Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 51.500 km |
Eerste week
- 1.950 km
Vorige week mijn nieuwe lease auto opgehaald. Na een half jaar in een Toyota Hi-Lux te hebben gereden een ongelooflijke rust aan boord.
Het is een dynamique, met als enige extra optie het betere muziek systeem. De usb aansluiting is prima, mijn 16 gig usb stick wordt perfect opgepikt, en kan makkelijk in de door mij samen gestelde mappen bladeren via de bediening aan het stuur.
De auto is vorige week donderdag opgehaald bij de dealer. Aflevering was voor mij perfect, een klein kwartier later stond ik weer buiten. Al stond de verkoper er wel een beetje vreemd bij te kijken. Na een week rijden staat er bijna 2000 km op de teller. Na aflevering direct naar de bandenboer gereden voor de winterbanden, had gerekend op een setje michelin alpins, maar het is een setje Dunlop SP Sportmax 3D geworden. De banden bevallen mij tot op heden super, meer dan voldoende grip in bochen en met acceleren. Nou moet ik wel toegeven dat ik de auto nog niet op de grens heb gereden, maar ik heb wel het idee dat de auto behoorlijk de bocht door wil. Het verbruik was bij de eerste keer tanken zo'n 6,2/100, na de tweede keer tanken is het terug gelopen met 5,3/100. Erg netjes dus, ook aangezien ik eerder vol gas optrek dan lafjes. Op de snel weg veel cruise control kilometers. Heb met de auto nu maximaal 183 km per uur gereden. Maar er zat nog wel meer in.
Top op heden geen klachten, behalve dat de carkit af en toe mijn telefoon er uit gooit tijdens gesprekken, om na een seconde of 5 weer contact te maken. Vervelend als je met klanten aan de telefoon zit.
Over het navigatie systeem ben ik meer dan tevreden, werkt echt prima, behalve de berekening van kortere routes bij file, beetje associaal om via de op en afrit een paar seconden te winnen... Tegenwoordig laat ik hem handmatig een nieuwe route bij file zoeken. In eerste instantie koppelde ik het kaatje in mijn laptop, en zag tot mijn grote schrik dat er inmiddels 4 nieuwe kaarten beschikbaar waren. Na even zoeken op TomTomHome, Kon ik de kaart eenmalig voorzien van een opdate naar de meest recente kaart. Ook het handsfree sleutel systeem is prima, erg fijn als je spullen in je handen hebt en de deuren of kofferbak moet open maken.
Een minpunt is de enkele(!) bekerhouder die op een ongelooflijk onhandige plaats zit, zeker met een USB stick in de auto gekoppeld. Het is dus of muziek luisteren, of de bekerhouder gebruiken. Ook zou ik het fijn vinden als het stuur nog 2 centimeter verder naar voren zou kunnen. Al is de zitpositie nu ook al (zeer) goed te noemen.
Volgende keer meer..
Eerste 3000 kilometers
- 3.050 km
De auto heeft er nu meer dan 3000 kilometer op staan in twee weken. Hieronder een paar puntjes:
Plus;
De rust aan boord:
De auto is echt stil. Met de radio en de airco uit is het echt heel erg stil binnen in de auto. Vanaf de 140 neemt het wind geruis snel toe.
Comfort:
De demping is een hele goede compromis tussen comfort en sportief weggedrag. De auto is behoorlijk een bocht om te krijgen, maar erg comfortabel op alle type wegen. De auto slaat niet door tijdens het, met een behoorlijke snelheid, over een drempel rijden. Ook de stoelen zitten prima.
Handsfree sleutel systeem:
Wat ik eerst de meest zinloze optie vond, vind ik nu een van de beste! Het is pure luxe als je niet voor de Albert Heijn hoeft te klungelen met je sleutel en je doosje boodschappen. Klink van de achterdeur vastpakken, en de deur gaat van het slot. Super!
Verbruik:
De auto heeft nu een gemiddeld van 5.4 / 100, wat gelijk staat aan 1 op 18,5. Niet verkeerd denk ik. Meestal rijd ik met de cruisecontrol op 106 of 128. Volgens een "losse" tomtom nog binnen de "flits marge".
Tanken:
Wat ook top is, de tankdop die er niet op zit. Als je de tank klap opent, kun je direct tanken. Minder last van naar diesel stinkende handen na het tanken.
Nadelen:
Automatische licht sensor:
Ik vind hem eigenlijk te laat de verlichting inschakelen. Nu doe ik het dus vaak alsnog handmatig. Ook vind ik het vreemd dat bij stevige regen de lampen niet aangaan.
Dashbord verlichting,
Het is behoorlijk overbodig om wanneer je op de cruise control rijdt, en even gas geeft om in te halen, een rode discotheek voor je neus te zien ontbranden.
Carkit:
Ik krijg soms van mensen te horen dat ik niet goed te verstaan ben ik de auto. Ik bel mezelf niet zo heel vaak, dus kan hier verder niets over zeggen.
Versnellingsbak:
De verzetten zijn erg kort, volgens de schakel indicator moet je al voor de 1900 toeren schakelen. Met als gevol dat je met 75 per uur al in zijn 6e versnelling rijdt. Ik betrap me er steeds vaker op de 3 en de 5 over te slaan, en iets langer door te trekken in 2 en 4. De auto kan het overigens prima aan.
Tot slot:
Omdat ik veel in duitsland rijd, en de fut er bij 160 wel een beetje uit is, heb ik besloten de auto te laten "chippen". Ik heb hier over 2 weken een afspraak voor.
Tomtom SD kaarten
- 4.250 km
SD kaart Tomtom,
Zaterdag morgen via My TomTom een nieuwe kaart van europa gekocht om te downloaden.
De kaart was helaas net iets te groot voor gebruik met de SD kaart die TomTom standaard levert met de benelux map.
Bij de plaatselijke electronica handel een SD kaart gekocht van 4 GB. Kom ik thuis en blijkt het een SDhc kaart te zijn. Deze kaart werkt niet, dus zojuist (weer) een SD kaart besteld. Let hier dus op als je een nieuw kaartje wil kopen.
Scheve achterbumper,
Ook heb ik het idee dat mijn achterbumper links een beetje naar beneden gezakt is. Er zit onder mijn achterlamp een kier van ongeveer 3 mm. Verder zit er geen schade aan de bumper, dus ik ga er van uit dat het geen parkeer schade is. Deze week dus maar eens langs de dealer.
Tot op heden
- 14.000 km
Comfort:
De auto bevalt me tot op heden meer dan prima. Comfort blijft erg goed, en het rij geluid op de snelweg is zeer goed voor dit type auto.
Focus:
Omdat een collega mijn auto met winterbanden heeft geleend voor een tripje naar Oostenrijk heb ik een ruime week in een Ford Focus gereden. De focus stuurd stukken scherper, en is met name op lange doordraaiers een stuk minder wispelturing in de kont. Dit vind ik bij de megane behoorlijk aanwezig.
Buiten het stuurgedrag vind ik eigenlijk de renault op alle punten beter dan deze (1.8 benzine) focus.
Chip:
Ondertussen rijd ik ook rond met een aangepast motormanagement waardoor hij nu 138 rollerbank pk's heeft. Het is geen mega verschil, maar de auto pakt net iets lekkerder op bij versnelling op de snelweg.
Boven de 140 is het verschil behoorlijk, de auto trekt een stok beter door naar de 180, daarna gaat het wat moeizamer.
Verbruik:
De auto heeft nu een gemiddels verbruik van 5.6 L op 100 km. Dit is mede met mijn toch vrij vlotte rijstijl zuinig te noemen.
Op een tripje naar Luxemburg met de cruisecontol op 140 heeft hij over deze 320 kilometer enkele reis een gemiddeld verbruik van 5.4 L op 100 KM.
Verder ziijn er geen bijzonderheden, nog een maandje en de zomerbanden gaan er weer onder. Michelin energy savers, waarvoor ik wel een beetje huiverig ben. Wel ben ik benieuwd naar het verbruik. Dit kan best wel eens een stukje gaan schelen vergeleken met mijn SP Sport Maxx wintervanden. Als ik hier een maandje mee onderweg ben, zal ik dit profiel weer bij werken.
Bijna 30.000 km
- 26.500 km
Defecte ESP sensor;
Na een noodstop gaf de auto de melding "controleer ESP systeem". Bij de garage bleek een sensor daar de schuldige aan. Geen probleem, al is twee weken geen cruise control best vervelend.
Rolscherm kofferbak;
Na het rijden over een drempel, brak één van de twee plastic pinnen van het bagage scherm af. Bij de Renault dealer in Zaltbommel een nieuwe besteld, welke ik kostenloos kon mee nemen.
Verbruik;
De auto heeft over de afgelopen 7.000 kilometer een gemiddeld verbruik staan van 5.6 op 100. Lijkt me prima in orde, mede dankzij het behoorlijk optrekken. Ook zit in deze 7000 km een retourtje met 4 personen en bagage naar Tignes in de Alpen, met de cruise control tussen de 140 en de 160 per uur. Ook lijken de energy savers behoorlijk zuiniger dan de winterbanden. +/- 0,5 per 100 km. Al is dat natuurlijk nooit te controleren ivm wisselende omstandigheden.
Ander kleinigheidje is dat mijn vriendin met achteruit rijden het onderste deel van de (niet meegespoten) achterbumper heeft beschadigd. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp, dus laat ik het niet repareren. Het zicht naar achter is ook niet om over naar huis te schrijven.
Verder geen bijzonderheden, auto doet wat hij moet doen. En bevalt me nog steeds meer dan prima, op dit moment zou ik zo weer een zelfde bestellen. (Met parkeer sensoren voor de vrouw)
De volgende update zal in augustus zijn, dan zijn de auto ongeveer 50.000 km hebben gereden.
Bijna een halve ton!
- 40.000 km
Net een week terug van vakantie in Italie, en ik kan niet anders zeggen dan dat de auto prima is bevallen.
Naast een kappotte ESP sensor deze vakantie hinder gehad van een verstopt airco filter. Deze had eigenlijk bij de 30.000 km beurt moeten worden vervangen, maar op één of andere maniet is dat niet gebeurd. Gevolg was dat de airco het bijna niet meer deed, langs een plaatselijke renault dealer gereden, en een klein half uur later stond ik weer buiten. Super! Ander klein punt is dat het keyless systeem niet werkt als de afstandsbediening achter je (smart)phone in je broekzak zit.
Het verbruik van de auto in de laatste 10.000 km is gemiddeld 5.4L op 100 km. Keurig dus! Wel is het verschil in verbruik behoorlijk groot (2L/100km) als je in plaats van 126, 140 km/uur gaat rijden. Auto trekt wel behoorlijk door, maar gezien de aanpassing aan het motormanagement is dat misschien minder van toepassing voor de meeste lezers.
Over de auto verder geen opmerkingen, bevalt nog steeds prima! Ondankt het toch behoorlijke aantal kilometers dat ik rijd is er nooit iets bijzonder voor gevallen. Wel op vakantie veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om muziek via Bleutooth van mijn telefoon af te spelen, via de knoppen achter het stuur is er door de tracklist te bladeren! Ideaal! Normaal gebruik ik deze optie niet omdat mijn zakelijke GSM dan gekoppeld is. (Toevoeging: Ik ben er achter gekomen dat het mogelijk is om één telefoon te koppelen voor muziek, en de andere als telefoon.)
Ik weet dat het een beetje een saaie revieuw is, maar ik kan er niets anders van maken!
Afscheid van de Renault
- 51.500 km
Goed niets en slecht nieuws!
Ik zelf heb een andere baan aangenomen. Helaas wil dat zeggen dat mijn Renault doorschuifd naar mijn vervanger.
Inmiddels staat er ruim 50.000 kilometer op de teller. En die kilometers zijn me echt uitstekend bevallen. In de afgelopen 10 maanden zijn er slechts twee mankementjes aan de auto geweest.
De ESP sensor, uiteraard onder garantie vervallen.
En een filter van de airco unit. Met dit filter heb ik twee keer problemen gehad, één keer in Italie, en onlangs nog een keer het zelfde probleem.
Volgens Renault komt het zelden voor, en heeft het in mijn geval te maken met een te enthousiaste koelunit van het airco systeem. Hierdoor ontstaat er ijsvorming op in de filter, waarna deze vervormd en de luchtdoorgang blokkeerd.
Al met al krijgt deze auto van mij echt een dikke 9, enig minpunt in mijn ogen is het motorvermorgen. Na het chippen is het vermogen een dikke 130 pk, maar iets meer power zou welkom zijn. (Ik weet het, of 20% bijtellen, óf meer vermogen)
Het verbruik heeft constand tussen de 5.4 en 5.6 L/100km gezeten. Iets dat in mijn ogen echt bijzonder beschaafd is.
Bij mijn volgende werkgever ga ik in eerste instantie in een BMW 120D rijden. Deze auto moet nog een klein halfjaartje mee. Gezien de wijzigingen in het bijtellingssysteem hoop ik de opvolger voor 1 mei op kenteken te kunnen zetten. Ik zal mezelf een goed gaan orienteren, momenteel is een zeer aantrekkelijke laguna beschikbaar....
Zodra ik de beschikking over een andere auto heb, zal ik ook daar weer een review aanmaken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.