Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Hoe is het toch mogelijk?
- 1.000 km
Na 5,5 maand wachten door de bekende leverproblemen van Renault kon ik eindelijk mijn Megane ophalen. Eerst wat over het keuzeproces.
Van mijn werkgever kan ik kiezen uit 8 merken: Renault, Peugeot, Toyota, Ford, Volkswagen, Volvo, BMW, Audi. Wat betreft mijn leasebudget zou ik bij een B-klasse (Fiësta, Clio enz.) geld overhouden en bij een C-klasse (Megane, Golf) moeten bijleggen. Doordat ik lang ben (1.93m) en (belangrijker) autoliefhebber ben besloten voor een C-klasse te gaan.
De 'Premiums' Volvo, BMW en Audi vond ik te duur. Hier de overwegingen die ik maakte:
-Megane: mooie station, zeer veel value for money. Volgens Autoweek ook niet te 'frans' en dat is positief. Ik had als voorloper een Citroën C3 en ben wel beducht voor een weke auto.
-307: redelijk anonieme auto, station ronduit lelijk. Maar dat is smaak. En dus niet mijn smaak.
-Auris: hybride is financieel aantrekkelijk, maar mag alleen dieselen en dan valt ie af. Dan is het een anonieme en ook redelijk dure auto.
-Focus: dacht ik eerst wel aan. Maar op Autorai in gezeten en dashboard kon mij niet bekoren en ik vond de binnenruimte ook klein aan doen. Had daarvoor in de Megane gezeten en dat was een wereld van verschil.
-Golf: saai en ook zeker geen value for money. Een kale golf of een 'fully packed' Megane? Gemakkelijk keuze.
Het werd dus de Megane. Dan de uitvoering. De Bose-uitvoering was wel heel erg aantrekkelijk, maar ook wel duur in de lease. Uiteindelijk toch voor gegaan, vooral om de gedachte 'als je dan toch al moet bijlappen, doe het dan goed en ga je de komende jaren niet ergeren aan dat je eigenlijk een completere auto had gewild'.
Als extra opties zwart metaallak (noir etoile) -mooiste bij de bose velgen wat mij betreft, al staat wit ook goed- en kaart van Europa bij Tomtom en volledig reservewiel. Al is dat laatste een verplichting vanuit de leasemaatschappij.
Dan, eindelijk de eerste kilometers op 12-11-2011, vrijdagavond koopavond. Wat een luxe en wat een heerlijkheid! Heb de Citroën echt met recht zonder traan bij de dealer achter gelaten. De diesel rijdt heerlijk en de rust aan boord is geweldig. Althans, rust? Met het Bose-geluidssysteem op niveau 25 is die rust compleet weg, maar het geluid werkelijk fantastisch! (zelfde geldt overigens voor het audiosysteem dat ik als cadeautje voor thuis kreeg. Super geluid ook!)
Maar dan na een exact een week. En dan wordt meteen de titel van deze review duidelijk. Parkeren in een dorpje en stoeprandje meegepakt: lekke band! Echt gewoon een scheur in de spiksplinternieuwe Michelin Alpine winterbanden. Dat is flink balen, maar eigenlijk ook wel weer grappig. Dat ik bij het wachten op de band wisselen in de poep ging staan en daarna weer in de Megane stapte en het daar pas rook is minder grappig.
Volgens de dealer had ik een nieuw record te pakken: lekke band na 7 dagen. (qua kilometerstand hadden ze net iemand met 250 km binnen gehad, maar die had de auto al 10 dagen :-)). De velg was gelukkig niet beschadigd.
Voor de rest:
-Interieur: mooi, voelt luxe aan (op onderkant dashboard na) en met alles erop en eraan ook compleet. Tomtom werkt zeer goed en Live-diensten zijn zeer prettig. Al een keer 10 minuten gewonnen door file te omzeilen.
-Exterieur: veruit de mooiste station in z'n segment. Al is dat natuurlijk ook smaak :)
-Verbruik: lange ritten met veel 100 km/u (Randstad....) en al meteen 1:20. 100 rijden in z'n 6 geeft verbruik van 1:25 tot 1:27 en dat is zeer goed voor zo'n jonge motor. Op korte ritten is verbruik rond de 1:14/1:15 en dat is redelijk te noemen.
-Prestaties: heerlijk, dat koppel dat vrij komt bij 1750 toeren. Trekt lekker weg. Je merkt wel dat de auto in de hoge versnellingen wat geknepen is, waarschijnlijk om het verbruik te drukken. Heb het idee dat zeker in de 4e/5e versnelling wel snellere acceleraties mogelijk zijn. Chippen zou dit kunnen oplossen denk ik, nog eens even nadenken of ik dat wil.
Conclusie: ben zeer tevreden en heb constant zin om weer in het bakkie te stappen. En dat gaat voorlopig nog niet voorbij denk ik :-)
Na 1,5 jaar...
- 33.000 km
Na de auto al 1,5 jaar in bezit te hebben dan eindelijk eens een review. Omdat ik zelf van overzichtelijkheid houd, een puntsgewijs verslag:
-allereerst de kilometerstand: die is voor een diesel nog vrij laag. Doordat ik (lucky bastard) vaak opdrachten dicht bij huis heb, willen de kilometers er nog niet echt aan vliegen. Ook weer geen probleem, ik heb veel tijd voor hobby's (:-)), maar ik maakte me wel soms zorgen of de auto door alle korte stukjes (12 km enkele reis) wel goed ingereden werd.
-het verbruik: ondanks alle korte stukje zit ik gemiddeld op ongeveer 1:17,5, toch wel netjes. Het verschil tussen snelweg en stad is wel opmerkelijk te noemen. Op cruisesnelheid 108 op de snelweg gaat het verbruik snel richting 1:21, in de stad ben ik blij als ik 1:15 haal. Op zich wel normaal, maar het blijft opvallend. Dat ik een versie zonder start-stop heb zal ook wel niet meewerken, ik kan me voorstellen dat het gebruik met s/s snel veel gunstiger wordt
-prestaties: voldoende. Tis geen strepentrekker, maar dat maakt ook niet veel uit. Op de snelweg is ie snel genoeg en in de stad kan je goed op koppel rijden, de motor is dan soepel genoeg. De auto rijdt verder (zeker op zomerbanden) vrij strak, valt me bijzonder op. Beetje hoeken gaat prima, de stoelen geven dan ook goede zijdelingse steun.
-comfort: ook goed. Ik ben vrij lang en de stoelen zijn dan niet optimaal moet ik zeggen. Hadden zeker in de rug wel iets zachter mogen zijn. Zoals gezegd is de zijdelingse steun wel erg goed.
-opties: tsja, het Bose-geluid is toch wel ongeëvenaard, wat een feest is het toch steeds om de muziek keihard te zetten. Gelukkig zit ik vaak alleen in de auto :-) Verder werkt navigatie gewoon goed en airco enz. ook. Ik stap nog steeds elke dag met veel plezier in de auto.
-problemen: tot voor kort had ik eigenlijk alleen last van een schokkerige motor als ik in z'n 4 optrek rond 57/58/59 km/u. Irritant, maar een beetje gas inhouden en weer doorgaan en er gebeurd niks. Heeft niks met te laag in de toeren zitten te maken, want 50 in z'n 4 doet ie principe wel goed. Geen idee waar het aan ligt, maar er is mee te leven.
Afgelopen weekend was het opeens wel mis: koppeling ging niet meer uit z'n 1, pedaal bleef haken. Kon het met de hand nog wel terugtrekken en dan ging het weer, maar bij het volgende stoplicht waar ik lang moest stilstaan gebeurde hetzelfde. Meteen de dag erna naar de dealer: hoofdcilinder van de koppeling blijkt kapot. Mag in mijn ogen niet gebeuren na 33.000 km, maar goed, onder garantie vervangen. Het reed bijzonder vervelend en geeft niet echt vertrouwen in de auto, terwijl ik tot dit moment juist veel vertrouwen in de betrouwbaarheid had.
We zullen zien hoe het de komende kilometers gaat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.