleur, maar ook enige mindere opmerkingen hierover ontvangen. Smaken verschillen gelukkig.
Uiteraard ben ik na 1.000 km nog erg content over deze auto en rij ik er met bijzonder veel plezier in. Ik zal proberen om de mijn ervaringen van de komende 150.000 km met u te delen.
Hij is los !
- 5.000 km
Na 5.000 km tijd om mijn review aan te vullen met mijn nieuwe ervaringen.
Iedere dag dat ik in de Megane rij, word ik vrolijker. Wat een heerlijk karretje is het!
Het motortje is aardig losgereden en ik kan zeker bevestigen dat je (bijna) niet in de gaten hebt dat je rijdt met een 14% spaarvarken. Op de snelweg zit je zonder te weten op snelheden die van Koos Spee niet mogen. Het is stil en rustig aan boord, de auto kan zeker hogere snelheden aan. Op bochtige weggetjes voelt de Megane zich ook thuis. Iets hoger in de toeren pakt hij met gemak bocht na bocht, de rijdynamiek is meer dan in orde. Sturen doet de Megane direct, gevoel met de weg, het aanleggen van bochten, hard door de bocht, het is allemaal prima in orde. Aan het schakelen heb ik wat moeten wennen. Nu de eerste 5.000 km zijn gereden lijkt de bak ook wat losser zijn en gaat het schakelen soepeler. Er zijn betere bakken, maar met deze is prima te leven. Ik rij de laatste 12 jaar diesels van de HDI naar TDI naar DCI. De DCI in de Megane is veruit de stilste, maar vraagt ook om in de juiste versnelling te rijden. Ik ben gewend om redelijk schakellui te rijden, is zeker ook mogelijk met de diesels met hoge koppel. De DCI in de Megane is minder soepel. De zes is echt een overdrive, inhalen op de snelweg is een tikkie terug naar nr. 5 vaker gewenst. In de lagere versnellingen en met lage toeren is het zogenaamde "bokken" mogelijk. Ook onder de 1500 toeren is het motortje minder thuis. Wederom is een tikkie terug voldoende. Al met al, echt schakellui rijden is minder mogelijk.
Ik had enige twijfels over de stoelen, met name de korte zittingen. Inmiddels heb ik de juiste stand gevonden en ben dik tevreden. De rugleuning zit perfect, de zittingen blijven kort (zeker ten opzichte van mijn vorige auto...een Superb) maar na gewenning voldoen ze prima. De stoelen zijn bekleed met leder, met zo'n licht gedeelte in de zitting en rugleuning. Na enige gewenning vind ik ze mooi en voelt het allemaal prima aan.
"Mijn" Megane is compleet afgeladen met allerlei luxe dingen. Het open dakje, de stoelverwarming, de standverwarming (1x getest),xenon lampen, automatisch grootlicht enz, het is allemaal heerlijk luxe. De xenon lampen en het automatisch grootlicht heeft me echt enorm positief verrast. De lampen draaien echt mee, geven perfect licht en in combinatie met automatisch grootlicht heb je altijd perfecte verlichting. Zodra ik minder dan 80 km p/u rij gaat het dakje open (moet natuurlijk niet regenen) en in combinatie met de stoelverwarming krijg ik het gevoel in een cabrio te rijden. Lovely !
De navigatie werkt gewoon goed en gemakkelijk. Met de oude VAG systemen vertrouwde ik meer op mijn eigen intuïtie en wegkennis dan op het systeem. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat ik met een gerust hard kan vertrouwen op het TomTomsysteem gecombineerd met TomTom Live. Het Bose soundsystem werkt prima en ik ben er dik tevreden mee. Mijn Iphone wordt altijd direct herkend, bleutooth werkt prima zowel voor telefoonverkeer als ook voor Spotify. De klachten over het systeem kan ik begrijpen. Het systeem kan je nauwelijks instellen, audio en navigatie werken niet of nauwelijks samen en de bediening aan het stuur is minimaal. Jammer, want alle ingrediënten zijn aanwezig om er een toppertje van te maken.
Voor deze Megane heb ik dik twee jaar gereden met een Superb. Qua ruimte ben ik er dan ook op achteruit gegaan. Ondanks dat is er geen geklaag van de achterbank. De kofferruimte is minder, maar nu heb ik het voordeel van een rolhoes. Tekort komen doe ik denk ik niet. Oja, dan de discussie rondom de bekerhouder. Tja, een echt verbeterpunt Renault, maar ik heb er een oplossing gevonden om de beker in het portiervak te zetten.
Tot heden toe rij ik in deze Megane met een bijzonder grote glimlach en begin ik mijn voorliefde voor auto's van het VAG concern kwijt te raken.
Eens kijken of dit gaat doorzetten....
Toppertje met gebruiksaanwijzingen
- 20.000 km
Laat ik beginnen met te melden dat ik het een heerlijk karretje vind, deze Megane ! Inmiddels bijna 20.000 km gereden en dat met veel plezier.
Op vakantie geweest in Toscane met z'n vieren en een dakkoffer op het dak. Prima reisgezel ! De kruissnelheid lag op zo'n 130 -140 km en dat is prima te doen. Je merkt wel dat de auto volbeladen is en dat de koffer wind vangt. Helaas bedierf dat een beetje het comfort. Over comfort gesproken. We hebben de 1300 km terugreis in één keer gereden en dan kom je erachter dat de stoelen gewoonweg helemaal top zijn. Na 1300 km en 16 uur sturen stapte ik zonder enkele pijn en klachten uit. Geen pijnlijke rug, geen kramp in de kuiten of bovenbenen of pijnlijke billen. Niets daarvan, perfect ! Ook op de dagelijkse ritten blijkt het zitmeubilair meer dan prima te voldoen. Wat steeds opvalt bij deze ritten is het geluidscomfort en de kruissnelheid op de snelweg. Er is rust in de auto ! Rijgeluiden blijven buiten en ook blijft de auto ook op hoge snelheden lekker stabiel. Je hebt gewoonweg niet in de gaten dat je steeds harder gaat rijden. Juist op snelheden van rond de 140 rijdt de Megane lekker. De wendbaarheid van de auto is prima en met alle hulpmiddelen (camera, en parkeerbliebjes) is de auto heerlijk handelbaar in de stad. Verder helemaal storingvrij op het regelmatig resetten van de radio na. Dit probleem is al vele malen in de reviews genoemd. Renault doe er nu iets aan ! Olieverbruik is nihil, het dieselverbruik behaalt absoluut niet de waarden uit de folder. 1:20 vind ik prima en dat realiseer ik ook.
Maar toch heeft deze Megane enige gebruiksaanwijzingen. De bak schakelt prima maar kent wel rare verhoudingen. Het toerental komt erg nauw. Rond de 2.000 toeren heeft ie power genoeg, maar onder de 1.700 toeren is ie echt niet thuis. Ook rond de 3.000 toeren is het over. Dit betekent flink schakelen en soms met een hogere snelheid de berg oprijden dan je zou willen. In de file weet je nooit in welke versnelling je moet rijden ( 1 of 2) optrekken in zijn 2 gaat niet en bij scherpe bochten, zeker haarspelbochten, terugschakelen naar zijn 1. In Italie regelmatig steile hellingen gehad en ook daar moet ik regelmatig naar zijn 1 terugschakelen. Hij heeft dan power genoeg, maar het geeft geen lekker gevoel. De Megane lijkt wel voor ons land gemaakt.
Verder vind ik de airco niet echt veel power te hebben. Ik heb dit opgelost door veel de recirculatiestand te gebruiken. Hierdoor wordt de aanwezige lucht steeds gekoeld en dan gaat het. Ik zet dan het dakje wel op een kiertje zodat er toch wat frisse (wel warme) lucht binnenkomt. Ik weet het....een 14% auto en dan zo omgaan met de airco....tja...
Ik cruis lekker verder !
Comfort wordt zo gewoon
- 40.000 km
Inmiddels de 40.000 km voorbij en ook de winter (hebben we die dan gehad ?. Inmiddels begint het dagelijks rijden met de Megane gewoon te worden. Het comfort lijkt alledaags te zijn, want dat is met echt de superplus van deze auto. Rust in auto,stoelen en wegligging zijn gewoon erg goed voor elkaar en daar geniet ik iedere dag van. Onlangs een paar keer met andere auto's gereden en juist hierom verlang ik al snel weer terug naar mijn Megane.
Verder geniet ik bijna dagelijks van de luxe zaken in mijn Megane. Onder de 3 graden start ik hem nadat hij is verwarmd door de standverwarming. Een lekkere warme auto en motor ! Toch wat koud, heerlijk die stoelverwarming. Meesturende Xenonlampen,je gaat ze pas missen als je ze niet meer hebt. Nu de temperatuur weer boven de 10 graden uitkomt, dakje open en denken dat je toch in een cabrio rijdt. Tenslotte de Bose stereo. Fijne kwaliteit, met af en toe een storinkje.
De winterbanden maken een beetje inbreuk op dit comfort door wat meer lawaai, maar veel is het niet. Nog een maandje te gaan en dat is er nog meer rust en een lager verbruik. Juist dit valt me wat tegen. Met zomerbanden kom ik op een verbruik van circa 1 op 22 uit, met winterbanden op circa 1 op 17. Een fors verschil vind ik. Een verbruik van 1 op 22 vind ik trouwens ook niet zo specticulair, met de Superb reed ik zomer en winter rond de 1 op 24. Dit is beduidend zwaardere en grotere auto met een minder moderne motor erin. Afijn, een beetje gezeur.
Nog een beetje gezeur. Het ligt echt aan die 14%, maar aan die bak zal ik niet wennen. Het komt erg nauw in welk toerentalgebied je rijdt. Doordat het normaliter zo relaxed rijden is, heb je niet in de gaten dat de motor onder de 2000 toeren rijdt. Inhalen en versnellen betekent dan altijd terugschakelen en soms zelfs twee verzetten. Een reden om bij een volgende auto voor een automaat te kiezen en waarschijnlijk voor een hogere bijtelling.
Storingen heb ik niet gehad. Af en toe valt de navigatie en stereo uit, maar dit lost zichzelf vaak op. Verder, niets, niets. Het lijkt zowaar de VAG kwaliteit :)
Dan nog even de trekhaak, ik zag dat er een vraag op was gekomen. Het is een standaard vaste trekhaak waarvan ik het merk niet weet. Wel weet ik dat een vaste haak voordelen biedt op het gebied van bodemvrijheid en juist ja..om schade te voorkomen.Onlangs heb ik voor het eerste een wat zwaardere aanhanger achter de Megane gehad (circa 1.000 kg). Ging prima, geen last gehad van te krappe bodemvrijheid. Wederom is de rare bak opvallend. De Megane is volgens mij best een fatsoenlijke trekauto, tenminste als je hem in het juiste toerental weet te houden. Dan is er voldoende kracht en dwingt het motortje respect af. Als je onvoldoende oplet op de toeren dan is het allemaal wat beroerder. Binnenkort ga ik eens rijden met een 1300 kg caravan, een kijken of dat dit goed lukt.
Ik ga verder aan mijn nieuwe kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.