Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)

autoreview

Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)
Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf108.551 km
KM-stand laatst228.088 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 288.088 km

Rijervaring:
-------------

Na eerder tweemaal een Mégane Grand Tour 1.6 16V van de tweede generatie op LPG gereden te hebben (zie andere reviews) opnieuw gekozen voor een Mégane.

In dit geval is het een Mégane Estate GT-Line geworden. Van de derde generatie, in de kleur noir étoilé (zwart), en na aanschaf door mij voorzien van een LPG G3 installatie en trekhaak.

De GT-Line kenmerkt zich door het iets verlaagde sport chassis en kent daarmee een uitstekende wegligging, stuurt strak en blijft mooi vlak in bochten. Deurgrepen, buitenspiegels, dakrails en de 17" lichtmetalen velgen van het type 'Celsium' zijn uitgevoerd in de kleur Dark metal.
Aan de buitenkant is de GT-Line verder te herkennen aan zijn donkere koplampen, parkeersensoren vóór en achter, speciale voor- en achterbumper, en de badge "GT-Line"

Aan de binnenzijde is de auto voorzien van aluminium pendalen en Renault Sport kuipstoelen met half lederen bekleding. Snelheidswijzer en toerenteller zijn analoog uitgevoerd op grijze wijzerplaten. Het dashboard heeft een dark metal sierstrip mee gekregen, waar ook "GT-line" op prijkt. Zo ook op de hoofdsteunen van de stoelen.

De wangen van de sportstoelen sluiten goed rond het lichaam. Ook met mijn lengte (1,93) zitten ze erg lekker. Ze geven goede zijdelingse steun en sluiten zich helemaal aan naar boven- en onderrug.
De armsteun in het midden heeft wel een puntje van aandacht. Deze staat iets naar achter. Wil je hier iets uit halen dan moet je je in een gekke bocht wringen, ook met de stoel in de achterste stand.

Deze GT-line is een fijne, betrouwbare, en comfortabele auto met de nodige binnenruimte. Onder de mat bij de voorstoelen zijn de vertrouwde extra opbergvakjes weer te vinden. Daarnaast is de auto onder andere voorzien van een geïntegreerd Carminat TomTom Live navigatiesysteem met bediending op de middenconsole, een Renault Card voor het handsfree openen, sluiten en starten van de auto, elektronisch geregelde airconditioning met 2 klimaatzones, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een panoramisch glazen schuif-/kanteldak. Radio- en kachelbediening zijn ieder in een eigen compartiment ondergebracht.
Het panoramisch glazen dak brengt een weldaad aan licht naar binnen, een mooie optie.

Door de achterbank in twee ongelijke delen neer te klappen, groeit de inhoud van de bagageruimte van 524 liter naar maximaal 1595 liter.

Het design van de auto komt het zicht door de kleinere achterruit niet helemaal ten goedde. Dit opgelost door achteraf MAD-hulpveren en een achteruitrijcamera in te laten bouwen.
Hierdoor staat de auto aan de achterkant iets hoger waardoor een beter binnenspiegel gedrag. Daarnaast wordt in de achteruit het camerabeeld op het TomTom scherm getoond.

Speciaal voor deze betrouwbare 1.6 16V 81 KW (110 PK) sterke atmosferische motor gekozen omdat ik ook deze auto weer op LPG wilde gaan rijden.
Deze motor kan daarnaast ook prima mee in het reguliere verkeer.
Tegenhanger is de modernere 130 PK sterke 1.4 TCe turbobenzinemotor met ketting, die in de praktijk een hoger verbruik kent.
De 1.4 TCe is later opgevolgd door een zuinigere 1.2 TCe, die in zijn beginjaren ook de nodige aandachtspunten kende.

De rustige 1.6 110 PK motor lijkt bij het optrekken iets rumoeriger dan die van de tweede generatie. In de zesde versnelling is het echter de rust zelve. De zesde versnelling lijkt daarbij iets "ingelegd" te moeten worden. Het praktijk brandstofverbruik is bij gecombineerd gebruik (stad/buitenweg) 8.2l/100km (1:12). Wordt de schakelindicator gevolgd dan kan mogelijk een nog beter resultaat worden behaald. Ook het nieuwe rijden en het vaker uit laten rollen van de auto dragen bij aan een beter verbruik.
Sinds in maart 2020 de maximumsnelheid overdag op de snelweg naar beneden ging van 130 kilometer per uur naar 100 ligt het gecombineerd verbruik op 7.7l/100km (1:13).

In combinatie met LPG weegt de Estate 1245 KG en valt daarmee, voor wat betreft zijn gewichtsklasse voor wegenbelasting, in dezelfde groep als de benzine versie (1151 t/m 1250 kg).
Over een tijdvak van 3 maanden moet hiervoor dan 66 euro extra wegenbelasting worden betaald en ook de verzekering wordt beperkt duurder. Dit verschil heb je met tanken echter heel snel weer “terugverdiend”. Behoudens het vervangen van het gasfilter is het onderhoud ook niet veel duurder.

Ondertussen ben ik de 200.000 km gepasseerd en blijft deze GT-Line voor mij een fijne reisgenoot waar ik nog de nodige kilometers mee hoop te kunnen blijven maken. Vanaf 197.000 km komen wel mankementen naar boven, zie historie, maar dat is voor mij nog geen reden om er afscheid van te nemen.

De derde generatie Mégane werd in 2008 geïntroduceerd, waarna deze in 2009 beschikbaar kwam. De GT-Line volgde eind 2010.
Vanaf 2012 kent de Mégane III een zogenaamde facelift, nog niet op deze Mégane van toepassing. Auto's van na die tijd zijn herkenbaar aan de LED-dagrijverlichting, de gewijzigde voorbumper met zwart glanzende lak accenten, en bij een GT-Line aan de rode bies op het dashboard. Ook krijgen vele modellen vanaf die tijd standaard een achteruitrijcamera mee.
De Mégane III wordt na de facelift 70 kg lichter door o.a. het ontbreken van een reservewiel en de krik. Het maximale trekgewicht wordt daarbij op papier opgeschroefd van 1300 naar 1500 kg.
In 2013 volgt opnieuw een nieuwe facelift. Deze is omvangrijker waarbij de voorkant (neus en verlichting) rigoureus wordt aangepakt.
Uiteindelijk wordt de derde generatie medio maart 2016 opgevolgd door de Mégane van de vierde generatie.

Historie:
---------

03-09-2014 - 102.697 km:
Deze auto maakt tot september 2014 deel uit van een leasevloot bij een leasemaatschappij. Wordt daarna te koop aangeboden.

12-09-2015 - 108441 km:
Auto komt vanaf 27 december 2014 voor het eerst in particuliere handen en wordt half september 2015 vervolgens weer ingeruild. Ik had deze GT-Line in 2014 al in the picture, maar was toen te laat omdat ik nog twijfelde over inruil.

06-11-2015 - 108551 km:
De GT-Line wordt aan mij afgeleverd door Honda de Bois in Amersfoort. Auto is van februari 2012 en wordt geleverd met 6 maanden BOVAG garantie, een 120.000 km onderhoudsbeurt waarbij tevens de distributieriem en pomp worden vervangen, en een recente kaart van TomTom Europa.

12-11-2015 - 108843 km:
EuroGAS G3 installatie en trekhaak laten plaatsen.
Dit laten doen bij Auto-Inbouwcentrum Léan Mesman in Son.
Een gerenommeerd LPG-Airco-Trekhaken specialist die indertijd ook de LPG-installatie in mijn eerste Mégane heeft geplaatst, toen in opdracht van de Renault dealer.
Gekozen voor een vaste trekhaak van Brink/Thule, type 5231, artikelnummer 523100. Deze trekhaak met zwanenhals heeft een hogere kogel, waarbij de afstand tussen de bovenkant van de kogel en de straat bij mijn GT-Line nu ongeveer 47 cm is. Deze trekhaak is geschikt voor zowel de Mégane II Grand Tour 2003-2009 als ook de Mégane III 2009-> (ook voor de GT-Line, al vermelden sommige sites iets anders). Hierbij voor de bijpassende 7-polige kabelset (742683) gekozen.

Niet veel later ook een achteruitrijcamera laten plaatsen door CarVision in Duiven, ook weer een specialist op dit gebied. De interface schakelt bij achteruit automatisch om naar de achteruitrijcamera en toont daarbij de beelden op het TomTom scherm.

31-03-2016
Wissel winter-/zomerbanden.

12-07-2016 - 123123 km:
Mooie kilometerstand ;-)

21-07-2016 - 123630 km:
Renault zomercheck uit laten voeren.

17-11-2016
Wissel zomer-/winterbanden.

24-01-2017 - 135277 km:
Geplande APK + Renault onderhoudsbeurt + Wintercheck uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.

Vanuit regulier onderhoud remblokken en -schijven achter vervangen. Daarnaast is de remklauw links achter vervangen. Deze had een probleem daar de handrem te weinig gebruikt werd. Tevens het 3e remlicht vervangen, daar hier een klein beetje water langs naar binnen kwam.

15-04-2017
Wissel winter-/zomerbanden.

20-08-2017 - 147615 km:
MAD hulpverenset laten plaatsen daar het zicht door de achterruit vanuit de binnenspiegel naar gevoel te wensen over liet. De auto staat achter nu iets hoger met beter zicht tot gevolg. Dit draagt ook bij aan een betere wegligging en comfort gecombineerd met LPG-installatie en/of fietsendrager.
De MAD HV140 398 is hierbij speciaal voor de GT(-Line) ontwikkeld, die dan ook aangehouden.
Daarnaast is vanuit onderhoud ook de portiervanger links voor vervangen. Deze knakte bij het openen/sluiten van de deur.

31-10-2017
Wissel zomer-/winterbanden.

29-12-2017 - 155105 km:
Geplande APK + Wintercheck uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.

20-04-2018
Wissel winter- naar zomerbanden.
Wissel laat ik altijd doen bij Rentmeester Tilburg. Hier 4 nieuwe zomerbanden aangekocht; 205/50 R17 Continental Premium 6 89V.

26-10-2018
Wissel zomer-/winterbanden.

12-12-2018 - 166702 km:
Geplande APK + Renault onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Bijzonderheden: Stekker kentekenplaatverlichting hersteld.
Daarnaast is vanuit onderhoud het smoorklephuis gereinigd en ingeleerd.

27-03-2019
Wissel winter-/zomerbanden.

14-06-2019 - 173230 km:
Geplande Renault onderhoudsbeurt + Zomercheck uit laten voeren.
Gezien de leeftijd is naar onderhoud de multieriem, distributieset en waterpomp vervangen.
Door hier ook direct de nokkenasversteller te vervangen is ook het hard ratelend geluid die de motor soms gaf bij een koude start opgelost.
Ook is een reparatie aan het zonnedak meegenomen daar het schuifdak - glas- niet goed sloot en er een zetje gegeven moest worden om deze te sluiten, opgelost door de geleiders te vervangen.

30-10-2019
Wissel zomer/winterbanden.

20-12-2019 - 181863 km:
Geplande APK + Renault Wintercheck uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.
Wel werd door de werkplaats een lekkende waterpomp waargenomen. Deze is, inclusief riemen, onder garantie vervangen.

31-03-2020
Wissel winter/zomerbanden.

30-10-2020
Wissel zomer/winterbanden.

26-06-2020 - 187563 km:
Airco bij laten vullen daar aan de bestuurderszijde alleen warme lucht werd verkregen en aan de bijrijderszijde wel koude lucht.
Vacuümtest/fluortest uitgevoerd; geen lekkage. Systeem bijgevuld waarna alles weer in orde.

17-12-2020 - 190600 km:
Geplande APK + Renault onderhoudsbeurt + Wintercheck uit laten voeren.
Geen bijzonderheden. Vanuit regulier onderhoud remvloeistof en accu vervangen.

30-03-2021
Wissel winter/zomerbanden.

23-06-2021 - 193000 km:
Ingebrande vogelpoep op de motorkap, zo groot als een 2 Euro munt, en een kras van een kinderfietsje op het achter scherm zorgde voor irritatie.
Linker achter scherm, motorkap, en voorbumper laten spuiten en rondom gepoetst. De auto oogt daarmee weer als nieuw!

28-10-2021 - 196742 km:
Er is water naar binnengekomen aan de bijrijderskant waardoor de vloer en het interieurfilter nat. Paravan gereinigd, waarna probleem opgelost.

29-10-2021
Wissel zomer/winterbanden.

23-12-2021 - 197423 km:
Geplande APK + Renault onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.

13-01-2022 - 197630 km:
Waterafvoeropening achter het dashboard moeten laten herstellen. Tapijt onder de stoelen bij de voeten van de achterpassagiers was nat. Dit werd veroorzaakt door het panoramisch dak die een afvoer van het water heeft lopen langs/in de a-stijl. Deze was onder losgeraakt waardoor het water niet naar buiten liep, maar in de auto terecht kwam.

19-03-2022 - 197988 km:
ABS-storing, verschillende waarschuwingslampjes op het dashboard. De auto kon alleen worden uitgezet als 10 seconden de start/stop-knop werd ingehouden. ABS-module (WDD) op advies van de garagist laten reviseren. Hier specifiek voor revisie gekozen daar de auto specifieke code in de module zo behouden bleef.

31-03-2022
Wissel winter-/zomerbanden.

20-05-2022 - 199656 km:
Scheurtje in de voorruit.
Autoruit laten vervangen bij Autotaalglas. Hierbij is uiteindelijk een ruit van Saint-Gobain Sekurit geplaatst daar een raam van een ander merk aan de onderkant vertekening gaf naar de belijningen op het wegdek.

04-06-2022 - 200000 km:
Door de Coronapandemie en het vele thuiswerken worden minder kilometers gemaakt dan in voorgaande jaren het geval, wel een mooie kilometerstand ;-)

13-07-2022 - 200745 km:
Vakantiebeurt uit laten voeren voor een tocht naar Tsjechië en Oostenrijk.

28-10-2022
Wissel zomer-/winterbanden.

03-01-2023:
Lekke band, dan maar meteen de zomerbanden erop laten leggen. Nieuwe winterband te bestellen voor oktober 2023.

06-01-2023 - 207202 km:
Geplande APK uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.

17-03-2023 - 207902 km:
Storingsgeheugen uitgelezen. Auto sprong soms spontaan in de hoge toeren bij het schakelen of uitrollen als de koppeling werd ingetrapt.
Foutcodes:
P0226 Gasklepstandsensor / gaspedaal-positiesensor 3; Onbekende foutsoort ($F1)
P1525 Stappenmotor, Functionerings-storing
U0122 CAN-databus; Bus-fout
P0500 Rijsnelheidssensor, Bus fout
In eerste instantie is het gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd. Toen dat niet voldoende leek is het gasklephuis vervangen. Uiteindelijk is ook het gaspedaal vervangen, waarmee het probleem definitief opgelost en geen meldingen meer.

21-07-2023 - 211491 km:
Airco geeft alleen nog maar warme lucht. Condensor lek, aircocompressor defect. Beide vervangen waarna het probleem opgelost.

12-08-2023 - 213185 km:
Vakantierit naar de Elzas leverde een gecombineerd verbruik op van 7.4l/100km (1:13,5).
Onderweg had ik het gevoel dat de navigatie niet altijd even accuraat reageerde, dit na het recent updaten van de TomTom-kaart. De pijl waar de auto reed daarbij soms iets achterlopend, sloom of vertraagd reagerend. Dit opgelost met de volgende stappen:
- Contact uitzetten
- Bestuurdersdeur openen (systeem schakelt uit)
- SD kaart verwijderen
- Bestuurdersdeur sluiten en contact aanzetten (systeem schakelt in)
- Wachten tot het systeem aangeeft "Geen kaarten gevonden"
- Contact uitzetten
- Bestuurdersdeur openen (systeem schakelt uit)
- SD kaart plaatsen
- Contact aanzetten (systeem schakelt in)

27-10-2023:
Wissel zomer-/winterbanden. Dunlop Wintersport 5 205/50 R17 93H. De eerder in januari lek gereden band daarbij moeten vervangen.

08-12-2023 - 217024 km:
Geplande APK uit laten voeren.
Lampje stadslicht LV en lampje knipperlichten achter vervangen, verder geen bijzonderheden.

30-04-2024:
Wissel winter-/zomerbanden.

31-10-2024:
Wissel zomer-/winterbanden.

24-12-2024 228088 km:
Geplande APK + onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.

Ondanks dat de auto nog wel even mee lijkt te kunnen ben ik met een scheef oog toch naar een vervanger/opvolger aan het kijken.
Dit mede vanwege eerder aangekondigde overheidsmaatregel om de LPG G3-korting van de motorrijtuigenbelasting anders te willen gaan belasten, hetgeen nadelig zou uitpakken.
Gelukkig is die maatregel dankzij BBB-kamerlid Vermeer van de baan. Die diende in november 2024 een amendement in om de afschaffing niet door te laten gaan. Met succes, want deze werd met een vrij riante meerderheid aangenomen in de Tweede kamer en december 2024 ook in de Eerste kamer.

Muziek:
--------

Mijn Mégane III is voorzien van een standaard Renault radio met CD/MP3-speler, afzonderlijk frequentiedisplay in navigatievenster, bedieningssatelliet bij stuurwiel en vier luidsprekers. Het geluid over de boxen lijkt van minder inferieure kwaliteit dan eerder gekend in mijn vorige Mégane II. Daarnaast is ook nu weer een Parrot CK3100 carkit aanwezig.

PROBLEMEN

  • 228.088 km

Bekend is dat de Mégane van de derde generatie kwalitatief naar een hoger segment is getild. Hoop hier dan ook weinig aanvullingen te hoeven doen. Onderstaand probleem heeft zich in de loop der tijd wel voorgedaan:

* Deurvanger die "knakte" bij openen/sluiten portier,
* Nokkenasversteller,
* Natte vloer achter passagier; problemen waterafvoer panoramisch dak,
* ABS-pomp (ABS-unit) defect,
* Gasklephuis en gaspedaal vervangen; spontaan hoge toeren,
* Condensor en aircocompressor vervangen; alleen nog warme lucht,
* TomTom Carminat reageerde sloom; opgelost met beschreven stappen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.