Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011) #5

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst46.929 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn nieuwe kindje

Zoveel auto's, zoveel keuzes....

Oktober 2010 was ik me al aan het oriënteren op een nieuwe auto, ook al liep het leasecontract van m'n Civic Hybrid pas af in mei 2011. Met het oog op een gezinsuitbreiding was ik een stationwagon serieus aan het overwegen, in de 20% bijtelling, (als het kon 14%, maar helaas), voor niet meer dan 30.000 euro. De Civic Hybrid had me z'n trouwe dienst bewezen, maar ik wilde qua kofferbakruimte graag een grotere auto. De volgende auto moest ook wel dezelfde luxe hebben die ik met de Honda had (met nagivatie en carkit als ingebouwde opties). Ik had de keuzes al vrij snel beperkt tot:

de Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline.

de Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI BMT Highline

de Opel Astra Sports Tourer 1.4 Ecotec Cosmo

de Renault Mégane Estate 1.5 dCi Bose (eerst de Dynamique met opties)

Als ik de auto's zo had uitgerust met de extra opties, dat ze vergelijkbaar waren met de Honda, dan was de Opel het goedkoopst in de lease, maar ook het traagst. Op papier was de Astra langzamer dan m'n Honda...hmmzz...En alhoewel ik het interieur wel mooi vond (van de hatchback, de Tourer was er nog niet), vond ik de neus niet helemaal kloppen. Hoe langer ik er naar keek, hoe minder het uiterlijk me aansprak….En de foto's die ik van de Sports Tourer zag, deden me nog meer twijfelen.

De Skoda was de op één-na duurste in de lease, maar ook héél compleet en kon nog prima mee komen in het verkeer. De zitpositie en zicht was ook erg goed. Het interieur en ook het exterieur konden me alleen niet bekoren…De grille deed me steeds teveel denken aan de “snordragende” autootjes uit Cars. Het interieur, hoewel degelijk, vond ik saai.

De Volkswagen was goedkoper dan de Skoda (verrassend genoeg) in de leaseprijs en reed heerlijk. Het interieur was goed, hij zat lekker en trok lekker door. Alleen toch ook weer de buitenkant. Op de hatchback vind ik de neus goed passen, maar op de Variant past het niet. De achterkant, de achterlichten, die deden het ook niet voor me…En de prijs was toch wel wat een dealbreaker...Twee duizend meer dan de Opel en Skoda.

De Renault…kan dat wat worden?? Ik had de gruwelverhalen van vrienden en familieleden gehoord: over slechte electronica, niet goed geplaatse ruiten, schokdempers die het rijcomfort niet bevorderden, Mégane’s die meer op een autolift stonden dan op een lang stuk asfalt….hmmzzz…Daar sta je dan bij de dealer, eerste indruk exterieur: W-A-U-W…. De neus is lekker stoer, de lijnen van de auto lopen mooi door naar achteren, de achterlichten waren erg mooi gevormd, met een leuk detail de Renault logootjes erin. Het interieur sprak me ook vrijwel direct aan, de klokken, zoals ik ook had gelezen, zijn lekker eigenwijs. De proefrit met een GT(-line?) uitvoering had me alleen niet direct overtuigd. Toegegeven de benzine motor reed heerlijk stil en de handgeschakelde bak, alhoewel een klein beetje hakerig, liet zich prettig verzetten. Maar de zit vond ik niet prettig: net iets te kort en te smal, plus dat de “ophoging” van de stoelen je benen ook dwongen om binnen de zit te blijven. In m’n Honda kon ik altijd redelijk wijdbeens zitten. De dealer vertelde dat deze stoelen dan voor de GT/GT-line waren, en niet standaard op alle uitvoeringen te krijgen was. Dus een tweede proefrit met een diesel automaat in de Dynamique uitvoering geprobeerd en inderdaad, dit zat een stuk beter. Nog steeds niet helemaal zoals ik gewend ben, de zit was nog steeds net iets te kort en te smal, maar niet storend. Dat het een diesel was, was wel duidelijk door de lichte rommel die je op de achtergrond hoort, maar acceptabel. De EDC vond ik wat traag reageren met het opschakelen, alhoewel je wel aardig kon accelereren wanneer je je voet naar beneden drukte.

Omdat de dealer geen handgeschakelde diesel had (en ik te beroerd was om een dealer te zoeken die deze wel had), had ik hier niet in kunnen rijden. Maar het feit dat het weer een aantal tientjes scheelde per maand deed me op basis daarvan kiezen om weer terug te gaan naar handgeschakeld. Dat de versnellingspook van de automaat in mijn ogen ook absurd lang was, speelde ook een rol overigens. Een probleem met de Bose uitvoering was er ook: die stond pas een week of twee in de boekjes, dus geen enkele dealer had deze. Het boekje gaf aan dat het alles zo’n beetje had wat ik wilde, al kon ik me nog niet goed een beeld vormen hoe de pianolak eruit zou zien. Maar dan ook nog…de prijs: de cataloguswaarde was maar wat lager dan de Volkswagen, maar wel het duurst in de lease…Dit was zo’n moment waar het gevoel in botsing komt met het rationeel denken. Maar na wat geïnformeerd te hebben bij de leasemaatschappij, kon deze vertellen dat de leaseprijs omlaag ging! Hierdoor werd de Renault plots het goedkoopst om te leasen, dus direct alles in gang gezet en toen was het wachten!

En dan is het eindelijk mei.

Het is zover!

Na ongeveer 5,5 maand te hebben moeten wachten, overwegingen te hebben gedaan om de Honda toch proberen op te rijden voor de kilometers, m’n vriendin tot vervelens toe over de auto verteld te hebben, was het zover: de dag dat ik de auto mocht komen ophalen! Ik kan je trouwens vertellen, die laatste paar weken duurden het langst. Dat de dealer anderhalve week voor de afleverdatum belt om te zeggen dat ie er al staat, helpt ook niet echt mee (maar wel attent!). Maar goed, daar sta je dan bij de dealer en de auto…Mijn dag kon niet meer stuk! Nadat ik de Honda nog een aai over z’n bol had gegeven stapte ik in de Mégane en kon ik EIN-DE-LIJK van de auto genieten. De enige extra opties die ik had genomen waren trouwens de metaallak (Gris Éclipse) en de kaart voor Europa.

Het Pack Lumiere pakket had ik ook overwogen, vond de getinte ramen namelijk wel erg stoer eruit zien. Alleen het feit dat het dak effectief 3-4 centimeter lager werd binnen vond ik een nadeel. Ook de verhalen over mogelijk windgeluid (zelf niet kunnen bevestigen bij een proefrit) deed me er van af zien. De xenon koplampen, had ik nooit eerder gehad en door het prijskaartje van 2000 euro hoefde ik ze ook niet te hebben. De lederen bekleding MET stoelverwarming...Stoelverwarming vond ik in de Honda wel fijn voor in de winter, maar zag dit ook niet als een gemis. Zoals de auto nu heb vind ik hem erg compleet.

Het inrijden mag beginnen.

  • 670 km

Na 3 dagen staan pas de eerste 670 kilometers erop, dus dit wordt even een eerste indruk van verschillende zaken: De zitpositie was zoals bij m’n laatste proefrit, net iets te kort en te smal voor mij, maar niet storend. Ik ben dan zo’n 1,76 meter en mag wel wat kilootjes kwijt. Ik heb meerdere recensies ook gelezen van mensen die deze opmerking maakte, voor de een storender dan de ander. De armsteun van het portier in de Renault ligt een stuk lager dan in de Civic, waardoor ik m’n elleboog niet prettig erop kan laten rusten. Een wat actievere rijhouding aannemen is dan het gevolg, wat ook geen kwaad kan. Of ik moet het stuur van onderen beet pakken, wat wel kan op de snelweg, maar binnen de bebouwde kom misschien minder handig is. Het stuur ligt trouwens lekker in de hand en draait heel soepel, er zit geen lichte weerstand in zoals ik bij de Honda ken. Dit voelt prettig aan op de snelweg en in lange bochten, maar het nodigt niet uit om sportief een bocht te nemen. De versnellingspook is , zoals ik eerder meldde, een tikkeltje hakerig, maar maakt verrassend korte slagen. Ik heb de eerste dag nog flink geduwd tegen de pook in de veronderstelling dat de volgende versnelling verder lag. De dealer vertelde dat de versnellingsbak na 1000 kilometer (het schakeladvies opvolgend) heerlijk soepel zou worden. De auto van de eerste proefrit had al aardig wat kilometers erop zitten maar voelde hetzelfde aan, dus of dit echt zo is, ik merk het wel. Maar nogmaals, de versnellingsbak schakelt goed, niet zo soepel/vloeiend als een Ford Focus, maar zeker niet onaardig. Optrekken doet de motor dus goed, je kan lekker mee komen met het verkeer, zelfs als je in een hogere versnelling zit, dan nog zal je snel, goed kunnen accelereren. Het is ook een aparte gewaarwording om in de 6e versnelling 80 km/u te rijden. Op zo’n moment weer accelereren gaat dan ook nog steeds goed. En afgezien van de lichte rommel rijd je dus heerlijk rustig op de weg. Over het brandstofverbruik kan ik nu weinig zeggen, aangezien ik nog bezig ben met inrijden. Maar op het moment rijd ik ongeveer 5.1 liter/100 km bij een snelheid van 120-130 km/u. Ik ben benieuwd of dit in de toekomst gaat verbeteren.

(UPDATE: 10-5-2011)
Een kleine aanpassing over mijn opmerking over de armsteun in het portier. Het is niet dat deze lager zit (in tegenstelling tot wat ik eerder schreef). Maar de afstand tussen de stoel en het portier/armsteun is groter dan wat ik van mijn Honda ken. Hierdoor moet ik echt naar links hangen om m'n elleboog erop te laten steunen. Wat ik al schreef, een wat actievere houding als gevolg is op zich niet slecht :)

Het soepele gedrag van het stuur vind ik overigens ook verder in zo’n beetje alle andere knopjes en schakelaars terug: de richtingaanwijzers, de hendel voor de ruitenwissers, de bediening voor de airconditioning en radio, de ramen en de navigatie. Alles ademt “comfort” uit wat dat betreft, ik ben er zeer over te spreken. Om even verder te gaan over de navigatie en de bediening ervan. Ik heb ook het proefabonnement erop zitten voor TomTom Live, maar er nog geen actief gebruik van kunnen maken, aangezien er geen files te vinden waren de afgelopen dagen (mei vakantie hè). Ik dacht dat ik het ontbreken van een QWERTY indeling als een probleem zou ervaren, maar door de eenvoudige bediening met de joystick is dit absoluut niet het geval. Een adres of postcode opzoeken heb je snel gedaan. De plaatsing van de bediening is goed, zeker omdat de ouderwetste handrem niet in de weg zit. Tijdens m’n proefrit vond ik dit wel wat storend namelijk. De indeling van de bediening is ook iets wat je steeds beter gaat oppikken, in het begin kijk je er nog naar, daarna is het steeds meer op de tast. Na een dag of wat zal ik wel in staat zijn de bediening blindelings te doen. Doordat het navigatiescherm dus ook op het dashboard zit en niet lager in de middenconsole kan je ook veel beter je ogen op de weg houden. Deze combinatie maakt het gebruiken van de navigatie erg prettig.

Het zicht rondom de auto vind ik goed. Doordat m’n achterruit nu veel verder ligt, lijkt alles in m’n binnenspiegel ook “verder weg te zijn”. Ook is de achterruit wat smaller dan je zou denken, waardoor het zicht iets, maar dan ook maar iets minder is. Een paar dagen later weet ik inmiddels niet meer beter. In m’n linker dode hoek kijken is dan wel net aan voldoende, maar voor mensen die hun stoel ver naar voren hebben staan, kan dit misschien lastiger worden. Het zicht naar voren is goed, tot zover heb ik nog niet bewust gemerkt of de A-stijlen in de weg zitten, wanneer je verkeer van links en rechts zoekt. Dit was namelijk wel het geval in mijn Honda, dat door de A-stijl een auto of fietser er gewoon achter verdween. Gisteren reed ik dan een parkeergarage in en toen kreeg ik het gevoel alsof ik een vrachtschip een kleine haven probeerde binnen te loodsen. Nu denk ik dat dit vooral te maken heeft met dat het een nieuwe auto is, je wilt er zuinig mee zijn en je moet de auto nog echt aan gaan voelen. Want qua grootte is het echt niet groter dan de Honda.

Hoe is het interieur verder: het leer (echt, synthetisch?) ziet er goed uit, al vereist het, wat ik ook in een andere review las, wel een bepaalde manier van instappen, wil je niet dat je de wang van de stoel steeds schaaft met je heup/bil bij het instappen. De pianolak ziet er mooi uit, maar het is een stof/vingerafdruk vanger. Een doekje is wel handig om te hebben hiervoor, vooral het deel rond de navigatiebediening zit onder de vlekken bij mij. Maar toegegeven, het geeft de auto wel wat extra’s. Verder, het is eerder beschreven, de plaatsing van de bekerhouder: klein en onhandig geplaatst voor de USB aansluiting. Nu heb ik dan ook een nano USB stick aangeschaft, maar nog geen nummers op staan. Ga ik dus binnenkort doen. Voor wie het wil weten: het is een Eagletec micro SD card reader en ik gebruik er een Sandisk 16 Gb (class 2) bij, ben benieuwd of het kaartje/de reader voor problemen gaat zorgen. Wat betreft de Bose speakers. Ik ben geen audiofiel, maar de radio klinkt in ieder geval erg goed, muziek heeft naar mijn idee goede lage, midden en hoge tonen.

Dit was het voor nu. Ik ga gauw wat foto’s erop zetten. De auto verder inrijden en proberen deze review regelmatig te updaten. Mochten er mensen vragen/opmerkingen hebben, dan merk ik het wel!

Een kleine update.

  • 720 km

UPDATE 8-05-2011

Bedankt voor de opmerkingen en positieve reacties! Terechte opmerkingen over de midden armsteun en de cruise control. Dit waren punten die ik inderdaad nog wilde vermelden, maar was vergeten in op te nemen. Dus bij dezen alsnog. Verder heb ik ook wat tikfoutjes eruit gehaald voor zover ik ze kon vinden. En in de tekst wat kleine toevoegingen gemaakt (extra opties bij de auto, hoogte van de armsteun VAN HET PORTIER, niet de middenarmsteun).

Het knopje voor het aan- / uitzetten van de cruise control, welke naast de bediening van de navigatie is geplaatst vond ik in het begin inderdaad een beetje vreemd. Ik zie weinig reden waarom deze niet gewoon op het stuur geplaatst had kunnen worden, bij de overige knoppen voor de cc (was bij de Honda wel zo). Aan de andere kant, stoor ik me er aan? Nee, helemaal niet. Het is even aftasten, maar net als het "zoeken" naar de knoppen van de navigatie wordt het vinden van de cc knop al snel een automatisme.

De midden armsteun, die is een stuk smaller en korter dan in m'n Honda, maar in mijn geval nog steeds prima te gebruiken. Langer had de armsteun ook niet moeten zijn, aangezien de bediening van de navigatie dan weer een stuk lastiger geworden zou zijn. Zoals het nu is, kan ik m'n elleboog er prima op laten rusten, zonder dat ik met m'n lichaam naar rechts hoef te hangen. Alleen doordat die zo smal is, kan m'n vriendin haar elleboog er niet meer op kwijt, we kunnen niet alles hebben :)

En de opmerking van mij over in hoge versnelling rijden op lage snelheid. Ik moet inderdaad ook wel een kanttekening erbij zetten: bij 80 km/u in z'n 6 rijden en dan acceleren wil nog wel gaan, maar bij 75 km/u vindt de Renault dat toch al een stuk minder fijn en duurt het wel even voordat de auto dan besluit om op gang te komen. Vreemd genoeg geeft het schakeladvies dus niet aan om even terug te schakelen. Maar na een paar dagen heb ik zelf ook wel gemerkt dat je het schakeladvies in sommige gevallen met het spreekwoordelijke korreltje zout moet nemen.

Ik blijf overigens nog allerlei dingen ontdekken aan de auto, waarvan ik wel wist dat het erop zat bij het bestellen, maar welke ik nu weer opnieuw ontdek. Zoals de automatische ruitenwisser/regensensor. In één woord: Handig! Alhoewel het wel lijkt alsof de ruitenwisserbladen ook ingewerkt moeten worden, of ze staan te strak tegen de voorruit afgesteld. Bij elke wis beweging hoor je ze over de voorruit gedrukt worden. Okee, de ruit wordt goed droog hierdoor, maar het geluid is nadrukkelijk aanwezig (had de Honda niet).

Goed, dit was het wel weer eventjes. Wanneer de volgende grote update zal zijn, geen idee. Misschien dat ik korte updates tussendoor blijf doen. Ik lees de vragen/opmerkingen ook wel en probeer die dan ook in m'n review te verwerken.

Houd eens op met je ge*piep*!

  • 750 km

Een minpuntje, als het zo genoemd kan worden, is dat de navigatie een piepje geeft als het een verkeerscamera nadert, geloof ik. Ik heb nog niet goed kunnen ontdekken waar het piepje voor is. Misschien dat ik de maximum snelheid overschrijd, ik denk zelf van niet. Maar op stukken op de A4, A13 en A15 heb ik momenten dat de navigatie om de 100 meter/elke 3 seconden een piepje geeft. Als je dan naar de radio aan het luisteren bent, dan wordt die steeds even onderbroken, erg irritant en ik weet dus niet of je dit uit kan zetten. Misschien dat iemand anders hier last van heeft/wel weet?

Weer een kleine update.

  • 800 km

Ik heb inmiddels de instelling aangepast, zodat ik niet steeds een piepje hoor van de navigatie. Met dank aan Opast hiervoor :) Alhoewel er nog steeds een piepje af en toe te horen is. Ik ga dus binnenkort eens kijken waar dat aan ligt, waarschijnlijk nog steeds een instelling die ik niet heb gewijzigd.

Een paar dagen terug had ik overigens ook met succes m'n HD2 aan de bluetooth carkit gekoppeld. Wat ik wel leuk vond om te zien, was dat ik de muziek van m'n telefoon ook via bluetooth kon laten afspelen, had ik niet in de Honda. Telefoongesprekken klinken ook goed, voor beide partijen, als ik m'n vriendin mag geloven :) In m'n Honda had ik nog wel eens problemen met de Parrot carkit (model 9100 geloof ik), dat deze niet meer wilde koppelen met m'n HD2. Dit had waarschijnlijk te maken met het feit dat ik al een tijdje Android erop heb draaien en m'n contacten met van alles heb gekoppeld: WhatsApp, Facebook, Skype etc. De ene keer vond de Parrot het geen probleem, de andere keer weer wel. Tot zover dus geen problemen gehad met de carkit in de Renault. Het zoeken naar een nummer via de bediening op het stuur is goed, maar vereist nog wat gewenning van mijn kant. Een kwestie van een paar dagen ermee werken gok ik.

Vandaag ook m'n USB stick met wat muziek erop in de auto gepropt. Man, dat klinkt lekker!! Nogmaals, ik ben geen audiofiel, maar zelfs ik kan wel verschil horen tussen de Honda speakertjes en deze Bose speakers. Basement Jaxx, Red Hot Chilli Peppers, The Lord Of The Rings Soundtrack, Frank Zappa, het klinkt allemaal errûg goed. Door nummers scrollen gaat ook goed vind ik, maar dat heeft misschien ook te maken met hoe de bestandsnamen zijn opgesteld (tracknummer - titel), onderverdeeld in folders met de albumnamen. Hoe het zit met dat de auto teruggaat naar de USB stick, terwijl tijdens de laatste rit naar de radio was geluisterd, dat ga ik later vandaag eens uitproberen. Probleempje alleen met de USB stick is dat er een oogje aanzit voor een koordje. Maar door dit oogje gaat het klepje niet helemaal dicht. Misschien dat het scheelt als dit oogje er niet op zit, want ik lees verhalen van mensen dat bij hun nano USB stick het klepje wel volledig sluit. Ik ervaar het niet als storend, want zo duidelijk is het niet te zien.

Een ander punt, waar ik nog niet echt naar heb gekeken, zijn de opbergvakken in de vloer voor de voorstoelen. Bij de dealer had ik er een beetje mee gespeeld met een showroom auto: wat heb ik er precies aan? Om te beginnen, als je stoel ver naar voren staat, dan opent het luikje niet, omdat deze steeds tegen de hendel aankomt van de stoel, waarmee je de stoel naar voor/achteren schuift. De Bose uitvoering heeft dan ook nog eens een mattenset in de auto liggen, waardoor je een extra obstakel hebt om erbij te komen. Ik omschrijf dit niet als een minpunt, want ik zal het sowieso niet gebruiken/nodig hebben. Ik snap alleen niet goed waarom iemand bedenkt een dergelijk vakje op zo'n locatie te plaatsen. Misschien handig voor drugsrunners ofzo? Andere opbergvakken zoals die van de middenarmsteun en het handschoenenvak kan ik ook wat over zeggen: De middenarmsteun vind ik qua ruimte voldoende groot, kleiner dan m'n Honda, maar groot genoeg voor volgens mij de meest alledaagse dingen. Ik heb er zelf een voorraad snoep inliggen welke bij de Honda tussen de voorstoelen opgeborgen kon worden. Dus qua bereikbaarheid is het niet helemaal ideaal tijdens het rijden, aan de andere kant, ik snoep wel een stuk minder zo :) Het handschoenenvak is diep, héél diep. In eerste instantie, toen ik deze openmaakte, dacht ik "is dit alles", alleen kijkend naar het "voorvakje". Daarna zag ik pas dat zwarte gat achterin zitten. Daar gaat wel genoeg in wat dat betreft! Of dit vak ook gekoeld is weet ik niet meer zeker, ga ik ook even uitzoeken.

Een ander (klein min) puntje wat ik me bedenk zijn de zonnekleppen: ik mis het lampje in de klep wel een beetje, iets wat de Honda wel had. Vooral m'n vriendin ziet dit als een gemis als ze haar ogen ofzo even wil bijwerken. Okee, je mist 't pas echt als het donker is, in alle andere gevallen is het geen issue.

Volgens mij waren dat wel weer de opmerkingen voor nu. Hopelijk dat iedereen er dus wat aan heeft tot zover, zo niet, ik hoor het graag!

Flink wat kilometers verder en nog steeds erg tevr

  • 7.830 km

Het is alweer een paar maanden geleden sinds m'n laatste update. Dus het was wel weer eens tijd om wat te schrijven. Ik ben overigens nog steeds erg tevreden met de auto.

Wat kan ik nog vertellen wat ik niet eerder heb gemeld...Om te beginnen de Renault keycard. Wat een verschil kan een plastic kaartje maken zeg! Geen gedoe met zoeken naar je sleutel om de portieren of de kofferbak te openen. Je kan de sleutel dus gewoon in je (broek)zak laten: je hand bij de sensor van het portier of de kofferbak houden en je kan de deur openen. Het is dus maar iets kleins, maar wat dat betreft, het zit 'm in de details. Ongetwijfeld zijn er tig andere merken die dit ook hebben, maar ik vind dit wel een positief punt om te noemen. De keycard is dus heel simpel qua uiterlijk: een zwart pinpas formaat kaart, wel wat dikker natuurlijk, vanwege de batterij en de geïntegreerde "ouderwetse" sleutel. De "onderzijde" heeft niet meer dan het Renault logo en een uitsparing waar de batterij zit, de "bovenzijde" heeft 4 knopjes: portieren openen, portieren sluiten, kofferbak openen en lichten aan. Dat laatste is wel zo handig als je niet meer weet waar je geparkeerd stond (heb het al een aantal keer meegemaakt). Verder zit er een opening op om de keycard aan je sleutelbos te bevestigen. Vrienden van me maakten een opmerking dat het er zo saai uitziet. Enige wat ik kan zeggen is dat dit me niet zo interesseert. De sleutel zit toch altijd in m'n broekzak. Van de geïntegreerde sleutel heb ik nog geen gebruik hoeven maken, maar het lijkt me dus wel handig om te hebben: mocht je ooit in de situatie terecht komen dat de batterij leeg is, kan je de auto tenminste nog wel openen. Al vraag ik me nu wel af hoe het zit met het starten, lukt dit nog met een lege batterij? Ga ik eens uitzoeken.

Het openen en/of afsluiten van de auto is overigens ook makkelijk. Zodra je buiten het sensorgebied van de auto bent sluiten de portieren automatisch, wat gepaard gaat met een piep en de knipperlichten die even oplichten. Daarbij kan je ook de buitenspiegels automatisch mee in laten klappen, door de het knopje aan de bestuurderskant op automatisch openen/sluiten te zetten (andere keuzes zijn handmatig openen en sluiten). Je kan er dus ook voor kiezen om de met behulp van de knoppen op de keycard te openen/sluiten. Er waren weinig situaties waar ik dit nodig had, behalve een keer bij het wassen van m'n auto. In de wasstraat leek het alsof de sensor van de auto in de war raakte van de apparatuur daar. De portieren bleven open en dicht gaan en de waterstraal hield er ook steeds even mee op. Na een keer op "sluiten" te drukken op de keycard was dat verholpen. Ik nam wel de proef op de som en bij alle volgende keren dat ik m'n auto ging wassen gebeurde het weer, maar door een druk op de knop was dat dus verholpen.

Voor de rest....Het verbruik van de auto, die ligt wel erg hoog vind ik. Ik zit, afgezien van de eerste 2 tankbeurten, steeds op 6.0 liter/100 km qua vebruik. En dat terwijl het overgrote deel van m'n kilometers zich op de snelweg voordoen. Okee, toegegeven, ik rijd ook stevig door de laatste tijd, 120-130 km/uur, met uitschieters naar 140. En goed, ik heb vaak last van de file op de A13 en A20, dat helpt ook niet mee wat betreft het verbruik. Maar zelfs als ik constant en rustiger rijd, 100-110 km/uur dan is het wel te merken dat het gaspedaal erg gevoelig is en dat een kleine beweging van je voet al het verschil kan maken tussen 4.5 liter/100 km rijden en 8 liter/100 km rijden. Maar goed, het zou dus mogelijk moeten zijn denk ik om 5.5 liter/100 km te rijden. Ook als zo ervaringen lees van anderen. Maar de auto "verleidt" je om wat steviger te rijden. Dat er naar mijn mening ook wel een heerlijke rust heerst bij ook hogere snelheden als 120-130 speelt ook een rol, je verliest dat makkelijk uit het oog dat je op die snelheid rijdt. Dus, de auto rijdt rustig en stil (voor een diesel) bij lage en hoge snelheden, alleen het verbruik is wel iets waar je flink wat moeite voor moet doen om dat laag te houden. Een aantal kilometers binnen de bebouwde rijden zorgt ook al snel voor een veel hoger gemiddelde.

Neemt overigens niet weg dat ik het wel voor elkaar krijg (vind ik) dat ik aardig wat kilometers kan rijden op een volle tank met dit gemiddelde, zo tussen de 880-980 kilometer. Als ik de auto dan volgooi weer, dan gaat er zo'n 47-53 liter erin. Hoeveel er dus precies ingaat, geen idee, dat het boekje zegt "ongeveer 59 liter" helpt ook niet echt. Maar de auto echt leeg rijden heb ik nog niet gedaan, is overigens ook niet aan te rijden volgens het boekje.

De cruisecontrol heb ik voor de rest nog zelden gebruikt, ook omdat ik maar weinig keren lange afstanden heb gereden. Dus behalve dat het z'n werk doet, kan ik er weinig meer over vertellen.

Bij het inrijden van de afgelopen maanden merkte ik trouwens wel iets op met het schakelen: schakelen van 1 naar 2, 2 naar 1 en 2 naar 3 ging de eerste....3500 km ongeveer steeds gepaard met duidelijk merkbaar hakerig gedrag. Ik had het al eerder gemeld, maar dit voelde regelmatig anders aan dan het eerdergenoemde. Alsof de pook even door een vernauwing geduwd moest worden. Er waren niet echt vaste factoren die meespeelden als dit gedrag zich voordeed, het meest merkte ik het wel als het buiten relatief koud was, of als de auto al een tijdje stil had gestaan ('s ochtends wegrijden bijvoorbeeld). Dit hield dan een tijdje stand, tot ik na 15 minuten rijden er weinig nog van merkte. Maar wat ik al schreef, na zo'n 3500 km speelde dit niet meer op en na 7000+ km heb ik er geen last meer van gehad. Misschien dat het boekje hierop doelde wat betreft het inrijden van de auto.

Heb ik nog negatieve/positieve punten...Wat ik wel een beetje jammer vind is gevoeligheid van de regen/lichtsensor, of het ontbreken ervan. De regensensor wilt de laatste tijd nog wel eens flink gaan zwaaien, terwijl er maar lichte regen valt en de knop voor de automatische stand op z'n lichtst staat. Het komt niet bij elke miezer- of regenbui voor, maar als het gebeurt dan lijkt het dus wel alsof de wissers op hol slaan. De lichtsensor daarentegen mag juist wel wat eerder reageren vind ik. In een hoosbui, waarbij het zicht al flink minder is en het eigenlijk niet meer verantwoord is om zonder verlichting te rijden, willen de lampen niet automatisch aanspringen. Okee, de lampen voor daglicht staan wel aan, maar ik vind het op zo'n moment toch wel prettiger als de Megane besluit om de dimlichten aan te doen. Vaak komt het erop neer dat ik het knopje even een keertje terug moet draaien om ze zelf aan te doen. Het is maar iets kleins, maar hey, het zit 'm in de details.

Het bedienen van de ruiten wil ook nog noemen. De bediening gaat prima, ze reageren goed, alleen de plaatsing van de knoppen vind ik net niet ideaal. Ik grijp regelmatig net ernaast en open dan de rechter achterruit in plaats van de bestuurdersruit. Alle overige knoppen kan ik in de auto prima vinden zonder te kijken, alleen met deze knopjes heb ik nog wel moeite. En om verder te gaan over knopjes. Het uitstekende knopje in het middenconsole, waarmee je door de verschillende menu-instellingen/telefoonnummers/muziek etc kan scrollen voelt een beetje los aan. Dit vind ik ook wel jammer, aangezien de rest gewoon degelijk en stevig aanvoelt. Het is niet dat het ding eruit zal vallen of iets dergelijks, maar er zit net wat teveel speling in wat afbreuk doet aan de overige knoppen en hun bediening.

Andere zaken kan ik nu niet bedenken, misschien dat ik nog ideeën opdoe door andere recensies hier te lezen. Maar na ruim 7000 km ben ik dus nog steeds erg blij met deze auto en zie ik mezelf nog met veel plezier hierin rijden de komende jaren! Wie weet zal ik nog een update hebben in de toekomst. Mochten mensen nog vragen/opmerkingen etc. hebben dan lees ik die graag.

Een hoop kilometers later, warm weer en dan gaat d

  • 46.929 km

Het is alweer een lange tijd geleden dat ik een stuk heb geschreven over m'n auto. Ik had nog wel de bedoeling dat meer te doen....Maar goed, beter laat dan nooit. Wat is er allemaal gebeurt sinds mijn laatste update...eehmm...:

November 2011 ben ik met m'n vriendin naar Keulen en Düsseldorf geweest, om rond te struinen op de kerstmarkten. Aangezien ik maar weinig in Duitsland heb gereden, had ik alle nodige adressen en postcodes genoteerd zodat ik deze kon invoeren in de navigatie. Wat betreft het gebruiken van de navigatie: de bediening blijft makkelijk dankzij de console tussen de voorstoelen en het scheelt een hoop dat je dus ook een postcode kan invoeren, naast een adres, aangezien een straatnaam vaak langer is dan een Nederlandse (of Duitse) postcode. De routes die de TomTom uitstippelde waren prima te volgen en eventuele vertragingen werden keurig aangegeven, met de optie (als die er was) om een alternatieve/snellere route te nemen. Al met al top.

De 30.000 km beurt heb ik gehad eind januari 2012 en daar was niks geks uit gekomen. De pollenfilter (en misschien ook de roetfilter, ben ik even vergeten) was vervangen, vloeistoffen gecontroleerd en alle andere standaard zaken bij deze eerste beurt. Maar nogmaals, hier kwamen geen gekke dingen naar voren.

Een paar weken na de controle ontdekte ik brood onder de motorkap....?!?! Ik had een paar dagen daarvoor, na de auto te hebben gestart, wel wat kras geluiden gehoord, alsof er iets van ongedierte onder de kap kroop, maar ik dacht dat het uit de ventilatieroosters kwam en te maken had met het aanhoudende koude weer. Ongedierte klonk op dat moment gewoon te onwaarschijnlijk. Maar goed, een paar dagen later wilde ik m'n ruitenwisser vloeistof bijvullen en toen zag ik dus allemaal witbrood achter het motorblok....En na een dikke 300 km was het allemaal licht geroosterd ook....Blijkbaar toch iets van een rat of muis die de warmte van de motor opzocht, aangezien ik vaak 's avonds laat thuis kwam...Voor de zekerheid even langs de dealer geweest, voor het geval er kabels beschadigd waren. Natuurlijk keken de monteurs daar ook raar op om stukjes brood te zien, voor hun blijkbaar ook een eerste keer. Afijn, na een controle bleek er gelukkig niks beschadigd te zijn.

In april een trip naar het Italiaanse Como meer ondernomen met m'n vriendin, een rit van iets meer dan 1000 km heen. En ik ben na wat gewenning in het begin nog steeds erg te spreken over de stoelen. Ze mochten iets zachter zijn, maar zelfs na zo'n lange rit kwamen we allebei nog behoorlijk fris uit de auto stappen. Ook met de smalle kronkelwegen in de bergen wist de Megane te overtuigen. Wat dat betreft zou ik zo weer een dergelijke trip doen met deze wagen. Ook hier was de navigatie weer een grote hulp, die ons netjes naar onze vakantiebestemming en thuisbestemming leidde.

Springen we door naar naar het afgelopen Pinksterweekend: heerlijk weer, volop zon, blauwe lucht, erg goed dus. Maar goed, ik moest zaterdag m'n vriendin op een gegeven moment even naar haar werk rijden, dat ging, na wat oponthoud bij een openstaande brug allemaal goed. Keurig op tijd aangekomen en ik had de motor even (hooguit 5 minuten) afgezet en gedag gezegd tegen haar. Vervolgens wilde ik de auto weer starten: ik zag netjes staan "test systemen....OK", maar de motor deed niks....Hmmzz...sta ik in versnelling en moet ik dus de koppeling intrappen?? Nee dat was het niet. Na 10 keer proberen te starten, toch maar het instructieboekje erbij genomen of daar misschien een oplossing instond...Ook niet....En dan maar de Renault Service bellen en vertellen dat m'n auto niet meer wilde starten...Afijn, bergingsauto kwam aan, die man keek zelf ook even, kreeg 'm ook niet aan de praat. Dan maar afvoeren naar hun garage en daar de sleutel controleren en de boordcomputer uitlezen...Bleek dat de computer op 3 punten geen gegevens gaf, waaronder de status van de airbag geloof ik. Conclusie: computer is stuk en moet vervangen worden....*zucht*....Omdat het een lease auto is, wel een vervangende auto gelijk meegekregen: een Clio 1.2 benzine....juist ja...Ik kan je zeggen, dat is wel een FLINKE stap terug. Toegegeven, ze hebben geen dure, luxe uitgeruste vervangende auto's. Niks ten nadele ook van de auto zelf, voor in die klasse is het waarschijnlijk een prima auto. Maar je mist echt ALLES, geen navigatie, geen carkit, geen climate control, minder mooi geluid uit de speakers, geen USB aansluiting voor m'n MP3'tjes, de zwakke motor met een goeie 40 pk minder. Afijn, na de eerste 100 meter miste ik m'n Megane al...Vervolgens dinsdag naar de dealer gebeld waar m'n auto naartoe was gebracht met de vraag of ze een idee hadden hoe lang het zou duren om een vervangende computer te ontvangen en te kunnen installeren. Kreeg ik als antwoord dat er niks (meer) aan de hand was...De Renault monteur kon de auto gelijk in de werkplaats starten, heeft een stukje ermee gereden, de computer uitgelezen, gereset en nog een keer uitgelezen...niks aan de hand...Dus wat de oorzaak was, geen idee, misschien was m'n auto ook even toe aan een break ofzo...

Dat waren wel eigenlijk de hoogtepunten met deze auto de afgelopen 11 maanden. Wat ik overigens wel merkte, na een paar dagen in de Clio gereden te hebben, is hoeveel zwaarder de koppeling is van de Megane. Wederom gewenning, maar op zich zou de koppeling wel iets lichter mogen zijn en ook het sturen mag wel een slagje lichter. Maar nogmaals, het blijft een heerlijke auto om in te rijden. Wat ik wel beter vind in de Megane is het soepelere schakelen van versnellingen. Ik heb eerder wel geschreven over het hakerige gedrag, maar ik denk dat dit ook vaak aan mezelf lag, dat ik met teveel kracht de pook verzette. Als je de pook gewoon zachtjes duwt, dan is het behoorlijk vloeiend. Nog steeds niet zo vloeiend als toen in de tijdelijke Ford Focus waar ik 3,5 jaar geleden in had gereden, maar al met al, nog steeds prettig.


Een minpuntje wat ik wel heb, is dat het navigatiescherm vaak "hangt". Als ik de auto start en ik heb niet de navigatie aanstaan, maar juist alleen de MP3 bron bijvoorbeeld, dan komt het vaak voor dat het scherm blijft staan op de melding op dat moment. Bijvoorbeeld dat onder in het scherm de volumestand weergegeven blijft, of als de bluetooth koppeling met m'n telefoon niet gevonden kan worden, dat de melding "telefoon niet gevonden" continu in het scherm blijft staan. Het "hangen" is makkelijk opgelost door va audiobron te wisselen, of het volume aan te passen of een andere knop die de weergave van het scherm wijzigt en dan gebeurt het de rest van de rit niet meer. Maar bij de eerstvolgende start komt het weer vaak voor. Een beetje storend, vooral omdat ik het idee heb dat dit simpel op te lossen moet zijn met een software update of iets dergelijks.

Goed, dit was het weer, wat betreft mijn review update. Ik vind het overigens fijn om te zien dat de waardering voor mijn review hoog is. Motiveert mij ook om m'n best te blijven doen een goede review te schrijven.

Oh ja, laatste punt, ik weet dat er een facelift is geweest en een wijziging in het Bose pakket. Nu weet ik niet zo goed wat er allemaal is veranderd, voor zover ik heb gezien: de chromen strip in de voorbumper is verandert, nu standaard LED verlichting (vanaf Dynamique?), de audiobediening in de middenconsole, andere soort 17 inch velgen. Ik zal vast een paar zaken missen, maar ik vind wijziging van de layout van de audiobediening wel een vooruitgang. In mijn Megane is het wel "logisch", maar het zijn wel wat veel knopjes uiteindelijk. De nieuwe velgen vind ik persoonlijk niet zo, ik houd gewoon niet zo van zulke open velgen. En de LED verlichting...was leuk geweest, maar tot zover heb ik m'n eigen daglicht lampjes nog niet vervangen. Afijn, dat was het wel voor nu!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.