Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010) #6

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst88.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Megane Estate

  • 12.120 km

Na inmiddels 12.000 kilometer te hebben gereden met de Megane werd het eens tijd om de eerste indruk van de auto op papier te zetten. De foto’s bij het verslag zijn gemaakt in Noorwegen. In Noorwegen heb ik de kwaliteit van de auto eens goed kunnen testen. Het rijden in Noorwegen vergt namelijk iets meer van een auto dan de (snelweg)kilometers in Nederland.


Keuzemoment
-----------
Na 180.000 nagenoeg probleemloze kilometers te hebben gereden met mijn vorige leaseauto een Renault Scenic 1.5 dci dynamique, werd het tijd voor een nieuwe. Op mijn shortlist stonden de volgende auto’s.

VW Golf Variant
Skoda Octavia Combi
Renault Megane Estate

Uiteindelijk gekozen voor de Renault vanwege het m.i. mooiere uiterlijk, de stille motor, het prima rijgedrag en het accessoire niveau. In eerste instantie nog getwijfeld of ik voor de 1.9 dci zou gaan, omdat deze ook binnen mijn leasetarief viel. Uiteindelijk toch gekozen voor een luxe uitgevoerde 1.5 dci 110, vanwege de 20% bijtelling.

Uitrusting en extra accessoires
Het betreft dus een dynamique uitvoering in de kleur Gris Eclipse en met bekleding Antraciet 'Elan' Harmonie. De dynamique zit standaard al goed in de spullen als extra heb ik de volgende toevoegingen:
- Radio "3D Sound By Arkamys" (4X30W) met stuurbediening, CD-speler (MP3), USB/MP3-speler en Bluetooth
- Lichtmetalen wielen 17" (Schuss)
- Parkeersensoren
- Xenon verlichting
- Automatische parkeerrem
- Bagagescheidingsnet
- Privacy glass: zijruiten achter en achterruit
- Afneembare Trekhaak
- SD-Card Europa t.b.v. Carminat TomTom-navigatie


Rijeigenschappen
----------------
Om kort te zijn zeer positief. Omdat de levering van deze auto wat langer op zich liet wachten heb ik in de tussentijd nog een maand met een Ford Mondeo gereden. De Ford geldt een beetje als maatstaf als het gaat om goede rijeigenschappen. De Megane doet niets voor de Ford onder ik ben er zelf iets beter over te spreken. Wel merk ik dat de iets grotere bandenmaat gevoeliger is voor spoorvorming. Sportief rijden is met deze auto zeker mogelijk zonder veel in te leveren op comfort. Ook op de bochtige wegen in Noorwegen was het een feest om met deze auto te rijden.


Comfort
-------
Stoelen:
De stoelen zijn voor mij voldoende ik kan een goede zitpositie vinden. Wel is de zitting van de stoel aan de korte kant. Ik ben zelf 1.85, mocht je groter zijn dan kan een goede zitpositie wel eens lastig worden. Het verstellen van de stoelen gaat eenvoudig.
De gebruikte stoffen van de bekleding zijn van wisselende kwaliteit, de stof op de zitting van zowel de stoelen als achterbank is van goede kwaliteit. Ik heb mijn twijfels over de kwaliteit van de achterkant van de stoelen, hier zitten namelijk al behoorlijk wat slijtage plakken.

Afwerking:
De gebruikte materialen zien er mooi uit en zijn van goede kwaliteit. De vormgeving van het dashboard vindt ik ook zeer geslaagd. Het plastic rondom het navigatiesysteem ziet er goedkoop uit en is m.i. een misser. Tevens vindt ik het jammer dat de navigatie zo bovenop het dashboard staat.

Bediening:
Als je een Renault gewend bent spreekt de bediening over het algemeen voor zichzelf.

Telefoon:
De bediening van de telefoon kost wel wat meer gewenning en zelfs na 2,5 maanden tast ik nog wel eens mis, de knoppen achter het stuur zitten namelijk wel heel dicht bij elkaar. De bluetooth verbinding werk in combinatie met een Nokia perfect. De mensen die bellen zijn goed verstaanbaar tevens ben ik ook goed verstaanbaar voor de toehoorder.

Navigatie:
De bediening van het geïntegreerde TomTom navigatiesysteem is perfect en is zelfs onder het rijden zonder al te veel risico’s te bedienen. Over het kaartmateriaal van TomTom ben ik minder te spreken de volgende minpunten vallen me hierbij op:
- De gegevens over “Nuttige plaats” zijn vaak verouderd ook na het doen van een update.
- De aangegeven maximumsnelheid klopt regelmatig niet.
- Om het dorp bij ons zijn ze een rondweg aan het aanleggen volgens TomTom kun je al gewoon over deze weg rijden. Ik schat in dat deze weg pas over twee jaar in zijn geheel af is. Veel van de routes naar of vanuit mijn woonplaats zijn dus al direct foutief.
- In Noorwegen waren de routes vaak foutief of werden wegen niet herkend.

Schakelen:
Het schakelen gaat soepel en je zit eigenlijk nooit mis. De schakelindicator op het dashboard maakt je bewust van hoe snel je moet opschakelen, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen deze indicator als irritant ervaren. Bij 75 wordt je al verzocht om naar de 6de versnelling te schakelen. Ik zelf vind het niet heel storend maar volg het advies meestal niet op.

Audio:
Deze megane is uitgerust met het audiosysteem "3D Sound By Arkamys". In eerste instantie vond ik het geluid enigszins tegenvallen, maar na wat met de instellingen te hebben gespeeld is het geluid prima. Een mooie optie is het afspelen van muziek via een USB-stick. Ik heb een USB-stick van 16GB aangesloten waarop tientallen CD’s staan. Eigenlijk hadden ze wat mij betreft de CD-speler weg kunnen laten , want die heb ik nog niet gebruikt. De Radio-ontvangst is ook uitmuntend dit heb ik ook al eens anders meegemaakt.

Binnenruimte:
De kofferuimte is ruimschoots voldoende, met vakantie hadden we zelfs nog wat ruimte over. Het bagagescheidingsnet is wat dat betreft ideaal zodoende kun je de kofferbak lekker vol stouwen. Ook makkelijk is de neerklapbare passagiersstoel, hierdoor kun je lange materialen vervoeren. Zowel de ruimte voorin als achterin is ruimschoots voldoende. Ik heb de bestuurdersstoel vrij ver naar achter staan, maar achter de stoel is nog voldoende beenruimte.

Cruisecontrol:
Werkt perect snelheid is in stappen van 2 kilometer per uur in te stellen. Tevens is er een snelheidsbegrenzer aanwezig, maar die gebruik ik niet.

Climate-control:
De temperatuur is voor bestuurder en bijrijder apart in te stellen. Indien ingesteld op “Soft” is het een prettig systeem. Bij de overige instellingen blaast die vrij hard.

Overig:
Overige systemen die het comfort verhogen zijn de parkeersensoren, regensensor, automatische parkeerrem en keyless entry. Deze werken allemaal perfect, zeker de keyless entry is ideaal maar die was ik al gewend vanuit de scenic. Ook prettig is de automatische parkeerrem tevens heb je dan geen handrem in het middenconsole, zodat je meer ruimte hebt voor de bediening van het navigatiesysteem.


Exterieur
---------
Het uiterlijk van de estate vindt ik zeer geslaagd samen met de Clio en de Megane coupé vindt ik het de meest geslaagde Renault. Uiteraard is uiterlijk puur subjectief. De aflopende daklijn zorgt er wel voor dat je een stuk inlever bij de kofferruimte. De achterklep is vrij groot en gaat behoorlijk ver omhoog, mijn vrouw krijgt hem dan ook maar met moeite gesloten.
Het zicht naar achter in de auto is niet optimaal. De vorm van de carrosserie zorgt ervoor dat de auto enigszins onoverzichtelijk is. Parkeersensoren zijn bij dit model dan ook zeer aan te raden.


Motor
-----
De motor is erg soepel en stil. Vanaf 1400-1500 toeren begint de diesel er echt aan te sleuren. Onder de 1500 toeren is de motor niet echt thuis door de afwezigheid van de Turbo, t.o.v. de 1.5 dci (106pk) uit mijn vorige Renault (Scenic) is er niet echt veel verbetering geboekt wat betreft trekkracht in het lage toerengebied. Qua geluidsniveau en souplesse is het wel een hele verbetering.
Op de snelweg is de motor nauwelijks hoorbaar en samen met de prima wegligging zorgt dit er voor dat je snel veel te hard rijdt.


Verbruik
--------
Het verbruikt valt me enigszins tegen met 5,9l/100 km. Wellicht daalt dit nog naarmate de auto meer ingereden raakt.


Minpunten
---------
In bovenstaand verslag al een aantal puntjes genoemd ik zal het hier nog even opsommen:
- Bediening telefoon had beter gekund.
- Kaartmateriaal TomTom matig (valt Renault denk ik niet aan te rekenen)
- Geen fatsoenlijke opbergplek voor een zonnebril, een brilhouder was erg handig geweest.
- Geen bekerhouder in de auto, vindt ik echt een misser. Ik neem aan dat het gat in de middenconsole niet als bekerhouder is bedoeld daar past namelijk geen fles of blikje in.
- Verbruik valt tegen.
- Ramen kunnen alleen open als de motor draait, de auto op contact zetten biedt geen soelaas.


Pluspunten
----------
- Soepele en stille motor
- Prima wegligging
- Mooie verschijning (naar mijn bescheiden mening)
- Accessoireniveau

Problemen
---------
Geen

Conclusie
---------
Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze auto. Er zijn echter nog wel wat kleinere punten te verbeteren zoals ik al heb aangegeven bij de minpunten. De betrouwbaarheid is vooralsnog ook top ik, heb echter ook bij mij vorige renaults weinig problemen ervaren. Ik zal proberen om dit verslag bij te werken als er wat te melden is.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 31.000 km

De auto was inmiddels toe aan de eerste onderhoudsbeurt. Buiten een reflector die kapot was aan de achterkant waren er geen noemenswaardige problemen te melden.

Het gemiddelde verbruik is nog niet verbeterd en blijft steken op 5,9l/100 km, dat valt me wel enigszins tegen. Verder valt er niet veel te melden de auto is nog steeds een prettige reisgenoot. Alles functioneert nog naar behoren geen piepjes en kraakjes of enig ander ongemak. Ik ben dan ook nog steeds tevreden met mijn keuze.

Laatste update

  • 88.500 km

Het is al een tijdje geleden dat ik deze review van een update heb voorzien. Door verandering van baan heb ik afscheid moeten nemen van deze auto, de eindbalans kan dus worden opgemaakt. Uiteindelijk heb ik er 88.500 probleemloze kilometers mee gereden. Bij de laatste beurt (60.000) werd wel geconstateerd dat er een slang was aangevreten (waarschijnlijk) door een steenmarter. Dit is netjes door de dealer opgelost. Er zijn geen verdere problemen geweest. Het gemiddeld brandstofverbruik is uiteindelijk gezakt naar 5.6l/100 km.

Bij mij nieuwe baan heb ik niet de beschikking over een leaseauto, omdat deze megane mij zo goed is bevallen heb ik besloten om zelf een nieuwe megane estate te kopen. Het is een Renault Megane estate Bose dci 110 geworden met het start stop systeem. Ik verwacht deze auto over twee weken te krijgen. Als ik daar weer wat kilometers mee gereden heb zal ik daar uiteraard een nieuwe review over schrijven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.