Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010)

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst29.890 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 500 km

Vorige week vrijdag de auto opgehaald. Na een redelijke lange levertijd kon ik er eindelijk in sturen. Ik had geen proefrit gemaakt in deze uitvoering en met deze motor en was dus erg nieuwsgierig.

De eerste reactie:

Rijcomfort:
hij rijdt super. Zeer rustig, geen motor lawaai, laag in de toeren. De motor is gekoppeld aan een 6 bak. Het zit comfort is zelfs voor een renault super. De stoelen zijn goed verstelbaar en ook de hoofdsteun is goed verstelbaar. Ook de bijrijderstoel is niet vergeten en o.a. ook in hoogte te verstellen. Algeheel conclusie: Het is werkelijk een genoegen om er in te rijden.

Instrumentarium:
Het klokkenspel wordt gekenmerkt door een grote digitale snelheidsmeter en een analoge toerenmeter. De snelheidsmeter is erg dominant en bij cruisecontrol verschijnt er een groene of rode rand. Snap wanneer het komt, maar voegt niets toe. Het staat wel weer speels dus dat zal dan wel het idee zijn geweest.

Aankleding:
Ik heb alle opties aangevinkt dus de auto is erg compleet: parkeersensoren voor en achter, een handsfree kaart die je bij de autopapieren kunt laten zitten (de auto gaat zelfs automatisch op slot), Xenon lampen (sorry tegenlichters.) Daarnaast heeft het audio gedeelte een USB aansluiting voor de Ipod (MP3). Je kunt via bediening aan het stuur navigeren tussen de nummers. Je kan je telefoon via bluetooth verbinden en via de knoppen aan het stuur kan je zoeken in je adresboek en bellen. Geluid doet niet onder voor een inbouw carkit. Er is ook een ingebouwde tomtom / carminatie navigatiesysteem die je kunt bedienen via menu tussen de voorstoelen (geen tochscreen). Ook hierbij geld dat wanneer je een restaurant hebt gevonden je hem via één druk op de knop kunt bellen. Zeer veilig.

Tevens heb ik als extra het zonnedak. Deze bestaat uit twee delen - voor en achter waarbij het voorste gedeelte open kan. Deze optie geeft veel licht in de auto. De achterste ramen hebben privacy glass, wat de auto net iets extra geeft.


Moet ik nergens aan wennen?
Dat wel: door het sportieve model is het zicht door de binnenspiegel niet super, maar wel voldoende. Wanneer je zuinig wilt rijden mag je bij het optrekken veel schakelen (6 versnelling bij 80 kilometer). Nu is de bak erg goed en kort (inbreng van Nissan bij Renault?)

Wanneer ik meer kilometers heb gemaakt zal ik de review aanpassen op rijervaringen(kan niet wachten tot ik ze gemaakt heb)

De eerste 10.000 kilomtyer

  • 10.850 km

De eerste 10.000 kilometer zit er op. Ik zal in mijn review stilstaan bij het gebruikersgevoel. op de site van Autoweek is voldoende informatie te vinden over de specificaties.

Comfort:
Het is een rustige auto. Je hoort geen motor geluid, ook banden geluiden zijn niet hoorbaar. De stoelen zitten goed. Veel steun, goed te verstellen en zelfs na ritten van meer dan 3 uur stap je fit uit. De vering is Frans, dus op comfort afgericht.

Het comfort wordt nog extra versterkt door de aankleding van de auto. Mooie materialen, rustige cockpit. Ik moest in het begin wennen aan het dashboard, maar hij is zeer duidelijk en ook in het donker niet storend. De ingebouwde TomTom doet het gewoon goed. Ook de bluetooth telefoonaansluiting via de radio is gewoon goed van kwaliteit. Over de radio: de aansluiting van een MP3 is natuurlijk super, dat je de MP3 ook nog kan bedienen van de radio is mooi, maar het meest bijzondere is het geluid. Wat een fantastisch geluid. Je kan het geluid ook nog helemaal surround instellen en ik moet zeggen: ik hoor muziek mooier in de auto dan thuis (en daar heb ik toch ook wel een mooi geluid setje).

Wegligging:
De auto stuurt als een trein. Of het komt door het onderstel of door de elektronische ondersteuning weet ik niet, maar hij stuurt zeer strak. Snelle bochten op de snelweg kunnen strak worden genomen. Hij reageert direct, maar is wel zeer vergevingsgezind. Het is niet zo dat je bij een kleine stuurbeweging tegelijk in de berm ligt.

Motor:
De motor kan het allemaal prima aan. Hij trekt niet de klinkers uit de straat, maar je kan lekker vlot meekomen. Is ook erg rustig en maakt weinig toeren (120 kilometer per uur is nog geen 2500 toeren). Het is gekoppeld aan een zes bak die lekker direct schakelt. Bij het optrekken moet je redelijk veel schakelen, maar hierbij geld: de auto reageert op je rijstijl. Trek je snel op, krijg je bij meer toeren een schakel advies, trek je rustig op krijg je bij 2000 toeren een schakel advies. De auto kan lage toeren perfect aan, waardoor je in de file vaak in de derde versnelling kan rijden. Hierdoor hoef je bijna niet te schakelen.

Verbruik:
Het verbruik is netjes, zonder te zeggen dat hij super zuinig is. Ik rij gemiddeld 1 op 18. Nu rij ik daarbij veel snelweg met de cruise op 120. Is dus niet slecht, maar ik haal de 1 op 20 zelden.

Zonnedak:
Het zonnedak biedt veel licht in de auto. Wil eigenlijk niet meer zonder. Als je hem opendoet met de volle zon moet je wel uitkijken voor verbranden, maar je kan dus tijdens het rijden lekker bruin worden.

Parkeren:
Het zicht rondom is redelijk. Je hebt een kleine achterruit en de neus is vrij hoog, maar al met al heb je goed overzicht. Nu laat ik me ondersteunen door de parkeersensoren voor en achter en dat bevalt zeer goed. Parkeren is geen probleem.

Conclusie:
De auto heeft mij nog steeds erg verbaast. Rijdt super en rustig. Is misschien wel de fijnste auto die ik ooit gereden heb.

De eerste beurt

  • 29.890 km

Inmiddels heb ik er bijna 30.000 zorgeloze kilometers opzitten. De ervaring is nog steeds fantastisch.

Tijdens de vakantie wel een paar kleine dingetjes ervaren; in de bergen moet je niet teveel luisteren naar het schakeladvies. Wanneer je te laag in de toeren komt ben je berg op alle trekkracht kwijt. Dat is dus een kwestie van iets lager schakelen en je gaat weer lekker vlot door de bergen (en nog steeds zonder veel motor lawaai). Ook is het glazendak lekker, maar in een zonnig Frankrijk soms iets te veel. Ook dat is zo op te lossen, even de bedekking ervoor schuiven en je zit weer lekker in de schaduw.

Al met al nog steeds een verrukkelijke reis auto. Ook na de lange vakantierit stap je gewoon fris uit.

Ik ben nog steeds erg blij met deze keuze. Heb ook nog een grappige situatie meegaat: Australische vrienden kenden Renault niet en waren na veel rondrijden erg onder de indruk van het comfort.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.