Renault Mégane 1.9 dTi 80pk Expression (2002)

autoreview

Renault Mégane 1.9 dTi 80pk Expression (2002)

Signalement

UitvoeringMégane 1.9 dTi 80pk Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Mégane is mijn tweede. De vorige was een 1.9D uit 1999. Ik heb de auto via mijn werk als lease-auto (net als nog zo’n 300 collega’s). Het voordeel van de 1.9dti is zijn turbo. Hoewel 80pk niet superveel is kun je prima meekomen in de voorhoede. Ik rijd er vaak langere stukken 140-150 mee en dat kan hij prima hebben.
Groot minpunt is het motorlawaai. De motor is altijd aanwezig en de koude start is vervelend voor de buren.. Maar daar krijg je wel een lekker rijdende auto, met een riante uitrusting voor terug. Die bovendien erg veilig is (zelfs mijn Mégane van 1999 had al ABS, 2 airbags en zij-airbags). De ruimte is ok, al is het geen ruimtewonder: daar is de Scénic voor bedoeld.
Hoewel het design van de huidige Mégane véél mooier vind, mag ook deze serie er zijn: ook de vijfdeurs ziet er sportief uit, zeker in onze bedrijfskleur (rood).
Ten slotte de rijpositie: het stuur staat vrij vlak wat het vinden van een goede rijpositie wat lastig maakt, maar na een korte tijd ben je er wel aan gewend.

PROBLEMEN

* Op de terugweg uit Zuid Frankrijk in de zomer van 2002 begaf de airco het. Deze is onder garantie gemaakt.
* In maart 2003 heb ik motorschade gehad doordat de multiriem verschoven was: de garage heeft onder andere alle kleppen vervangen. Onder garantie uiteraard. Voordeel is dat de motor nu nog lekkerder trekt!
* juni 2004, rond 120.000km: Stilgevallen, doordat de tandwielen van de aandrijfassen (oid) waren afgesleten, waardoor de motor zijn aandrijving niet aan de wielen kon overbrengen. Dit viel net buiten de garantie. De garage wenste niet mee te werken coulance (logisch, ik had ’m daar niet in onderhoud) en is uiteindelijk bij een merkloze garage gerepareerd.
* begin 2005: multiriem gesprongen kort na een onderhoudsbeurt, waardoor ook distributieriem beschadigd was. Onder garantie van de beurt vervangen.
* mei 2005: remstoring, de rem was niet in te trappen. Afgesleept naar de garage.
Vooral de 3e reparatie was vast een dure! Ben m’n auto 2 weken kwijt geweest. Alles overziend moet ik mijn eerdere beoordeling aanpassen van ’betrouwbaarheid goed’ naar ’betrouwbaarheid onvoldoende’.

Tenslotte twee kwetsbare punten:
1. de glaasjes van de mistlampen voor gaan snel kapot. Het is een bekend probleem bij Renault, aldus een monteur, ze vervangen er gemiddeld één per beurt.
2. de wieldoppen van de Expression-uitvoering (ook leverbaar op Clio en Expresse) zijn erg mooi, maar steken wat verder dan gemiddeld uit over de velg: gevolg is dat ze makkelijk beschadigen op/langs stoepranden.

-------------
Op 24 oktober 2005 is deze auto met een kilomterstand van 180.000km ingeleverd bij de leasemaatschappij. De laatste tijd zonder storingen. Inmiddels rijd ik in een nieuwe Renault Mégane 1.5dCi Expression Comfort (september 2005).

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.