Renault Mégane Estate 1.6 16V 110 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Mégane Estate
Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane Estate

Signalement

UitvoeringMégane Estate 1.6 16V 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf67.827 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Megane III LPG

  • 70.000 km

Toen mijn eerste Renault Megane Break uit 1999 het op lpg na 450000km begaf, hoefde ik niet lang na te denken. Ik kocht weer een Megane op lpg, nu uit 2000, en heb deze auto op 417000km gezet. Ik heb hier erg voordelig in kunnen rijden, want alle onderdelen had ik natuurlijk dubbel.
Toen ook deze Megane op sterven na dood was, heb ik lang getwijfeld over de volgende auto. Ik heb heel wat sommen gemaakt, maar uiteindelijk toch besloten lpg te blijven rijden. Ik heb hier goede ervaringen mee en het is mijns inziens een stuk voordeliger dan een dieselauto. Na dit besluit hoefde ik niet lang na te denken over het model auto, aangezien de Megane III in de eerste jaren ook nog met een gewone 1.6 16v motor is gebouwd. Ik heb gekozen voor de 110pk versie, niet in de laatste plaats om de zesde versnelling.
Mijn nieuwe Megane is 8 jaar oud en heeft slechts 67000km op de teller. Inmiddels heb ik er een gasinstallatie in laten bouwen en er een trekhaak onder gezet, dus nu kan ik pas echt gaan rijden!

nokkenasversteller

  • 100.000 km

Inmiddels heb ik de auto al weer een half jaar in bezit raakt de teller bijna de eerste 100 000km aan. Tijd voor een update.

Nokkenasversteller.
In de maanden dat ik deze auto heb, is het een keer of 5 voor gekomen dat de auto hard ratelt bij koud starten en gelijk weer af slaat. Bij een tweede keer starten is er niets aan de hand. Ondanks dat dit zeer sporadisch gebeurt (eens per 5000km), heb ik de auto hiervoor naar de Renaultdealer gebracht. Die dachten eerst dat de nokkenassensor niet goed meer zou zijn, maar na aansluiting van diagnoseapparatuur bleek het de nokkenasversteller. Zij hebben deze, net voor het verlopen van mijn bovag garantie, vervangen. Hievoor moest de distributieriem eraf. Deze hebben ze ook gelijk vervangen. Dus voor wat betreft die riem kan ik weer twee jaar vooruit (riem kan slechts 120 000km). Ik kan nog niet zeggen of het probleem verholpen is, want ik heb na deze reparatie nog geen 2000km gereden. De dealer heeft het probleem wel heel netjes aangepakt, maar het feit dat er al dergelijke onderdelen kapot gaan binnen 100 000km, beschaamt mijn vertrouwen in deze auto wel enigszins.

Gasinstallatie.
Verder bevalt de auto wel goed. Vorige week heb ik het gasfilter laten vervangen. Voor wat betreft de gasinstallatie ben ik erg blij met deze nieuwe Megane. Omdat de banden een stuk groter zijn dan de Megane Break, zit er een grotere tank op de plek van het reservewiel. Er gaat ongeveer 51 liter in. Dit is goed voor 575 tot 600km. Zodoende hoef ik niet meer elke dag te tanken, hetgeen ik met mijn vorige auto's wel moest doen.

Vergelijk 1ste en 3de generatie.
Nadeel van deze Megane III tov mijn laatste twee auto's (Megane I) is de kofferruimte. Die is echt een stuk kleiner geworden. Zeker in de breedte is er niets van over gebleven. Niet dat ik per se heel blij was met de torsiestang in die oude auto's (in beide auto's een keer gebroken), maar de ruimte was erg fijn. Zeker omdat mijn reservewiel natuurlijk ook altijd los achterin ligt. Ook het zicht rondom vind ik erg slecht. Als laatste punt toch ook nog even de versnellingen. Je schakelt je helemaal het apezuur. Er zitten zes versnellingen op, maar deze liggen erg dicht bij elkaar. Ik rijd erg veel snelwegkilometers en als je ruim 130km/h op de teller rijdt, maakt de auto enorm veel toeren.

Voordeel is dat de auto comfortabeler rijd door allerlei extra opties die ik eerst niet had, zoals cruise control en vertragingsmeldingen op de ingebouwde navigatie. Ook is de auto een stuk stiller. En ondanks het hogere gewicht, is het verbruik gelijk.

Conclusie.
Het is een fijne auto en ik ben er nog steeds erg blij mee. Achteraf gezien valt de laadruimte mij enigszins tegen. Je moet er toch al wel erg snel een aanhangertje achterhangen als je wat spullen mee wilt nemen.
Ik hoop nog steeds de auto de komende jaren weer over de 400 000km te tillen, maar dan moet ik niet te veel nokkenasgrapjes meer krijgen.

APK

  • 120.000 km

Onderhoud en apk.
Na weer 30Mm was het wederom tijd voor een onderhoudsbeurt. De vorige keer had ik oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen, dus deze keer liet ik het bij het vervangen van het oliefilter.
Gelukkig zag ik dat de klem van de hoes van de homokineet doorgerot was en zat er nog genoeg vet in. Dus na een ritje Brezan kon het vet aangevuld en een nieuwe klem geplaatst worden.
Aangezien de winter wel zo een beetje voorbij is, heb ik ook de zomerbanden weer onder de auto gezet. De remblokken zijn ongeveer half op, dus die zouden het nog prima uit moeten houden tot het volgende onderhoud over een half jaar.
Deze week is de auto ook weer gekeurd. Er zijn geen gebreken ontdekt, dus ik kan er weer een jaar tegen.

Vebruik.
Het gemiddelde verbruik over het afgelopen jaar is 10.98 km per liter. In totaal heb ik 356 euro aan benzine en 2573 euro aan LPG uitgegeven. Dat is respectievelijk 0.7 cent en 5.1 cent per km.

Conclusie.
Ik heb het afgelopen jaar fors minder gereden dan in voorgaande jaren, maar 51000km is nog steeds niet heel weinig in een klein jaar tijd. Ik ben nog steeds blij met de auto. Hij rijdt een stuk comfortabeler dan mijn vorige auto's. Ik heb geen problemen ervaren sinds het vervangen van de nokkenasversteller een half jaar geleden. Hopelijk houdt de auto het nog een aantal jaren goed uit, dan kan ik er nog een flink aantal kilometers bijschrijven. Ik moet nu namelijk nog steeds huilen als ik naar de afschrijving kijk.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.