Renault Mégane dCi 90 Expression (2010) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 90 Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 150.300 km |
Van Duits naar Frans
- 150.300 km
Ik heb altijd gedacht dat wanneer ik een review zou schrijven het over een VAG auto zou zijn, omdat ik jaren volkswagen heb gereden. Nu schrijf ik een review over een Renault Megane Dci uit 2010 met inmiddels 150.300 km op de teller. Nu hij er over een paar maanden 'uit' gaat en er een Renault Clio Estate straks op mij wacht, heb ik toch besloten mijn ervaringen te delen.
Voorgeschiedenis:
Voordat ik bij mijn huidige werkgever begon te werken, reed ik privé een VW Passat Tdi Comfortline. Toch heb ik besloten om de Passat van de hand te doen en de aanbieding om een leaseauto te gaan rijden aangenomen. Ik kon destijds kiezen uit 3 diesels, namelijk Ford Focus, Volkswagen Golf trendline en de Renault Megane expression. De Ford viel gelijk al af doordat hij in de 25% viel. De Golf en Megane zaten (toen nog) in de 20% categorie. De reden dat ik voor de Megane heb gekozen is vanwege de uitrusting (met name TomTom navigatie). Bij de Golf behoorde volgens mij een midden armsteun nog niet eens tot de standaarduitrusting. Na alle (meest negatieve) verhalen over Renault, wilde ik het zelf eens gaan ervaren hoe het zit met een Renault. Dus, een zwarte Megane Expression Dci besteld bij de plaatselijke dealer. Het is een leaseauto, wat kan mij gebeuren.
De Megane:
Begin maart 2010 heb ik de auto opgehaald bij de dealer. Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten, want ik heb hem zo uit het boekje besteld. Sterker nog, ik heb niet eens proefgereden met de auto.
De week na aflevering moest ik wegens een begrafenis naar het buitenland, een kleine 2000 km in totaal. Mij werd aangeraden om de eerste 1000 km sowieso niet vol op te trekken en niet harder te rijden dan 120 km/h. De auto draait bij deze snelheid rond de 2750 toeren. Na een week en 2000 km verder kon ik concluderen dat ik een goede keuze heb gemaakt.
Comfort en gebruik:
Met de comfort zit het bij de Megane wel goed. Ik had verwacht dat de vering zacht zou zijn afgesteld, maar niets is minder waar. De vering is stevig en toch comfortabel. Het is geen bochtenridder, maar dat komt ook door de uitvoering. Waar ik met de Passat regelmatig met voorbumper het wegdek schraapte na een drempel, heeft de Megane hier totaal geen last van. Het stuur ligt goed in de hand en de stoelen zitten prima. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je langer bent (dan 1,80 meter) dat je meer diepte wil hebben in de stoel. Het zitvlak is redelijk kort, maar biedt mij verder een prima zithouding.
De ruimte achterin is echter minder goed gesteld. Mijn 2 kinderen hebben ruimte genoeg, maar met 2 volwassenen achterin wordt het al wat anders. De bagageruimte is prima toegankelijk en ruim genoeg om al je bagage op vakantie mee te nemen. Het gebruik van de TomTom navigatie vind ik ideaal. De bediening zit naast de handrem en gaat snel en soepel. Geen aanmerkingen hierop. Tot op vandaag ook geen last van rammeltjes of kraakjes. Toch wel bijzonder vind ik. De cruisecontrol op het stuur was even wennen, maar werkt prima als je dit eenmaal door hebt.
Toch wat punten van aandacht:
Naast alle goede ervaringen omtrent het comfort, loop ik wel tegen een paar dingen aan die mij opvallen.
Allereerst is het onderste gedeelte van het dashboard van hard plastic. Is op zich niets mis mee, maar het is niet erg krasbestendig. Erg oppassen dus. Ook de deurgrepen zijn niet erg praktisch, omdat het omgeven is door stoffen bekleding en snel smerig wordt en slijt. Bij latere Meganes hebben de Fransen dit aangepast. Het dashboard met de digitale snelheidsmeter is prima, maar dat het groot wit vlak is met zwarte cijfers kan mij minder bekoren, met name bij het rijden in het donker. Ik heb het natuurlijk zo ingesteld dat het niet te veel hinder geeft, maar echt prettig kijkt het niet. Verder vind ik de combi tussen wit, geel en groen lichting niet erg mooi, maar dit is persoonlijk en zeker geen reden om deze auto niet te kiezen. De standaard audio (ik meen 4x20w) is redelijk, maar heb beter gehad.
Wat mij het meest ergert is de verwarming. Ik moet hem vaak handmatig een tikje verstellen, daarom bij de nieuwe auto maar climate control besteld. Hopen dat dit dan niet meer nodig is.
Betrouwbaarheid:
Vooraf ben ik vaak door familie en vrienden gewaarschuwd om de gebrekkige kwaliteit van Renault. Het blijkt nu dat ik deze 'adviezen' terecht in de wind heb geslagen. De auto heeft mij nog nooit laten staan. Hij doet wat hij moet doen zonder problemen en te veel garagebezoeken. Toen ik de auto net had, zat er een piepje/kraakje in het gaspedaal. Dit heeft de dealer aangepakt door maar gelijk een nieuw gaspedaal te plaatsen. Verder geen bijzonderheden meer gehad. Slechts wat lampen vervangen. Achter is nog geen lamp kapot gegaan. Voor is 1x een dagrijverlichting en 2x maal dimlicht vervangen. Nooit een 'rare' melding gehad. Een enkele keer vloog de cruisecontrol tijdens het rijden uit. Even opnieuw knopje indrukken en probleem opgelost. Ik heb dan ook het volle vertrouwen dat hij de laatste km's in mijn bezit goed zal doorstaan.
Dci:
De 1.5 dieselmotor is mij zeker niet tegengevallen. Het betreft de 90 pk met handgeschakelde 5 bak. Hij doet zijn werk naar behoren. Het is geen strepentrekker, maar in het dagelijks verkeer is het voldoende. In de 5e versnelling merk je wel dat hij meer moeite heeft met snelheid maken. Deze motor gebruikt een liter olie op de 15000 km. Wel even in de gaten houden dus. Dit kan simpel via de boardcomputer. Het schakelen gaat ietwat hakerig en voelt wat goedkoop aan, maar is niet vervelend en het werkt verder allemaal prima. Ik rij de motor altijd rustig warm, zo rond de 2000 toeren en ik schakel erg snel op. Eenmaal warm ontzie ik de motor totaal niet. Het verbruik ligt, met voornamelijk snelwegen met 130 km/h, tussen de 5,8 en 6,0 liter per 100 km. Rij je niet veel snelwegen of stad en heb je geen zware rechtervoet dan is gemiddeld 1 op 20 minimaal mogelijk. De Megane heeft verder al zijn onderhoudsbeurten op tijd gehad. Pas onlangs bij 135000 km zijn de originele remblokken vervangen. Verder geen bijzonderheden tijdens garagebezoeken.
Conclusie:
De Megane is een zeer fijne en uiterst berouwbare auto gebleken waar ik met veel plezier in heb gereden en nog rij. Ik heb totaal geen spijt van mijn keuze. Prima wagen.
Update 21-12-2013:
Inmiddels staat de teller op 153.200 km. Deze week een bezoekje aan de dealer gebracht voor een kleine onderhoudsbeurt. Daarnaast is de distributieriem en waterpomp vervangen. De volgende eigenaar heeft dus de komende 160.000 km hier geen omkijken meer naar. Verder geen bijzonderheden (zoals verwacht). Ik heb te horen gekregen dat de Clio Estate enkele weken later zal worden afgeleverd dan gepland. Geen straf met deze Megane. Ook maar even een foto toegevoegd.
Update 28-03-2014:
Inmiddels weer een paar maanden verder. Vandaag wordt de Megane toch echt ingeleverd bij de dealer. De laatste update dus. Tja, wat kan ik vertellen... Niets bijzonders in ieder geval. KM stand is inmiddels 166.470 en omdat de levering van de Clio een paar weken uitliep, is de Megane nog even voor de APK geweest. Zoals verwacht geen bijzonderheden, slechts het afstellen van een koplamp en vervangen van een stadslicht. Op een sporadisch rammeltje bij de hoedenplank na zit deze Megane simpelweg prima in elkaar. Het is een bijzonder betrouwbare wagen gebleken die de afgelopen 4 jaar de dealer alleen heeft gezien voor onderhoud en APK. Prima dus! Hopen dat de Clio dit kan evenaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.