AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Mégane Estate
11

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2011)

Anoniem
  • Review
22 januari 2011 om 17:46
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst51.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week

  • 1.950 km
  • 22 januari 2011

Vorige week mijn nieuwe lease auto opgehaald. Na een half jaar in een Toyota Hi-Lux te hebben gereden een ongelooflijke rust aan boord.

Het is een dynamique, met als enige extra optie het betere muziek systeem. De usb aansluiting is prima, mijn 16 gig usb stick wordt perfect opgepikt, en kan makkelijk in de door mij samen gestelde mappen bladeren via de bediening aan het stuur.

De auto is vorige week donderdag opgehaald bij de dealer. Aflevering was voor mij perfect, een klein kwartier later stond ik weer buiten. Al stond de verkoper er wel een beetje vreemd bij te kijken. Na een week rijden staat er bijna 2000 km op de teller. Na aflevering direct naar de bandenboer gereden voor de winterbanden, had gerekend op een setje michelin alpins, maar het is een setje Dunlop SP Sportmax 3D geworden. De banden bevallen mij tot op heden super, meer dan voldoende grip in bochen en met acceleren. Nou moet ik wel toegeven dat ik de auto nog niet op de grens heb gereden, maar ik heb wel het idee dat de auto behoorlijk de bocht door wil. Het verbruik was bij de eerste keer tanken zo'n 6,2/100, na de tweede keer tanken is het terug gelopen met 5,3/100. Erg netjes dus, ook aangezien ik eerder vol gas optrek dan lafjes. Op de snel weg veel cruise control kilometers. Heb met de auto nu maximaal 183 km per uur gereden. Maar er zat nog wel meer in.

Top op heden geen klachten, behalve dat de carkit af en toe mijn telefoon er uit gooit tijdens gesprekken, om na een seconde of 5 weer contact te maken. Vervelend als je met klanten aan de telefoon zit.

Over het navigatie systeem ben ik meer dan tevreden, werkt echt prima, behalve de berekening van kortere routes bij file, beetje associaal om via de op en afrit een paar seconden te winnen... Tegenwoordig laat ik hem handmatig een nieuwe route bij file zoeken. In eerste instantie koppelde ik het kaatje in mijn laptop, en zag tot mijn grote schrik dat er inmiddels 4 nieuwe kaarten beschikbaar waren. Na even zoeken op TomTomHome, Kon ik de kaart eenmalig voorzien van een opdate naar de meest recente kaart. Ook het handsfree sleutel systeem is prima, erg fijn als je spullen in je handen hebt en de deuren of kofferbak moet open maken.

Een minpunt is de enkele(!) bekerhouder die op een ongelooflijk onhandige plaats zit, zeker met een USB stick in de auto gekoppeld. Het is dus of muziek luisteren, of de bekerhouder gebruiken. Ook zou ik het fijn vinden als het stuur nog 2 centimeter verder naar voren zou kunnen. Al is de zitpositie nu ook al (zeer) goed te noemen.

Volgende keer meer..

Eerste 3000 kilometers

  • 3.050 km
  • 27 januari 2011

De auto heeft er nu meer dan 3000 kilometer op staan in twee weken. Hieronder een paar puntjes:

Plus;

De rust aan boord:
De auto is echt stil. Met de radio en de airco uit is het echt heel erg stil binnen in de auto. Vanaf de 140 neemt het wind geruis snel toe.

Comfort:
De demping is een hele goede compromis tussen comfort en sportief weggedrag. De auto is behoorlijk een bocht om te krijgen, maar erg comfortabel op alle type wegen. De auto slaat niet door tijdens het, met een behoorlijke snelheid, over een drempel rijden. Ook de stoelen zitten prima.

Handsfree sleutel systeem:
Wat ik eerst de meest zinloze optie vond, vind ik nu een van de beste! Het is pure luxe als je niet voor de Albert Heijn hoeft te klungelen met je sleutel en je doosje boodschappen. Klink van de achterdeur vastpakken, en de deur gaat van het slot. Super!

Verbruik:
De auto heeft nu een gemiddeld van 5.4 / 100, wat gelijk staat aan 1 op 18,5. Niet verkeerd denk ik. Meestal rijd ik met de cruisecontrol op 106 of 128. Volgens een "losse" tomtom nog binnen de "flits marge".

Tanken:
Wat ook top is, de tankdop die er niet op zit. Als je de tank klap opent, kun je direct tanken. Minder last van naar diesel stinkende handen na het tanken.



Nadelen:

Automatische licht sensor:
Ik vind hem eigenlijk te laat de verlichting inschakelen. Nu doe ik het dus vaak alsnog handmatig. Ook vind ik het vreemd dat bij stevige regen de lampen niet aangaan.

Dashbord verlichting,
Het is behoorlijk overbodig om wanneer je op de cruise control rijdt, en even gas geeft om in te halen, een rode discotheek voor je neus te zien ontbranden.

Carkit:
Ik krijg soms van mensen te horen dat ik niet goed te verstaan ben ik de auto. Ik bel mezelf niet zo heel vaak, dus kan hier verder niets over zeggen.

Versnellingsbak:
De verzetten zijn erg kort, volgens de schakel indicator moet je al voor de 1900 toeren schakelen. Met als gevol dat je met 75 per uur al in zijn 6e versnelling rijdt. Ik betrap me er steeds vaker op de 3 en de 5 over te slaan, en iets langer door te trekken in 2 en 4. De auto kan het overigens prima aan.


Tot slot:

Omdat ik veel in duitsland rijd, en de fut er bij 160 wel een beetje uit is, heb ik besloten de auto te laten "chippen". Ik heb hier over 2 weken een afspraak voor.

Tomtom SD kaarten

  • 4.250 km
  • 31 januari 2011

SD kaart Tomtom,

Zaterdag morgen via My TomTom een nieuwe kaart van europa gekocht om te downloaden.

De kaart was helaas net iets te groot voor gebruik met de SD kaart die TomTom standaard levert met de benelux map.

Bij de plaatselijke electronica handel een SD kaart gekocht van 4 GB. Kom ik thuis en blijkt het een SDhc kaart te zijn. Deze kaart werkt niet, dus zojuist (weer) een SD kaart besteld. Let hier dus op als je een nieuw kaartje wil kopen.

Scheve achterbumper,

Ook heb ik het idee dat mijn achterbumper links een beetje naar beneden gezakt is. Er zit onder mijn achterlamp een kier van ongeveer 3 mm. Verder zit er geen schade aan de bumper, dus ik ga er van uit dat het geen parkeer schade is. Deze week dus maar eens langs de dealer.

Tot op heden

  • 14.000 km
  • 14 maart 2011

Comfort:

De auto bevalt me tot op heden meer dan prima. Comfort blijft erg goed, en het rij geluid op de snelweg is zeer goed voor dit type auto.

Focus:

Omdat een collega mijn auto met winterbanden heeft geleend voor een tripje naar Oostenrijk heb ik een ruime week in een Ford Focus gereden. De focus stuurd stukken scherper, en is met name op lange doordraaiers een stuk minder wispelturing in de kont. Dit vind ik bij de megane behoorlijk aanwezig.

Buiten het stuurgedrag vind ik eigenlijk de renault op alle punten beter dan deze (1.8 benzine) focus.

Chip:

Ondertussen rijd ik ook rond met een aangepast motormanagement waardoor hij nu 138 rollerbank pk's heeft. Het is geen mega verschil, maar de auto pakt net iets lekkerder op bij versnelling op de snelweg.

Boven de 140 is het verschil behoorlijk, de auto trekt een stok beter door naar de 180, daarna gaat het wat moeizamer.

Verbruik:

De auto heeft nu een gemiddels verbruik van 5.6 L op 100 km. Dit is mede met mijn toch vrij vlotte rijstijl zuinig te noemen.

Op een tripje naar Luxemburg met de cruisecontol op 140 heeft hij over deze 320 kilometer enkele reis een gemiddeld verbruik van 5.4 L op 100 KM.

Verder ziijn er geen bijzonderheden, nog een maandje en de zomerbanden gaan er weer onder. Michelin energy savers, waarvoor ik wel een beetje huiverig ben. Wel ben ik benieuwd naar het verbruik. Dit kan best wel eens een stukje gaan schelen vergeleken met mijn SP Sport Maxx wintervanden. Als ik hier een maandje mee onderweg ben, zal ik dit profiel weer bij werken.

Bijna 30.000 km

  • 26.500 km
  • 17 mei 2011

Defecte ESP sensor;

Na een noodstop gaf de auto de melding "controleer ESP systeem". Bij de garage bleek een sensor daar de schuldige aan. Geen probleem, al is twee weken geen cruise control best vervelend.

Rolscherm kofferbak;

Na het rijden over een drempel, brak één van de twee plastic pinnen van het bagage scherm af. Bij de Renault dealer in Zaltbommel een nieuwe besteld, welke ik kostenloos kon mee nemen.

Verbruik;

De auto heeft over de afgelopen 7.000 kilometer een gemiddeld verbruik staan van 5.6 op 100. Lijkt me prima in orde, mede dankzij het behoorlijk optrekken. Ook zit in deze 7000 km een retourtje met 4 personen en bagage naar Tignes in de Alpen, met de cruise control tussen de 140 en de 160 per uur. Ook lijken de energy savers behoorlijk zuiniger dan de winterbanden. +/- 0,5 per 100 km. Al is dat natuurlijk nooit te controleren ivm wisselende omstandigheden.

Ander kleinigheidje is dat mijn vriendin met achteruit rijden het onderste deel van de (niet meegespoten) achterbumper heeft beschadigd. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp, dus laat ik het niet repareren. Het zicht naar achter is ook niet om over naar huis te schrijven.

Verder geen bijzonderheden, auto doet wat hij moet doen. En bevalt me nog steeds meer dan prima, op dit moment zou ik zo weer een zelfde bestellen. (Met parkeer sensoren voor de vrouw)

De volgende update zal in augustus zijn, dan zijn de auto ongeveer 50.000 km hebben gereden.

Bijna een halve ton!

  • 40.000 km
  • 16 augustus 2011

Net een week terug van vakantie in Italie, en ik kan niet anders zeggen dan dat de auto prima is bevallen.

Naast een kappotte ESP sensor deze vakantie hinder gehad van een verstopt airco filter. Deze had eigenlijk bij de 30.000 km beurt moeten worden vervangen, maar op één of andere maniet is dat niet gebeurd. Gevolg was dat de airco het bijna niet meer deed, langs een plaatselijke renault dealer gereden, en een klein half uur later stond ik weer buiten. Super! Ander klein punt is dat het keyless systeem niet werkt als de afstandsbediening achter je (smart)phone in je broekzak zit.

Het verbruik van de auto in de laatste 10.000 km is gemiddeld 5.4L op 100 km. Keurig dus! Wel is het verschil in verbruik behoorlijk groot (2L/100km) als je in plaats van 126, 140 km/uur gaat rijden. Auto trekt wel behoorlijk door, maar gezien de aanpassing aan het motormanagement is dat misschien minder van toepassing voor de meeste lezers.
Over de auto verder geen opmerkingen, bevalt nog steeds prima! Ondankt het toch behoorlijke aantal kilometers dat ik rijd is er nooit iets bijzonder voor gevallen. Wel op vakantie veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om muziek via Bleutooth van mijn telefoon af te spelen, via de knoppen achter het stuur is er door de tracklist te bladeren! Ideaal! Normaal gebruik ik deze optie niet omdat mijn zakelijke GSM dan gekoppeld is. (Toevoeging: Ik ben er achter gekomen dat het mogelijk is om één telefoon te koppelen voor muziek, en de andere als telefoon.)

Ik weet dat het een beetje een saaie revieuw is, maar ik kan er niets anders van maken!

Afscheid van de Renault

  • 51.500 km
  • 17 oktober 2011

Goed niets en slecht nieuws!

Ik zelf heb een andere baan aangenomen. Helaas wil dat zeggen dat mijn Renault doorschuifd naar mijn vervanger.

Inmiddels staat er ruim 50.000 kilometer op de teller. En die kilometers zijn me echt uitstekend bevallen. In de afgelopen 10 maanden zijn er slechts twee mankementjes aan de auto geweest.

De ESP sensor, uiteraard onder garantie vervallen.
En een filter van de airco unit. Met dit filter heb ik twee keer problemen gehad, één keer in Italie, en onlangs nog een keer het zelfde probleem.
Volgens Renault komt het zelden voor, en heeft het in mijn geval te maken met een te enthousiaste koelunit van het airco systeem. Hierdoor ontstaat er ijsvorming op in de filter, waarna deze vervormd en de luchtdoorgang blokkeerd.

Al met al krijgt deze auto van mij echt een dikke 9, enig minpunt in mijn ogen is het motorvermorgen. Na het chippen is het vermogen een dikke 130 pk, maar iets meer power zou welkom zijn. (Ik weet het, of 20% bijtellen, óf meer vermogen)

Het verbruik heeft constand tussen de 5.4 en 5.6 L/100km gezeten. Iets dat in mijn ogen echt bijzonder beschaafd is.

Bij mijn volgende werkgever ga ik in eerste instantie in een BMW 120D rijden. Deze auto moet nog een klein halfjaartje mee. Gezien de wijzigingen in het bijtellingssysteem hoop ik de opvolger voor 1 mei op kenteken te kunnen zetten. Ik zal mezelf een goed gaan orienteren, momenteel is een zeer aantrekkelijke laguna beschikbaar....

Zodra ik de beschikking over een andere auto heb, zal ik ook daar weer een review aanmaken!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
ANWB
Renault Mégane TCe 140 Intens (5D/6H)
€ 439
 
Renault
Renault Mégane TCe 115 Intens (5D/6H)
€ 460
 
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    1.5 dCi Authentique navigatie

    Renault Mégane 1.5 dCi Authentique navigatie

    • 2014
    • 128.439 km

    € 6.950

    Cabrio I Panoramadak I Park.Sens. I Navi I Trekhaak

    Renault Mégane Cabrio I Panoramadak I Park.Sens. I Navi I Trekhaak

    • 2006
    • 160.640 km

    € 2.950

    Estate 1.2 TCe Zen Climate control Navigatie Parkeersensoren Trekhaak Cruise control

    Renault Mégane Estate 1.2 TCe Zen Climate control Navigatie Parkeersensoren Trekhaak Cruise control

    • 2017
    • 42.286 km

    € 14.740

Meer Renault Mégane occasions

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Renault Mégane reviews

  • Review
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2011)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2011)

    • 21 oktober 2020
  • Review
    Renault Mégane Estate TCe 130 Privilège (2010)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Privilège...

    8
    • 11 juli 2020
  • Review
    Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010)

    Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique...

    2
    • 30 januari 2019
  • Review
    Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2011)

    Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique...

    5
    • 21 december 2018
  • Review
    Renault Mégane Estate TCe 180 Dynamique (2010)

    Renault Mégane Estate TCe 180 Dynamique...

    1
    • 17 juni 2018
  • Review
    Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 Dynamique (2009)

    Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 Dynamique...

    6
    • 12 mei 2017
  • Review
    Renault Mégane Estate dCi 110 Expression (2011)

    Renault Mégane Estate dCi 110 Expression...

    3
    • 12 november 2016
meer reviews
Renault Mégane III - Occasion Aankoopadvies

Renault Mégane III - Occasion Aankoopadvies

110

De derde generatie Renault Mégane blijkt fijne middenklasser met verrassend weinig minpunten....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Productieversie elektrische Renault Mégane eVision gesnapt

    Productieversie elektrische Renault Mégane...

    30
    • 4 maart 2021
  • Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

    Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km -...

    • 15 februari 2021
  • Review
    Renault Mégane (2017)

    Renault Mégane (2017)

    3
    • 1 februari 2021
  • Review
    Renault Mégane (2013)

    Renault Mégane (2013)

    4
    • 1 februari 2021
  • Review
    Renault Mégane TCe 180 GT (2010)

    Renault Mégane TCe 180 GT (2010)

    6
    • 16 december 2020
  • Review
    Renault Mégane Estate TCe 140 Bose (2019)

    Renault Mégane Estate TCe 140 Bose (2019)

    7
    • 3 december 2020
  • Review
    Renault Mégane TCe 180 Dynamique (2009)

    Renault Mégane TCe 180 Dynamique (2009)

    3
    • 23 november 2020
Merk
Merk
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    • 15 april 2021
  • Review
    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens...

    6
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Prijzen Renault Express bekend

    Prijzen Renault Express bekend

    6
    • 8 april 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    34
    • 6 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    24
    • 31 maart 2021
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021
  • Review
    Renault Clio 1.2 16V Campus (2007)

    Renault Clio 1.2 16V Campus (2007)

    • 27 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep