Renault Mégane Coupé 1.6 16V Sport (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé 1.6 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 76.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 1,5 jaar naar volle tevredenheid met mijn Citroën AX Volcane te hebben gereden besloot ik hem in te ruilen voor een Renault Megáne Coupé 1.6 16V Sport. Nu vraag ik me af waarom… Begrijp me niet verkeerd, ik vind de Renault echt een fijne auto. Maar deze auto is echt gebouwd met de welbekende franse slag. Ik ben vooralsnog niet van plan m’n relatie met deze auto te gaan verbreken, maar soms komt het wel bij me op.
Verder rijdt deze auto echt fantastisch. De handling is erg goed, alleen hij stuurt wel een beetje vaag. Maar dat zal misschien komen omdat m’n vorige auto (de Citroën) erg direct stuurde. Dat was een auto die je op het randje MOEST rijden. Deze auto heeft dat stukken minder.
PROBLEMEN
Problemen en Renault zijn twee woorden die vaak in één zin samen vallen. Ik weet eigenlijk niet waar ik mee moet beginnen:
76.800 km: Aanschaf van de auto.
- Elektrisch (rechter) zijraam werkt niet meer. Het mechanisme heeft er de brui aan gegeven.
- Elektrische zijramen achter gaan soms wel en soms niet open. Ze leiden een beetje een eigen leven.
- Interieurdelen komen los, de middenconsole ligt na een paar km (tijdens de proefrit) rijden gewoon los in de auto.
Dit wordt allemaal voor aflevering gerepareerd.
77.000 km:
- De automatische deurvergrendeling van het rechter portier besluit er mee op te houden.
- Het scharniertje van het dashboardkastje breekt af. Beetje jammer… had ik van zo’n auto niet verwacht.
Bovenstaande punten worden binnen de garantie gerepareerd. Ik kreeg kosteloos een Peugeot 207 mee als leenauto.
78.000 km:
Het is weer eens raak met de Mégane. Er gaat voor de verandering weer eens wat stuk. Deze keer was ik minder te spreken over de manier waarop:
Ik reed weg bij mijn werk en ik hield mijn pasje voor de sensor om de slagboom te openen. De slagboom ging open en ik reed verder. Tijdens het wegrijden deed ik mijn raam weer dicht. Tenminste.. dat probeerde ik.. Het raam was open, en hij bleef open. Had ik al verteld dat het erg hard regende deze dag? Het goot!
Daar sta je dan.. in de stromende regen.. met je raam dat niet meer dicht wil..
Ik ben meteen maar weer richting de dealer gereden (met de verwarming op standje 10!). Daar werd mij verteld dat ze het probleem niet meer konden verhelpen omdat de werkplaats zo dicht ging. De reparatie kon wel even duren want het was vrijdagmiddag en het weekend was erg druk.
Na dit slechte nieuws kwamen ze gelukkig ook met goed nieuws: Ik kreeg kosteloos een leenauto mee. (Een Peugeot 207)
Maar er is meer:
Voordat het raam het begaf was er nog iets wat me irriteerde: Nadat ze de centrale vergrendeling hadden gemaakt (van het rechter portier) is het deurpaneel verkeerd terug gezet. Dat had als resultaat dat je een hele irritante rammel hoorde elke keer als je radio aanzette. Dit werd meteen gemaakt toen ik de Renault bracht voor het raam, hij stond er toch.
En er is nóg meer:
Ik heb een fantastisch mooi lederen stuurwiel. Dan denk je vast: “Wat kan daar mis mee gaan?” Nou dat zal ik je vertellen: Als je auto een keer vochtig is geweest dan komt de verf los en gaat je alles bladderen. Daarnaast heb ik elke keer blauwe handen nadat ik heb gereden. Want naast het afbladderen van de verf geeft het stuur ook af!
Al met al is er dus weer lekker veel mis, maar alles wordt weer binnen de garantieperiode verholpen.
Één tip voor de aspirant Reanault Mégane koper: Koop nooit een Renault zonder garantie!
Gelukkig had ik bij deze auto 6 maanden garantie!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.