Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 Expression (2012)

autoreview

Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 Expression (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Coupé dCi 110 ECO2 Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst1.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog heel even wachten...

Eindelijk is hij er, de Renault Megane Coupe Energy dCi 110 Stop en Start Expression eco2 (lease).
Kleur: Noir Etoile
Bekleding: Stof 'Java'
Extra: Pack Introduction Expression en accessoires cheque ter waarde van 1000 euro (bagagenetten, rubberenvloermatten, kledinghanger hoofdsteun, ruitfolie en kinderzitje duo plus isofix).

Vanwege de gunstige 14% bijtelling en dat de Renault Megane Coupe Expression in verhouding met de Volkswagen Polo BlueMotion (huidige auto) standaard meer biedt (o.a. navigatie en ruitenwissersensor) is de keuze snel gemaakt.
De auto heb ik in januari 2012 besteld en zal afgeleverd worden in week 19 2012.
In week 17 kreeg ik een telefoontje van de Renault dealer dat de auto binnen is en klaar om afgeleverd te worden.
Helaas waren ze de lijst met accessoires kwijt waardoor de ruitfolie nog niet is aangebracht. Hierdoor moet ik alsnog twee weken wachten en wordt de auto volgens planning in week 19 afgeleverd.

Omdat ik niet kan wachten en benieuwd ben naar de coupe, ben ik naar de Renault dealer gereden om hem alvast te bewonderen.

Het eerste wat opvalt is de voledig zwarte voorkant. Deze zal anders ogen met een geel kentekenplaat voorop maar toch een positieve verassing want op het moment dat ik de coupe ging bestellen was ik in de veronderstelling dat de inleg grijs/zilver kleurig zou zijn.
De zwarte inleg geeft de coupe net een mooiere uitstraling. De leds voor de dagrijverlichting past mooi in het geheel. De verkoper had de leds aangezet wat weinig spectacel opleverde (hij had de motor niet gestart, misschien dat het daar door kwam).
De voorkant is de grootste verandering van de coupe in vergelijking met zijn voorganger. Hier is de coupe op vooruit gegaan waardoor hij een iets meer agressieve en sportievere uitstraling heeft.

De 17 inch velgen passen perfect in de lijn van sportiviteit. Ze zijn niet te klein zodat het lijkt alsof er traktor banden op zitten en niet te groot dat de coupe op een pimp mobiel lijkt.

Bijna alle onderdelen zijn zwart of in de kleur van de carroserie meegespoten waardoor de coupe als een geheel schittert.

De vormgeving is zoals we gewend zijn van de coupe net als de achterkant en de mooi uitgelijnde achterlichten.

Het interieur ziet er degelijk, netjes en stevig uit. Jammer dat er weinig gedaan is aan het navigatie scherm. Deze is gefixeerd en steekt uit het dashboard. De afwerking is redelijk en de sierlijst op het dashboard past goed bij de coupe. Alle knoppen lijken ergonomisch prima op hun plaats te zitten waar Renault bekend om staat.

Alle accessoires liggen netjes in verpakking in de auto (behalve de ruitfolie die nog niet is aangebracht).

De bagageruimte biedt voldoende ruimte in de coupe, hier stond een grote kartonnen doos met het kinderzitje erin.

Helaas was een rit in de coupe nog niet mogelijk waardoor er weinig tot niets te zeggen valt over het rijgedrag. Hierover zal een update komen nadat de coupe over een week wordt afgeleverd.

Kort samen gevat ben ik zeer te spreken over het uiterlijk van de vernieuwde Renault Megane Coupe Expression en hoop dit straks ook te kunnen zeggen over het rijgedrag!

De eerste kilometers

  • 1.400 km

Een kleine week geleden (8 mei) is dan eindelijk de Renault Megane Coupe Energy dCi 110 Stop en Start Expression eco2 netjes volgens planning thuis afgeleverd. Leuk detail is dat deze per autoambulance werd bezord. De coupe met zijn voorwielen omhoog achter de ambulance en een estate erboven op, die dag is een ander persoon dus ook blij gemaakt met een nieuwe auto.

En of ik te spreken ben over het rijgedrag van de coupe? Jazeker!

Het rijden in de coupe is een genot. De wegligging is prima en het schakelen gaat soepel. Voor een zuinige auto is hij nog best rap en is in de eerste meters snel weg. De rotonde nemen in zijn drie is geen optie net als het inhalen in zijn zes. Om bij het inhalen snelheid te maken is het handig om terug te schakelen. Bij 120 kilometer per uur is het door de goede wegliggen nauwlijks merkbaar dan alleen aan de teller dat er met die snelheid gereden wordt.

Zoals vele reviews aangeven is deze auto zeer stil en is het geluid van de banden goed te horen wanneer er gereden wordt. De claxon klonk bij de eerste keer claxoneren matig en het leek erop dat er een paar keer meer geclaxoneerd moest worden voor beter geluid (in-claxoneren?). Voorals nog blijft het een matig geluid, dit zou goed kunnen door de prima issolatie van de coupe.

Starten en stoppen van de coupe is zeer eenvoudig al grijp ik regelmatig mis naar de sleutels waarvan ik gewend ben dat ze rechtsonder aan het stuur zitten.

Het start en stop systeem wordt nauwlijks gebruikt. Deze gebruik ik alleen als ik lang stil sta in de file.

De coupe heeft grootte portieren die wijd open slaan en geven een mooi geluid als ze dicht vallen. Voor de passagiers achterin is er genoeg beenruimte, met mijn 1.70 heb ik voorin dan ook niet bijzonder veel ruimte nodig. Het zicht naar buiten voor de passagiers achterin is beperkt door de kleine ramen (daarom is het een coupe). Om de gordel te pakken is het wel even graaien, deze is niet binnen handbereik zoals ik dat gewend was in de Volkswagen Polo. De voorstoelen zijn naar wens in te stellen, zitten comfortabel en biedt voldoende steun in de zij en onderrug.

Natuurlijk verschilt de coupe in heel veel opzichten met de Polo en is een vergelijking niet op zijn plaats, maar andere vergelijkingsmateriaal heb ik helaas niet. Tijdens het inhalen is het even wennen bij het om je heen kijken waar de ander auto's zich begeven. De coupe is groter en door de kleine zij achterruiten is het lastig rechts over de schouder heen te kijken of daar een auto in de dode hoek rijdt. Achteruit rijden biedt weinig zicht wanneer je om je heen kijkt, gelukkig lukt het prima met de spiegels.

De navigatie zit op een goede plaats op het dashboard. Na even wennen is het niet storend dat deze uitsteekt. De bedieding is even uitzoeken maar eenvoudig en makkelijk. Jammer dat de draaiknop voor de navigatie niet te gebruiken is om te bladeren door de nummers en mappen van je USB. Het geluid vanuit de boxen is redelijk en handsfree bellen met bluetooth werkt goed.

De kofferbak is voorzien van een handige bagagenet (na wat uitzoek werk is het gelukt deze zelf te bevestigen) en bied genoeg ruimte om een kinderwagen en boodschappen mee te nemen. Het plaatsen en verwijderen van de kinderstoel gebeurt in een handomdraai met de isofix bevestigingspunten.

In deze zes dagen heb ik nog niet op het verbruik gelet. Na 700 km een eerste tankbeurt gehad en de display gaf aan dat er nog een kwart in de tank zat.

Op het eerste gezicht ziet het interieur er niet luxe uit maar tijdens het rijden is het een luxe omgeven te zijn met deze zeer ergonomische interieur.
De eerste kilometers zijn dan ook met veel plezier en comfort gereden. Op naar de vele kilometers die nog gereden gaan worden!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.